2. ÜNİTE: TAKTİKSEL OYUN OYNUYORUM
BEOSAB3. Taktik ve Strateji Geliştirme
KB1. Temel Beceriler, KB2.4. Çözümleme
E1.4. Kendine İnanma, E2.3. Girişkenlik, E3.2. Odaklanma, E3.5. Açık Fikirlilik
SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.1. Uyum, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk
OTF.6.2.1. Taktiksel oyun modelini açıklayabilme
OTF.6.2.2. Oynadığı oyunlardaki taktikleri çözümleyebilme
a) Oynadığı oyunlardaki taktikleri oluşturan ögeleri belirler.
b) Taktikleri oluşturan ögeler arasındaki ilişkileri belirler.
OTF.6.2.3. Oyunlarda taktik geliştirebilme
a) Oyundaki taktiksel problemi belirler.
b) Oyuna özgü belirlenen problemin çözümüne ilişkin öneri sunar.
c) Oyuna özgü seçilen taktiği uygular.
Taktiksel Oyun Kavramları
Taktiksel Oyun Oynama
Oyunlarda Taktik ve Beceri Geliştirme
beceri, oyun, performans, taktik, taktiksel oyun
Öğrenme çıktıları; dereceli puanlama anahtarı, performans değerlendirme, öz ve akran değerlendirme formu, kontrol listeleri, düşün-eşleş-paylaş ve tanılayıcı dallanmış ağaç yöntemleri ve gözlem formları ile değerlendirilebilir. Öğrencilerden oyuna özgü beceri geliştirmeleri için araştırma yapmaları ve sunmalarına yönelik performans görevi hazırlamaları istenebilir. Verilen performans görevleri analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilere taktiksel oyunda verilen doğru kararlar, verdiği kararların uygulama düzeylerine etkisi, ilk ve son oyun arasındaki farklar vb. taktiksel problemlerle ilgili pekiştirici konuşmalarla geri bildirimler verilebilir. Öz ya da akran değerlendirme ve gözlem formları ile değerlendirmeler yapılabilir.
Öğrencilerin oyun oynamakla ilgili temel kavramsal bileşenler olan eğlence, iş birliği, zaman yönetimi, yaratıcılık, oyunun mekaniği, sosyal etkileşim gibi unsurları bildiği kabul edilmektedir.
Taktik, beceri ve performans kavramlarına yönelik bir ön değerlendirme yapmak için öğrencilerin oyunla ilgili temel bilgi seviyeleri ve düşünsel yaklaşımlarını anlamaya yönelik soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası gibi yöntemler kullanılabilir. Öğrencilerin taktik, beceri ve performans kavramları hakkında neler bildiklerini belirlemeye yönelik açık uçlu sorular sorulabilir.
Bu ünitede yer alan taktik oyunlarındaki stratejik kararlarla günlük yaşamda aldıkları kararlar arasındaki benzerlikler belirlenerek bunların birbiriyle olan ilişkisi tartışılır. Öğrencilerin oyunlarda ve günlük yaşamda karşılaştıkları problemlere çözüm üretirken
benzer düşünme süreçlerini kullandıklarını fark etmeleri sağlanabilir. Bir trafik durumunda en kısa ve hızlı yolun seçilebilmesi için trafik değerlendirilerek oyunlardaki gibi anlık stratejiler geliştirilebilir.
OTF.6.2.1.
Öğretmen, taktiksel oyun modelini farklı yöntem ve teknilerle sunar. Öğrencilerden daha önce oynadıkları oyunlarda hangi taktiksel durumları kullandıklarını açıklamaları istenir (E3.5).
OTF.6.2.2.
Taktiksel farkındalığı ön plana çıkaran bir oyun hazırlanır. Öğrencilere oynanacak oyunun kuralları, kişi sayısı (bireysel veya grupla oynanacağı), oyunun süresi, alanı ve kurgusu açıklanır. Açıklama esnasında yönerge kartları kullanılır. Oyun sırasında öğrencilerin etkili iletişim kurmaları sağlanır. Bu bağlamda öğrencilerden etkin dinleme yapmaları, düşüncelerini ifade etmeleri ve grup iletişimine katılmaları beklenir (D4.2, E1.4, SDB2.1, SDB2.2). Bu oyunda her bir öğrenciye alacağı rol ve sorumluluklar detaylı bir şekilde anlatılır. Öğrencilerden bu rol ve sorumluluklara uygun davranmaları beklenir (E2.3, SDB3.1). Oyun süresince kullanılacak taktiğe yönelik çeşitli sorular yöneltilir. Bu sorular ile öğrencilerin düşünme, problem çözme, karar verme vb. taktiksel farkındalık özelliklerini belirlemeleri sağlanır. Öğretmen taktiksel farkındalığın oyun oynarken geliştirilebilen zihinsel bir süreç olduğunu açıklar. Bu kapsamda öğrencilerin oyunu derinlemesine anlamaları beklenir. Sürecin bir parçası olarak oyun birkaç defa oynatılır. İhtiyaç hâlinde oyunun kuralları, akışı
vb. özelliklerinde uyarlamalar yapılır. Böylece öğrencilerin yeni ve farklı durumlara ilişkin taktik geliştirmeleri sağlanır (E3.2, SDB3.1). Öğrencilere performansları sırasında kullandıkları taktiklerin sebepleriyle ilgili sorular yöneltilir. Bu süreçte öğrencilerden farklı taktiksel problemleri tanımlamaları ve her bir problem durumuna uygun kararlar almaları beklenir. Öğrencilerin taktikler arasındaki ilişkileri belirlemesi istenir (SDB3.3).
OTF.6.2.3.
Öğrencilerden oyundaki hücum, savunma, sayı alma gibi taktiksel problemleri açıklamaları beklenir. Oyun süresince öğrencilerin taktiksel farkındalık geliştirmeleri amacıyla onlara ‘’Şu anda oyunun hangi aşamasındayız?‘’, "Şu an oyun alanında hangi pozisyondasın?" gibi sorular sorulur. Her bir sorunun ardından öğrencilerin önerilerine kulak verilir. Öğrencilerden oyun sırasında yaşadıkları deneyimler üzerinden problemlere yönelik çözüm geliştirmeleri istenir ve karar vermeleri sağlanır (SDB3.3). Alınan kararlar doğrultusunda varsa geliştirilmesi gereken beceriler belirlenir. Bu kapsamda öğrencilerden oyuna özgü beceri geliştirmeleri için araştırma yapmaları ve sunmalarına yönelik performans görevi hazırlamaları istenebilir. Verilen performans görevleri analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir (D3.3). Öğretmen rehberliğinde öğrencilerin araştırma sonuçlarından hareketle farklı yöntemlerle oyuna özgü beceriler geliştirmesi desteklenir (SDB3.1). Geliştirilen beceri çalışmaları (gösterip yaptırma, soru-cevap alıştırma vb.) oyunda uygulatılır. Oyun tekrar oynatılır. İlk ve son oyun arasındaki fark, gelişim düzeyi, taktiksel problemler vb. konularda pekiştirici konuşmalarla geri bildirimler verilebilir. Öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu ve gözlem formları ile değerlendirmeler yapılabilir (KB2.17).
Öğrencilerin taktiksel farkındalıklarını geliştirebilmek için onlara farklı strateji modelleri üzerinde tartışmalar yapılabilir. Öğrencilerden yakın çevrede bulunan saha ve alanlarda oynanan oyunları fotoğraf, video kaydı gibi dijital araçlar kullanarak içerik hâline getirmeleri ve bu içeriği sınıfta ya da uygun dijital ortamlarda paylaşmaları istenebilir. Öğrencilerden bilmedikleri taktik ve stratejilerin nasıl kullanıldığını görsellerden yola çıkarak tahmin etmeleri, anlamaları, bu doğrultuda oyunlar geliştirmeleri ve hazırladıkları oyunları uygun ortamlarda paylaşmaları istenebilir.
Öğrencilerin taktiksel farkındalıklarını geliştirmek için öğretmen rehberliğinde bireysel geri bildirimler verilebilir. Beceri seviyelerine uygun farklı oyunlar sunularak öğrencilerin gelişim hızına göre desteklenmeleri sağlanabilir. Takım çalışması ve etkili iletişim becerilerini öğrenmeleri için grup içi etkileşimler teşvik edilebilir.


