T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
"Hedef Oyunları" ünitesinde öğrencilerin okçuluk, atıcılık, bilardo gibi hedef oyunları ile el-göz koor-dinasyonlarını geliştirmeleri, odaklanma yeteneklerini artırmaları ve hızlı, etkili kararlar verme gibi becerileri kazanmaları hedeflenmektedir. Ayrıca bu aktiviteler aracılığıyla öğrencilerin zaman yönetimi, stresle başa çıkma ve beden farkındalığı gibi beceriler kazanarak yaşam becerilerini geliştirmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
34
Alan Becerileri

BEOSAB3. Taktik ve Strateji Geliştirme, BEOSAB10. Güvenli Ortam Oluşturma

Kavramsal Beceriler

KB2.4. Çözümleme

Eğilimler

E1.1. Merak, E2.2. Sorumluluk, E2.5. Oyunseverlik, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.8. Soru Sorma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.1. Uyum, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme

Değerler

D4. Dostluk, D16. Sorumluluk

Okuryazarlık Becerileri

OB4. Görsel Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Bilişim Teknolojileri, Beden Eğitimi ve Oyun, Beden Eğitimi ve Sporun Temelleri
Beceriler Arası İlişkiler
BEOSAB1. Hareketi Sergileme, KB2.17. Değerlendirme, KB3.1. Karar Verme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

OTF.8.2.1. Hedef oyunlarını çözümleyebilme
a) Hedef oyunlarına ilişkin özellikleri belirler.
b) Hedef oyunları arasındaki ilişkileri belirler.

OTF.8.2.2. Hedef oyunlarında güvenli ortam oluşturabilme
a) Hedef oyunlarında riskleri belirler.
b) Hedef oyunlarında belirlediği risklere yönelik tedbirler alır.

OTF.8.2.3. Hedef oyunlarında taktik ve strateji geliştirebilme
a) Hedef oyunlarında taktiksel problemi belirler.
b) Hedef oyunlarında belirlenen problemin çözümüne ilişkin öneri sunar.
c) Hedef oyunlarında seçilen taktiği uygular.

İçerik Çerçevesi

Taktiksel Oyun Oynama
Güvenli Ortam Oluşturma
Hedef Oyunu

Anahtar Kavramlar

güvenlik, hedef oyunu, karar verme, oyun, önlem alma, performans, taktik, taktiksel oyun

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; organizasyon şeması, dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Grup tartışması sonucunda temel ilk yardım bilgilerini öğrenebilmeleri için afiş, poster, video gibi dijital materyaller kullanılabilir. Öğrencilerden hedef oyunları içerisinde yer alan okçuluk, atıcılık, bilardo vb. branşlara yönelik performans görevi olarak organizasyon şeması hazırlamaları istenir. Organizasyon şeması, dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Olası riskler bir kontrol listesine kaydedilir ve oyun alanının öğrenciler tarafından düzenli olarak kontrol edilmesi sağlanabilir. Beceri takip formu, gözlem formu, akran-grup-öğretmen değerlendirmeleri ile gelişimin yeterli düzeye ulaşıp ulaşmadığı değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin taktiksel oyunları sınıflayabildikleri, hücum, file, alan oyunlarını bildikleri ve oynayabildikleri kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere hedef oyunlarına ilişkin sorular sorulabilir. “Bildiğiniz hedef oyunları nelerdir?”, “Hedef oyunundaki bileşenler nelerdir?”, ”Hedef oyunları denince hangi branşlar aklınıza geliyor?” gibi sorularla görüşleri alınıp ön bilgileri yoklanabilir.

Köprü Kurma

"Hedef oyunlarındaki disiplinli ve stratejik düşünme becerileri, günlük hayatımıza nasıl yardımcı olabilir?” gibi sorular sorulabilir. Öğrenciler, okul projelerine odaklanmak ve günlük yaşamda başarılı olmak için bu becerilerin nasıl kullanılacağını tartışabilir. Böylece hedef oyunlarının günlük yaşamla bağlantısı kurulabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

OTF.8.2.1.
Çeşitli branşlardan (voleybol, golf, futbol, masa tenisi) top, ok, puantaj vb. materyaller gösterilerek öğrencilerin merak duygusu uyandırılır (E1.1). Bu materyallerden hangilerinin hedef oyunları ile ilgili olduğu tartışma yöntemiyle bulunur. Süreçte öğrencilerden arkadaşlarını etkin bir şekilde dinlemeleri, duygu ve düşüncelerini açıkça ifade ederek olumlu iletişim kurmaları beklenir (D4.2, SDB2.1). Öğretmen tarafından planlanan bir hedef oyunu oynatılır. Öğrencilerden hedef oyununa ait özellikleri belirlemeleri beklenir. “Türkiye ve dünyada hedef oyunlarında başarılı olan ünlü sporcuları tanıyor musunuz?", “Bu sporcular
hangi spor branşları ile uğraşıyor?”, “Hedef oyunlarında kullanılan materyaller nelerdir?” gibi sorular sorulur. Alınan cevaplar doğrultusunda gruplara ayrılan öğrencilerden hedef oyunları içerisinde yer alan okçuluk, atıcılık, bilardo vb. branşlara yönelik performans görevi olarak organizasyon şeması hazırlamaları istenir (OB4). Ayrıştırılan branşların birbirleriyle olan ilişkileri belirlenir. Organizasyon şeması, dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

OTF.8.2.2.
Öğrencilerden oyun alanını gözlemlemeleri istenir. Hedef oyunlar oynanırken karşılaşılabilecek riskleri soru-cevap yöntemiyle belirlemeleri sağlanır. Belirlenen riskler bir kontrol listesine kaydedilir ve oyun alanının öğrenciler tarafından düzenli olarak kontrol edilmesi sağlanır (D16.3). Öğrencilerin güvenli bir şekilde hareket etmeyi ve oyun alanındaki diğer bireylerin güvenliğini gözetmeleri sağlanır. Çarpışma, düşme gibi risk
durumları için alınabilecek güvenlik önlemleri hakkında çözüm önerileri üretmek amacıyla grup tartışması yapılır. Beden eğitimi ve sporun temelleri dersi ile ilişkilendirme yapılabilir. Bu sayede öğrencilerin olası acil durumlara hazırlıklı olmaları sağlanır. Öğrencilerden oyun sırasında veya güvenlik önlemlerinin uygulanmasında sorumluluk almaları beklenir (D16.3). Güvenlik tedbirlerinin kazaların önlenmesinde büyük rol oynayacağı öğretmen tarafından açıklanır. Öğrencilerin gerekli materyallerin temini için çevre ve okulun imkânlarından yararlanarak belirlenen risklere karşı tedbir almaları sağlanır. Alınan güvenlik tedbirleri farklı yöntem ve tekniklerle değerlendirilebilir.

OTF.8.2.3.
Oynatılacak hedef oyununun kuralları, süresi, oyuncu sayısı, kullanılacak malzemeleri ile hücum, savunma, vuruş sayısı vb. problemler öğretmen tarafından belirtilir. Öğrencilerden oyun ile ilgili merak ettiklerini sormaları istenir (E3.8). Hedef oyunundaki taktiksel probleme dikkat çekilerek oyunun oynanması sağlanır. Planlanan hedef oyunu, öğrencilerde oyun duyusu gelişene kadar belli bir süre oynatılır (E2.5). Oyun duyusunun gelişim süreci gözlem formuyla değerlendirilir. Oyun duyusu geliştikten sonra öğretmen tarafından öğrencilerde taktiksel farkındalık oluşturmak için "neden" ve "nasıl" soruları sorulur. “Oyunun amacı nedir?”, “Doğru mesafedeki vuruşu gerçekleştirmeye nasıl karar verdin?”, “Takım arkadaşlarınla taktiksel bir işaretin var mı?”, “Hangi taktiksel hamleyi doğru yaptığını düşünüyorsun?”, “Tekrar aynı oyunu oynadığında hangi taktikleri kullanır, hangilerini kullanmazdın?” vb. sorular sorularak öğrencilerin taktiksel problemleri belirlemeleri sağlanır (SDB1.2, SDB3.3). Bu aşamada önce kendi önerilerini ardından
arkadaşlarının önerilerini uygun bir dille eleştirmeleri sağlanır (D4.2, E3.5, SDB2.1). Problem durumuna yönelik önerilerini değerlendirmeleri beklenir. Grup tartışmasından elde ettikleri sonuçlar doğrultusunda hedef oyunundaki problemin çözümüne ilişkin karar vermeleri sağlanır (KB3.1). Becerilerin gelişimi için farklı yöntemlerle öğrencilere bireysel, eşli ve grupla çalışmalar yaptırılır (BEOSAB1, SDB2.2). Bu çalışmalarla öğrencilerin hedef noktaya belirlenen sayıda top atması, hareketli atış yapması gibi hareket becerilerini geliştirmeleri beklenir. Öğrencilerden sorumluluk alarak disiplinli ve istikrarlı bir şekilde çalışma alışkanlıklarını geliştirmeleri beklenir (E2.2). Beceri takip ve gözlem formu, akrangrup- öğretmen değerlendirmeleri ile beceri gelişiminin yeterli düzeye ulaşıp ulaşmadığı takip edilebilir (KB2.17). Hedef noktası, oyun alanı, oyunun süresi, oyuncu sayısı vb. oyun bileşenlerinde değişikliğe gidilerek abartılmış ve modifiye edilmiş oyun, tekrar oynatılır ve öğrencilerin seçilen taktiği uygulamaları beklenir (SDB3.1). Oyunun değerlendirilmesi amacıyla "Hedef tahtasının tam merkezine atış yapmak için geliştirdiğin beceri işe yaradı mı?" ve "Saha alanını daha verimli kullanmak için uyguladığın taktik faydalı oldu mu?" gibi sorular sorularak hedef oyununun değerlendirilmesi yapılır.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Farklı branşlarda turnuvalar düzenlenebilir. Türkiye ve dünyanın tanınmış bilardo, okçuluk, atıcılık vb. sporcuları hakkında belgeseller izletilebilir. Canlı yayınlar aracılığıyla sporcularla yapılan sohbetlere öğrencilerin katılmaları sağlanabilir. Hedef oyunları oynanırken duyuşsal ve zihinsel motivasyonun korunmasının başarı üzerine etkileri hakkında araştırmalar yapmaları istenebilir.

Destekleme

Oyun sırasında zorlanan öğrenciler için bireysel çalışma istasyonları oluşturulabilir. Güvenlik konusunda bilinçli olmalarını sağlamak amacıyla öğrencilerdenla hedef oyunlarında güvenlik önlemleri ile ilgili yazılı, görsel ve dijital kaynaklardan araştırma yapmaları istenebilir.
Öğrencilere hedef oyunları hakkında bilgi edinmeleri için çevrim içi kaynak ve kitaplar önerilebilir.