T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
"Hücum Oyunları" ünitesinde öğrencilerin basketbol, futbol, hentbol, ragbi, frizbi, korfbol gibi hücum oyunlarını oynayarak takım oyunlarında taktiksel farkındalık kazanmaları hedeflenmektedir. Öğrencilerin bu oyunları oynarken strateji geliştirme, oyun içindeki rollerini ve takım arkadaşlarıyla iş birliğini anlama gibi önemli becerileri edinerek problem çözme yeteneklerini, karar verme hızlarını, çevikliklerini geliştirmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
34
Alan Becerileri

BEOSAB3. Taktik ve Strateji Geliştirme

Kavramsal Beceriler

KB2.4. Çözümleme

Eğilimler

E2.5. Oyunseverlik, E3.4. Gerçeği Arama

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.1. Uyum, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme

Değerler

D14. Saygı

Okuryazarlık Becerileri

OB4. Görsel Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Beden Eğitimi ve Oyun, Kapsamlı Spor Eğitimi
Beceriler Arası İlişkiler
KB2.14. Yorumlama, BEOSAB1. Hareketi Sergileme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

OTF.7.2.1. Hücum oyunlarını çözümleyebilme
a) Hücum oyununa ilişkin ögeleri belirler.
b) Hücum oyunları arasındaki ilişkileri belirler.

OTF.7.2.2. Hücum oyununda taktik ve strateji geliştirebilme
a) Hücum oyununda taktiksel problemi belirler.
b) Hücum oyununda belirlenen problemin çözümüne ilişkin öneri sunar.
c) Hücum oyununda seçilen taktiği uygular.

İçerik Çerçevesi

Hücum Oyunları
Taktiksel Farkındalık

Anahtar Kavramlar

hücum oyunu, oyun, performans, taktik, taktiksel oyun

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; tanılayıcı dallanmış ağaç, eşleştirme testleri, kontrol listeleri, dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir. Hücum oyunları içindeki spor branşlarının (basketbol, futbol, hentbol vb.) ortak noktaları, farklılıkları ve birbirleriyle ilişkilerini belirlemelerine yönelik performans görevi verilebilir. Verilen performans görevleri kontrol listesi veya dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.  Değerlendirme sürecinde öğrencilerin öğrendiklerini pekiştirmeleri ve kavramları anlamada ne kadar başarılı olduklarını görmek amacıyla eşleştirme testleri, tanılayıcı dallanmış ağaçlar gibi öğretici araçlar kullanılabilir. Dersin amacına ulaşıp ulaşmadığı açık uçlu sorular ve dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin oyunların taktiksel özelliklerine göre sınıflandırması, taktiksel oyunun aşamaları, alan vuruş oyunları ile hücum oyunlarını kapsamlı spor eğitimi ve beden eğitimi ve oyun derslerinde öğrendikleri kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin hücum oyunlarına ilişkin ön bilgilerini tespit etmek için soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası gibi yöntem ve teknikler uygulanabilir. Taktik oyunundaki sınıflandırmalara örnekler vermeleri istenebilir. Taktiksel oyunda verilen doğru kararlar, verilen kararların uygulama düzeylerine etkisi, ilk ve son oyun arasındaki farklar vb. taktiksel problemlerle ilgili konuşmalarla oyunun değerlendirmesi yapılabilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerin günlük hayatta karşılaştıkları çeşitli sorunlara çözüm bulurken taktiksel düşünme becerilerini kullanarak farkındalık oluşturmaları beklenir. Sosyal ilişkilerde yaşanan zorluklar, zaman yönetimi veya grup çalışmaları ile öğrencilerin taktiksel düşünme yetilerini kullanabilecekleri fırsatlar sunulabilir. Öğrencilerden daha önce oynadıkları veya izledikleri hücum oyunlarına dair bilgi ve deneyimlerini paylaşmaları istenebilir. Bu oyunlar arasında basketbol, futbol, hentbol gibi sporlara ait temel kavram ve oyun kuralları üzerine açık uçlu sorular sorulabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

OTF.7.2.1.
Öğrencilerin hücum oyunlarına yönelik kavramlar hakkında hazır bulunuşluklarını belirlemek için akvaryum, beyin fırtınası vb. teknikler kullanılarak hücum oyunlarıyla ilgili kavram ve terimleri anlamaları sağlanır. Bu süreçte öğrencilerin grupla iletişim kurarak birlikte çalışmaları, bir grup olarak sorular sormaları ve tartışmalara katılmaları beklenir. Bu şekilde öğrencilerin grup dinamiğini öğrenmesi, fikir alışverişi yapması ve oyunların stratejik yönlerini keşfetmeleri sağlanır (SDB2.1). Öğrencilerdenn hücum oyunlarının malzemeleri, alanı, süresi, paslaşma teknikleri, oyuncu sayısı vb. unsurları belirlemeleri beklenir. Hücum oyunları içindeki spor branşlarının (basketbol, futbol, hentbol vb.) ortak noktaları, farklılıkları ve birbirleriyle ilişkilerini belirlemelerine yönelik performans görevi verilebilir. Verilen performans görevleri kontrol listesi veya dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir (E3.4). Bu aşamada öğrencilerden sadece oyunların teknik yönlerini değil aynı zamanda takım içi iletişim, strateji geliştirme ve takım çalışmasının önemini fark etmeleri beklenir (SDB2.1, SDB2.2). Değerlendirme sürecinde ise öğrencilerin öğrendiklerini pekiştirmelerini sağlamak ve kavramları ne ölçüde anladıklarını belirlemek amacıyla eşleştirme testleri, tanılayıcı  dallanmış ağaçlar gibi teknikler kullanılabilir.

OTF.7.2.2
Basketbol, hentbol, futbol vb. hücum oyunları ile ilgili yazılı, görsel ve dijital kaynaklar ders ortamında paylaşılır (OB4). İzlenen oyunlarda hücum ve savunma durumlarını gözlemleyerek not almaları istenir. Öğrencilerden gözlem sonuçlarını kendi cümleleriyle etkin bir şekilde ifade etmeleri istenir (KB2.14). Öğrencilerin görüş ve düşünceleri alındıktan sonra oynanacak hücum oyununun alanı, oyundaki kişi sayısı, oyunun süresi, kullanılacak malzemeler tanımlanır. Oynanacak hücum oyununun taktiksel problemi belirlenir. Oyun içerisinde öğrencilerin taktiksel farkındalıklarını arttırmak için “Ne tarafa doğru koşmalısın?”, “Bu ortamda uzun pas riskli mi?”, “Topun çizgiye en hızlı şekilde ulaşması için nasıl koşmalısın?”, “İyi savunma yapan bir oyuncuyu nasıl geçmelisin?”, “Rakipten uzaklaşmalı mısın yoksa rakibe pas mı vermelisin?” vb. sorular ile hücum oyunundaki taktiksel problemin olası çözümlerinin neler olabileceğine yönelik öneriler sunmaları beklenir. Taktiksel becerilerden hangilerinin uygun olacağına karar vermeleri istenir (SDB3.3). Bu süreçte öğrencilerin birbirlerinin duygu ve düşüncelerini anlamak için birbirlerini dikkatle dinlemeleri beklenir (D14.1). Öğretmen rehberliğinde geliştirilmesi gereken beceriler belirlenerek çalışmalar hazırlanır. Hazırlanan bu çalışmada tekrar yapma sayısı olabildiğince fazla tutulur. Öğrencilerin nesneyi bir hedefe atma, sıçrama gibi şut çalışmalarıyla hücum oyununda hareket becerilerinin geliştirilmesi sağlanır (BEOSAB1). Abartılmış ve modifiye edilmiş bir oyunla tekrar hücum oyunu oynatılır (E2.5, SDB3.1). Saha ölçüleri, oyuncu sayısı ve oyun süresinde değişikliğe gidilebilir. Öğrencilere yöneltilen “Hangi pozisyonda şut atışı yaptın?”, "Sağındaki arkadaşına pas vermeyi düşünme sebebin neydi?" vb. sorularla becerilerin uygulanması sağlanır.Taktiksel oyunda verilen doğru kararlar, verdikleri kararların uygulama düzeylerine etkisi, ilk ve son oyun arasındaki farklar vb. taktiksel problemlerle ilgili çıkarımda bulunmaları sağlanır (SDB2.1). Dersin amacına ulaşıp ulaşmadığı açık uçlu sorular ve dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Grup içi etkileşimi güçlendirmek amacıyla öğrencilere liderlik görevleri ve farklı roller verilebilir.
Öğrencilere profesyonel takımların müsabakalarını analiz etme fırsatı sunulabilir. Bu analizler ile öğrencilerin oyunla ilgili daha yüksek düzeyde taktiksel farkındalık kazanmaları sağlanabilir.

Destekleme

Öğrencilerle oyun içindeki hareket becerilerini geliştirecek ek çalışmalar yapılabilir. Öğrencilere belirli hareket becerilerini geliştirmeleri için bireysel hızlarına ve gelişim düzeylerine uygun aşamalı görevler verilebilir.