36-48 AY EYLÜL AYI PLANI
Türkçe Alanı
TADB. Dinleme
TAOB. Okuma
TAKB. Konuşma
TAEOB. Erken Okuryazarlık
Matematik Alanı
MAB6. Sayma
Fen Alanı
FBAB1. Bilimsel Gözlem
Sosyal Alanı
SBAB1. Zamanı Algılama ve Kronolojik Düşünme
Hareket ve Sağlık Alanı
HSAB1. Aktif Yaşam İçin Psikomotor Beceriler
Sanat Alanı
SNAB1.Sanat Türlerini ve Tekniklerini Anlama
Müzik Alanı
MDB1. Müziksel Dinleme
MSB2. Müziksel Söyleme
KB1.1. Temel Beceriler
Bulmak-seçmek
Saymak
E1. Benlik Eğilimleri
E1.1. Merak
E.1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven)
E2. Sosyal Eğilimler
E2.5. Oyunseverlik
E3. Entelektüel Eğilimler
E3.1. Odaklanma
SDB2.1. İletişim Becerisi
SDB2.1.SB1. Başkalarını etkin bir şekilde dinlemek
SDB2.1.SB2. Duygu ve düşünceleri ifade etmek
SDB2.1.SB3. Sözlü ya da sözsüz olarak etkileşim sağlamak
SDB2.3. Sosyal Farkındalık Becerisi
SDB2.3.SB3. Başkalarına karşı anlayış geliştirerek saygı göstermek
SDB3.1. Uyum Becerisi
SDB3.1.SB1. Yeni, değişen ve belirsiz durumları anlamak
D2. Aile Bütünlüğü
D2.2.2. Duygu ve düşüncelerini, öğrendiği bilgileri ailesiyle paylaşmaya istekli olur.
D3. Çalışkanlık
D3.4.4. Kişisel ve grup içi etkinliklerde sorumluluklarını yerine getirir.
D4. Dostluk
D4.2.4. Arkadaşlarına karşı nazik davranır.
D6. Dürüstlük
D6.2.1. Duygu ve düşüncelerini açıkça ifade eder.
D19. Vatanseverlik
D19.1.4. Türkçeyi kurallarına uygun kullanır.
OB4. Görsel Okuryazarlık
OB4.1. Görseli Anlama
OB4.1. SB1. Görseli algılamak
OB4.1. SB2. Görseli tanımak
OB4.2. Görseli Yorumlama
OB4.2. SB1. Görseli incelemek
TÜRKÇE ALANI
TADB.1. Dinleyecekleri/izleyecekleri şiir, hikâye, tekerleme, video, tiyatro, animasyon gibi materyalleri yönetebilme
TADB.1.a. Kendisine sunulan seçenekler arasından dinleyecekleri/izleyecekleri materyalleri seçer.
TADB.1.b. Seçilen materyalleri dinler/izler.
TAOB.1. Resimli öykü kitabı, dijital araçlar, afiş, broşür gibi görsel materyalleri yönetebilme
TAOB.1.a. Kendisine sunulan görsel okuma materyallerini inceler.
TAEOB.1. Yazı farkındalığına ilişkin becerileri gösterebilme
TAEOB.1.Yazı farkındalığına ilişkin becerileri gösterebilme
TAOB.1.a. Görsel semboller arasından yazıyı gösterir.
MATEMATİK ALANI
MAB.1. Ritmik ve algısal sayabilme
MAB.1.a. 1 ile 5 arasında birer ritmik sayar.
FEN ALANI
FAB.1. Günlük yaşamında fenle ilgili olaylara/olgulara ve durumlara yönelik bilimsel gözlem yapabilme
FAB.1.a Nesnelerin betimsel/fiziksel özelliklerine yönelik gözlemlerini ifade eder.
SOSYAL ALANI
SAB.1. Günlük hayatında zamana ilişkin kavramları yerinde kullanabilme
SAB.1.a. Sabah, alşam, gece ve gündüz neler yapıldığını söyler.
HAREKET VE SAĞLIK ALANI
HSAB.1. Farklı çevre ve fiziksel etkinliklerde büyük kas becerilerini etkin bir şekilde uygulayabilme
HSAB.1.a. Farklı ortam ve koşullarda yer değiştirme hareketlerini yapar.
HSAB.2. Farklı ebat ve özellikteki nesneleri etkin bir şekilde kullanabilme
HSAB.2.a. Farklı büyüklükteki nesneleri kavrar.
SANAT ALANI
SNAB.1. Temel Kavramlarını ve Türlerini Anlayabilme
SNAB1.a. Temel sanat türlerini anlamına uygun söyler.
MÜZİK ALANI
MDB1. Dinleme/izleme
MDB.1.a. Kendisine sunulan seçenekler arasından söyleyeceği çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını seçer.
MDB.1.b. Seçtiği çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını dinler.
MSB2. Çocuk şarkılarındaki/çocuk şarkısı formlarındaki özellikleri fark ederek söyleyebilme
MSB.2.a. Çocuk şarkılarının/çocuk şarkısı formlarının sözlerini doğru telaffuzla söyler.
MSB3. Söyleme becerilerini sınıf içinde sergileyebilme
MSB.3.b. Çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını bireysel olarak/grupla uyum içinde söyler.
Şekil, Ses, Koku, Sertlik, Renk, Miktar, Gece- Gündüz
Çocuklar Yönünden Değerlendirme
(Alan Becerileri, Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri, Kavramsal Beceriler, Okuryazarlık Becerileri, Değerler ve Eğilimler dikkate alınarak hazırlanacaktır.)
Program Yönünden Değerlendirme
(Tablo 1’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir.)
Öğretmen Yönünden Değerlendirme
(Tablo 2’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir.
TÜRKÇE ALANI
Çocuklar kendilerine sunulan okulla ilgili şiir, öykü, video gibi materyaller arasından dinleyecekleri/izleyecekleri ile ilgili seçimler yapabilir (TADB.1.a). (KB1.1) Seçenekler arasından seçilen materyaller öğretmenle birlikte dinlenir/izlenir (TADB.1.b, TADB.1.b, SDB2.1.SB1). Çocuklar kendilerine sunulan resimli öykü kitabı, dijital araçlar,afiş, broşür gibi okuma materyallerini inceler (TAOB.1.a, E1.1) (OB4.2.SB1). Öğretmen çocukların kişisel ve grup içi etkinliklerde sorumluluklarını yerine getirmesi için destek olup ,yönergeler vererek çalışkanlık değerini kazanmaları sağlanır. (D3.4.4). Çocuklar öğretmenle birlikte eğitim ortamlarında veya günlük yaşamda karşılaştıkları öğrenme merkezleri, tuvalet, yemekhane gibi yeni sembolleri inceler (TAEOB.1). Çocuklar serbest boyama çalışmaları yapabilir (TAEOB.1.a) Çocukların okula uyum sürecinde deneyimlediği duygu ve düşünceleri aileleriyle paylaşması teşvik edilir (D2.2.2). Öğretmenler çocukların hazırbulunuşluk düzeyleri, ihtiyaçları ve çevresel özelliklerin durumlarına göre Öğrenme çıktılarını farklı aylarda sarmal olarak alabilirler. Çocukların ihtiyaçlarına göre farklı konular, kavramlar alabilirler.
MATEMATİK ALANI
Çocuklarla birlikte 1-5 arasında ritmik sayma içeren şarkılar söylenebilir, parmak oyunları oynanabilir (MAB.1.a., KB1, E2.5). Öğretmen çocukların kişisel ve grup içi etkinliklerde sorumluluklarını yerine getirmesi için destek olup ,yönergeler vererek çalışkanlık değerini kazanmaları sağlanır (D3.4.4).
FEN ALANI
Çocuklar okula başlamadan önce fenle ilgili birçok deneyime sahiptir. Bu deneyimler oyuncakların, nesnelerin, kitapların veya gıdaların bazı betimleyici özelliklerini içermektedir. Çocukların bu deneyimlerinin ortaya çıkartılması için sınıf içinde yer alan fen öğrenme merkezinde yer alan materyaller veya okulun bahçesindeki materyallere yönelik gözlem (OB4.1.SB1, OB4.1.SB2) yaptırılabilir (FAB.1.a). Bu gözlemlerde çocukların gelişimsel özellikleri ve merak ettikleri (E1.1) durumlar dikkate alınarak materyallerin şekil, ses, koku, sertlik, renk, miktar gibi betimsel özellikleri belirlenebilir. Bu gözlem sürecinde çocukların gözlemlerini iade etmeleri sağlanabilir (SDB2.1.SB2, D6.2.1).
SOSYAL ALANI
Gece-gündüz, sabah-öğle-akşam gibi zaman kavramlarının görsellerini inceleyelerek görsellerdeki zamana uygun selamlama ifadelerini kullanır (SAB.1.a,D19.1.4, OB4.1.SB1 , OB4.2.SB1). Zamana uygun selamlama ifadelerinin kullanımının pekiştirilmesi için görsel/işitsel/dijital kaynaklardan faydalanılır. Süreçte çocukların arkadaşlarına nazik davranması teşvik edilir (D4.2.4) HAREKET VE SAĞLIK ALANI Çocukların karar vermesini gerektiren oyun ortamları tasarlanır. Çocuğun verdiği kararların sorumluluğunu almaları desteklenir (D16.1.5). Çocuklar öğretmen gözetiminde sınıfta ya da bahçede yürüme, koşma gibi hareketleri kullanarak farklı oyunlar oynarlar (HSAB.1.a). Blok merkezinde bulunan blokları tutar, üst üste dizerler (HSAB.2.a, E2.5). Çocuklar bu oyunları oynayarak yeni ortamlarına uyum sağlarlar (SDB3.1.SB1)
SANAT ALANI
Öğretmen çocukların resim, heykel, mimari gibi sanat türlerini ifade etmelerine olanak sağlar (SNAB.1.a). Daha sonra çocuklar öğretmenin gösterdiği farklı sanat türlerinin ne olduğunu söyler (SNAB1.a). Çocuklar merak ettikleri (E1.1) ve gerçekleştirmek istedikleri sanat türüne ait duygu ve düşüncelerini söyler (SNAB1.SB2.a). Sanat merkezinde tanımlanmış olan farklı sanat malzemeleri içinden (kil, pastel boya, guaj boya, atık materyaller gibi) kullanım amacına uygun materyalleri seçebilirler. (SNAB1.a, KB2.12.SB1).
MÜZİK ALANI
Müziksel dinleme becerisiyle ilişkili yaşantı için çocuklar müzik merkezinde dinlemeleri amacıyla seçenekler arasından sözlü çocuk müziği örnekleri seçer (MDB.1.a, KB3.1.SB5 ,E1.1, E1.6). Seçtikleri çocuk müziklerini dinler (MDB.1.b, E3.2). Çocuklar daha önce dinledikleri sözlü çocuk müzikleri seçenekleri arasından söylemek amacıyla müzikler seçer (MSB.2.a, KB3.1.SB5). Seçtikleri çocuk müziklerini bireysel ve grupla söyler (MSB.3.a, MSB.3.c. SDB2.1.SB3, SDB2.3.SB3, D3.5.4, E1.6,E3.2).
Çocukların bireysel öğrenme stillerini, hızlarını ve yetenek seviyelerini göz önünde bulundurarak farklı etkinlikler tasarlanır. Her bir etkinlik, çocukların kendi benzersiz yeteneklerini keşfetmelerine ve geliştirmelerine olanak tanıyacak şekilde planlanır.Her bir çocuğun tüm gelişim alanları; Öğrenme çıktıları, içerik, süreç, ürün ve öğrenmeortamı bağlamında ayrı ayrı desteklenerek beceri öğrenme potansiyelleri en üst düzeye çıkarılmaya çalışılır.
Her çocuğun bireysel ve öğrenme özelliklerini göz önünde bulundurarak çocukların bireysel öğrenme tarzına ve hızına uygun destek sağlanması hedeflenmektedir. Farklılıklar kabul edilerek her çocuğun özgüven kaybı yaşamadan kendi hızında becerileri öğrenmesi ve kendini gerçekleştirmesi teşvik edilir.
Eylül ayı çocukların ev ortamından farklı özellikler taşıyan okul ortamına uyum sağlama dönemidir. Çocuğun okula uyumunda ailelerin bilinçli olması gerekmektedir. Bu nedenle çocukların ve ailelerin kaygılarını gidermek, çocukların okula uyumunu kolaylaştırmak için okul ve öğretmenlerini tanımaları ve kendilerini güvende hissetmeleri önemlidir.
Hem çocuğun okula uyumu hem de ailelerin neler yapması gerektiği konusunda bilgilenmelerinin sağlanması, öğretmenin de çocuğu ve aileyi tanıması için “Sene Başı Tanışma Toplantısı” yapılmalıdır. Ailelere yönelik “okul tanıtımı” gibi uyum çalışmaları yapılır. Ailelere yönelik çocuğun okula uyumu konusunda “kitapçık” hazırlanabilir. Ayrıca ailelerin çocuk gelişimi ve eğitimi konusunda öncelikli olarak ihtiyaç duydukları konuda eğitim toplantısı planlamak için ailelere “Aile Eğitimi İhtiyaç Belirleme Formu” uygulanmalıdır. İlerleyen aylarda yapılacak aile katılımı çalışmalarına yönelik bilgi almak amaçlı “Aile Katılımı Tercih Formu” gönderilerek planlama yapılır. Ayrıca ailelerin sözel olarak ifade edemedikleri düşüncelerini rahat bir şekilde ifade edebilmeleri için “Dilek Kutusu” yerleştirilir. Çocukların “Beceri Gözlem Formları”, “Anekdot Kayıt Formları” doldurulmaya başlanır. Sınıfta yapılan tüm çalışmalar çocuklarla birlikte değerlendirilerek seçilir ve “portfolyo dosyasına” bu aydan itibaren eklenmeye başlanır. “Toplum katılımı” için okulun yakın çevresinde bulunan yerel yönetimler, kamu kurumları ve sivil toplum kuruluşlarından hangileri ile iş birliği yapılabileceği belirlenir. Öğrenme Kanıtları (Değerlendirme) bölümü çocukların beceri edinim süreci, programın değerlendirilmesi ve öğretmenin kendisini değerlendirmesi amacıyla doldurulur. Gün içerisinde gerekli durumlarda “Anekdot Kayıt Formları” ve “Beceri Gözlem Formu” doldurulur.
Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.