60-72 AY MAYIS AYI PLANI

Alan Becerileri

Türkçe Alanı:
TADB. Dinleme/İzleme
TAOB. Okuma
TAKB. Konuşma
TAEOB. Erken Okuryazarlık

Matematik Alanı:
MAB6. Sayma
MAB1. Matematiksel Muhakeme
MAB2. Matematiksel Problem Çözme 
MAB3. Matematiksel Temsil

Fen Alanı:
FBAB8. Bilimsel Model Oluşturma 
FBAB9. Kanıt Kullanma

Sosyal Alanı:
SBAB9. Coğrafi Gözlem ve Saha Çalışması

Hareket ve Sağlık Alanı
HSAB.1. Aktif Yaşam İçin Psikomotor Beceriler
HSAB.3. Harekete İlişkin Sosyal/Bilişsel Beceriler

Sanat Alanı:
SNAB2. Sanat Eseri İnceleme
SNAB3. Sanata Değer Verme
SNAB4. Sanatsal Uygulama Yapma

Müzik Alanı:
MYB5. Müziksel Yaratıcılık

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler
KB1.1. Saymak

KB2.2. Gözlemleme Becerisi
KB2.2.SB1. Gözleme ilişkin amaç-ölçüt belirlemek
KB2.2.SB2. Uygun veri toplama aracı ile veri toplamak

KB2.5. Sınıflandırma Becerisi
KB2.5.SB1. Nesne, olgu ve olaylara ilişkin değişkenleri/ölçütleri belirlemek
KB2.5.SB4. Nesne, olgu ve olayları etiketlemek

KB2.6. Bilgi Toplama Becerisi
KB2.6.SB1. İstenen bilgiye ulaşmak için kullanacağı araçları belirlemek

KB2.7. Karşılaştırma Becerisi
KB2.7.SB3. Belirlenen özelliklere ilişkin farklılıkları listelemek

KB2.8. Sorgulama Becerisi
KB2.8.SB5. Toplanan bilgiler üzerinde çıkarım yapmak

KB2.10. Çıkarım Yapma Becerisi
KB2.10.SB3. Karşılaştırmak
KB2.10.SB5. Değerlendirmek

KB2.11. Gözleme Dayalı Tahmin Etme Becerisi
KB2.11.SB1. Mevcut olay/konu/duruma ilişkin ön gözlem ve/veya deneyimi ilişkilendirmek
KB2.11.SB2. Mevcut olay/konu/duruma ilişkin çıkarım yapmak

KB2.15. Yansıtma Becerisi
KB2.15.SB1. Deneyimi gözden geçirmek

KB2.16.1. Tümevarıma Dayalı Akıl Yürütme Becerisi
KB2.16.1.SB1. Gözlem yapmak

KB2.17. Değerlendirme Becerisi
KB2.17.SB1. Mevcut olay/konu/duruma ilişkin ölçüt belirlemek
KB2.17.SB2. Mevcut olay/konu/duruma ilişkin ölçme yapmak
KB2.17.SB3. Ölçme sonuçlarını belirlediği ölçütlerle karşılaştırmak
KB2.17.SB4. Karşılaştırmalarına ilişkin yargıda bulunmak

KB2.20. Sentezleme Becerisi
KB2.20.SB3. Parçaları birleştirerek özgün bir bütün oluşturmak

Eğilimler

E.1. Benlik Eğilimleri
E1.1. Merak 
E1.3. Azim ve Kararlılık
E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven)

E.2. Sosyal Eğilimler
E2.2. Sorumluluk
E2.3. Girişkenlik
E2.5. Oyunseverlik

E.3. Entelektüel Eğilimler
E3.2. Yaratıcılık
E3.3. Açık Fikirlilik
E3.5. Merak Ettiği Soruları Sorma
E3.6. Özgün Düşünme

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık Becerisi)
SDB1.1.SB1. Öğreneceği yeni konu/kavram veya bilgiyi nasıl öğrendiğini belirlemek

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme Becerisi)
SDB1.2.SB1. İhtiyaçlarını karşılamaya yönelik hedef belirlemek
SDB1.2.SB3. Bir hedefi gerçekleştirebilmek için kendi duygu, düşünce ve davranışlarını izlemek ve yönetmek
SDB1.2.SB5. Kendi öğrenme durumunu geliştirmeye yönelik çalışmalar yapmak

SDB2.1. İletişim Becerisi
SDB2.1.SB3. Duygu, düşünceleri ifade etmek.

SDB2.2. İş Birliği Becerisi
SDB2.2.SB2. Düşüncelerini başkalarıyla tartışmak/müzakere etmek

SDB2.3. Sosyal Farkındalık Becerisi
SDB2.3.SB2. Başkalarının duygularını, düşüncelerini ve bakış açılarını anlamak
SDB2.3.SB3. Başkalarına karşı anlayış geliştirerek saygı göstermek

Değerler

D4. Dostluk
D4.2. Arkadaşları ile etkili iletişim kurmak
D4.2.2. Arkadaşlarıyla duygu ve düşüncelerini paylaşır.

D9. Merhamet
D9.3. İnsanı ve doğayı sevmek
D9.3.1. Doğayı korumaya önem verir.
D9.3.2. Doğadaki tüm canlıların yaşam haklarını savunur.
D9.3.3. Hayvanlara karşı duyarlı olur.

D11.Özgürlük
D11.1. Kararlı olmak
D11.1.2. Duygu ve düşüncelerini etki altında kalmadan ifade eder.

D12. Sabır
D12.2. İstikrarlı olmak
D12.2.1. Görev ve sorumluluklarını yerine getirirken kararlı davranır.
D12.2.3. Olaylar ve durumlar karşısında motivasyonunu sürdürür.

D16. Sorumluluk
D16.3. Görev bilincine sahip olmak
D16.3.1. Görevlerini zamanında ve eksiksiz yerine getirir.

Okuryazarlık Becerileri

OB.1. Bilgi Okuryazarlığı
OB1.1. Bilgi İhtiyacını Fark Etme
OB1.1.SB1. Bilgi ihtiyacını fark etmek 
OB1.2. Bilgiyi Toplama
OB1.2.SB1. İstenen bilgiye ulaşmak için kullanacağı araçları belirlemek
OB1.2.SB2. Belirlediği aracı kullanarak olay, konu ve durum ile ilgili bilgileri bulmak
OB1.3.Bilgiyi Özetleme
OB1.3.SB2.Bilgiyi sınıflandırmak
OB1.3.SB3. Bilgiyi yorumlamak (kendi cümleleri ile aktarmak)

OB.2. Dijital Okuryazarlık
OB2.1. Dijital bilgiye ulaşma ve dijital bilgiyi tanıma
OB2.1. SB1. Dijital bilgiye erişim yollarını bilmek 

OB.4. Görsel Okuryazarlık
OB4.1. Görseli anlama
OB4.1.SB1. Görseli algılamak
OB4.3. Görsel hakkında eleştirel düşünme
OB4.3.SB2. Görsel ile sorgulanan olay/konu/problem veya durum ile ilgili akıl yürütmek
OB4.3.SB3. Görsel üzerinden akıl yürütmeyle ulaştığı çıkarımları yansıtmak

OB7. Veri Okuryazarlığı
OB7.1. Sorular sorma ve olası sonuçları düşünme
OB7.1.SB1. Verilen bağlamda sorular hazırlamak
OB7.2. Veri Oluşturma 
OB7.2.SB2. Veri toplamak 
OB7.3. Verileri sayısallaştırma ve ölçme
OB7.3.SB2. Birimleri belirlemek

OB8. Sürdürülebilirlik Okuryazarlığı
OB8.1. Sürdürülebilirliği ve sürdürülebilir kalkınmayı anlama
OB8.1.SB1. Sürdürülebilir ve sürdürülebilir olmayan süreçlerin farkında olmak
OB8.2. Sürdürülebilir ve sürdürülebilir olmayan sistemleri anlama
OB8.2.SB1. Sürdürülebilir ve sürdürülebilir olmayan süreçleri tanımlamak

Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

TÜRKÇE ALANI

TADB.4. Dinledikleri/izledikleri şiir, hikâye, tekerleme, video, tiyatro, animasyon gibi materyaller ve dinleme/izleme ortamına ilişkin görüşlerini yansıtabilme
TADB.4.a. Dinleme/izleme ortamını değerlendirir.

TAOB.4. Resimli öykü kitabı, dijital araçlar, afiş, broşür gibi görsel materyaller ile ilgili görüşlerini yansıtabilme
TAOB.4.a. Görsel okuma süreci ve okuma ortamı hakkındaki görüşlerini söyler.

TAKB.3. Konuşma sürecindeki kuralları uygulayabilme
TAKB.3. ç. Söylemek istediklerini açık biçimde ifade eder. 
TAKB.3.d. Dilbilgisi kurallarına uygun konuşur.
TAKB.3.e. Konuşmasında cümlenin temel ögelerini ve basit bağlaçlar kullanır.

TAEOB.6. Yazma öncesi becerileri kazanabilme
TAEOB.6.a.Yazma için uygun oturma pozisyonu alır. 
TAEOB.6.b. İstenilen nitelikte yazar ve çizer.

MATEMATİK ALANI

MAB.1. Ritmik ve algısal sayabilme
MAB.1.c. 1 ile 5 arasında nesnelerin/varlıkların miktarını bir bakışta söyler.

MAB.4. Matematiksel olgu, olay ve nesnelere ilişkin çıkarım yapabilme
MAB.4.c. Nesne, olgu ve olayları karşılaştırır.
MAB.4.ç. Nesne, olgu ve olaylara ilişkin çıkarımlarını söyler.

MAB.8. Matematiksel problemlerin çözümüne ilişkin deneyimlerini, çıkarımlarını ve değerlendirmelerini yansıtabilme
MAB.8.a. Problem çözme sürecini çeşitli yollarla ifade eder.
MAB.8.b. Çözüme ulaştıran stratejinin uygulanabileceği farklı durum örnekleri verir.
MAB.8.c. Matematiksel problemin çözümüne ilişkin deneyimlerini/fikirlerini arkadaşlarıyla paylaşır.

MAB.9. Farklı matematiksel temsillerden yararlanabilme
MAB. 9.a. Çeşitli semboller arasından belirtilen matematiksel temsilleri/sembolleri gösterir.
MAB. 9.b. Ele alınan/ulaşılan duruma uygun olan matematiksel temsili/sembolü gösterir.
MAB. 9.c. Ele alınan/ulaşılan duruma uygun olan matematiksel temsili/sembol oluşturur.
MAB.9.ç. Ele alınan/ulaşılan duruma uygun matematiksel temsili/sembolü  kullanır.

MAB.10. Farklı matematiksel temsilleri değerlendirebilme
MAB.10.a. Matematiksel temsillerin özelliklerini/anlamlarını açıklar.
MAB.10.b. Matematiksel temsillerin özelliklerini/anlamlarını karşılaştırır.

FEN ALANI

FAB8. Fene yönelik olay ve/veya olguları açıklamak için basit düzeyde bilimsel modellerden faydalanabilme
FAB.8.a. Yakın çevresindeki problemlerin çözümüne yönelik hayal gücüne dayalı modeller önerir.
FAB.8.b. Yakın çevresindeki problemlerin çözümüne yönelik önerdiği modeli yeniler.

FAB9. Bilimsel olay/olguları açıklamak için kanıtlar kullanabilme
FAB.9.a. Günlük hayatta karşılaştığı problemleri çözebilmek için elde ettiği verileri görsellerle ifade eder.
FAB.9.b. Günlük hayatta karşılaştığı problemlerin çözümü için verileri gruplandırır.
FAB.9.c. Farklı canlıların hayat döngülerine yönelik gözlemlerine dayalı açıklamalar yapar.

SOSYAL ALANI

SAB.13. Coğrafi gözlem ve çalışma sahasında planlanan çalışmaları uygulayabilme    
SAB.13.a. Gezi-gözlem çalışması sırasında takip edilecek sözlü/görsel yönergeleri uygular.
SAB.13.b.Gezi-gözlem çalışma sahasında çevreyi olumsuz etkileyecek davranışlardan kaçınır. 

SAB.14. Coğrafi gözlem ve çalışma sahasından elde edilen sonuçları sözlü/görsel yolla raporlaştırabilme
SAB.14.a. Gezi-gözlem çalışma sahasında elde ettiği materyallerden ürün oluşturur.
SAB.14.b. Gezi-gözlem çalışma sahasından oluşturduğu ürünlerini sözel ya da görsel olarak sunar.

SAB.18. Coğrafi içerikli tablo, grafik, şekil ve diyagramı okuyabilme ve yorumlayabilme
SAB.18.a. Gösterilen ve başlığı söylenen tablo, grafik ve şeklin ne ile ilgili olduğunu söyler.

HAREKET VE SAĞLIK ALANI

HSAB.1. Farklı çevre ve fiziksel etkinliklerde büyük kas becerilerini etkin bir şekilde uygulayabilme
HSAB.1.a. Farklı ortam ve koşullarda yer değiştirme hareketleri yapar. 
HSAB.1.b Etkinliğin durumuna uygun denge hareketleri yapar.
HSAB.1.c. Nesne kontrolü gerektiren hareketleri yapar.

HSAB.2. Farklı ebat ve özellikteki nesneleri etkin bir şekilde kullanabilme
HSAB.2.a. Farklı büyüklükteki nesneleri kavrar.
HSAB.2.b. Nesneleri şekillendirir.
HSAB.2.c. Farklı boyutlardaki nesneleri kullanır.
HSAB.2.ç. Çeşitli nesneleri kullanarak özgün ürünler oluşturur.

HSAB.5. Kişisel ve genel alanın farkında olarak hareket edebilme
HSAB.5.c.Hareketlerinde kişisel sınırlara dikkat eder.

HSAB.6. Eşle/grupla ahenk içinde hareket örüntüleri sergileyebilme
HSAB.6.c. Eş çalışmalarında hareketi eş zamanlı yapar. 

HSAB.14. Hareketli oyunlarda liderliği deneyimleme
HSAB.14.a. Liderlik yapmaya istekli olur.

SANAT ALANI

SNAB.2. Sanat eseri inceleyebilme
SNAB.2.ç. Sanat eserine ilişkin sorular sorar. 
SNAB.2.d. Sanat eserinin konusuna ilişkin kendi deneyimlerine dayanarak tahmin yürütür.
SNAB.2.e. Drama etkinliğinin konusu hakkında sorular sorar.
SNAB.2.g. Sanat eserine yönelik duygu ve düşüncelerini ifade eder.
SNAB.2.ğ. Sanat eseri hakkındaki duygu ve düşüncelerinin nedenlerini açıklar.

SNAB3. Sanat eserlerine ve sanatçılara değer verebilme
SNAB.3.b. Sanat eserlerinin nasıl yapıldığına ilişkin tahmin yürütür.
SNAB.3.c. Geleneksel ve evrensel sanat eserlerinin bulunduğu dijital ortam ve mekânları ziyaret eder. 
SNAB.3.ç. Dijital veya gerçek sanat ortamlarında sergilenen geleneksel ve evrensel sanat eserlerini inceler.

SNAB.4. Sanat etkinliği uygulayabilme
SNAB.4.a. Yapmak istediği sanat etkinliğinin türüne karar verir. 
SNAB.4.b. Yapmak istediği sanat etkinliği için gerekli olan materyalleri seçer.
SNAB.4.c. Katıldığı drama etkinliği için gerekli olabilecek materyalleri seçer.
SNAB.4.ç. Yaratıcılığını geliştirecek bireysel veya grup sanat etkinliklerinde aktif rol alır. 

MÜZİK ALANI

MYB.1. Müziksel deneyimlerinden yola çıkarak müziksel ürün ortaya koyabilme
MYB.1.a. Beden perküsyonuyla/hareketle/dansla planlı veya doğaçlama ritim üretir.

MYB.2. Ürettiği müziksel ürünlerini sergileyebilme
MYB.2.a.Planlı veya doğaçlama ürettiği ritmi beden perküsyonuyla/hareketle/dansla gösterir.

Anahtar Kavramlar

Yarım-tam, eşit, zigzag, sağ-sol, ıslak-kuru, sıcak-soğuk-ılık, korkmuş, şaşkın, heyecanlı, yavaş-hızlı, aynı-farklı-benzer, sıra sayısı, eş, özdeş, eşit, yaşam döngüleri, çevreye ait canlı-cansız faktörler, erozyon, heyelan, rüzgâr, aşınma, yağmur, sel-deprem, yanardağ, taş, toprak, su, canlı-cansız, hareketli-hareketsiz, hava durumu

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Çocuklar Yönünden Değerlendirme
(Alan Becerileri, Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri, Kavramsal Beceriler, Okuryazarlık Becerileri, Değerler ve Eğilimler dikkate alınarak hazırlanacaktır.)

Program Yönünden Değerlendirme
(Tablo 1’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir.)

Öğretmen Yönünden Değerlendirme
(Tablo 2’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

TÜRKÇE ALANI

Çocuklar dinleme/izleme yapılacak ortamın nasıl olması gerektiğine ilişkin görüşlerini söyler (TADB.4.a). Çocuklar kendisine sunulan Mustafa Kemal Atatürk ile ilgili görselleri inceler ve çıkarımlarını  söyler (KB2.8.SB5., TAKB.3.ç., TAOB.4.a, OB2.1. SB1., OB4.3. SB3.). Mustafa Kemal Atatürk hakkında görüşlerini konuşma kurallarına uygun olarak söyler (TAKB.3.d., TAKB.3.e.). Çocukların yazma öncesi becerilerini geliştirmek için erken okuryazarlık çalışmaları yapılır (TAEOB.6.a., TAEOB.6.b). Çocuklar yaptıkları çizgi çalışmalarında varsa hatalarını söyler ve hatalı çizdiği çizgileri düzeltir  (SDB1.2.SB5., KB2.15.SB1.).

MATEMATİK ALANI

Sayma becerisine yönelik olarak 1-5 arası nesneler üzerinden bir bakışta miktarı söylemeleri istenir. Motivasyonlarını kaybetmeden 1-5 arası nokta gösteren şipşak sayma kartları ile miktar temsil eden sayı kartları, rakamlar, rakamları temsil eden nesne gruplarını eşleştirme oyunları veya dijital oyunlar oynarken motivasyonunu sürdürür (MAB.1.c., KB2.2.SB1,, E2.5., E3.2, D12.2.3., OB4.1.SB1.).  Matematiksel muhakeme becerisine yönelik günlük yaşamdan veya hikâyelerde sunulan olayları oluş sırası yönünden karşılaştırır ve sıra sayısını söyler (MAB.4.c.). Yarıda kesilen veya sıralanan  olaylardan sonra meydana gelebilecek olaylara yönelik çıkarımlarını söyler. Bu süreç içerisinde kendisine uygun gelen ya da gelmeyen durumlara ilişkin duygu, düşünce ve izlenimlerini açıkça ifade  eder (MAB.4.ç., D11.1.2.). Matematiksel problem çözme becerisi açısından eş-eşit-özdeş olma durumlarını kapsayan, paylaştırmaya veya eşleştirmeye dayalı problem durumlarını çözer ve nasıl  çözdüğünü ifade eder (MAB.8.a.). Çocukların çözüme ilişkin duygu ve düşüncelerini resim, drama, hikâye gibi çeşitli yollarla paylaşır (MAB.8.c., SDB2.1.SB2., OB1.3.SB3.). Ele alınan problemi  çözüme ulaştıran yolun başka hangi durumlarda da uygulanabileceği konusunda tartışır (MAB.8.b., SDB1.2.SB3.). Matematiksel temsil becerisine yönelik olarak çeşitli semboller arasından grafikleri  ayırt eder (MAB.9.a.). Sunulan farklı grafikler ve gösterimler içerisinden istenen veri grubunu, sonucu veya özelliği gösteren grafikleri belirler (MAB.9.b.). Verilen nesneleri gruplandırarak bir grafik  oluşturur (MAB.9.c. , KB2.5.SB1., KB2.5.SB4. ). Çocuklar oluşturdukları grafikleri hareketli oyun veya dijital oyunlarda kullanır (MAB.9.ç., OB4.1.SB1.). Farklı türlerdeki grafik örnekleri veya çeşitli  gösterimler üzerinden sonuç çıkarır (MAB.10.a.). Aynı özelliklere/durumlara ilişkin farklı sonuçları ifade eden grafikleri karşılaştırır (MAB.10.b., KB2.10.SB3,E3.6. ). Günlük yaşamdan veya sınıf  ortamlarındaki nesne veya varlıkların özelliklerinin ölçülmesi için kullanılabilecek standart olmayan ölçme araçlarını belirler ( KB2.2.SB2., KB2.6.SB1., KB2.17.SB1., OB1.2. SB1., OB1.2. SB2.). Çocuklar nesnelerin ölçülebilir özellikleri hakkında tahminde bulunur. Herhangi bir standart olmayan ölçme aracı ile farklı nesnelere yönelik ölçüm yapılması üzerine etkinlikler gerçekleştirilir  (KB2.5.SB1., KB2.17.SB2.). Belirlenen bir nesneyi karış, oyuncak, adım, kalem gibi farklı ve standart olmayan araçlarla ölçer; ölçümlerini karşılaştırır (KB2.17.SB3.). Çocuklar ölçüm sonuçlar  üzerindeki farklılık ve eşitlik durumlarına (eş, eşit, özdeş) yönelik yorumlar yapar, ölçüm süreçleri ve ortaya çıkan farklılıklar ile ilgili düşüncelerini ifade eder. Bu süreçte aldığı kararları ve yaptığı  davranışları değerlendirir (KB2.17.SB4.).

FEN ALANI
Yakın çevresindeki çevre kirliliği gibi problemlerin çözümüne yönelik hayal gücüne dayalı modeller önerir (FAB.8.a.). Bu modelleri mevcut olaya/konuya/duruma ilişkin ön gözlem ve/veya  deneyimleriyle ilişkilendirerek ve mevcut olaya/konuya/duruma ilişkin çıkarım yaparak gerçekleştirir (KB2.11.SB1., KB2.11.SB2.). Daha sonra yakın çevresindeki problemlerin çözümüne yönelik  önerdiği modeli yeniler (FAB.8.b.). Bunun için topladığı bilgiler üzerinde çıkarım yapar (KB2.8.SB5.). Günlük hayatta karşılaştığı problemler için verileri görsellerle ifade eder (FAB.9.a., E1.1., E1.3.).  Bu sayede çevre kirliliğinin canlılar üzerine etkisini kavrayarak insana, bitkiye, hayvana, doğaya merhamet duyar (D9.3.1., D9.3.2. , D9.3.3.). Günlük hayatta çevreyle ilgili karşılaştığı bu problemlere yönelik elde ettiği verileri gruplandırır. Farklı canlıların yaşam döngülerine yönelik gözlemlerine dayalı açıklamalar yapar. Bunun için sürdürülebilir ve sürdürülebilir olmayan süreçlerin farkında olur (FAB.9.b., FAB.9.c., OB8.2. SB1.). 

SOSYAL ALANI
Okulun yakın çevresinde bulunan göl, deniz, orman, doğa parkı gibi coğrafi mekânlar belirlenir. Coğrafi saha gözlem çalışma planı hazırlanır. Çocuklar gezilecek mekâna ve ilgili kavramlara (canlı- cansız, doğal-beşerî) ilişkin merak ettikleri soruları sorar. Gezilecek mekâna ilişkin görselleri dergi, kitap, broşür ve dijital kaynaklardan incelenir. Çocuklar sorular sorar, bilgi toplar ve geziye yönelik bir  hedef belirler (SDB1.2.SB1., KB2.2.SB1., OB1.2. SB2., OB1.1. SB1.). Yakın çevresinden aldığı destek ile gezi sırasında ihtiyaç duyacağı büyüteç, yağmurluk ve diğer materyalleri içeren çanta hazırlar (KB2.6.SB1., D16.3.1. E2.2.). Gezi sırasında çocukların planlanan etkinlikleri uygulamasına rehberlik edilir. Çocuklar gezi sırasında kendilerine ve çevreye zarar verebilecek davranışların neler  olduğunu ve bu davranışlardan sakınmaları gerektiğini söyler (D9.3.1.). Gezi-gözlem sırasında öğretmenin verdiği yönergeleri uygular (SAB.13.a., D16.3.1., SAB.13.b.). Çocuklar gözlem sahasındaki küçük nesnelerden örnekler toplar (OB1.2. SB2., OB7.2.SB2. ). Gözlemlediği canlı ya da cansız varlıklarının resmini çizer, verilen basit taslak harita üzerine işaretleyebilir ya da görselini yapıştırır.  Çocuklar gezi sonrası topladığı materyalleri gruplandırır ve yaptığı sınıflandırmadan hareketle bir tablo ya da grafik oluşturur, grafiğini/tablosunu arkadaşlarına anlatır (SAB.18.a., OB1.3.SB.2.,  SDB2.1.SB2.). Grup çalışması dâhilinde materyalleri bütünleştirerek arkadaşlarıyla birlikte özgün ürünler tasarlar (SAB.14.a.) Grup içinde sorumluluklarını yerine getirirken iş birliği ve iş bölümü yapar (D12.2.1., E3.3. ). Çocuklar verilen görevi yerine getirirken kararlı davranır. (D16.3.1.). Grup çalışması ile üretilen ürünler sınıfta sergilenebilir ya da ürünlerin fotoğraflarından dijital sergi  oluşturulabilir. Gezi öncesi, sırası ve sonrası çekilen fotoğraflardan gezi albümü, videosu oluşturularak sınıfta izletilebilir. Çocuklar yapılan gözlem ve saha çalışmasından elde ettikleri bilgileri (KB2.11.  SB.1. ) arkadaşları ile paylaşır (SAB.14.b., SDB2.1.SB2.).

HAREKET VE SAĞLIK ALANI
Arkadaşlarıyla grup olur, grup içinde alınan kararlara uygun olarak sorumlu olduğu hareketi uygular (HSAB.6.ç., SDB2.3.SB3.). Oyun sırasında arkadaşıyla eş zamanlı hareket eder (HSAB.6.c.,  SDB2.1.SB3., E2.5.). Bu oyunları gerçekleştirmeye ve sürdürmeye istekli olur (D12.3.3.). Kişisel ve genel alanını bilerek eşleştiği kişi ve kendisi için güvenli hareket eder (HSAB.5.c.). Hareket  etkinliklerinde liderliği deneyimler (HSAB.14.a.). Tırmanma, engel üzerinden atlama, yuvarlanma, ip atlama, parmak ucunda durma ve yürüme gibi hareketleri yapar (HSAB.1.a., HSAB.1.b.). Yer  değiştirme ve denge hareketlerini hızlı ve yavaş biçimde yapar. Hareketler arasındaki farklılıkları açıklar (KB2.7.SB3., OB1.3.SB2.). Farklı araçlar kullanarak nesnelere şekil verir. Nesneleri parçalara  ayırır ve birleştirir. Oluşturulan nesneleri karşılaştırarak aynı-farklı-benzer yönlerini söyler (HSAB.2.a., HSAB.2.b., HSAB.2.c., HSAB.2.ç.). Top sürme, raketle vurma gibi hareketleri yapar (HSAB.1.c.)  Bu hareketleri yaparken hangi aşamalarda neler yaptığını ve neler hissettiğini söyler (SDB1.2.SB3.). 

SANAT ALANI
Sınıfa seramik/heykel sanatçısı davet edilir ya da sanal seramik/heykel müzelerinden birini seçilerek çocukların sanal ortam içerisinde sergilenen eserleri incelemesine olanak sağlanır (SNAB.3.b,  SNAB.3.c., SNAB.3. ç.,KB2.16.1.SB1.). Çocuklar süreçte sanatçıya merak ettikleri soruları sorar (SNAB.2.ç.). Öğretmen de çocuklara bu eserlerin hangi malzemelerden, hangi amaçla, nasıl yapılmış  olabileceğini; sanatçısının kim olabileceğini, bu eserlerin nasıl korunması gerektiğini sorar. Çocuklar izledikleri/dinledikleri konulara odaklanarak ve duyarlılık geliştirerek kendilerini ifade eder  (SNAB.2.d. , SNAB.2.g., SNAB.2.ğ., OB4.3.SB2., E3.2.). Sanat merkezinde masalara artık materyaller, kil, doğadan toplanmış taş, kabuk, yaprak gibi farklı materyaller koyulur. Çocuklar küçük  gruplara ayrılarak farklı materyallerden özgün heykellerini oluşturur. Çocuklara heykellerini oluştururken hangi malzemelere ihtiyaç duyacaklarını belirlemeleri ve o masaya oturmaları gerektiği  konusunda rehberlik edilir (SNAB.4.a., SNAB4.b. , SDB1.1.SB1., SDB1.2.SB1., KB2.20.SB3. , E3.3.). Çocuklar çalışmalarını tamamladıktan sonra ortaya çıkan eserlerini tanıtarak eserlere ilişkin  duygularını (korkmuş, şaşkın, heyecan), düşüncelerini, hissettiklerini ve düşünce bunu niçin düşünüp hissettiğini açıklar. (SNAB.2.d., SNAB.2.e., SNAB.2.f. E2.3.). Çocuklara gruplarında yer alan  materyallerin ne kadarını (yarım, tam, eşit) kullandıkları sorulur. Müzeler Haftası kapsamında çocuklar seçtikleri materyallerle heykel müzesi oluşturur. Çocuklar öğretmenin yönergesi doğrultusunda  oluşturdukları heykelleri art arda, ters yöne farklı ya da aynı açılar yapan çizginin oluşturduğu bir örüntü şeklinde yerleştirir. Oluşturulan bu örüntünün adının zikzak olduğu hakkında çocuklara bilgi  verilir. Sağında ya da solunda (sağ-sol) hangi heykellerin olduğu sorusu çocuklara yöneltilir. Çocuklar heykel canlandırması için gerekli materyallerle canlandırma yapar (SNAB.4.b. SNAB4.c.  SNAB.4.ç.). Çocuklar arkadaşlarının heykel canlandırmalarına ilişkin sorular sorarak tahminlerde bulunur (SNAB.2.d., SNAB2.e.). 

MÜZİK ALANI
Çocuklar kazanmış oldukları deneyimleriyle çocuk şarkıları ve çocuk şarkısı formlarını bireysel olarak seçer, dinler, söyler, çalar. Çocuklar müziksel yaratım becerisiyle ilişkili yaşantı için beden  perküsyonuyla, hareketle ve dansla planlı veya doğaçlama ritim üretir (MYB.1.a., KB2.20.SB3., E3.2., E3.3.). Ürettikleri ritmi beden perküsyonuyla, hareketle ve dansla gösterir (MYB.2.a.,  SDB2.1.SB3., E1.5., E3.2, KB2.10.SB5., SDB2.2.SB2., SDB2.3.SB2., E3.2., E3.5., D4.2.2.). 

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Çocukların bireysel öğrenme stillerini, hızlarını ve yeteneklerini göz önünde bulundurarak farklı etkinlikler tasarlanır. Her bir etkinlik, çocukların kendi benzersiz yeteneklerini keşfetmelerine ve geliştirmelerine olanak tanıyacak şekilde planlanır. Her bir çocuğun tüm gelişim alanları; öğrenme çıktıları, içerik, süreç, ürün ve öğrenme ortamı bağlamında ayrı ayrı desteklenerek beceri öğrenme potansiyelleri en üst düzeye çıkarılmaya çalışılır.

Destekleme

Tüm çocukların etkinliklere katılımını sağlama amacıyla çevresel düzenlemeler (oturma düzenini değiştirme, çeşitli semboller kullanma vb.) yapılabilir. Materyaller çocukların gereksinimlerine göre  düzenlenerek gerekiyorsa çeşitli araç eklemeleri (dokunsal özellikler ekleme, zıt renkli zemin kullanma vb.) gerçekleştirilebilir. Çocukların özelliklerine göre materyaller çeşitlendirilerek (farklı boya türleri  kullanılarak, farklı boylarda makas verilerek vb.) onlara sunulabilir. Öğrenme içeriği çocukların özelliklerine göre farklılaştırılarak; basitleştirilebilir ya da çeşitlendirilebilir. Öğrenme sürecinde çocuklara  gereksinim duydukları farklı türlerde ipuçları ve yardım sunularak destek olunabilir. Çeşitli türlerde geribildirim verilerek çocukların etkinliğe katılımları desteklenebilir. Öğrenme kanıtlarına ilişkin çocukların bireysel öğrenme özelliklerine ve gereksinimlerine göre konuşarak, göstererek veya işaret ederek sorulara cevap vermeleri sağlanabilir.

Aile/Toplum Katılımı

Ailelere “internet temelli uygulamalar” veya “haber mektubu” aracılığıyla etkinliklerde yer verilen değerler, beceriler ve öğrenme çıktılarının desteklenmesine yönelik çocukların gelişimleriyle ve ailenin evde çocuğu ile birlikte yapabileceği etkinliklerle ilgili bilgi verilir. Aileleri çocuğun gelişimi ve eğitim programı konusunda bilgilendirmek için düzenli olarak “duyuru/haberleşme panosu” hazırlanır. “Toplum katılımı” için sınıfa seramik/heykel sanatçısı davet edilir. Park, müze, kütüphane gibi mekânlar ziyaret edilerek etkinlikler düzenlenir  ve projeler gerçekleştirilir. Çocukların sınıfta yaptıkları etkinlikler ya da bir gezinin “fotoğrafları” çekilerek ailelerle paylaşılır. Gün içerisinde gerekli durumlarda “Anekdot Kayıt Formları” ve “Beceri Gözlem Formu” doldurulur. Öğrenme Kanıtları (Değerlendirme)  bölümü çocukların beceri edinim süreci, programın değerlendirilmesi ve öğretmenin kendisini değerlendirmesi amacıyla doldurulur.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.