YAŞ GRUBU: 48-60 AY

Alan Becerileri

Matematik Alanı:
MAB3. Matematiksel Temsil Becerisi

Hareket ve Sağlık Alanı:
HSAB1. Aktif Yaşam İçin Psikomotor Beceriler

Eğilimler

E1. Benlik Eğilimleri
E1.1. Merak

E3. Entelektüel Eğilimler
E3.1. Odaklanma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2.Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme Becerisi)
SDB1.2.SB1.G3. İhtiyaçlarını yönelik hedef tanımlar.

Değerler

D5. Duyarlılık
D5.2. Çevreye ve canlılara değer vermek
D5.2.1. Çevre sorunlarına yol açabilecek davranışlardan kaçınır.

D18. Temizlik
D18.1. Kişisel temizlik ve bakımına önem vermek
D18.1.2. Beden temizliğini zamanında ve özenli yapmaya gayret eder.

D18.2. Yaşadığı ortamın temizliğine dikkat etmek
D18.2.3. Ev, sınıf, okul bahçesi gibi ortak alanların temizliğinde görev alır.

Okuryazarlık Becerileri

OB4.Görsel Okuryazarlık
OB4.2. Görseli Yorumlama
OB4.2. SB1. Görseli incelemek

Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

Matematik Alanı:
MAB.9. Farklı matematiksel temsillerden yararlanabilme
MAB.9.a. Çeşitli semboller arasından belirtilen matematiksel temsilleri / sembolleri gösterir.

MAB.10. Farklı matematiksel temsilleri değerlendirebilme
MAB.10.a. Matematiksel temsillerin özelliklerini/anlamlarını açıklar.

Hareket ve Sağlık Alanı:
HSAB1. Farklı çevre ve fiziksel etkinliklerde büyük kas becerilerini etkin bir şekilde uygulayabilme
HSAB1.a. Farklı ortam ve koşullarda yer değiştirme hareketlerini yapar.

İçerik Çerçevesi

Kavramlar: Aynı- farklı- benzer
Sözcükler: -
Materyaller: Kazıma kartları, hareket kartları, tebeşir, mutfak eşyaları
Eğitim/Öğrenme Ortamları: Etkinlik öncesi bahçeye masa, semboller ve yeni kartlar yerleştirilir

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

GÜNE BAŞLAMA ZAMANI

Sınıfa gelen çocuklar günün zaman dilimine göre uygun selamlama ile karşılanır. “Çocuklar, bugün boş sınıf günü.” denilerek çocukların tepkileri gözlemlenir (E1.1.). “Boş sınıf günü nedir, ne olabilir?” sorulur ve bugünü bahçede geçirecekleri söylenir. Çocuklar sıra  oluşturarak bahçeye çıkarlar. Çocuklar büyük bir çember oluşturur. Nefes ve ısınma egzersizleri yapılır.

ÖĞRENME MERKEZLERİNDE OYUN

Çocuklar sınıfta bulunan öğrenme merkezlerinden istedikleri materyalleri seçer. Bahçede oluşturulan açık hava öğrenme merkezlerine yerleştirirler. Önceden hazırlanan mutfak eşyalarıyla Çamur Mutfağı oluştururlar. Oluşturulan merkezlerde oynarlar. 

BESLENME, TOPLANMA, TEMİZLİK

Çocuklar öğrenme merkezlerinde oyun süreci tamamlandıktan sonra materyalleri toplar. Beslenme, toplanma ve temizlik süreci bahçede gerçekleştirilir. Çocuklar bahçeyi temiz tutmaya özen gösterir, beslenme sonrası çöplerini çöp kutusuna atar (D5.2.1.).

ETKİNLİKLER

Çocuklar büyük bir çember oluşturur. “Bahçede dikkatinizi çeken bir şey var mı?” sorusu sorulur ve cevaplara göre daha önceden bahçeye yerleştirilmiş matematiksel sembollere dikkat çekilir (E3.2.). Çocuklar sembollerin neden farklı olduğuna ve farklı yerlerde  bulunduğuna ilişkin fikirlerini ifade eder. Ardından çocuklara kazıma kartları dağıtılır ve çocuklar kartları inceler. Kartları kazıdıklarında nasıl bir görsel çıkabileceğini tahmin ederler (E.1.1.). Kartı kazıyabilmek için bahçedeki doğal materyalleri (dal parçası, taş, diken, kozalak vs.) kullanırlar. Kazıdıktan sonra kartlarında bulunan +, -, = gibi matematiksel sembolleri inceler ve sembollerin niteliklerini ifade ederler (MAB.10.a., OB4.2. SB1.). Ardından bahçeyi gezerek kartlarında bulunan sembolün aynısını ve oraya saklanmış yeni kartı bulmaları  istenir (MAB9.a, E3.1.). Çocuklar buldukları yeni kartlardaki görselleri inceler ve (OB4.2. SB1.) bahçedeki materyalleri kullanarak bu kartı nasıl kazıma kartına dönüştürebileceklerine yönelik öneriler sunar. Önerilerini denemeleri için çocuklara fırsat verilir (SDB1.2.SB1.).  Çamur kullanmaları için ipucu verilebilir. Çocuklar çamur oluşturma ve kullanma aşamalarında bahçe ve kişisel temizliğine dikkat eder. Çamuru kullandıktan sonra ellerini yıkar. Çamur kullanırken bahçede oluşabilecek kirlilikleri önler ya da temizler (D18.1.2., D18.2.3. ).  Çocuklar yeni kartlarındaki görselleri çamurla kapatırlar ve kartların kuruyabilecekleri bir alan seçerek/belirleyerek oraya bırakırlar(KB3.1.SB5. Ulaştığı yapıya dayalı seçim yapmak). Ardından tüm kartlar karıştırılır ve çocuklar içinden seçer, kazır. Kartları incelemeleri için  fırsat verilir. Daha sonra çocukların tebeşirle yere düz bir çizgi çizmeleri istenir. Kartlarında yer alan hareketi çizgi üzerinde yapmalarına rehberlik edilir (HSAB1.a.). Çocuklar bahçeye çıkardıkları materyalleri toplar ve sınıfa geçilir. Bahçenin temiz ve düzenli bırakılmasına dikkat edilir. Materyaller sınıftaki yerlerine yerleştirilir (D18.2.3.). Kazıma kartı oluşturma: Görsel kartların üzerine bant yapıştırılır. Bantın üzerine ince bir tabaka halinde boya sürülerek kuruması beklenir.

DEĞERLENDİRME

• Kazıma kartlarını hangi materyal ile kazıdın, bu materyali neye göre seçtin?
• Kartındaki çamurun kuruması için nasıl bir yer seçtin? Neden orayı seçtin?
• Kartındaki sembolün aynısını nasıl buldun?
• Senin kartında olmayan farklı semboller nelerdi?
• Çamurla işin bittikten sonra nelere dikkat ettin?

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Kartındaki hareketi çizgi üzerinde tamamlayan çocuklar arkadaşlarıyla kart değiştirerek devam edebilir. Zikzak, dairesel gibi farklı çizgi  çeşitleri üzerinde de denemesi için yönlendirilebilir. 

Destekleme

Çizgi çizmekte veya çizgi üzerinde hareket etmekte zorlanan çocukların çizgi olmadan hareket edebilmelerine rehberlik edilir.

Aile/Toplum Katılımı

Aile Katılımı: Kazıma kartlarının nasıl oluşturulabileceği ve sınıfta yapılan etkinlikler hakkında ailelere bilgi verilir. Çocuklarla birlikte kazıma kartı oluşturmaları istenir.

Toplum Katılımı: Çocukların çamur mutfağında oluşturduğu eserler kuruduktan sonra “Çocuğun ismi, eserin adı, çocuğun eserle ilgili duygu ve düşünceleri” gibi bilgiler yer alacak şekilde sunuma hazır hale getirilir. Okul önünde bir Çamur Müzesi oluşturularak çocukların  eserleri sergilenir.