48-60 AY GÜNLÜK PLAN ÖRNEĞİ
Matematik Alanı:
MAB3. Matematiksel Temsil Becerisi
Hareket ve Sağlık Alanı:
HSAB1. Aktif Yaşam İçin Psikomotor Beceriler
E1. Benlik Eğilimleri
E1.1. Merak
E3. Entelektüel Eğilimler
E3.1. Odaklanma
SDB1.2.Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme Becerisi)
SDB1.2.SB1.G3. İhtiyaçlarını yönelik hedef tanımlar.
D5. Duyarlılık
D5.2. Çevreye ve canlılara değer vermek
D5.2.1. Çevre sorunlarına yol açabilecek davranışlardan kaçınır.
D18. Temizlik
D18.1. Kişisel temizlik ve bakımına önem vermek
D18.1.2. Beden temizliğini zamanında ve özenli yapmaya gayret eder.
D18.2. Yaşadığı ortamın temizliğine dikkat etmek
D18.2.3. Ev, sınıf, okul bahçesi gibi ortak alanların temizliğinde görev alır.
OB4.Görsel Okuryazarlık
OB4.2. Görseli Yorumlama
OB4.2. SB1. Görseli incelemek
Matematik Alanı:
MAB.9. Farklı matematiksel temsillerden yararlanabilme
MAB.9.a. Çeşitli semboller arasından belirtilen matematiksel temsilleri / sembolleri gösterir.
MAB.10. Farklı matematiksel temsilleri değerlendirebilme
MAB.10.a. Matematiksel temsillerin özelliklerini/anlamlarını açıklar.
Hareket ve Sağlık Alanı:
HSAB1. Farklı çevre ve fiziksel etkinliklerde büyük kas becerilerini etkin bir şekilde uygulayabilme
HSAB1.a. Farklı ortam ve koşullarda yer değiştirme hareketleri yapar.
Kavramlar: Aynı- farklı- benzer
Sözcükler: -
Materyaller: Kazıma kartları, hareket kartları, tebeşir, mutfak eşyaları
Eğitim/Öğrenme Ortamları: Etkinlik öncesi bahçeye masa, semboller ve yeni kartlar yerleştirilir.
GÜNE BAŞLAMA ZAMANI
Sınıfa gelen çocuklar günün zaman dilimine göre uygun selamlama ile karşılanır. “Çocuklar, bugün boş sınıf günü.” denilerek çocukların tepkileri gözlemlenir (E1.1.). “Boş sınıf günü nedir, ne olabilir?” sorulur ve bugünü bahçede geçirecekleri söylenir. Çocuklar sıra oluşturarak bahçeye çıkarlar. Çocuklar büyük bir çember oluşturur. Nefes ve ısınma egzersizleri yapılır.
ÖĞRENME MERKEZLERİNDE OYUN
Çocuklar sınıfta bulunan öğrenme merkezlerinden istedikleri materyalleri seçer. Bahçede oluşturulan açık hava öğrenme merkezlerine yerleştirirler. Önceden hazırlanan mutfak eşyalarıyla Çamur Mutfağı oluştururlar. Oluşturulan merkezlerde oynarlar.
BESLENME, TOPLANMA, TEMİZLİK
Çocuklar öğrenme merkezlerinde oyun süreci tamamlandıktan sonra materyalleri toplar. Beslenme, toplanma ve temizlik süreci bahçede gerçekleştirilir. Çocuklar bahçeyi temiz tutmaya özen gösterir, beslenme sonrası çöplerini çöp kutusuna atar (D5.2.1.).
ETKİNLİKLER
Çocuklar büyük bir çember oluşturur. “Bahçede dikkatinizi çeken bir şey var mı?” sorusu sorulur ve cevaplara göre daha önceden bahçeye yerleştirilmiş matematiksel sembollere dikkat çekilir (E3.2.). Çocuklar sembollerin neden farklı olduğuna ve farklı yerlerde bulunduğuna ilişkin fikirlerini ifade eder. Ardından çocuklara kazıma kartları dağıtılır ve çocuklar kartları inceler. Kartları kazıdıklarında nasıl bir görsel çıkabileceğini tahmin ederler(E.1.1.).Kartı kazıyabilmek için bahçedeki doğal materyalleri (dal parçası, taş, diken, kozalak vs.) kullanırlar. Kazıdıktan sonra kartlarında bulunan +, -, = gibi matematiksel sembolleri inceler ve sembollerin niteliklerini ifade ederler (MAB.10.a.,OB4.2. SB1.). Ardından bahçeyi gezerek kartlarında bulunan sembolün aynısını ve oraya saklanmış yeni kartı bulmaları istenir (MAB9.a, E3.1.). Çocuklar buldukları yeni kartlardaki görselleri inceler ve (OB4.2.SB1.) bahçedeki materyalleri kullanarak bu kartı nasıl kazıma kartına dönüştürebileceklerine yönelik öneriler sunar. Önerilerini denemeleri için çocuklara fırsat verilir (SDB1.2.SB1.). Çamur kullanmaları için ipucu verilebilir. Çocuklar çamur oluşturma ve kullanma aşamalarında bahçe ve kişisel temizliğine dikkat eder. Çamuru kullandıktan sonra ellerini yıkar. Çamur kullanırken bahçede oluşabilecek kirlilikleri önler ya da temizler (D18.1.2., D18.2.3. ). Çocuklar yeni kartlarındaki görselleri çamurla kapatırlar ve kartların kuruyabilecekleri bir alan seçerek/belirleyerek oraya bırakırlar. Ardından tüm kartlar karıştırılır ve çocuklar içinden seçer, kazır. Kartları incelemeleri için fırsat verilir. Daha sonra çocukların tebeşirle yere düz bir çizgi çizmeleri istenir. Kartlarında yer alan hareketi çizgi üzerinde yapmalarına rehberlik edilir (HSAB1.a.). Çocuklar bahçeye çıkardıkları materyalleri toplar ve sınıfa geçilir. Bahçenin temiz ve düzenli bırakılmasına dikkat edilir. Materyaller sınıftaki yerlerine yerleştirilir (D18.2.3.).
Kazıma kartı oluşturma: Görsel kartların üzerine bant yapıştırılır. Bantın üzerine ince bir tabaka halinde boya sürülerek kuruması beklenir.
DEĞERLENDİRME
• Kazıma kartlarını hangi materyal ile kazıdın, bu materyali neye göre seçtin?
• Kartındaki çamurun kuruması için nasıl bir yer seçtin? Neden orayı seçtin?
• Kartındaki sembolün aynısını nasıl buldun?
• Senin kartında olmayan farklı semboller nelerdi?
• Çamurla işin bittikten sonra nelere dikkat ettin?
Zenginleştirme: Matematik sembolleri ile geçici merkez oluşturulabilir. Artı işaretinin artırdığı, eksi işaretinin eksilttiğini keşfetmek üzere merkeze çeşitili materyaller yerleştirilebilir. Örneğin; küçük kaplara taş, kozalak, blok, ponpon, oyun hamuru gibi materyaller ve boş kaplar konularak kaptan kaba aktarma ile ekleme çıkarma yapılabilir. Web2 araçları ile toplama-çıkarma dijital oyunlar oynanabilir. Grubun seviyesi uygunsa ikişer, beşer ve onar artırma eksiltme çalışmaları yapılabilir.
Destekleme: Nefes ve ısınma egzersizleri sırasında çocuklara model olunarak, nelerin nasıl yapılacağı anlatılarak gösterilebilir. Bahçede oluşturulacak çember önceden hazırlanarak çocukların bulunacağı yerlere onlara özgü semboller, minderler vb. konulabilir ya da çember alanı sınırlandırılarak belirgin hale getirilebilir. Kartlardaki görsellere dokunsal özellikler eklenerek görme bakımından işlevsel hale getirilebilir. Sorular basitleştirilerek ve yanıtlar için ipuçları sunularak çocukların katılımları desteklenebilir. Çocukların bireysel özelliklerine ve gereksinimlerine göre konuşarak, göstererek veya işaret ederek sorulara cevap vermeleri istenebilir. Kartları kazıma, tebeşirle çizme gibi becerilere yönelik çocuklara farklı türlerde ipuçları ve yardım sunularak destek olunabilir. Tebeşirle çizme yerine çocukların bireysel özelliklerine göre gerçekleştirebileceği alternatif beceriler belirlenebilir. Örneğin, tebeşir yerine kalın bir ipi düz bir şekilde yerde çizgi haline getirebilmesi istenebilir.
Aile Katılımı: Kazıma kartlarının nasıl oluşturulabileceği ve sınıfta yapılan etkinlikler hakkında ailelere bilgi verilir. Çocuklarla birlikte kazıma kartı oluşturmaları istenir.
Toplum Katılımı: Çocukların çamur mutfağında oluşturduğu eserler kuruduktan sonra “Çocuğun ismi, eserin adı, çocuğun eserle ilgili duygu ve düşünceleri” gibi bilgiler yer alacak şekilde sunuma hazır hale getirilir. Okul önünde bir Çamur Müzesi oluşturularak çocukların eserleri sergilenir.