48-60 AY EYLÜL AYI PLANI

Alan Becerileri

Türkçe Alanı
TADB. Dinleme
TAOB. Okuma
TAKB. Konuşma
TAEOB. Erken Okuryazarlık

Matematik Alanı
MAB6. Sayma

Fen Alanı
FBAB1. Bilimsel Gözlem Yapma

Sosyal Alanı
SBAB1. Zamanı Algılama Ve Kronolojik Düşünme

Hareket ve Sağlık Alanı
HSAB1. Aktif Yaşam İçin Psikomotor Beceriler

Sanat Alanı:
SNAB4. Sanatsal Uygulama Yapma

Müzik Alanı:
MDB1. Müziksel Dinleme
MSB2. Müziksel Söyleme
MÇB3. Müziksel Çalma

Kavramsal Beceriler

KB1.1. Temel Beceriler
Bulmak-seçmek
Sayma Becerisi

KB2.3. Özetleme Becerisi
KB2.3.SB3. Metin/olay/konu/durumu yorumlamak (kendi cümleleri ile aktarmak)

KB2.7. Karşılaştırma Becerisi
KB2.7.SB1. Birden fazla kavram veya duruma ilişkin özellikleri belirlemek

Eğilimler

E1. Benlik Eğilimleri
E1.1. Merak
E1.2.Bağımsızlık
E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven)

E2. Sosyal Eğilimler
E2.5. Oyunseverlik

E3. Entelektüel Eğilimler
E3.1. Odaklanma
E3.5. Merak Ettiği Soruları Sorma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık Becerisi)
SDB1.1.SB2. Olaylar/durumlar karşısında hangi duyguları yaşadığını fark etmek

SDB2.1. İletişim Becerisi
SDB2.1.SB1. Başkalarını etkin şekilde dinlemek
SDB2.1.SB2. Duygu, düşünceleri ifade etmek
SDB2.1.SB3. Sözlü ya da sözsüz olarak etkileşim sağlamak

Değerler

D4. Dostluk
D4.2. Arkadaşları ile etkili iletişim kurmak
D4.2.2. Arkadaşlarıyla duygu ve düşüncelerini paylaşır.
D4.4. Arkadaşlarını ve onlarla vakit geçirmeyi önemsemek
D4.4.3 Arkadaşlarının kişisel alan ve sınırlarını korumaya özen gösterir.

D5. Duyarlılık
D5.2. Çevreye ve canlılara değer vermek
D5.2.3 Çevresel sürdürülebilirliğin sağlanabilmesi için atık yönetimini önemser.

D6. Dürüstlük
D6.2. Doğru ve güvenilir olmak
D6.2.1. Duygu ve düşüncelerini açıkça ifade eder.

D14. Saygı
D14.1 Nezaketli olmak
D14.1.2. Söz hakkı vermek, söz kesmemek, etkin dinlemek gibi etkili iletişim becerilerini kullanır.

D19. Vatanseverlik
D19.1. Millî bilinç sahibi olmak
D19.1.3. Türkçeyi kurallarına uygun kullanır.

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı
OB1.3. Bilgiyi Özetleme
OB1.3.SB3. Bilgiyi yorumlamak (kendi cümleleri ile aktarmak)

OB4. Görsel Okuryazarlık
OB4.1. Görseli Anlama
OB4.1. SB1. Görseli algılamak

OB4.2. Görseli Yorumlama
OB4.2. SB1. Görseli incelemek

Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

TÜRKÇE ALANI

TADB.1. Dinleyecekleri/izleyecekleri şiir, hikâye, tekerleme, video, tiyatro, animasyon gibi materyalleri yönetebilme
TADB.1.a. Kendisine sunulan seçenekler arasından dinleyecekleri/izleyecekleri materyalleri seçer.
TADB.1.b. Seçilen materyalleri dinler/izler.

TADB.2. Dinledikleri/izledikleri şiir, hikâye, tekerleme, video, tiyatro, animasyon gibi materyalleri ile ilgili yeni anlamlar oluşturabilme 
TADB.2.c. Dinledikleri/izledikleri materyallere ilişkin çıkarım yapar.

TAOB.1. Resimli öykü kitabı, dijital araçlar, afiş, broşür gibi görsel materyalleri yönetebilme
TAOB.1.a. Kendisine sunulan görsel okuma materyallerini inceler.

TAEOB.1. Yazı farkındalığına ilişkin becerileri gösterebilme
TAEOB.1.a. Görsel semboller arasından yazıyı gösterir.

TAEOB.6. Yazma öncesi becerileri kazanabilme
TAEOB.6.a. Boyama ve çizgi çalışmaları yapar.

MATEMATİK ALANI

MAB.1. Ritmik ve algısal sayabilme
MAB.1.a. 1 ile 10 arasında birer ritmik sayar.
MAB.1.b. 1 ile 10 arasında nesne/varlık sayısını söyler.

FEN ALANI

FAB.1. Gündelik yaşamda fenle ilgili olaylara/olgulara ve durumlara yönelik bilimsel gözlem yapabilme
FAB.1.a Nesnelerin betimsel (şekil, ses, koku, sertlik, renk, miktar gibi) ve fiziksel özelliklerine (ağır-hafif, uzun-kısa gibi) yönelik gözlemlerini ifade eder.

SOSYAL ALANI

SAB.1. Günlük hayatta zamana ilişkin kavramları yerinde kullanabilme
SAB.1.a. Sabah, akşam, gece ve gündüz neler yapıldığını söyler.

HAREKET VE SAĞLIK ALANI

HSAB.1. Farklı çevre ve fiziksel etkinliklerde büyük kas becerilerini etkin bir şekilde uygulayabilme
HSAB.1.a. Farklı ortam ve koşullarda yer değiştirme hareketlerini yapar.
HSAB.1.b. Etkinliğinin durumuna uygun denge hareketlerini yapar.
HSAB.1.c. Nesne kontrolü gerektiren hareketleri yapar.

HSAB.2. Farklı ebat ve özellikteki nesneleri etkin bir şekilde kullanabilme
HSAB.2.a. Farklı büyüklükteki nesneleri kavrar.
HSAB.2.b. Nesneleri şekillendirir.
HSAB.2.c. Farklı boyutlardaki nesneleri kullanır.
HSAB.2.ç. Çeşitli nesneleri kullanarak özgün ürünler oluşturur.

SANAT ALANI

SNAB4. Sanat etkinliği uygulayabilme
SNAB.4.C.Yaratıcılığını geliştirecek bireysel veya grup sanat etkinliklerinde aktif rol alır.

MÜZİK ALANI

MDB. Dinleme
MDB.1. Çeşitli çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını dinleyebilme
MDB.1.a. Kendisine sunulan seçenekler arasından dinleyeceği çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını seçer.

MDB.2. Dinlediği çocuk şarkılarına/çocuk şarkısı formlarına dair duygu ve düşüncelerini ifade edebilme
MDB.2.a. Dinlediği çocuk şarkılarının/çocuk şarkısı formlarının isimlerini söyler.
MDB.2.b. Dinlediği çocuk şarkılarına/çocuk şarkısı formlarına dair duygu ve düşüncelerini ifade eder.

MSB. Söyleme
MSB.2. Çocuk şarkılarındaki/çocuk şarkısı formlarındaki özellikleri fark ederek söyleyebilme
MSB.2.a. Çocuk şarkılarının/çocuk şarkısı formlarının sözlerini doğru telaffuzla söyler.
MDB.2.c. Dinlediği çocuk şarkılarına dair duygu ve düşüncelerini ifade eder.

MSB. Çalma
MÇB.2. Çalacağı çalgılara/ritimlere/ezgilere/çocuk şarkılarına/çocuk şarkısı formlarına dair duygu ve düşüncelerini ifade edebilme
MÇB.2.a. Kendisine sunulan artık materyallerden yapılmış çalgı/Orff çalgısı seçenekleri arasından çalacağı çalgıyı seçer.

MHB. Hareket
MHB.1. Harekete ve dansa eşlik eden ritimlere/müzik eserlerine/çocuk şarkılarına/çocuk şarkısı formlarına dair duygu ve düşüncelerini ifade edebilme
MHB.1. b .Seçtiği müzik eserlerinin isimlerini söyler.

Anahtar Kavramlar

Sayılar, Renk (Kırmızı-Sarı-Mavi), Gece- Gündüz, Sabah- Akşam, Ağır-Hafif, Uzun- Kısa, Öğle

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Çocuklar Yönünden Değerlendirme
(Alan Becerileri, Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri, Kavramsal Beceriler, Okuryazarlık Becerileri, Değerler  ve Eğilimler dikkate alınarak hazırlanacaktır.)

Program Yönünden Değerlendirme
(Tablo 1’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir.)

Öğretmen Yönünden Değerlendirme
(Tablo 2’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

TÜRKÇE ALANI
Çocuklar gösterilen görsellere ilişkin tahminlerini söyler (TADB.2.c.).Çocuklar kendilerine sunulan okulla ilgili şiir, öykü, video gibi materyaller arasından dinleyecekleri/izleyecekleri ile ilgili seçimler yapabilir (TADB.1.a., KB1., E1.2). Seçenekler arasından seçilen materyaller öğretmenle birlikte dinlenir/izlenir (TADB.1.b., SDB2.1.SB1.).Çocuklar kendilerine sunulan resimli öykü kitabı, dijital araçlar, afiş, broşür gibi okuma materyallerini  inceler (TAOB.1.a.,E1.1).

(OB4.2. SB1.) Çocuklar bu görsellere ilişkin düşüncelerini arkadaşlarına anlatır (TADB.2.c.). Çocuklar öğretmenle birlikte eğitim ortamlarında veya günlük yaşamda karşılaştıkları öğrenme merkezleri, tuvalet,  yemekhane gibi yeni sembolleri inceler (TAEOB.1.). Öğretmen rehberliğinde veya serbest bir şekilde boyama ve çizgi çalışmaları yapabilir (TAEOB.6. a., KB1.). Öğretmenler çocukların hazırbulunuşluk düzeyleri,  ihtiyaçları ve çevresel özelliklerin durumlarına göre Öğrenme çıktılarıni farklı aylarda sarmal olarak alabilirler. Çocukların ihtiyaçlarına göre farklı konular, kavramlar alabilirler.

MATEMATİK ALANI
Çocuklarla birlikte 1-5 arasında sayıların olduğu ritmik sayma içeren şarkılar söylenebilir, parmak oyunları oynanabilir (MAB.1.a., KB1., E2.5). Çocuklar, 1-10 arası nesne gruplarının miktarlarına odaklanarak  motivasyonunu sürdürecek şekilde sayma yapar, nesne miktarını söyler (MAB.1.b., D12.3.3., KB1., E3.2).

FEN ALANI
Çocuklar nesnelerin şekil, ses, koku gibi betimsel ve ağır-hafif, uzun-kısa gibi fiziksel özelliklerini ifade edebilir (FAB.1.a.), (KB2.7.SB1.). Sınıf ortamında öğretmen ve arkadaşları tarafından söylenilen durumlara karşı  görüş geliştirir. Görüşlerini temellendirebilmek için sorular sorar (E3.8). Merak ettiği durumlar karşısında duygu ve düşüncelerini açıklar (SDB2.1.SB2.).

SOSYAL ALANI
Gece-gündüz, sabah-öğle-akşam gibi zaman kavramlarının görsellerini inceleyelerek görsellerdeki zamana uygun selamlama ifadelerini kullanır (SAB.1.a.,D19.1.4., OB4.1. SB1. , OB4.2.SB1, E.1.1). Selamlama  ifadelerini içeren bir hikâyeden hareketle konuşma halkası, çember, tartışma gibi teknikler kullanılır (SDB2.1.SB1). 

HAREKET VE SAĞLIK ALANI
Çocuklar öğretmen gözetiminde sınıfta ya da bahçede yürüme, koşma, iki ayak üzerinde zıplama gibi hareketleri kullanarak farklı oyunlar oynarlar (HSAB.1.a., HSAB.1.b.). Topu yuvarlayarak birbirlerine atarlar  (HSAB.1.c., SDB2.1.SB3.). Blokları tutar, üst üste dizerler (HSAB.2.a., E2.5). Çocuklar farklı büyüklükteki nesneleri parmakları ile tutar, parmaklarını kontrollü kullanır, nesneleri sıkar ve toplar (HSAB.2.a.). Çocuklar  nesneleri yırtar ve katlarlar (HSAB.2.b.). Çocuklar nesneleri kaptan kaba boşaltır, hamurla yeni şekiller oluştururlar (HSAB.2.c., HSAB.2.ç.).

SANAT ALANI
Sanat merkezinde bulunan materyaller şeffaf, görünür ve etiketlenmiş kutuların içinde açık, anlaşılır ve kolay erişilebilir biçimde düzenlenir. Bu materyallerin isimlerinin, renklerinin ne olduğu ve hangi amaçlarla  kullanıldığı çocuklara gösterilerek anlatılır.

Çocukların bu materyalleri dokunarak incelemelerine, renklerini fark etmelerine ve materyaller hakkında duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine olanak sağlanır (D6.2.1., SDB2.1.SB2.). Çocuklar materyalleri  incelerken materyallerin isimlerini söylemeleri yönünde teşvik edilir. Çocuklar bu materyallerden dilediklerini seçerek kullanıp özgün ürünler oluştururlar (SNAB.4.c.).

MÜZİK ALANI
Müziksel dinleme becerisiyle ilişkili yaşantı için çocuklar müzik merkezinde dinlemeleri amacıyla seçenekler arasından sözlü çocuk şarkısı örnekleri seçer (MDB.1.a.,KB3.1.SB5.). Seçtikleri müziği dinledikten sonra  (MDB.1.c.) çocuklara dinledikleri müziklerin ismi sorulur (E1.1). Alınan yanıtlar doğrultusunda (MDB.2.a., SDB2.1.SB2.) çocuklar dinlenilen müziklere dair duygu ve düşüncelerini nezaket kurallarına uygun olarak  ifade eder (MDB.2.b , KB2.3.SB3., OB1.3.SB3., D14.1.2. SDB1.1.SB2.). Çocuklar daha önce dinledikleri sözlü çocuk şarkıları seçenekleri arasından söylemek amacıyla müzikler seçer (MSB.2.a. KB3.1.SB5.). Çocuklara  seçtikleri müziklerin isimleri sorulur (E1.1). Alınan yanıtlar doğrultusunda (MSB.2.c., SDB2.1.SB2.) çocuklar, söyleyecekleri sözlü çocuk şarkısına dair duygu ve düşüncelerini sırayla ifade eder (MSB.2.d., KB2.3.SB3., OB1.3.SB3., SDB1.1.SB2.). Çocuklar seçtikleri sözlü çocuk şarkılarının sözlerini doğru telaffuz eder (MSB.3.a., D14.2.2., D19.1.4.). Çalma becerisiyle ilişkili yaşantı için önce çocuklar müzik merkezinde sunulan artık  materyallerden yapılmış çalgılar arasından istediğini seçer (MÇB.1.a., KB3.1.SB5., D4.4.3.). Seçtikleri müzik araç gereçlerinin ismi sorulur. Çocukların etkili iletişim becerilerini kullanarak saygı çerçevesinde  yanıtlamaları sağlanır. cümlesi yazılıp cümlenin sonuna (E1.1). Alınan yanıtlar doğrultusunda (MÇB.1.c., SDB2.1.SB2. , D14.2.2.) sunulan seçenekler arasından çalacağı ritimleri/müzikleri seçer (MÇB.1.d. , KB3.1.SB5.).  Seçtikleri müziklerin isimlerini ifade eder (MÇB.1.e., SDB2.1.SB2. ).

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Çocukların bireysel öğrenme stillerini, hızlarını ve yetenek seviyelerini göz önünde bulundurarak farklı etkinlikler tasarlanır. Her bir etkinlik, çocukların kendi benzersiz yeteneklerini keşfetmelerine ve geliştirmelerine  olanak tanıyacak şekilde planlanır. Her bir çocuğun tüm gelişim alanları; Öğrenme çıktıları, içerik, süreç, ürün ve öğrenme ortamı bağlamında ayrı ayrı desteklenerek beceri öğrenme potansiyelleri en üst düzeye çıkarılmaya çalışılır.

Destekleme

Her çocuğun bireysel ve öğrenme özelliklerini göz önünde bulundurarak çocukların bireysel öğrenme tarzına ve hızına uygun destek sağlanması hedeflenmektedir. Farklılıklar kabul edilerek her çocuğun özgüven  kaybı yaşamadan kendi hızında becerileri öğrenmesi ve kendini gerçekleştirmesi teşvik edilir.

Aile/Toplum Katılımı

Eylül ayı çocukların ev ortamından farklı özellikler tanıyan okul ortamına uyum sağlama dönemidir. Çocuğun okula uyumunda ailelerin bilinçli olması gerekmektedir. Bu nedenle çocukların ve ailelerin  kaygılarını gidermek, çocukların okula uyumunu kolaylaştırmak için okul ve öğretmenlerini tanımaları ve kendilerini güvende hissetmeleri önemlidir. Hem çocuğun okula uyumu hem de ailelerin neler  yapması gerektiği konusunda bilgilenmelerinin sağlanması, öğretmenin de çocuğu ve aileyi tanıması için “Sene Başı Tanışma Toplantısı” yapılmalıdır. Ailelere yönelik “okul tanıtımı” gibi uyum çalışmaları yapılır. Ailelere yönelik çocuğun okula uyumu konusunda “kitapçık” hazırlanabilir. Ayrıca ailelerin çocuk gelişimi ve eğitimi konusunda öncelikli olarak ihtiyaç duydukları konuda eğitim toplantısı  planlamak için ailelere “Aile Eğitimi İhtiyaç Belirleme Formu” uygulanmalıdır. İlerleyen aylarda yapılacak aile katılımı çalışmalarına yönelik bilgi almak amaçlı “Aile Katılımı Tercih Formu” gönderilerek  planlama yapılır. Ayrıca ailelerin sözel olarak ifade edemedikleri düşüncelerini rahat bir şekilde ifade edebilmeleri için “Dilek Kutusu” yerleştirilir. Çocukların “Beceri Gözlem Formları”, “Anekdot Kayıt  Formları” doldurulmaya başlanır. Sınıfta yapılan tüm çalışmalar çocuklarla birlikte değerlendirilerek seçilir ve “portfolyo dosyasına” bu aydan itibaren eklenmeye başlanır. “Toplum katılımı” için okulun  yakın çevresinde bulunan yerel yönetimler, kamu kurumları ve sivil toplum kuruluşlarından hangileri ile iş birliği yapılabileceği belirlenir. Öğrenme Kanıtları (Değerlendirme) bölümü çocukların beceri  edinim süreci, programın değerlendirilmesi ve öğretmenin kendisini değerlendirmesi amacıyla doldurulur. Gün içerisinde gerekli durumlarda “Anekdot Kayıt Formları” ve “Beceri Gözlem Formu”  doldurulur.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.