T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
"İş Birliği İçeren Oyun" ünitesinde öğrencilerin takım çalışması yapma, iletişim kurma, problem çözme, empati gibi sosyal becerilerini geliştirirken oyun aracılığıyla eğlenerek öğrenmeleri amaçlanmaktadır. Ayrıca öğrencilerin iş birliği yaparak ortak hedeflere ulaşma ve sorumluluk alma yeteneklerinin güçlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Ders Saati
18
Alan Becerileri

BEOSAB1. Hareketi Sergileme, BEOSAB8. Adil Oyun Anlayışına Uygun Davranma, SBAB5.2. Grup Dinamiğini Sağlama

Eğilimler

E2.1. Empati, E2.2. Sorumluluk

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.1. Uyum

Değerler

D1. Adalet, D6. Dürüstlük, D16. Sorumluluk, D17. Tasarruf

Disiplinler Arası İlişkiler
Sosyal Bilgiler, Bilişim Teknolojileri ve Yazılım
Beceriler Arası İlişkiler
KB2.4. Çözümleme, SBAB.6.2. Kaynakları Yönetme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

OTF.5.4.1. İş birliği içeren oyunda grup dinamiği sağlayabilme
a) İş birliği içeren oyunda görev paylaşımı yapar.
b) İş birliği içeren oyunda gruba katkıda bulunur.
c) İş birliği içeren oyunda grup ile yardımlaşır.

OTF.5.4.2. İş birliği içeren oyunlara yönelik hareketleri sergileyebilme
a) İş birliği içeren oyunlarda hareket becerilerini algılar.
b) İş birliği içeren oyunlarda hareket becerilerinin basamaklarını gösterir.
c) İş birliği içeren oyunlarda hareket becerilerini farklı durum ve ortamlarda uygular.

OTF.5.4.3. Adil oyun anlayışına uygun davranabilme
a) Adil oyun kavramını açıklar.
b) Adil oyun kavramına uygun hareket eder.

İçerik Çerçevesi

Grup Dinamiği
Hareket Becerileri
Adil Oyun

Anahtar Kavramlar

adaletli olma, adil oyun, beceri, birlik ve beraberlik, grup dinamiği, hareket, iş birliği içerenoyun, oyun, yardımlaşma

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; konuşma halkası, açık uçlu sorular, gözlem formu, öz ve akran değerlendirme formu, performans görevleri ve bütüncül dereceli puanlama ile değerlendirilebilir.
İş birliği içeren oyunun yapısal özellikleri ile ilgili önerme sunmayı, karşılaştırma ve değerlendirme yapmayı sağlayacak açık uçlu sorular kullanılabilir. Sorulara verilecek cevaplar, puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Adil oyun durumlarına dair görsel içerikleri sınıf ortamında paylaşabilecekleri performans görevleri verilebilir. Bu görevler, kontrol listeleri veya bütüncül dereceli puanlama anahtarı
kullanılarak değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin oyunun özelliklerini, çeşitlerini ve oyuna özgü hareketleri kavrayabildikleri kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere yakın geçmişte hangi oyunlara katıldıkları, bu oyunlarda neler deneyimledikleri veya neleri gözlemledikleri sorulabilir. İş birliği içeren oyunlar oynatılarak deneyimlerini paylaşmaları istenebilir. İş birliği içeren oyunlarda grup dinamiğinin ne demek olduğu ve
önemi hakkında sorular sorularak öğrencilerin iş birliği içeren oyunda grup dinamiğinin önemine ilişkin farkındalıkları gözlemlenebilir.

Köprü Kurma

Okul ve ev ortamlarında iş birliği gerektiren durumlara değinilerek birlikte çalışmanın hedeflere ulaşmadaki önemi üzerinde durulabilir. Öğrencilerden yarışma, müsabaka ve antrenmanlarda yaşadıkları “adil olan” durumlara örnekler vermeleri istenebilir. Öğrencilerin görüşleri alınabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

OTF.5.4.1.
Öğrencilerin iş birliği içeren oyunlardan birini seçerek oynamaları sağlanır. Bu süreçte grup dinamiğinde iletişimin önemine dair görüşlerini, konuşma halkası tekniği ile ifade etmeleri istenir (SDB2.1, SDB2.2). Öğrencilerden iş birliği içeren oyunlarda grup dinamiği
ile iletişim arasındaki ilişkiyi çözümleyebilmeleri beklenir (KB2.4). İş birliği içeren oyunlar oynanırken öğrencilerin grup içerisinde görev paylaşımı yapmaları ve bu görevlere uygun roller üstlenmeleri sağlanır (D16.3). Görev paylaşımının takım üyelerinin yeteneklerini
verimli bir şekilde kullanmalarına ve ortak hedeflere ulaşmalarına katkı sağlayan önemli bir yönetim stratejisi olduğu öğretmen tarafından açıklanır. Öğrencilerin oyunda rol çatışması yaşamamaları için herkesin görevinin net bir şekilde belirlenmesi gerektiği vurgulanarak güçlü olunan alanlarda görev almanın önemine değinilir (SDB1.1). Öğrencilerin aldıkları görevlerde sorumluluklarını yerine getirerek gruba katkıda bulunmaları beklenir (E2.2). Süreç sonunda öğrencilerin oyun içinde güçlü ve zayıf yönlerini keşfetmeleri, birbirlerine yardımcı olmaları ve grup ile yardımlaşmaları sağlanır (SDB2.2). Öğretmen, başarının takım çalışmasına dayandığını vurgular. Öğrencilerden de iş birliği içeren oyunlara örnek vermeleri beklenir. Verilen örnek oyunlardan biri planlanarak oynatılır. Öğrencilerin oyunlar sırasında sergilediği performans ve iletişim yolları, bütüncül dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.

OTF.5.4.2.
Öğrencilerin iş birliği içeren oyunlarda kullanacakları malzeme ve kaynakları belirlemeleri istenir. Her öğrenciden kaynakları en verimli şekilde kullanarak grubun genel hedeflerine ulaşmasına katkıda bulunması beklenir (D17.3, SBAB6.2). Bu süreçte grup üyelerinin
birbirlerine güvenerek iş birliği içinde hareket etmeleri sağlanır (SDB2.2). Paylaşılan iş birliği içeren oyunlardan biri seçilerek oynanır. Oynanan oyunlar ile öğrencilerin hareket becerilerinin basamaklarını fark etmeleri, bu becerileri tanımaları ve oyun içerisinde sergilemeleri sağlanır. İş birliği içeren bu oyun esnasında öğrencilerin yön, seviye, yol, uzam ve ebat farklılıkları kavramlarını kullanarak hareket becerilerini uygulaması ve hareket beceri basamaklarını göstermesi sağlanır. Öğrendikleri hareket becerilerini farklı durum ve ortamlarda uygulamaları istenir. Gruplar bütüncül dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Bu süreç, öğrencilerin hareket becerilerini uygulama ve değerlendirme yeteneklerini geliştirirken grup çalışması ve iş birliğinin önemini kavramalarını sağlar. Grup çalışmaları öz ve akran değerlendirme formları ile değerlendirilebilir.

OTF.5.4.3.
Oyunda adil oyun davranışının kurallara ve etik ilkelere uygun hareket edilmesi anlamına geldiği ve bu davranışın sadece bireysel başarıyı değil aynı zamanda takım ve diğer oyuncuların hak ve eşitliklerini de gözettiği öğretmen tarafından açıklanır. Öğrenciler, sınıf
mevcuduna göre ikiye ayrılır ve bir gruba çeşitli oyun malzemeleri verilirken diğer gruba ise herhangi bir malzeme verilmeden oynamaları istenir. Oyun, öğrencilerin itiraz etmeleri durumunda durdurulur; öğrencilere ne hissettikleri sorulur ve öğrencilerden çözüm önerileri sunmaları istenir. Öğrencilerde adalet ve empati duygularını geliştirebilmek için grupların rolleri değiştirilerek oyunun tekrar oynanması sağlanır (E2.1, D6.2, SDB3.1). Öğrencilerden deneyimlerine dayanarak adil oyun durumunu açıklamaları istenir. Oyunlarda hile, takım motivasyonunu bozma gibi davranışların oyuncular arasında güvensizlik ve olumsuz duygular yaratacağını bildikleri için adil oyun kavramına uygun davranmaları beklenir (D1.4). Öğrencilerin gruplara ayrılarak adil oyun durumlarına
dair görsel içerikler bulmaları ve bunları ders ortamında paylaşmalarına yönelik performans görevi verilebilir. Bu görevler, kontrol listeleri veya bütüncül dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir (SDB2.1, SDB2.2). Bu sayede öğrencilerin adil oyun anlayışını daha geniş bir bakış açısıyla değerlendirmeleri ve somut örneklerle pekiştirmeleri sağlanır.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Sosyal sorumluluk projeleri düzenlenip gerçek hayatta iş birliği ve liderlik becerilerini pekiştirmeleri sağlanabilir. Sporda topluma örnek olmuş konuşmacılar davet edilerek iş birliği, adil oyun gibi konularda deneyimlerini aktarmaları sağlanabilir. İş birliği içeren oyunlarını tasarlamaları için öğrencilere fırsat sunulabilir.

Destekleme

İş birliği içeren oyunlarda adil oyuna yönelik daha fazla görsel ve işitsel materyal kullanılabilir. İş birliği gerektiren oyunlarda kurallar basitleştirilerek aşamalı ilerleme sağlanabilir. Her aşamada geri bildirim verilerek öğrencilerin ilerlemeleri desteklenebilir.