36-48 AY ARALIK AYI PLANI

Alan Becerileri

Türkçe Alanı
TADB. Dinleme
TAOB. Okuma
TAKB. Konuşma

Matematik Alanı
MAB1. Matematiksel Muhakeme

Fen Alanı
FBAB2. Sınıflandırma 

Sosyal Alanı
SBAB1. Zamanı Algılama ve Kronolojik Düşünme Hareket ve Sağlık Alanı
HSAB1. Aktif Yaşam İçin Sağlık Becerileri
HSAB2. Aktif ve Zinde Yaşam İçin Psikomotor Beceriler

Sanat Alanı:
SNAB1. Sanat Türlerini ve Tekniklerini Anlama
SNAB2. Sanat Eseri İnceleme
SNAB3. Sanata Değer Verme
SNAB4. Sanatsal Uygulama Yapma

Müzik Alanı:
MDB1. Müziksel Dinleme
MSB2. Müziksel Söyleme
MÇB3. Müziksel Çalma
MHB4. Müziksel Hareket

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler
Bulmak-seçmek

KB2.3. Özetleme Becerisi
KB2.3.SB3. Metin/olay/konu/durumu yorumlamak (kendi cümleleri ile aktarmak)

KB2.4. Çözümleme Becerisi
KB2.4.SB1. Nesne, olgu ve olaylara ilişkin parçaları belirlemek
KB2.4.SB2. Parçalar arasındaki ilişkileri belirlemek

KB2.5. Sınıflandırma Becerisi
KB2.5.SB2. Nesne, olgu ve olayları ayrıştırmak veya bölmek

KB2.14. Yorumlama Becerisi
KB2.14.SB1. Mevcut olay/konu/durumu incelemek

Eğilimler

E.1. Benlik Eğilimleri
E1.1. Merak
E1.2. Bağımsızlık
E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven)

E2. Sosyal Eğilimler
E2.2. Sorumluluk
E2.5. Oyunseverlik

E.3. Entelektüel Eğilimler
E3.1. Odaklanma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme Becerisi)
SDB1.2.SB1. İhtiyaçlarını karşılamaya yönelik hedef belirlemek

SDB2.1. İletişim Becerisi
SDB2.1.SB1. Başkalarını etkin şekilde dinlemek
SDB2.1.SB2. Duygu ve düşüncelerini ifade etmek

Değerler

D1. Adalet
D1.2. Hakkaniyetli davranmak
D1.2.3. Görev ve sorumluluklarını kuralına uygun olarak yerine getirir.

D3. Çalışkanlık
D3.4. Çalışmalarda aktif rol almak
D3.4.4. Kişisel ve grup içi etkinliklerde sorumluluklarını yerine getirir.

D4. Dostluk
D4.2. Arkadaşları ile etkili iletişim kurmak
D4.2.2. Arkadaşlarıyla duygu ve düşüncelerini paylaşır.

D5. Duyarlılık
D5.2. Çevreye ve canlılara değer vermek
D5.2.3. Çevresel sürdürülebilirliğin sağlanabilmesi için atık yönetimini önemser.
D5.2.6. Çevresinde yaşayan canlı türlerini tanımaya istekli olur.

D10. Mütevazılık
D10.3. İnsan ilişkilerinde yapıcı olmak
D10.3.4. Grup çalışmalarında uyumlu davranır.

D13. Sağlıklı Yaşam
D13.1. Yeterli,dengeli ve sağlıklı beslenmek
D13.1.1. Sağlıklı ve sağlıksız besinleri ayırt eder.
D13.2. Sosyal ve sportif etkinliklere katılmak
D13.2.2. Yaşına ve fiziksel özelliklerine uygun sosyal ve sportif etkinliklere katılır.

D14. Saygı
D14.1. Nezaketli olmak
D14.1.3. Söz hakkı vermek, söz kesmemek, etkin dinlemek gibi etkili iletişim becerilerini kullanır.

D18. Temizlik
D18.1. Kişisel temizlik ve bakımına önem vermek
D18.1.4. Tükettiği ürünlerin temiz ve sağlıklı olmasına özen gösterir.

D19. Vatanseverlik
D19.1. Millî bilinç sahibi olmak
D19.1.3. Konuşmasında yabancı kelimeler kullanmaktan kaçınır.

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı
OB1.3. Bilgiyi Özetleme
OB1.3. SB3. Bilgiyi yorumlamak (kendi cümleleri ile aktarmak)

OB4. Görsel Okuryazarlık
OB4.1. Görseli Anlama
OB4.1. SB1. Görseli algılamak
OB4.2. Görseli Yorumlama
OB4.2. SB1. Görseli incelemek
OB4.3. Görsel Hakkında Eleştirel Düşünme
OB4.3.SB2. Görsel ile sorgulanan olay/konu/problem veya durum ile ilgili akıl yürütmek

Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

TÜRKÇE ALANI

TADB.2. Dinledikleri/izledikleri şiir, hikâye, tekerleme, video, tiyatro, animasyon gibi materyalleri ile ilgili yeni anlamlar oluşturabilme
TADB.2. a. Dinledikleri/izledikleri iletilerde yer alan bilgiler ile günlük yaşamı arasında ilişki kurar.

TAOB.1. Resimli öykü kitabı, dijital araçlar, afiş, broşür gibi görsel materyalleri yönetebilme
TAOB.1.a. Kendisine sunulan görsel okuma materyallerini inceler.
TAOB.1.b. Kendisine sunulan seçenekler arasından görsel okuma materyallerini seçer.

TAOB.2. Görsel materyallerden anlamlar üretebilme
TAOB.2.a. Görsel okuma materyallerinde yer alan bilgiler ile günlük yaşamı arasında ilişki kurar.

TAKB.1. Konuşma sürecini yönetebilme
TAKB.1.b. Konuşmaya başlamak için uygun zamanı bekler ve yetişkin yönlendirmesiyle bir konu hakkında konuşur.

MATEMATİK ALANI

MAB.2. Matematiksel olgu, olay ve nesnelerin özelliklerini çözümleyebilme
MAB.2.a. Bir bütünü oluşturan parçaları gösterir.
MAB.2.b.Bir bütünü oluşturan parçalar arasındaki ilişkili/ ilişkisizlik durumlarını açıklar.

FEN ALANI

FAB.2. Fene yönelik nesne, olayları/olguları benzerlik ve farklılıklarına göre sınıflandırabilme
FAB.2.a. Mevsimlerin ayırt edici özelliklerini söyler.
FAB.2.b. Tükettiği gıdaları sağlıklı ve sağlıksız olarak ayırır.

SOSYAL ALANI

SAB.1. Günlük hayatta zaman kavramını yerinde kullanabilme
SAB.1.a. Gece-gündüz, sabah-akşam, dün-bugün-yarın kavramlarının özelliklerini söyler.

HAREKET VE SAĞLIK ALANI

HSAB.1. Farklı çevre ve fiziksel etkinliklerde büyük kas becerilerini etkin bir şekilde uygulayabilme
HSAB.1.a. Farklı ortam ve koşullarda yer değiştirme hareketlerini yapar.
HSAB.1.b. Etkinliğinin durumuna uygun denge hareketlerini yapar.
HSAB.1.c. Nesne kontrolü gerektiren hareketleri yapar.

HSAB.2. Farklı ebat ve özellikteki nesneleri etkin bir şekilde kullanabilme
HSAB.2.a. Farklı büyüklükteki nesneleri kavrar.
HSAB.2.b. Nesneleri şekillendirir.
HSAB.2.c. Farklı boyutlardaki nesneleri kullanır.

SANAT ALANI

SNAB.1. Temel sanat kavramlarını ve türlerini anlayabilme
SNAB1.a. Temel sanat türlerini anlamına uygun söyler.
SNAB1.b. Temel sanat materyallerini kullanım amacına uygun olarak seçer.
SNAB1.c. Temel sanat materyallerini amacına uygun şekilde kullanır.

SNAB.2. Sanat Eseri İnceleme
SNAB2.a. Sanat eserine odaklanır.
SNAB2.c. Sanat eserine ilişkin sorular sorar.

SNAB.3. Sanata Değer Verme
SNAB3.a. Sanat ve sanatçılar hakkında sorular sorar.

SNAB.4. Sanatsal Uygulama Yapma
SNAB4.a. Yapmak istediği sanat etkinliğinin türüne karar verir.

MÜZİK ALANI

MDB.3. Duyduğu seslerin kaynağını anlayabilme
MDB.3.a. Doğadan/çevreden/nesnelerden duyduğu seslerin kaynağını gösterir.

MSB.1. Duyduğu sesleri kendi sesiyle taklit edebilme
MSB.1.b. Doğadan/çevreden/nesnelerden duyduğu sesleri taklit eder.

MÇB.1. Çalacağı çalgılara/ritimlere/ezgilere dair duygu ve düşüncelerini ifade edebilme
MÇB.1.a. Kendisine sunulan artık materyallerden yapılmış çalgı/Orff çalgısı seçenekleri arasından çalacağı çalgıyı seçer.

MÇB.3. Müziksel çalma becerilerini sergileyebilme
MÇB.3.a. Duyduğu çeşitli sesleri artık materyallerden yapılmış çalgılar ve Orff çalgılarıyla çalar.

MHB.3. Müzik ve ritimlerle hareket ve dans edebilme
MHB.3.b. Çocuğa uygun müzik eserleriyle bireysel/grupla birlikte hareket/dans eder.

Anahtar Kavramlar

Parça-bütün, sağlıklı-sağlıksız, mevsimler, renk (kırmızı-sarı-mavi)

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Çocuklar Yönünden Değerlendirme
(Alan Becerileri, Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri, Kavramsal Beceriler, Okuryazarlık Becerileri, Değerler  ve Eğilimler dikkate alınarak hazırlanacaktır.)

Program Yönünden Değerlendirme  
(Tablo 1’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir.)

Öğretmen Yönünden Değerlendirme
(Tablo 2’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

TÜRKÇE ALANI

Çocuklar dinledikleri/izlediklerinde ve görsel okuma materyallerinde yer alan bilgiler ile günlük yaşamı arasında ilişki kurar (TADB.2.a, D4.2.2, KB2.3.SB3). Bu süreçte duygu ve düşüncelerini arkadaşlarıyla paylaşmalarına rehberlik edilir. Öğretmenin kendilerine sunduğu resimli öykü kitabı, dijital araçlar, afiş, broşür gibi okuma materyallerini inceleyerek (TAOB.1.a, E1.1, OB4.2.SB1) istediği materyali seçer. (TAOB.1.b, KB1.1). Çocuklar seçtikleri dinleme/izleme ya da görsel okuma materyalleri arasından yetişkinin yönlendirdiği veya kendi seçtiği bir konu hakkında konuşur (TAKB.1.b SDB2.1.SB2). Öğretmenler çocukların hazırbulunuşluk düzeyleri, ihtiyaçları ve çevresel özelliklerin durumlarına göre Öğrenme çıktılarını farklı aylarda sarmal olarak alabilirler. 

MATEMATİK ALANI

Çocuklara 3-4 parçadan oluşan yapboz gibi materyaller sunularak çocuklardan bütünün parçalarını göstermeleri, ilişkili parçaları söylemeleri ve kuralına uygun olarak birleştirmeleri istenebilir. Çocukların verilen görevleri yerine getirilmesi teşvik edilir (D16.3.1) (MAB.2.a, MAB.2.b, D1.2.5, KB2.4.SB1, KB2.4.SB2, E3.2, OB1.5.SB1).

FEN ALANI

Sınıflandırma becerisinin gelişimi için çocukların fenle ilgili olayları veya durumları belli nitelikler açısından ayırt edebilmesi gerekmektedir. Bunun için çocuğun kendi beslenmesinden yola çıkılarak tüketilen gıdalar basit düzeyde sağlıklı ve sağlıksız olarak ayırt edilebilir (FAB.2.b) (KB2.5.SB2). Buradaki sağlıklı ve sağlıksız ayrımı genel değil sadece çocuğun kendi öğününde yer alan gıdalar üzerinden yürütülür (SDB1.2.SB1) (D18.1.6) ve bir genellemeye ulaşılmamalıdır. Sağlıklı sağlıksız ayrımı yapılırken tükettiği ürünlerin de temiz olması gerektiğine vurgu yapılır. Benzer şekilde mevsimlerin çocuklar tarafından fark edilen bazı temel özelliklerinin (FAB.2.a) (E1.1) onlar tarafından ifade edilmesi de (OB1.3.SB3) sınıflandırma becerisinin fen alanında gelişimi için kullanılabilir. 

SOSYAL ALANI

Gece-gündüz, sabah-öğle-akşam gibi zaman kavramlarının görselleri inceletilerek görsellerdeki zamana uygun selamlama ifadelerini kullanır (SAB.1.a,OB4.1.SB1, OB4.2.SB1.). Selamlama ifadelerini içeren bir hikâyeden hareketle konuşma halkası, çember, tartışma gibi teknikler kullanılır (SDB2.1.SB1).

HAREKET VE SAĞLIK ALANI

Çocuklar yürüme, koşma, zıplama, çizgi üzerinde yürüme ve topu elleriyle yuvarlama gibi hareketleri yaparak oyun oynarlar  (HSAB1.a, HSAB1.b, HSAB1.c, E2.5). Düğme gibi farklı büyüklükteki nesneleri parmakları ile tutar ve toplarlar (HSAB.2.a). Öğretmenin verdiği parmak boyasını kullanarak boyama yaparlar (HSAB.2b). Öğretmenin sunduğu kapları kullanarak nesneleri kaptan kaba boşaltırlar (HSAB.2c, D3.5.4, E2.2). Çocukların sorumluluklarını yerine getirmesi teşvik edilir (D3)

SANAT ALANI

Çocuklar, daha önce gitmiş oldukları sanat galerisi ya da sanat atölyesi/müzesi hakkında duygu, düşüncelerini ve neleri hatırladıklarını ifade eder (SNAB1.a, SDB2.1.SB2). Sanat eserlerinde gördükleri renklerden hangilerini hatırladıklarını söyler ve çevrelerinde bu renkte bir nesneye örnek verir (Kavramlar: Renk: Kırmızı-Sarı-Mavi). Çocuklara heykel, seramik, mimari, fotoğraf, ebru, çini gibi eserler gösterilerek çocukların odaklanarak incelemeleri (SNAB2.a, E3.2) ve sanat eserinin konusunu, nasıl yapıldığını ve sanat eserini kimin yapmış olabileceğini anlamaları için soru sormaları ve çıkarımda bulunmaları teşvik edilebilir (SNAB2.c, SNAB3.a, D7.1.6, OB4.1.SB1, OB4.3.SB2, KB2.14.SB1). Çocukların incelemiş olduğu sanat eserinden yola çıkarak kendi özgün sanat ürünlerini yapmalarına karar vermeleri sağlanır (E1.2). Yapmaya karar verdiği özgün sanat ürünlerine yönelik hangi materyalleri kullanacaklarını seçmeleri ve bu materyalleri kullanarak etkinliği gerçekleştirmeleri istenir (SNAB1.b, SNAB1.c, SNAB4.a).

MÜZİK ALANI

Müziksel dinleme becerisiyle ilişkili yaşantı için çocuklar doğadan, çevreden ve nesnelerden duydukları seslerin kaynaklarını gösterir (MDB.3.a) Müziksel söyleme becerisiyle ilişkili yaşantı için çocuklardan doğadan, çevreden ve nesnelerden duydukları sesleri kendi sesleriyle taklit etmeleri istenir (MSB.1.b,E1.5). Çalma becerisiyle ilişkili yaşantı için önce çocuklar müzik araç gereçlerini tercih ederek duyarlılık değerini geliştirmeleri sağlanır. (MÇB.1.a, MÇB.1.b, KB3.1.SB5, D5.2.3). Bu süreçte artık materyallerden yapılan müzik aletleri üzerinden sürdürülebilirliğin sağlanması konusuna vurgu yapılır. Sunulan seçenekler arasından çalacağı ritimleri/müzikleri seçer  (MÇB.1.c, KB3.1.SB5, E1.1,E1.5). Duyduğu sesleri artık materyalde müzik araç gereçleri ve Orff çalgılarıyla çalar (MÇB.3.a). Duyduğu çeşitli sesleri artık materyallerden yapılmış çalgılar ve Orff çalgılarıyla çalar (E1.5, E3.2). Hareket becerisiyle ilişkili yaşantı için bireysel ya da grupla hareket ederken mütevazılık ve sağlıklı yaşam değerleri geliştirilebilir. (MHB.3.b , D10.3.4, D13.2.3, E1.5, E3.2). Verilen sorumluluklarını yerine getirmesi için rehberlik edilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Çocukların bireysel öğrenme stillerini, hızlarını ve yetenek seviyelerini göz önünde bulundurarak farklı etkinlikler tasarlanır. Her bir etkinlik, çocukların kendi benzersiz yeteneklerini keşfetmelerine ve geliştirmelerine olanak tanıyacak şekilde planlanır. Her bir çocuğun tüm gelişim alanları; Öğrenme çıktıları, içerik, süreç, ürün ve öğrenme ortamı bağlamında ayrı ayrı desteklenerek beceri öğrenme potansiyelleri en üst düzeye çıkarılmaya çalışılır.

Destekleme

Her çocuğun bireysel ve öğrenme özelliklerini göz önünde bulundurarak çocukların bireysel öğrenme tarzına ve hızına uygun destek sağlanması hedeflenmektedir. Farklılıklar kabul edilerek her çocuğun özgüven kaybı yaşamadan kendi hızında becerileri öğrenmesi ve kendini gerçekleştirmesi teşvik edilir.

Aile/Toplum Katılımı

Ailelere “haber mektubu” veya “internet temelli uygulamalar” aracılığıyla sınıfta yapılan etkinlikler hakkında ve okul dışında ailenin çocuğu ile birlikte yapabileceği etkinlikler ile ilgili bilgi verilir. Aileleri  çocuğun gelişimi ve eğitim programı konusunda bilgilendirmek için düzenli olarak “bülten” hazırlanır. Sınıfta yapılan tüm çalışmalar çocuklarla değerlendirilerek seçilir ve “portfolyo dosyasına” konmaya  devam edilir. Grup toplantısında ev ziyaretleri hakkında bilgi verdikten ve ailelerle bireysel görüşmeler tamamlandıktan sonra “ev ziyaretleri” planlanmalıdır. Yapılan plan doğrultusunda ev  ziyaretleri yapılmaya başlanılır. Ailelerin ihtiyaçları doğrultusunda uzman kişiler okula davet edilerek “konferans” düzenlenir. “Toplum katılımı” amacıyla okulun yakın çevresinde bulunan iş yerleri ile iş  birliği içinde deprem farkındalığı konusunda çalışmalar yapılır. Çocuklar ve aileleriyle birlikte yağ, pil gibi geri dönüşüm malzemeleri toplanarak malzemeler ilgili kuruluşlara teslim edilir. Öğrenme Kanıtları (Değerlendirme) bölümü çocukların beceri edinim süreci, programın değerlendirilmesi ve öğretmenin kendisini değerlendirmesi amacıyla doldurulur. Gün içerisinde gerekli durumlarda  “Anekdot Kayıt Formları” ve “Beceri Gözlem Formu” doldurulur.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.