60-72 AY EYLÜL AYI PLANI

Alan Becerileri

Türkçe Alanı:
TADB. Dinleme/İzleme
TAOB. Okuma
TAKB. Konuşma
TAEOB. Erken Okuryazarlık

Matematik Alanı:
MAB.6.Sayma
MAB.1.Matematiksel Muhakeme

Fen Alanı:
FBAB1. Bilimsel Gözlem Yapma

Sosyal Alanı:
SBAB1. Zamanı Algılama ve Kronolojik Düşünme

Hareket Alanı:
HSAB1. Aktif Yaşam İçin Psikomotor Beceriler
HSAB2. Aktif ve Zinde Yaşam için Sağlık Becerileri

Sanat Alanı:
SNAB1. Sanat Türlerini ve Tekniklerini Anlama 
SNAB4. Sanatsal Uygulama Yapma

Müzik Alanı:
MDB1. Müziksel Dinleme
MSB2. Müziksel Söyleme
MÇB3. Müziksel Çalma

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler
KB1.1. Saymak

KB2.3. Özetleme Becerisi
KB2.3.SB2. Metin/olay/konu/durum ile ilgili sınıflandırma yapmak
KB2.3.SB3. Metin/olay/konu/durumu yorumlamak (kendi cümleleri ile aktarmak)

KB2.4. Çözümleme Becerisi
KB2.4.SB1. Nesne olgu ve olaylara ilişkin parçaları belirlemek

KB2.6. Bilgi Toplama Becerisi
KB2.6.SB2. Belirlediği aracı kullanarak olay/konu/durum hakkındaki bilgileri bulmak 
KB2.6.SB4. Olay/konu/durum hakkındaki ulaşılan bilgileri kaydetmek

KB2.7. Karşılaştırma Becerisi
KB2.7.SB1. Birden fazla kavram veya duruma ilişkin özellikleri belirlemek
KB2.7.SB2. Belirlenen özelliklere ilişkin benzerlikleri listelemek
KB2.7.SB3. Belirlenen özelliklere ilişkin farklılıkları listelemek

KB2.9. Genelleme Becerisi
KB2.9.SB2. Ortak özellikleri belirlemek
KB2.9.SB3. Ortak olmayan özellikleri belirlemek

Eğilimler

E.1. Benlik Eğilimleri
E1.1. Merak
E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven)

E.2. Sosyal Eğilimler
E2.2. Sorumluluk
E2.5. Oyunseverlik

E.3. Entelektüel Eğilimler
E3.2. Yaratıcılık
E3.6. Özgün Düşünme

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık Becerisi)
SDB1.1.SB2. Olaylar/durumlar karşısında hangi duyguları yaşadığını fark etmek

SDB1. 2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme Becerisi)
SDB1.2.SB5. Kendi öğrenme durumunu geliştirmeye yönelik çalışmalar yapmak 

SDB2.1. İletişim Becerisi
SDB2.1.SB1. Başkalarını etkin şekilde dinlemek
SDB2.1.SB2. Duygu, düşünceleri ifade etmek

SDB2.2. İş Birliği Becerisi
SDB2.2.SB1. Kişi ve gruplarla iş birliği yapmak 

SDB3.1. Uyum Becerisi
SDB3.1.SB1. Yeni, değişen ve belirsiz durumları anlamak
SDB3.1.SB2. Yeni, değişen ve belirsiz durumlar karşısında değişime açık ve istekli olmak.
SDB3.1.SB5. Yeni, değişen ve belirsiz bir çevreyle başarılı bir şekilde etkileşime geçmek için duygusal tepkileri ayarlamak

SDB3.2. Esneklik Becerisi
SDB3.2.SB2. Yeni durumlara uyum sağlamak 

SDB3.3. Sorumlu Karar Verme Becerisi
SDB3.3.SB3. Gerekçeli yargıda bulunmak

Değerler

D4. Dostluk
D4.2. Arkadaşları ile etkili iletişim kurmak
D4.2.2. Arkadaşlarıyla duygu ve düşüncelerini paylaşır.

D5. Duyarlılık
D5.2. Çevreye ve canlılara değer vermek
D5.2.3. Çevresel sürdürülebilirliğin sağlanabilmesi için atık yönetimini önemser.

D6. Dürüstlük 
D6.2.Doğru ve güvenilir olmak
D6.2.1. Duygu ve düşüncelerini açıkça ifade eder.

D12. Sabır
D12.2. İstikrarlı olmak
D12.2.3. Olaylar ve durumlar karşısında motivasyonunu sürdürür.

D13. Sağlıklı Yaşam
D13.2. Sosyal ve sportif etkinliklere katılmak
D13.2.2. Yaşına ve fiziksel özelliklerine uygun sosyal ve sportif etkinliklere katılır.

D18. Temizlik
D18.1. Kişisel temizlik ve bakımına önem vermek
D18.1.2. Beden temizliğini zamanında ve özenli yapar.
D18.2. Yaşadığı ortamın temizliğine dikkat etmek
D18.2.3. Ev, sınıf, okul bahçesi gibi ortak alanların temizliğinde görev alır.

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı
OB1.1. Bilgi İhtiyacını Fark Etme 
OB1.1.SB2. Bilgi türlerini fark etmek (sanatsal, gündelik vb.)
OB1.2. Bilgiyi Toplama
OB1.2.SB1. İstenen bilgiye ulaşmak için kullanacağı araçları belirlemek
OB1.3. Bilgiyi Özetleme
OB1.3.SB3. Bilgiyi yorumlamak (kendi cümleleri ile aktarmak)

OB4. Görsel Okuryazarlık
OB4.1. Görseli Anlama
OB4.1.SB1. Görseli algılamak
OB4.2. Görseli Yorumlama
OB4.2.SB1. Görseli incelemek

Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

TÜRKÇE ALANI

TADB.1. Dinleyecekleri/izleyecekleri şiir, hikâye, tekerleme, video, tiyatro, animasyon gibi materyalleri yönetebilme
TADB.1.a. Dinleyecekleri/izleyecekleri materyalleri seçer. 
TADB.1.b. Seçilen materyalleri dinler/izler. 

TAOB.1. Resimli öykü kitabı, dijital araçlar, afiş, broşür gibi görsel materyalleri seçebilme
TAOB.1.a. İncelediği görsel materyale dair fikrini ifade eder.
TAOB.1.b. Görsel okuma materyallerini seçer. 

TAKB.1. Konuşma sürecini yönetebilme 
TAKB.1.a. Konuşacağı konuyu seçer.

TAEOB.1. Yazı farkındalığına ilişkin becerileri gösterebilme
TAEOB.1.a.Görsel semboller arasından yazıyı gösterir.

MATEMATİK ALANI

MAB.1. Ritmik ve algısal sayabilme
MAB.1.a. 1 ile 20 arasında birer ritmik sayar.

MAB.2. Matematiksel olgu, olay ve nesnelerin özelliklerini çözümleyebilme
MAB.2.a. Bir bütün oluşturan parçaları gösterir.

FEN ALANI

FAB.1. Günlük yaşamında fene yönelik olay/olgu ve durumlara yönelik bilimsel gözlem yapabilme
FAB.1.a. Dünyada gerçekleşen çeşitli faaliyetlerin niteliklerini tanımlar.
FAB.1.b. Materyallerin gözlemlenebilir özellikleriyle ilgili verileri duyular aracılığıyla toplar.
FAB.1.c. Yakın çevresindeki canlı/cansız varlıklara yönelik elde ettiği verileri açıklar.

SOSYAL ALANI

SAB1. Günlük hayatta olay/konu/durum/zamana ilişkin değişen ve benzerlik gösteren özellikleri karşılaştırabilme
SAB.1.a. Gece-gündüz, sabah-akşam, dün-bugün-yarın kavramlarının özeliklerini söyler.

HAREKET VE SAĞLIK ALANI

HSAB.1. Farklı çevre ve fiziksel etkinliklerde büyük kas becerilerini etkin bir şekilde uygulayabilme
HSAB.1.a. Farklı ortam ve koşullarda yer değiştirme hareketleri yapar. 
HSAB.1.b. Etkinliğin durumuna uygun denge hareketleri yapar.
HSAB.1.c. Nesne kontrolü gerektiren hareketleri yapar.

HSAB.2. Farklı ebat ve özellikteki nesneleri etkin bir şekilde kullanabilme
HSAB.2.a. Farklı büyüklükteki nesneleri kavrar.
HSAB.2.b. Nesneleri şekillendirir.
HSAB.2.c. Farklı boyutlardaki nesneleri kullanır.
HSAB.2.ç.Çeşitli nesneleri kullanarak özgün ürünler oluşturur.

HSAB.8 Aktif ve sağlıklı yaşam için gereken zindelik becerilerinin neler olduğunu söyleyebilme
HSAB.8.a. Hareket etkinlikleri esnasında solunum/ kalp atışı/ terleme gibi gerçekleşen fizyolojik değişimleri söyler.

HSAB.9. Aktif ve sağlıklı yaşam için hareket edebilme
HSAB.9.a. İç ve dış mekânda hareketli etkinliklere istekle katılır. 

HSAB.10. Sağlıklı yaşam için temizliğe ve düzene dikkat edebilme
HSAB.10.b. Bulunduğu çevrenin temizliğine/düzenine katkıda bulunur. 

SANAT ALANI

SNAB1. Sanat türlerini ve tekniklerini anlayabilme
SNAB.1.a. Temel sanat türlerini anlamına uygun söyler.
SNAB.1.b. Temel sanat materyallerini kullanım amacına uygun olarak seçer.

SNAB4. Sanat etkinliği uygulayabilme
SNAB.4.a. Yapmak istediği sanat etkinliğinin türüne karar verir.

MÜZİK ALANI

MDB.1. Çeşitli çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını dinleyebilme
MDB.1.a. Kendisine sunulan seçenekler arasından dinleyeceği çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını seçer.
MDB.1.b. Seçtiği çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını dinler.

MÇB.2.Çalacağı çalgılara/ritimlere/ezgilere/çocuk şarkılarına/çocuk şarkısı formlarına dair duygu ve düşüncelerini ifade edebilme
MÇB.2.a. Kendisine sunulan artık materyallerden yapılmış çalgı/Orff çalgısı seçenekleri arasından çalacağı çalgıyı seçer.
MÇB.2.b. Seçtiği artık materyallerden yapılmış çalgının/Orff çalgısının ismini/özelliklerini söyler.
MÇB.2.c. Kendisine sunulan seçenekler arasından çalacağı ritimleri/ezgileri/çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını seçer.
MÇB.2.ç.Çaldığı ritimlere/ezgilere/çocuk şarkılarına/çocuk şarkısı formlarına dair duygu ve düşüncelerini ifade eder.

Anahtar Kavramlar

Renk (kırmızı-sarı-mavi), gece-gündüz, karanlık-aydınlık, dün-bugün-yarın, canlı-cansız, gece-gündüz, duyu, aynı-farklı, sayılar, parça-bütün.

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Çocuklar Yönünden Değerlendirme
(Alan Becerileri, Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri, Kavramsal Beceriler, Okuryazarlık
Becerileri, Değerler ve Eğilimler dikkate alınarak hazırlanacaktır.)

Program Yönünden Değerlendirme
(Tablo 1’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir.)

Öğretmen Yönünden Değerlendirme
(Tablo 2’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

TÜRKÇE ALANI

Çocuklar kendilerine sunulan okula uyum veya farklı konularla ilgili şiir, öykü, video gibi materyaller arasından dinleyecekleri/izleyecekleri ile ilgili seçimler yapar (TADB.1.a. ). Seçtikleri materyalleri  dinlerken/izlerken temel dinleme kurallarına uyar (TADB.1.b., SDB2.1.SB1.). Dinleme/izleme sürecindeki materyalleri ve görselleri inceleyerek bu materyallerde geçen olaylara ilişkin olumlu veya  olumsuz duygu ve düşüncelerini arkadaşlarıyla açıkça paylaşır (TAOB.1.a., D4.2.1.). Çocuklar kendilerine sunulan resimli öykü kitabı, dijital araçlar, afiş, broşür gibi okuma materyalleri arasından  merak ettikleri (E1.1.) hakkında istedikleri bilgilere ulaşmak için seçim yapar (TAOB.1.b., OB1.2.SB1.). Seçtikleri materyalin boyutu, kalınlığı, büyüklüğü gibi fiziksel unsurlarını gösterir (TAOB.1.a.). Çocuklar seçtikleri dinleme/izleme ya da görsel okuma materyalleri arasından yetişkinin yönlendirdiği veya kendi seçtiği bir konu hakkında görüşlerini ifade eder (TAKB.1.a., SDB2.1.SB2.). Çocuklar  görsel okuma materyallerinde fark ettikleri, eğitim ortamlarında veya günlük yaşamda karşılaştıkları öğrenme merkezleri, tuvalet, yemekhane gibi yeni semboller hakkında görüşlerini söyler  (TAEOB1.a., SDB3.1.SB1.). Okula yeni başlayan çocukların uyum sürecine destek olmak amacıyla çocuklara okulun bölümleri tanıtılır. Bu süreçte dinleme/izleme materyallerinden de yararlanılarak  çocuklar, edindikleri öğrenme yaşantılarına yönelik duygu ve düşüncelerini ifade eder (SDB3.1.SB5 ,SDB3.2.SB2, D4.2.2).


MATEMATİK ALANI
Çocukların sayma becerisine yönelik 1-5 arası sayıların sırasına odaklanmaları sağlanır. Daha sonra çocuklar iş birliği ile ritmik saymaya dayalı dijital oyunlar oynar. (SDB2.2.SB1.) Tekerleme ve şarkı  söyleme çalışmaları yapar (MAB.1.a., KB1.1., E2.5., E3.2.). Bu süreçte karşılaştıkları problemler karşısında motivasyonlarını kaybetmeden oyuna devam eder (D12.2.3.). Matematiksel muhakeme  becerisine yönelik bir bütünün parçalarını belirlemek üzere yapboz, lego, tangram gibi materyaller kullanılarak parça-bütün ilişkisine dayalı oyunlar oynanır (MAB.2.a., KB2.4.SB1., E2.5., E3.6.). 

FEN ALANI
Çocuklar kendi hayatlarından hareketle gece, gündüz veya mevsimlerde gerçekleşen olayların niteliklerini açıklayabilir (FAB.1.a.). Bu niteliklere ait benzerlikleri ve farklılıkları açıklar (KB2.9.SB2.,  KB2.9.SB3.). Gündüz sokaklardaki insan sayısı ile akşam saatlerindeki insan sayısının gözlemlenmesine yönelik örnek verir (KB1.1., OB4.1.SB1.). Kendi hayatından hareketle yakın çevresine yönelik merak (E1.1.) ettiklerini gözlemler. Bu amaçla yakın evrelerindeki canlı/cansız varlıklara yönelik elde ettikleri verileri arkadaşlarına veya ailelerine açıklayabilir (FAB.1.b.). Çocuklar yakın çevrelerinden  hareketle sık karşılaştıkları materyallerin renk, şekil, parlaklık, miktar, matlık, ses, koku gibi gözlemlenebilir özelliklerini duyularını kullanarak belirler ve uygun görsel araçlar kullanarak  kaydeder/sınıflandırır (FAB.1.c., KB2.3.SB2., KB2.6.SB2., KB2.6.SB4.). Oyunlar esnasında çocuklar sırayla söz alarak arkadaşlarına duygu ve düşüncelerini açıklar (SDB2.1.SB2., D4.2.2.)  ve arkadaşlarının açıklamalarını dinler (SDB2.1.SB1., D4.2.1.).

SOSYAL ALANI
Gece-gündüz, sabah-öğle-akşam gibi zaman kavramlarının görselleri inceletilerek görsellerin özelliklerini belirlemeleri ve listelemeleri istenir (SAB.1.a., OB4.1. SB1., OB4.2. SB1. , KB2.7.SB1.,  KB2.7.SB2., KB2.7.SB3. ). Gece-gündüz yapılan işler arasındaki farklılıkları kendi cümleleriyle ifade eder (OB1.3.SB3.) Gece-gündüz, ben kimim gibi oyunlar oynar. Gece-gündüz/sabah-akşam  arasındaki farklılıkların ifade edilebilmesi için resim/doğaçlama/dramatizasyon yapma gibi sorumluluklar verilir. Çocuklar sorumluluklarını yerine getirir (E2.2.). Bu sorumluluklarını yerine getirirken  çocukların Türkçeyi kurallarına uygun kullanmalarına rehberlik edilir. Dün, bugün, yarın kavramlarını içeren bir hikâyeden hareketle konuşma halkası, çember, tartışma gibi teknikler kullanılır ve çocuklar bir önceki gün evde/okulda yaptıkları faaliyetleri arkadaşlarına açıklar (D4.2.2., SDB2.1.SB1., OB1.3.SB3.).Gün içinde okulda yapılacak faaliyetler ve ertesi gün yapılması planlanan faaliyetlerin konuşulması yoluyla dün, bugün, yarın kavramları fark ettirilir. Çocuklar bir önceki gün, gün içinde yaptıkları ve ertesi gün yapmayı planladıkları eylemler için bir faaliyet listesi hazırlayarak  bunları sözlü/görsel olarak anlatır (E2.2.). Panoya çocukların okulda ilk gün çektirdikleri fotoğraflar asılır. Uyum sürecinde çocuklar bu ilk gün astıkları fotoğraflara ilişkin duygu düşüncelerini ifade  eder. Geçen süreçte yaşadıkları değişimleri düşünerek ilk gün ile bugün arasındaki hissettiklerini anlatır (SDB3.1.SB2.). Zaman kavramları (dün, bugün, yarın) kullanılarak çocuklar tarafından  değişimler açıklanır. Dün, bugün, yarın düzenli olarak gerçekleştirilen faaliyetlerin bir rutin olduğu ifade edilir. Kişisel temizliğin de gün içerisinde rutin olarak gerçekleştirilmesi gerektiği vurgulanır (OB4.2.SB1.) ve günlük rutin faaliyetler içerisinde el yıkama, diş fırçalama gibi kişisel temizlikle ilgili davranışları gerçekleştirir (D18.1.2.).

HAREKET VE SAĞLIK ALANI
Çocuklar sınıf, salon, bahçe gibi kendileri için hazırlanmış uygun mekânlarda farklı hareket örüntüleri yapar. Büyük kas becerilerini geliştirebilecekleri yer değiştirme hareketleri (HSAB.1.a.), denge  hareketleri (HSAB.1.b.), nesne kontrolü gerektiren hareketler yapar (HSAB.1.c., D13.2.2.). Çocuklar büyük kas becerileri gerektiren hareketler yaparken farklı hız ve tempo değişiklikleri ile  vücutlarında nefes alıp vermek, terlemek gibi fizyolojik değişikliklerin meydana geldiğini fark eder ve bu konu hakkında duygu ve düşüncelerini ifade eder (SDB2.1.SB2.). Çocuklara farklı ebat ve  özellikte nesneler sunulur (OB4.1.SB1. ). Çocuklar farklı büyüklükteki nesneleri parmakları ile tutar, parmaklarını kontrollü kullanır, nesneleri sıkar ve toplar (HSAB.2.a.). Çocuklardan ipi delikten geçirmeleri, ipi bağlamaları, nesneleri yırtmaları, katlamaları ya da nesneleri kullanarak boyama yapar (HSAB.2.b.). Çocuklar günlük hayat becerilerini destekleme amacıyla kıyafetlerinin düğmelerini  açıp kapatır, nesneleri kaptan kaba boşaltır (HSAB.2.c., SDB1.2.SB5.), hamura ya da kile şekil verir, sök-tak oyunları oynar. (E2.5., HSAB.2.ç.). Dinlenme sonrası vücutlarında ne gibi değişiklikler  olduğunu ifade eder (KB2.7.SB1. ). Hareket edip yorulduklarında dinlenmeye ihtiyaç duyduklarını fark eder ve bu durumu açıklar (HSAB.8.a., SDB2.1.SB2.). Daha aktif bir yaşam için uygun  mekânlarda hareketli oyunlara istekle katılır (HSAB.9.a., E2.5.). Sağlıklı bir yaşam için temizliğin ve düzenin önemini ifade eder. Çevrenin temiz ve düzenli olmasına katkıda bulunur (HSAB.10.b., SDB3.3.SB3., D18.2.3. ).

SANAT ALANI
Öğretmen sınıfındaki sanat merkezinde bulunan materyalleri şeffaf, görünür ve etiketlenmiş kutuların içinde açık, anlaşılır ve kolay erişilebilir biçimde düzenleyerek çocukların bu materyalleri nasıl  kullanabilecekleri yönünde rehberlik eder. Güne başlama zamanında sanat merkezinde çalışmak isteyen çocuklar ilgili merkeze yönelir (OB1.1.SB2.). Sanat merkezine farklı sanat türlerini ve  malzemelerini gösteren görseller ve bunlarla ilişkili olabilecek materyalleri yerleştirebilir. Çocuklar resim, heykel, mimari gibi sanat türlerini ifade eder. Çocuklar öğretmenin gösterdiği farklı sanat  türlerinin ne olduğunu söyler (SNAB.1.a.). Çocuklar merak ettikleri (E1.1.) ve gerçekleştirmek istedikleri sanat türüne ait estetik kavramlara ilişkin duygu ve düşüncelerini açıkça ifade eder (SDB2.1.SB2., D6.2.1.). Çocuklar sanat merkezinde bulunan kil, pastel boya, guaj boya, artık materyaller gibi malzemelerin içinden yapmak istedikleri sanat türüne (SNAB.4.a.) ve kullanım amacına  uygun materyalleri seçer. Çocuklar kırmızı, sarı, mavi renkteki boyalar içerisinden istedikleri bir ana rengi seçer, seçmiş oldukları ana renkteki boya ve diğer malzemelerle sanat uygulamalarını  gerçekleştirir (SNAB1.b.).

MÜZİK ALANI
Müziksel dinleme becerisiyle ilişkili yaşantı için çocuklar müzik merkezinde dinlemeleri amacıyla seçenekler arasından sözlü çocuk şarkısı örnekleri seçer (MDB.1.a.). Seçtikleri müziği dinledikten  sonra (MDB.1.b.) çocuklara dinledikleri müziklerin ismi sorulur (E1.1.). Alınan yanıtlar doğrultusunda (SDB2.1.SB2., E1.5.) çocuklar dinlenilen müziklere dair duygu düşüncelerini nezaket kurallarına  uygun olarak ifade eder (KB2.3.SB3, OB1.3.SB3., D4.2.2., SDB1.1.SB2.). Çocuklar daha önce dinledikleri sözlü çocuk şarkıları seçenekleri arasından söylemek amacıyla müzikler seçer. Çocuklara seçtikleri müziklerin isimleri sorulur (E1.1. Merak). Alınan yanıtlar doğrultusunda (SDB2.1.SB2., E1.5.) çocuklar, söyleyecekleri sözlü çocuk şarkısıne dair duygu ve düşüncelerini sırayla ifade eder (KB2.3.SB3., OB1.3.SB3., D4.2.2., SDB1.1.SB2.). Çocuklar seçtikleri sözlü çocuk şarkılarının sözlerini doğru telaffuz eder ( E1.5.). Çalma becerisiyle ilişkili yaşantı için önce çocuklar müzik  merkezinde sunulan artık materyallerden yapılmış çalgılar seçenekleri arasından istediğini seçer (MÇB.2.a., D5.2.3.). Seçtikleri müzik araç gereçlerinin ismi sorulur (E1.1.). Alınan yanıtlar  doğrultusunda (MÇB.2.c., SDB2.1.SB2., E1.5.) sunulan seçenekler arasından çalacağı ritimleri/müzikleri seçer. Seçtikleri müziklerin isimleri sorulur (E1.1.). Alınan yanıtlar doğrultusunda (MÇB.2.b.,  SDB2.1.SB2.) çocuklar çaldığı ritimlere/ezgilere dair duygu ve düşüncelerini ifade eder (MÇB.2.ç., KB2.3.SB3., OB1.3.SB3. , D4.2.2.,SDB1.1.SB2., E1.5.).

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Çocukların bireysel öğrenme stillerini, hızlarını ve yetenek seviyelerini göz önünde bulundurarak farklı etkinlikler tasarlanır. Her bir etkinlik, çocukların kendi benzersiz yeteneklerini keşfetmelerine ve  geliştirmelerine olanak tanıyacak şekilde planlanır. Her bir çocuğun tüm gelişim alanları; Öğrenme çıktıları, içerik, süreç, ürün ve öğrenme ortamı bağlamında ayrı ayrı desteklenerek beceri öğrenme  potansiyelleri en üst düzeye çıkarılmaya çalışılır.

Destekleme

Tüm çocukların etkinliklere katılımını sağlama amacıyla çevresel düzenlemeler (oturma düzenini değiştirme, çeşitli semboller kullanma vb.) yapılabilir. Materyaller çocukların gereksinimlerine göre  düzenlenerek gerekiyorsa çeşitli araç eklemeleri (dokunsal özellikler ekleme, zıt renkli zemin kullanma vb.) gerçekleştirilebilir. Çocukların özelliklerine göre materyaller çeşitlendirilerek (farklı boya türleri  kullanılarak, farklı boylarda makas verilerek vb.) onlara sunulabilir. Öğrenme içeriği çocukların özelliklerine göre farklılaştırılarak; basitleştirilebilir ya da çeşitlendirilebilir. Öğrenme sürecinde çocuklara  gereksinim duydukları farklı türlerde ipuçları ve yardım sunularak destek olunabilir. Çeşitli türlerde geribildirim verilerek çocukların etkinliğe katılımları desteklenebilir. Öğrenme kanıtlarına ilişkin çocukların bireysel öğrenme özelliklerine ve gereksinimlerine göre konuşarak, göstererek veya işaret ederek sorulara cevap vermeleri sağlanabilir.

Aile/Toplum Katılımı

Eylül ayı çocukların ev ortamından farklı özellikler tanıyan okul ortamına uyum sağlama dönemidir. Çocuğun okula uyumunda ailelerin bilinçli olması gerekmektedir. Bu nedenle çocukların ve ailelerin kaygılarını gidermek, çocukların okula uyumunu kolaylaştırmak için  okul ve öğretmenlerini tanımaları ve kendilerini güvende hissetmeleri önemlidir. Hem çocuğun okula uyumu, hem de ailelerin neler yapması gerektiği konusunda bilgilenmelerinin sağlanması, öğretmenin de çocuğu ve aileyi tanıması için “Sene Başı Tanışma Toplantısı”  yapılmalıdır. Ailelere yönelik “okul tanıtımı” gibi uyum çalışmaları yapılır. Ailelere yönelik çocuğun okula uyumu konusunda “kitapçık” hazırlanabilir. Ayrıca ailelerin çocuk gelişimi ve eğitimi konusunda öncelikli olarak ihtiyaç duydukları konuda eğitim toplantısı planlamak  için ailelere “Aile Eğitimi İhtiyaç Belirleme Formu” uygulanmalıdır. İlerleyen aylarda yapılacak aile katılımı çalışmalarına yönelik bilgi almak amaçlı “Aile Katılımı Tercih Formu” gönderilerek planlama yapılır. Ayrıca ailelerin sözel olarak ifade edemedikleri düşüncelerini rahat  bir şekilde ifade edebilmeleri için “Dilek Kutusu” yerleştirilir. Çocukların “Beceri Gözlem Formları”, “Anekdot Kayıt Formları” doldurulmaya başlanır. Sınıfta yapılan tüm çalışmalar çocuklarla birlikte değerlendirilerek seçilir ve “portfolyo dosyasına” bu aydan itibaren  eklenmeye başlanır. “Toplum katılımı” için okulun yakın çevresinde bulunan yerel yönetimler, kamu kurumları ve sivil toplum kuruluşlarından hangileri ile iş birliği yapılabileceği belirlenir. Öğrenme Kanıtları (Değerlendirme) bölümü çocukların beceri edinim süreci,  programın değerlendirilmesi ve öğretmenin kendisini değerlendirmesi amacıyla doldurulur.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.