T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
"Oyun ve Çocuk" ünitesinde öğrencilerin oyunun günlük yaşamdaki yerini anlamaları ve oyun oynamanın bir ihtiyaç olduğunu fark edebilmeleri hedeflenmektedir. Eğlenerek oyun yoluyla-öğrenmenin bütünsel gelişime olan faydalarını kavramaları amaçlanmaktadır.
Ders Saati
16
Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler, KB2.13. Yapılandırma

Eğilimler

E1.1. Merak, E3.5. Açık Fikirlilik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık

Değerler

D3. Çalışkanlık, D5. Duyarlılık, D7. Estetik, D12. Sabır, D14. Saygı

Okuryazarlık Becerileri

OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Görsel Sanatlar, Müzik, Türkçe
Beceriler Arası İlişkiler
BEOSAB7. Eşle/Grupla Hareket Etme, KB2.9. Genelleme, KB2.10. Çıkarım Yapma, KB2.17. Değerlendirme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

OTF.5.1.1. Hareketin çocuğun bütünsel gelişimine etkisini açıklayabilme

OTF.5.1.2. Oyun ve çocuk ilişkisini yapılandırabilme
a) Oyun ve çocuk kavramları arasında mantıksal ilişkiler ortaya koyar.
b) Oyun oynamanın çocuk üzerindeki olumlu etkilerini ilişkilendirerek uyumlu bir bütün oluşturur.

İçerik Çerçevesi

Hareket ve Bütünsel Gelişim
Oyun ve Çocuk

Anahtar Kavramlar

çocuk, dijital eğitici oyunlar, eğlenme, fiziksel oyun, gelişim, oyun, saygı, sevgi, sorumluluk, sosyal-duygusal oyun

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; altı şapka tekniği kontrol listesi, gözlem formu, eşleştirme testi ve performans görevleri kullanılarak değerlendirilebilir.

Çevrelerinde oyun oynayan canlılara ait resim çizmeleri, fotoğraf çekmeleri istenerek sınıf panosuna ‘’Oyun Oynamak Her Canlı İçin Bir İhtiyaçtır’’ sloganıyla bir afiş hazırlamaları performans görevi olarak istenebilir. Hazırlanan afiş dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Oyun ve çocuk ilişkisine yönelik olarak her bireyin farklı bakış açılarını özgürce  paylaşabilmesine olanak tanıyan altı şapka tekniği kullanılarak gözlem formu ile öğrencilerin değerlendirilmesi sağlanabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin oyun ve çocuk oyunlarına ait özellikleri bildikleri kabul edilmektedir. Öğrencilerin sportif oyunlar ile çocuk, sokak ve bilgisayar oyunlarını daha önce oynadığı ve deneyimlediği kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

“Oynayan çocuk sadece eğlenmez; düşünür, hisseder ve büyür.” sözü verilerek öğrencilerden bu sözle ilgili fikirlerini arkadaşları ile paylaşmaları istenebilir. Öğrencilere oyunların bireysel ve toplumsal hayat üzerindeki etkilerine dair kısa bir hikâye ya da görsel sunulabilir. Dikkatlerini çekmek ve ön bilgilerini ölçmek için "Sizce oyun oynamanın faydaları nelerdir?", "Oyun oynadığınızda hissettiğiniz duygular nelerdir?" gibi sorular sorulabilir.

Köprü Kurma

Çeşitli oyunlar oynandıktan sonra oyunların sadece bir eğlence aracı değil aynı zamanda öğrenme sürecini zenginleştiren ve kişisel gelişimi hızlandıran bir süreç olduğu sonucuna ulaşmaları sağlanabilir. Öğrencilerden oyunun günlük hayatımızı nasıl etkilediğine ilişkin bağ kurmaları istenebilir. Bu ünitede eğlenerek oyun oynamanın öğrenmeyi ve bütünsel gelişimi desteklediği, oynadığı oyunlar ile ilişkilendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

OTF.5.1.1.
Yaşamın hareket ile doğrudan bir ilişkisi olduğundan yola çıkılarak yaşam ve harekete ilişkin bazı örnekler verilir. Çocukların bütünsel gelişimi (bilişsel, duyuşsal, psikomotor) için hareket etmenin önemi açıklanır. Oyunların özgür ve doğal bir ortamda gerçekleşmesinin yaşam ile benzerliğine vurgu yapılabilir. Öğrencilerden oyun ile yaşam arasındaki ilişkiyi fiziksel aktivite örnekleri ile açıklamaları istenir. Seçilen oyun oynatılır. Oyun sırasında sabırlı davranabilmeleri ve grupla uyum içinde hareket etme becerilerinin gelişmesi beklenir (D12.3). “Oynayan çocuk sadece eğlenmez; düşünür, hisseder ve büyür.” sözü verilir. Öğrencilerden bu sözün kültürel bağlamı, geleneksel oyunlarla ilişkisi ve günümüzle bağlantısı hakkında tartışmaları istenir (OB5). Tartışma sırasında öğrencilerin olumlu iletişim dili kullanmaları ve süreçte eğlenerek öğrenmeleri beklenir (SDB2.1).

OTF.5.1.2.
‘’Oyun oynamak bir ihtiyaçtır. Peki ama neden?”, ‘’Çevremizde oyun oynayan canlılara örnek verebilir misiniz?‘’, ‘’Oyun oynamanın canlılara katkısı neler olabilir?’’ vb. sorularla içerik pekiştirilir (E1.1). Verilen cevaplardan yola çıkılarak oyun ve oyun oynama ihtiyacı üzerine konuşulur. Oyun oynamanın özgür ve doğal bir ortamda gerçekleştiği ve her canlı için bir ihtiyaç olduğuna yönelik çıkarımda bulunması beklenir (D5.2, KB2.10). Öğrencilerden oyun ve çocuk kavramları arasında mantıksal ilişkiler kurmaları istenir. Öğrencilerden eşit gruplara bölünerek çevrelerinde oyun oynayan canlıların resmini çizmeleri, fotoğraflarını çekmeleri (foto safari) ya da onlarla ilgili hikâyeler yazmaları istenebilir. Bu süreçte, öğrencilerin yaratıcılıklarını daha etkili şekilde ortaya koyabilmeleri için Görsel Sanatlar öğretmeninden de destek almaları istenebilir. Sınıf panosunda sergilenmek üzere "Oyun oynamak her canlı için bir ihtiyaçtır." sloganıyla çizilen resimler, çekilen fotoğraflar ve yazılan hikâyelerle estetik bir afiş hazırlamalarına yönelik performans görevi istenebilir (D7.2, OB4, SDB2.2). Öğrencilerden günlük hayatta oynadıkları kaleli yakan top, mendil kapmaca vb. oyunlardan örnekler vermeleri istenir. Verilen örnek oyunlardan biri seçilerek spor ortamı ve okul bahçesi, öğrencilerde ilgi ve merak uyandıracak şekilde daha uygun hâle getirilebilir. Çocuğun bütünsel gelişimine yönelik hazır bulunuşluklarını değerlendirmek ve gelişmeye açık yönlerini desteklemek amacıyla oyunun oynanması sağlanır. Oyun esnasında grupla hareket ederken oyunun içeriğine uygun rolleri yerine getirmesi beklenir (BEOSAB7, D3.4, SDB2.1). Kendilerinde bu oyunlar aracılığıyla gözlemledikleri fiziksel, bilişsel ve duyuşsal değişimleri gözlem formuna kaydetmeleri istenir. Kaydedilen verilerin sınıf ortamında paylaşılması sağlanır. Bu süreçte grup üyelerinin birbirlerinin düşüncelerine saygı duyarak tartışmaları beklenir (D14.1, SDB2.3). Öğrencilerden kendi günlük yaşantılarından örnekler vermeleri istenir. "Oyun oynadığında nasıl hissediyorsun?", "Oyunda iyi ve kötü hissettiren durumlar neler olabilir?" gibi sorularla öğrencinin kendini tanıma (öz farkındalık) becerileri güçlendirilir (SDB1.1). Bu süreçte eğlenerek öğrenme, yaratıcı düşünme, hızlı ve etkili karar verme,
problem çözme ve sosyalleşme gibi becerilerin günlük yaşamda olumlu veya olumsuz etkilerini fark etmeleri beklenir (KB2.9). Öğrencilerin elde ettikleri bilgileri mevcut bilgileriyle birleştirerek oyun oynamanın çocuk üzerindeki olumlu etkilerini uyumlu bir bütün hâlinde kavramaları sağlanır. Oyun ve çocuk ilişkisine yönelik olarak her bireyin kendi bakış açısını özgürce paylaşabilmesine olanak tanıyan altı şapka tekniği kullanılarak gözlem formu ile öğrenciler değerlendirilebilir (E3.5, KB2.17).

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Oyun festivali düzenlenebilir. Farklı oyun ve aktiviteler planlanabilir. Oyun sırasında öğrencilerin hissettikleri duyguları daha iyi anlayabilmeleri için "Duygu Günlüğü" oluşturulabilir. Öğrenciler oyun sırasında yaşadığı duyguları, karşılaştığı zorlukları ve bu süreçte öğrendiği bilgileri not edebilir. Bu günlükler, festivaldeki sunumlar sırasında paylaşılabilir.

Destekleme

Oyun oynarken fiziksel, bilişsel ve duyuşsal gelişimlerini gözlemleyip fark ettikleri değişiklikleri anlamaları için oyun sırasında ve sonrasında öğrencilere bireysel dönütler verilebilir. Bu sayede öğrencilere gelişimlerini nasıl ilerletebileceklerine dair rehberlik edilebilir.
Öğrencilere grup oyunları oynatılırken öğrencilerin çeşitli roller üstlenmeleri ve bu rolleri yerine getirirken gruptaki diğer bireylerle etkileşimde bulunmaları sağlanabilir. Takım çalışması sayesinde öğrencilerin becerileri pekiştirilebilir ve sosyalleşme süreçleri
desteklenebilir.