60-72 AY ARALIK AYI PLANI
Türkçe Alanı:
TADB. Dinleme/İzleme
TAOB. Okuma
TAKB. Konuşma
TAEOB. Erken Okuryazarlık
Matematik Alanı:
MAB6. Sayma
MAB1. Matematiksel Muhakeme
MAB4. Veri ile Çalışma ve Veriye Dayalı Karar Verme
Fen Alanı:
FBAB3. Bilimsel Gözleme Dayalı Tahmin Etme
FBAB4. Bilimsel Veriye Dayalı Tahmin Etme
Sosyal Alanı:
SBAB5. Sosyal Katılım
Hareket ve Sağlık Alanı:
HSAB1. Aktif Yaşam İçin Psikomotor Beceriler
HSAB2. Aktif ve Zinde Yaşam için Sağlık Becerileri
HSAB3. Harekete İlişkin Sosyal/Bilişsel Beceriler
Sanat Alanı:
SNAB1. Sanat Türlerini ve Tekniklerini Anlama
SNAB2. Sanat Eseri İnceleme
SNAB3. Sanata Değer Verme
Müzik Alanı:
MDB1. Müziksel Dinleme
MSB2. Müziksel Söyleme
MÇB3. Müziksel Çalma
MHB4. Müziksel Hareket
KB1. Temel Beceriler
KB1.1. Saymak
KB2.2. Gözlemleme Becerisi
KB2.2.SB1. Gözleme ilişkin amaç ölçüt belirlemek
KB2.3. Özetleme Becerisi
KB2.3.SB3. Metin/olay/konu/durumu yorumlamak (kendi cümleleri ile aktarmak)
KB2.4. Çözümleme Becerisi
KB2.4.SB1. Nesne, olgu ve olaylara ilişkin parçaları belirlemek
KB2.4.SB2. Parçalar arasındaki ilişkileri belirlemek
KB2.7. Karşılaştırma Becerisi
KB2.7.SB1. Birden fazla kavram veya duruma ilişkin özellikleri belirlemek
KB2.8. Sorgulama Becerisi
KB2.8.SB1. Merak ettiği konuyu tanımlamak
KB2.8 SB2. İlgili konu hakkında sorular sormak (5N1K)
KB2.8.SB3. İlgili konu hakkında bilgi toplamak
KB2.10. Çıkarım Yapma Becerisi
KB2.10.SB3. Karşılaştırmak
KB2.14. Yorumlama Becerisi
KB2.14.SB2. Mevcut olay/konu/durumu bağlamdan kopmadan dönüştürmek
E.1. Benlik Eğilimleri
E1.1. Merak
E1.2.Bağımsızlık
E1.3. Azim ve Kararlılık
E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven)
E.2. Sosyal Eğilimler
E2.1. Empati
E2.2. Sorumluluk
E2.3. Girişkenlik
E2.5. Oyunseverlik
E.3. Entelektüel Eğilimler
E3.2. Yaratıcılık
E3.3. Açık Fikirlilik
E3.5. Merak Ettiği Soruları Sorma
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık Becerisi)
SDB1.1.SB1. Öğreneceği yeni konu/kavram veya bilgiyi nasıl öğrendiğini belirlemek
SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme Becerisi)
SDB1.2.SB1. İhtiyaçlarını karşılamaya yönelik hedef belirlemek
SDB1.2.SB5. Kendi öğrenme durumunu geliştirmeye yönelik çalışmalar yapmak
SDB2.1. İletişim
SDB2.1.SB2. Duygu, düşünceleri ifade etmek
SDB2.1.SB4. Grup iletişimine katılmak
SDB2.2. İş Birliği
SDB2.2.SB1. Kişi ve gruplarla iş birliği yapmak
SDB2.2.SB2. Düşüncelerini başkalarıyla tartışmak/müzakere etmek
SDB2.2.SB3. Farklı düşünceler üzerinde uzlaşma sağlayıp ortaklıklar kurmak
SDB2.3. Sosyal Farkındalık
SDB2.3.SB2. Başkalarının duygularını, düşüncelerini ve bakış açılarını anlamak
SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
SDB3.3.SB1. Problemleri tanımlayıp çözmek
SDB3.3.SB5. Derinlemesine düşünmek
D3. Çalışkanlık
D3.3. Araştırmacı ve Sorgulayıcı Olmak
D3.3.3. Bilimsel, teknolojik alanlardaki gelişmelerle ilgili etkinliklere katılmaya istekli olur.
D3.4. Çalışmalarda aktif rol almak
D3.4.3. Kendine uygun görevleri almaya istekli olur.
D3.4.4. Kişisel ve grup içi etkinliklerde sorumluluklarını yerine getirir.
D4. Dostluk
D4.2. Arkadaşları ile etkili iletişim kurmak
D4.2.2. Arkadaşlarıyla duygu ve düşüncelerini paylaşır.
D6. Dürüstlük
D6.2. Doğru ve güvenilir olmak
D6.2.1. Duygu ve düşüncelerini açıkça ifade eder.
D12. Sabır
D12.2. İstikrarlı olmak
D12.2.3. Olaylar ve durumlar karşısında motivasyonunu sürdürür.
D13. Sağlıklı Yaşam
D13.1. Yeterli, dengeli ve sağlıklı beslenmek
D13.1.4. Vücudu için yeterli miktarda su ve besin alır.
D13.2. Sosyal ve sportif etkinliklere katılmak
D13.2.2. Yaşına ve fiziksel özelliklerine uygun sosyal ve sportif etkinliklere katılır.
D14. Saygı
D14.1. Nezaketli olmak
D14.1.3. Söz hakkı vermek, söz kesmemek, etkin dinlemek gibi etkili iletişim becerilerini kullanır.
D16. Sorumluluk
D16.3. Görev bilincine sahip olmak
D16.3.1. Görevlerini zamanında ve eksiksiz yerine getirir.
OB1. Bilgi Okuryazarlığı
OB1.1. Bilgi İhtiyacını Fark Etme
OB1.1.SB1. Bilgi ihtiyacını fark etmek
OB1.2. Bilgiyi Toplama
OB1.2.SB1. İstenen bilgiye ulaşmak için kullanacağı araçları belirlemek
OB1.2.SB2. Belirlediği aracı kullanarak olay, konu ve durum ile ilgili bilgileri bulmak
OB4. Görsel Okuryazarlık
OB.4.3. Görsel Hakkında Eleştirel Düşünme
OB4.3. SB2. Görsel ile sorgulanan olay/konu/problem veya durum ile ilgili akıl yürütmek
OB7. Veri Okuryazarlığı
OB7.2. Veri Oluşturma
OB7.2.SB2. Veri toplamak
TÜRKÇE ALANI
TADB.2. Dinledikleri/izledikleri şiir, hikâye, tekerleme, video, tiyatro, animasyon gibi materyaller ile ilgili yeni anlamlar oluşturabilme
TADB.2.c. Dinledikleri/izledikleri materyallere ilişkin çıkarım yapar.
TAOB.2. Görsel materyallerden anlamlar üretebilme
TAOB.2.b. Görsellerden hareketle metinle ilgili tahminde bulunur
TAOB.2.c. Görsel okuma materyallerinde yer alan bilgilerden yararlanarak çıkarım yapar.
TAKB.2. Konuşma sürecinin içeriğini oluşturabilme
TAKB.2.b. Konuşmanın devamı hakkındaki tahminini söyler.
TAKB.3. Konuşma sürecindeki kuralları uygulayabilme
TAKB.3.b. Konuşurken benzetme ve örneklendirme içeren ifadeler kullanır.
TAEOB.1. Yazı farkındalığına ilişkin becerileri gösterebilme
TAEOB.1.c. İletişimde yazıya neden ihtiyaç duyulduğunu açıklar.
MATEMATİK ALANI
MAB.1. Ritmik ve algısal sayabilme
MAB.1.a. 1 ile 20 arasında birer ritmik sayar.
MAB.2. Matematiksel olgu, olay ve nesnelerin özelliklerini çözümleyebilme
MAB.2.b. Bir bütünü oluşturan parçalar arasındaki ilişki/ilişkisizlik durumlarını açıklar.
MAB.3. Matematiksel durum, olgu ve olayları yorumlayabilme
MAB.3.a. Matematiksel olgu ve olayları farklı materyaller/semboller kullanarak ifade eder.
MAB.4. Matematiksel olgu, olay ve nesnelere ilişkin çıkarım yapabilme
MAB.4.c. Nesne, olgu ve olayları karşılaştırır.
MAB.11. Araştırılabilecek problemler belirleyebilme
MAB.11.a. Günlük hayattan araştırılabilecek bir problemi söyler.
MAB.11.b. Günlük hayatta karşılaştığı bir problemi kendi cümleleriyle ifade eder.
MAB.12. Elde ettiği/eriştiği verileri düzenleyebilme
MAB.12.a. Problemi cevaplamak için veri toplanacak kaynakları söyler
FEN ALANI
FAB3. Günlük yaşamında fen olaylarına yönelik bilimsel gözleme dayalı tahminlerde bulunabilme
FAB.3.d. Canlıların temel özellikleriyle ilgili bilgilerini test etmek için yeni gözlemler yapar.
FAB4. Fene yönelik olaylara ve/veya olgulara yönelik bilimsel veriye dayalı tahminlerde bulunabilme
FAB.4.a. Kendi beslenmesiyle ilgili bilgilerden yola çıkarak beslenmenin canlılar için önemini önermelerle ifade eder.
FAB.4.b. Doğal kaynakların kişisel kullanımını verilere dayalı olarak değerlendirir.
FAB.4.c. Günümüz çevre sorunlarından hareketle ileride yaşanabilecek problemler hakkında tahminde bulunur.
FAB.4.ç. Canlıların gelişimlerine yönelik tahminlerini sorgulamak için tekrarlı ölçümler yapar.
SOSYAL ALANI
SAB.8.Yakın çevresinde oluşan gruplarla sosyal temas oluşturabilme
SAB.8.a. Dâhil olduğu oyun/etkinlik/proje grup çalışmalarında iletişimi başlatır.
SAB.8.b. Dâhil olduğu grubun amaçları doğrultusunda yapılacak çalışmalar hakkında görüşlerini söyler.
SAB.8.c. Grup içi iletişimi artırmaya yönelik etkinliklere katılır.
HAREKET VE SAĞLIK ALANI
HSAB.1. Farklı çevre ve fiziksel etkinliklerde büyük kas becerilerini etkin bir şekilde uygulayabilme
HSAB.1.a. Farklı ortam ve koşullarda yer değiştirme hareketleri yapar.
HSAB.1.b. Etkinliğin durumuna uygun denge hareketleri yapar.
HSAB.1.c. Nesne kontrolü gerektiren hareketleri yapar.
HSAB.2. Farklı ebat ve özellikteki nesneleri etkin bir şekilde kullanabilme
HSAB.2.a. Farklı büyüklükteki nesneleri kavrar.
HSAB.2.b. Nesneleri şekillendirir.
HSAB.2.c. Farklı boyutlardaki nesneleri kullanır.
HSAB.2.ç. Çeşitli nesneleri kullanarak özgün ürünler oluşturur.
HSAB.7. Günlük yaşamında sağlıklı beslenme davranışları gösterebilme
HSAB.7.ç. Günlük olarak yeteri kadar sıvı tüketmeye gayret eder.
HSAB.8. Aktif ve sağlıklı yaşam için gereken zindelik becerilerinin neler olduğunu söyleyebilme
HSAB.8.b. Günlük yaşamda doğru duruş ve oturuş becerisi sergiler.
HSAB.8.ç. Düzenli ve yeteri kadar dinlenmenin önemini kendi cümleleriyle açıklar.
HSAB.9. Aktif ve sağlıklı yaşam için hareket edebilme
HSAB.9.c. Günlük yaşamda durum ve şartlara uygun giyinir.
HSAB.12. Hareketli oyunların temel kurallarını açıklayabilme
HSAB.12.a. Hareketli oyunlara ilişkin kuralları fark eder.
HSAB.12.b. Hareketli oyunun kurallarını söyler.
SANAT ALANI
SNAB.1. Temel sanat kavramlarını ve türlerini anlayabilme
SNAB1.a. Temel sanat türlerini anlamına uygun söyler.
SNAB1.b. Temel sanat materyallerini kullanım amacına uygun olarak seçer.
SNAB1.c. Temel sanat materyallerini amacına uygun şekilde kullanır.
SNAB.2. Sanat eseri inceleyebilme
SNAB2.a. Sanat eserine odaklanır.
SNAB2.ç. Sanat eserine ilişkin sorular sorar.
SNAB.3. Sanat eserlerine ve sanatçılara değer verebilme
SNAB3.a. Sanat ve sanatçılar hakkında sorular sorar
MÜZİK ALANI
MDB.4. Dinlediği sözlü/ sözsüz müzik eserlerindeki/çocuk şarkılarındaki özellikleri fark edebilme
MDB.4.a. Dinlediği sözlü/sözsüz müzik eserlerindeki/çocuk şarkılarındaki kalın ve ince/kuvvetli ve hafif ses farklılıklarını/yavaş ve hızlı tempo farklılıklarını ifade eder.
MSB.2. Çocuk şarkılarındaki/çocuk şarkısı formlarındaki özellikleri fark ederek söyleyebilme
MSB.2.b. Çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını kalın ve ince/kuvvetli ve hafif ses farklılıklarına/yavaş ve hızlı tempo farklılıklarına/ritim farklılıklarına göre söyler.
MSB.3. Söyleme becerilerini sınıf içinde sergileyebilme
MSB.3.b. Çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını bireysel olarak/grupla uyum içinde söyler.
MÇB.1. Duyduğu sesleri çalgıyla taklit edebilme
MÇB.1.a. Doğadan/çevreden/nesnelerden duyduğu sesleri artık materyallerden yapılmış çalgıları/Orff çalgılarını kullanarak taklit eder.
MÇB.2. Çalacağı çalgılara/ritimlere/ezgilere/çocuk şarkılarına/çocuk şarkısı formlarına dair duygu ve düşüncelerini ifade edebilme
MÇB.2.a. Kendisine sunulan artık materyallerden yapılmış çalgı/Orff çalgısı seçenekleri arasından çalacağı çalgıyı seçer.
MÇB.2.b. Seçtiği artık materyallerden yapılmış çalgının/Orff çalgısının ismini/özelliklerini söyler.
MHB.2. Harekete ve dansa eşlik eden ritimlerdeki/müzik eserlerindeki/çocuk şarkılarındaki/çocuk şarkısı formlarındaki özellikleri fark edebilme
MHB.2.b. Müzik eserlerindeki/çocuk şarkılarındaki/çocuk şarkısı formlarındaki kalın ve ince/kuvvetli ve hafif ses farklılıklarını/yavaş ve hızlı tempo farklılıklarını hareketle/dansla gösterir.
Benzer-aynı-farklı, uzun-kısa, büyük-küçük, parça-bütün, hızlı-yavaş, kalın-ince, kuvvetli-hafif, yeşil, mor, turuncu, heyecanlı, meraklı, sayı, az-çok, altında-üstünde, önünde-arkasında.
Çocuklar Yönünden Değerlendirme
(Alan Becerileri, Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri, Kavramsal Beceriler, Okuryazarlık Becerileri, Değerler ve Eğilimler dikkate alınarak hazırlanacaktır.)
Program Yönünden Değerlendirme
(Tablo 1’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir.)
Öğretmen Yönünden Değerlendirme
(Tablo 2’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir
TÜRKÇE ALANI
Çocuklara çeşitli görsel materyaller sunulur. Çocuklar kendilerine sunulan görsel materyallerin estetik özellikleri hakkındaki düşüncelerini açıklar. Kitapların kapaklarında yer alan görsellerden hareketle çocuklar olay örgüsünün devamı hakkındaki tahminlerini söyler (TAOB.2.b., OB4.3.SB2.). Çocuklar iletişim ve bilgi edinmek için nelere ihtiyaç duyduğunu söyler (TAEOB.1.c.). Görsel okuma materyallerinden kazandığı bilgiler ile (SDB1.1.SB1.) günlük yaşamları arasında kurduğu ilişkileri ifade eder (TAOB.2.c.). Görsel okuma materyalindeki bilgileri ön bilgileri ile karşılaştırır (KB2.10.SB3). Dinledikleri/izledikleri materyaller ve görsel okuma materyallerine ilişkin çıkarım yapmaları için imkân sunulur(TADB.2.c., TAOB.2.c. ). Çocuklar dinledikleri/izledikleri materyaller, görsel okuma materyalleri veya başka bir konu hakkındaki konuşmanın devamına yönelik tahminlerini söyler (TAKB.2.b., SDB2.3.SB2.). Konuşma sürecinde benzetme ve örneklendirme içeren ifadeleri (TAKB.3.b.) öz güvenli (E1.5) bir şekilde kullanmaları teşvik edilir. İletişimde kullanılan cümlelerin farklı sözcüklerden oluştuğunu söyler (KB2.4.SB1.). Öğretmen çocuklara anlamlı cümleler oluşturmak için imkân sunar.
MATEMATİK ALANI
Çocuklar odaklanıp sabır göstererek 1-20 arası ritmik sayma içeren hareketli oyunlar oynar (MAB.1.a., KB1.1., E2.5, E3.2., D12.2.3.). Seçilen hikâyenin olay örgüsüyle ilişkili/ilişkisiz hikâye kartları birlikte verilerek sıralama yapmaları istenir (MAB.2.b.). Rakamlar/şekiller farklı materyal veya sembollerle ilişkilendirilir. Bu ilişkilendirmeden yola çıkarak oluşturulan modeldeki ikili örüntünün rakam/ şekil karşılığını bulmaları istenir (MAB.3.a., KB2.14.SB2., KB2.4.SB1., KB2.4.SB.2.). Çocuklar nesnelerin gözlemlenebilir özelliklerini karşılaştırır (benzer-aynı-farklı, uzun-kısa, büyük-küçük) (MAB.4.c., KB2.2.SB1., KB2.10.SB3.). Günlük hayattan farklı matematiksel problemler oluşturularak çocukların bu problemleri fark etmeleri sağlanır. Çocukların bu problemleri yaşayan kişilerle empati kurarak problemi özgün bir şekilde ifade etmesi beklenir (MAB.11.a., MAB.11.b., KB2.3.SB3., E2.1., E3.3.). Çocuklar kendilerine sunulan veya fark ettikleri bir problemin çözümünde işe yarayacak güvenilir bilgiye ulaşmak için kimlerden/nelerden bilgi edinebileceği üzerine konuşur (MAB.12.a., SDB1.2.SB1., D3.3.3.).
FEN ALANI
Çocuklar, canlıların temel özelliklerine yönelik bilgilerini sınamak amacıyla gözlemler yapar (FAB.3.d., KB2.2.SB1.). Gözlem becerisini geliştirmek için duyularının dışında yeni araçlar kullanabilir (KB2.2.SB1.). Bu araçlarla canlıların gelişimlerine yönelik tahminlerini sorgulamak amacıyla tekrarlı ölçümler yapar (FAB.4.ç., E1.3.). Çocuklar yaptıkları ölçümlerle veriler elde eder (OB7.2.SB2.). Elde ettikleri verilerden hareketle tahminlerde bulunurlar. Çocuklar günümüz çevre sorunlarından yola çıkarak yaşanabilecek problemler hakkında tahminlerini ifade eder (FAB.4.c.). Doğal kaynakların kullanımı üzerine ellerindeki verilere dayalı olarak arkadaşlarıyla canlı çeşitliliğinin azalması, kuraklık, ormanların yok olması ile ilgili önermeleri karşılaştırarak değerlendirir. Karşılaştırma becerisini önerme sunmak için kullanır (FAB.4.b., SDB3.3.SB1. ). Karşılaştırmaları değerlendirmek için slogan oluşturma tekniğini kullanabilir (E2.2.). Kendi beslenmesiyle ilgili bilgilerden yola çıkarak beslenmenin canlılar için önemini gerekçeleriyle ifade eder (FAB.4.a.,SDB3.3.SB5.).
SOSYAL ALANI
Çocukların çevresindeki sosyal katılım gerektiren çevre sorunları, deprem yardım kampanyaları, yardıma ihtiyacı olan kişi veya kurumlara ilişkin durumlara odaklanmaları için görsel/işitsel materyaller kullanılır. Yakın çevresinde sosyal katılım gerektiren durumları fark etmesi ve ifade etmesi istenir (SAB.8.a.). İnsanların/hayvanların yaşamını kolaylaştırmaya ve çevreyi güzelleştirmeye yönelik çocukların aktif katılımını sağlayacakları proje fikirleri veya sosyal yardım kampanyaları üretmeleri istenir (OB1.1.SB1.). Çocukların ilgilerine göre seçtikleri faaliyetler belirlenir (KB2.8.SB1. ). Belirlenen faaliyetler hakkında çocuklara ön bilgilendirme yapılarak faaliyete ilişkin soru sormaları istenir (E3.5., KB2.8.SB2.). Çocukların merak ettiği soruların cevaplarını bulabilmelerine yönelik başvuracağı görsel/işitsel/dijital kaynaklar sınıfa getirilir. Bu kaynaklardan bilgi toplayacakları kaynakları belirlemelerine (OB1.2.SB1.) ve bu kaynaklardan bilgi toplamalarına (KB2.8.SB3., OB1.2.SB2) rehberlik edilir (SAB.8.c. ). Çocukların belirledikleri faaliyetlerin/projelerin süreci planlanarak başlatılır. Çocuklar proje, sosyal yardım kampanyaları kapsamında faaliyette bulunurlar. Çocukların dahil oldukları proje gruplarında duygu ve düşüncelerini ifade etmeleri sağlanır (D4.2.2., SAB.8.b., E2.3., SDB2.1.SB2., SDB2.1.SB4.). Çocukların proje faaliyetlerine ilişkin görüşlerini açıklamaları sağlanır. Grup çalışmalarında iş birliği yapar (SDB2.2.SB1.). Kendine uygun görevleri yapmaya istekli davranarak sorumluluklarını yerine getirir. (D3.4.3., D16.3.1., E2.2.). Grup çalışmalarında ihtiyacı olan arkadaşlarına yardım eder. Grup etkinliklerinde karşılaşılan sorunları ifade eder ve benzer sorunları yaşayanları dinler (D14.1.3.). Paylaşılan sorunların sebebini belirleyip çözüm önerisi üretir (SDB3.3.SB1. ) ve ürettiği önerileri arkadaşlarına sunar. Bir probleme ilişkin çözüm önerilerine dair kendisinden farklı görüşler olabileceğini fark edip ifade eder. Bu görüşlerdeki benzerlik ve farklılıkları açıklar. Farklı görüş bildirenlere saygılı davranır. Grup içinde önerilen çözüm önerilerinin biri üzerinde uzlaşı sağlanır (SDB2.2.SB2., SDB2.2.SB3., E3.5.).
HAREKET VE SAĞLIK ALANI
Çocuklar yürüme, koşma, zıplama, sürünme gibi büyük kas becerilerini geliştirebilecekleri, çizgi üzerinde yürüme, tek ayak üzerinde durma gibi denge gerektiren hareketleri ve topa ayağıyla vurma, nesneleri yuvarlama gibi hareketleri yapar (D13.2.2., HSAB1.a., HSAB1.b., HSAB1.c.). Küçük kas becerilerinin desteklenmesi için çocuklar hazırbulunuşluklarına göre farklı büyüklükteki nesneleri parmakları ile tutar, parmaklarını kontrollü kullanır, nesneleri sıkar ve toplar (HSAB.2.a.). İpi delikten geçirir, bağlar, nesneleri yırtar, katlar ya da nesneleri kullanarak boyama yapar (HSAB.2b.). Kıyafetlerinin düğmelerini açıp kapatır, nesneleri kaptan kaba boşaltır (HSAB.2c.). Bu çalışmaları yaparken yapabildiği ve yapamadığı becerilerin farkına varır. Yapmakta zorlandığı becerileri tekrar eder (SDB1.2.SB5.). Bununla birlikte çocuklar hamura ya da kile şekil verir, sök-tak oyunları oynar (HSAB.2.ç.). O gün havanın nasıl olduğu ile ilgili çocuklarla sohbet edilir. Hava şartlarına uygun bir şekilde nasıl giyinebilecekleri ile ilgili konuşulur. Çocuklar hava şartlarına uygun kıyafet seçimi yapar. Bahçeye çıkarken giyinir (HSAB.9.c.). Günlük yaşantılarında doğru duruş ve oturuş becerilerini nasıl ve neden sağlamaları gerektiği üzerine çocuklarla sohbet edilir. Çocuklar doğru duruş ve oturuş becerilerini uygular (HSAB8.b., SDB2.1.SB2., OB1.1.SB1.). Çocuklar farklı ritimlerde hareket eder ve ritim çalışmalarında kendilerine verilen görevi yapmaya istekli olur (D3.4.3., E2.2.). Hareketli oyun oynarken oyunun kurallarını söyler ve bu kurallara uygun hareket eder (HSAB.12.a., SAB.12.b., E2.5.). Çocuklar hareket ettikten sonra vücutlarında meydana gelen değişimleri fark eder (KB2.7.SB1.). Hareket sonrasında su ihtiyacı olup olmadığını hisseder.Suyun vücut için önemi hakkında sohbet edilir. Çocuklar bu ihtiyacın önemini kavrar. Bedensel iyi oluş hali için günlük hayatta yeteri kadar su tüketir. (HSAB7.ç., D13.1.4., SDB1.1.SB1. ). Hareket ettikten sonra yorulma, terleme gibi vücutta meydana gelen değişimleri fark ederek dinlenmenin önemini kavrar ve ifade eder (HSAB.8.ç.,SDB1.2.SB1. ).
SANAT ALANI
Çocuklar, daha önce gidilen sanat galerisi/atölyesi ve müze hakkında duygularını, düşüncelerini ve hatırladıklarını ifade eder (SNAB.1.a., SDB2.1.SB2., D6.2.1.). Sanat eserlerinde gördükleri renklerden hangilerini hatırladıklarını söyler ve çevrelerinde bu renkte bir nesneye örnek verir (yeşil-mor-turuncu). O gün için sınıfta heykel, seramik, mimari, fotoğraf, ebru, çini gibi bir sanat türüne ait eser çocuklara gösterilerek odaklanmaları sağlanır (SNAB.2.a., E3.2.). Çocuklar gösterilen sanat eserinin konusunu, nasıl yapıldığını ve kimin yapmış olabileceğini anlamak için soru sorarlar (SNAB.2.ç., SNAB3.a., E.3.5., OB4.3.SB2.). Çocuklar incelemiş oldukları sanat eserinden yola çıkarak kendi özgün sanat ürünlerini yapmalarına karar verir (E1.2., E3.3.). Yapmaya karar verdiği özgün sanat ürünlerine yönelik kullanacakları materyalleri seçer (SNAB.1.b.) ve bu materyalleri kullanarak sanat etkinliği gerçekleştirir (SNAB.1.c.)
MÜZİK ALANI
Müziksel dinleme becerisiyle ilişkili yaşantı için çocuklara kalın ve ince, kuvvetli ve hafif, yavaş ve hızlı kavramları sorulur. Alınan yanıtlar doğrultusunda (SDB2.1.SB2. ) kalın ve ince, kuvvetli ve hafif, yavaş ve hızlı kavramlarının müzikte de olduğu aktarılır. Çocuklara dinletilecek çocuk şarkıları ve çocuk şarkısı formlarında kalın ve ince, kuvvetli ve hafif, yavaş ve hızlı kavramlarını (E1.1.) ayrı ayrı ifade etmeleri istenir (MDB.4.a., SDB2.1.SB2., KB2.4.SB2., E3.2., E3.6.). Söyleme becerisiyle ilişkili yaşantı için çocuklardan dinledikleri çocuk şarkıları ve çocuk şarkısı formlarını bireysel ya da iki ayrı grup olarak kendi sesleriyle kalın ve ince, kuvvetli ve hafif biçimde söylemeleri istenir (MSB.3.b., MSB.2.b, E3.2., E3.6., D3.4.4.). Hareket becerisiyle ilişkili yaşantı için çocuklardan dinledikleri çocuk şarkıları eşliğinde kalın ve ince, kuvvetli ve hafif, yavaş ve hızlı kavramlarını hareket ve dansla göstermeleri istenir (MHB.2.b., E1.5., E3.2., D3.4.4.). Çalma becerisiyle ilişkili yaşantı için çocuklara müzik merkezindeki Orff çalgıları seçenekleri arasından çalacağı çalgılar seçer (MÇB.2.a., E1.1., E1.5). Seçtikleri Orff çalgılarının isimleri sorulur (E1.1.). Alınan yanıtlar doğrultusunda (MÇB.2.a., SDB2.1.SB2., E1.5.). çocuklara doğadan, çevreden ve nesnelerden duydukları seslerin seçtikleri çalgılarda olup olmadığı sorulur (KB2.3.SB3.,E1.1.). Devamında çocuklar doğadan, çevreden ve nesnelerden duydukları sesleri çalgılarıyla taklit eder (MÇB.1.a., E1.5.).
Çocukların bireysel öğrenme stillerini, hızlarını ve yeteneklerini göz önünde bulundurarak farklı etkinlikler tasarlanır. Her bir etkinlik, çocukların kendi benzersiz yeteneklerini keşfetmelerine ve geliştirmelerine olanak tanıyacak şekilde planlanır. Her bir çocuğun tüm gelişim alanları; öğrenme çıktıları, içerik, süreç, ürün ve öğrenme ortamı bağlamında ayrı ayrı desteklenerek beceri öğrenme potansiyelleri en üst düzeye çıkarılmaya çalışılır.
Tüm çocukların etkinliklere katılımını sağlama amacıyla çevresel düzenlemeler (oturma düzenini değiştirme, çeşitli semboller kullanma vb.) yapılabilir. Materyaller çocukların gereksinimlerine göre düzenlenerek gerekiyorsa çeşitli araç eklemeleri (dokunsal özellikler ekleme, zıt renkli zemin kullanma vb.) gerçekleştirilebilir. Çocukların özelliklerine göre materyaller çeşitlendirilerek (farklı boya türleri kullanılarak, farklı boylarda makas verilerek vb.) onlara sunulabilir. Öğrenme içeriği çocukların özelliklerine göre farklılaştırılarak; basitleştirilebilir ya da çeşitlendirilebilir. Öğrenme sürecinde çocuklara gereksinim duydukları farklı türlerde ipuçları ve yardım sunularak destek olunabilir. Çeşitli türlerde geribildirim verilerek çocukların etkinliğe katılımları desteklenebilir. Öğrenme kanıtlarına ilişkin çocukların bireysel öğrenme özelliklerine ve gereksinimlerine göre konuşarak, göstererek veya işaret ederek sorulara cevap vermeleri sağlanabilir.
Ailelere “haber mektubu” veya “internet temelli uygulamalar” aracılığıyla sınıfta yapılan etkinlikler ve okul dışında ailenin çocuğu ile birlikte yapabileceği etkinliklerle ilgili bilgi verilir. Aileleri çocuğun gelişimi ve eğitim programı konusunda bilgilendirmek için düzenli olarak “bülten” hazırlanır. Sınıfta yapılan tüm çalışmalar çocuklarla değerlendirilerek seçilir ve “portfolyo dosyasına” konmaya devam edilir. Grup toplantısında ev ziyaretleri hakkında bilgi verildikten ve ailelerle bireysel görüşmeler tamamlandıktan sonra “ev ziyaretleri” planlanmalıdır. Yapılan plan doğrultusunda ev ziyaretleri yapılmaya başlanılır. Ailelerin ihtiyaçları doğrultusunda uzman kişiler okula davet edilerek “konferans” düzenlenir. “Toplum katılımı” amacıyla okulun yakın çevresinde bulunan iş yerleri ile iş birliği içinde deprem farkındalığı konusunda çalışmalar yapılır. Çocuklar ve aileleriyle birlikte yağ, pil gibi geri dönüşüm malzemeleri toplanarak malzemeler ilgili kuruluşlara teslim edilir. Gün içerisinde gerekli durumlarda “Anekdot Kayıt Formları” ve “Beceri Gözlem Formu” doldurulur. Öğrenme Kanıtları (Değerlendirme) bölümü çocukların beceri edinim süreci, programın değerlendirilmesi ve öğretmenin kendisini değerlendirmesi amacıyla doldurulur
Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.