36-48 AY EYLÜL AYI PLANI

Alan Becerileri

Türkçe Alanı:

TADB. Dinleme/İzleme
TAOB. Okuma
TAKB. Konuşma
TAEOB. Erken Okuryazarlık

Matematik Alanı:
MAB6. Sayma

Fen Alanı:
FBAB1. Bilimsel Gözlem Yapma

Sosyal Alanı:
SBAB1. Zamanı Algılama ve Kronolojik Düşünme

Hareket ve Sağlık Alanı:
HSAB1. Aktif Yaşam İçin Psikomotor Beceriler

Sanat Alanı:
SNAB1.Sanat Türlerini ve Tekniklerini Anlama

Müzik Alanı:
MDB1. Müziksel Dinleme
MSB2. Müziksel Söyleme

Kavramsal Beceriler

KB1.1. Temel Beceriler
KB1.1. Saymak
KB1.5. Bulmak
KB1.6. Seçmek

Eğilimler

E1. Benlik Eğilimleri
E1.1. Merak

E2. Sosyal Eğilimler
E2.5. Oyunseverlik

E3. Entelektüel Eğilimler
E3.2. Yaratıcılık

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim Becerisi
SDB2.1.SB1. Başkalarını etkin bir şekilde dinlemek
SDB2.1.SB2. Duygu ve düşünceleri ifade etmek
SDB2.1.SB3. Sözlü ya da sözsüz olarak etkileşim sağlamak

SDB2.3. Sosyal Farkındalık Becerisi
SDB2.3.SB3. Başkalarına karşı anlayış geliştirerek saygı göstermek

SDB3.1. Uyum Becerisi
SDB3.1.SB1. Yeni, değişen ve belirsiz durumları anlamak

Değerler

D2. Aile Bütünlüğü

D2.2. Aile içi iletişimi güçlendirmek
D2.1.2. Duygu ve düşüncelerini, öğrendiği bilgileri ailesiyle
paylaşmaya istekli olur.

D3. Çalışkanlık
D3.4. Çalışmalarda aktif rol almak
D3.4.4. Kişisel ve grup içi etkinliklerde sorumluluklarını yerine getirir.

D4. Dostluk
D4.2. Arkadaşları ile etkili iletişim kurmak
D4.2.4. Arkadaşlarına karşı nazik davranır.

D6. Dürüstlük
D6.2. Doğru ve güvenilir olmak
D6.2.1. Duygu ve düşüncelerini açıkça ifade eder.

D16. Sorumluluk

D16.1. Kendine karşı görevlerini yerine getirmek
D16.1.4. Verdiği kararların sorumluluğunu alır.

Okuryazarlık Becerileri

OB4. Görsel Okuryazarlık
OB4.1. Görseli Anlama
 OB4.1.SB1. Görseli algılamak
OB4.2. Görseli Yorumlama
 OB4.2.SB1. Görseli incelemek

Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

TÜRKÇE ALANI

TADB.1. Dinleyecekleri/izleyecekleri şiir,  hikâye, tekerleme, video, tiyatro, animasyon gibi materyalleri  yönetebilme
TADB.1.a.  Kendisine sunulan seçenekler arasından dinleyecekleri/izleyecekleri materyalleri seçer.
TADB.1.b. Seçilen materyalleri dinler/izler. 

TAOB.1.  Resimli öykü kitabı, dijital araçlar, afiş, broşür gibi görsel materyalleri seçebilme 
TAOB.1.a. Kendisine sunulan görsel okuma materyallerini inceler.

TAEOB.1.Yazı farkındalığına ilişkin becerileri gösterebilme
TAOB.1.a. Görsel semboller arasından yazıyı gösterir.

TAEOB.6.Yazma öncesi becerileri kazanabilme
TAEOB.6.a. Boyama ve çizgi çalışmaları yapar.

TAKB.1. Konuşma sürecini yönetebilme
TAKB.1.a. Yetişkin yönlendirmesiyle konuşacağı konuyu seçer.

MATEMATİK ALANI

MAB.1. Ritmik ve algısal sayabilme
MAB.1.a. 1 ile 5 arasında birer ritmik sayar.

FEN ALANI

FAB.1. Günlük yaşamında fenle ilgili olaylara/olgulara ve durumlara yönelik bilimsel gözlem yapabilme
FAB.1.a Nesnelerin betimsel/fiziksel özelliklerine yönelik gözlemlerini ifade eder.

SOSYAL ALANI

SAB.1. Günlük hayatında zaman kavramını yerinde kullanabilme
SAB.1.a. Sabah, akşam, gece ve gündüz neler yapıldığını söyler.

HAREKET VE SAĞLIK ALANI

HSAB.1. Farklı çevre ve fiziksel etkinliklerde büyük kas becerilerini etkin bir şekilde uygulayabilme
HSAB.1.a. Farklı ortam ve koşullarda yer değiştirme hareketlerini yapar.

HSAB.2. Farklı ebat ve özellikteki nesneleri etkin bir şekilde kullanabilme
HSAB.2.a. Farklı büyüklükteki nesneleri kavrar.

SANAT ALANI

SNAB.1. Temel kavramlarını ve türlerini anlayabilme
SNAB1.a. Temel sanat türlerini anlamına uygun söyler.

MÜZİK ALANI

MDB1. Çeşitli çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını dinleyebilme
MDB.1.a. Kendisine sunulan seçenekler arasından söyleyeceği çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını seçer.
MDB.1.b. Seçtiği çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını dinler.
MSB2. Çocuk şarkılarındaki/çocuk şarkısı formlarındaki özellikleri fark ederek söyleyebilme
MSB.2.a. Çocuk şarkılarının/çocuk şarkısı formlarının sözlerini doğru telaffuzla söyler.
MSB3. Söyleme becerilerini sınıf içinde sergileyebilme
MSB.3.b. Çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını bireysel olarak/grupla uyum 
içinde söyler.

Anahtar Kavramlar

Sesli-Sessiz, Gece-Gündüz, Az-Çok, Sert-Yumuşak

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Çocuklar Yönünden Değerlendirme

(Alan Becerileri, Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri, Kavramsal Beceriler, Okuryazarlık Becerileri, Değerler  ve Eğilimler dikkate alınarak hazırlanacaktır.)

Program Yönünden Değerlendirme  

(Tablo 1’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir.)

Öğretmen Yönünden Değerlendirme

(Tablo 2’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir.)

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

TÜRKÇE ALANI

Çocuklar kendilerine sunulan okulla ilgili şiir, öykü, video gibi materyaller arasından dinleyecekleri/izleyecekleri ile ilgili seçimler yapabilir (TADB.1.a.).(KB1.6.) Seçenekler arasından seçilen materyaller öğretmenle birlikte dinlenir/izlenir(TADB.1.b, SDB2.1.SB1.). Çocuklar kendilerine sunulan resimli öykü kitabı, dijital araçlar,afiş, broşür gibi okuma materyallerini inceler (TAOB.1.a, E1.1, OB4.2.SB1.). Öğretmen çocukların kişisel ve grup içi etkinliklerde sorumluluklarını yerine getirmesi için destek olup,yönergeler vererek  çalışkanlık değerini  kazanmaları sağlanır. (D3.4.4.). Çocuklar öğretmenle birlikte eğitim ortamlarında veya günlük yaşamda karşılaştıkları öğrenme merkezleri, tuvalet, yemekhane gibi yeni sembolleri inceler (TAEOB.1.a.). Çocuklar serbest boyama çalışmaları yapabilir (TAEOB.6.a.). Çocukların okula uyum sürecinde deneyimlediği duygu ve düşünceleri aileleriyle ve arkadaşlarıyla paylaşması teşvik edilir (TAKB.1.a, D2.1.2.). Öğretmenler çocukların hazırbulunuşluk düzeyleri, ihtiyaçları ve çevresel özelliklerin durumlarına göre öğrenme çıktılarını farklı aylarda sarmal olarak alabilirler. Çocukların ihtiyaçlarına göre farklı konular, kavramlar alabilirler

MATEMATİK ALANI

Çocuklarla birlikte 1-5 arasında ritmik sayma içeren şarkılar söylenebilir, parmak oyunları oynanabilir (MAB.1.a., KB1.1, E2.5.). Öğretmen çocukların kişisel ve grup içi etkinliklerde sorumluluklarını yerine getirmesi için destek olup ,yönergeler vererek çalışkanlık değerini kazanmaları sağlanır (D3.4.4.)

FEN ALANI

Çocuklar okula başlamadan önce fenle ilgili birçok deneyime sahiptir. Bu deneyimler oyuncakların, nesnelerin, kitapların veya gıdaların bazı betimleyici özelliklerini içermektedir. Çocukların bu deneyimlerinin ortaya çıkartılması için sınıf içinde yer alan fen öğrenme merkezinde yer alan materyaller veya okulun bahçesindeki materyallere yönelik gözlem (OB4.1. SB1., OB4.1. SB2.) yaptırılabilir (FAB.1.a.). Bu gözlemlerde çocukların gelişimsel özellikleri ve merak ettikleri (E1.1.) durumlar dikkate alınarak materyallerin şekil, ses, koku, sertlik, renk, miktar gibi betimsel özellikleri belirlenebilir. Bu gözlem sürecinde çocukların gözlemlerini ifade etmeleri sağlanabilir (SDB2.1.SB2., D6.2.1.).

SANAT ALANI

Öğretmen çocukların resim, heykel, mimari gibi sanat türlerini ifade etmelerine olanak sağlar (SNAB.1.a.). Daha sonra çocuklar öğretmenin gösterdiği farklı sanat türlerinin ne olduğunu söyler (SNAB1.a.). Çocuklar merak ettikleri (E1.1) ve gerçekleştirmek istedikleri sanat türüne ait duygu ve düşüncelerini söyler (SNAB1.a.). Sanat merkezinde tanımlanmış olan farklı sanat malzemeleri içinden (kil, pastel boya, guaj boya, atık materyaller gibi) kullanım amacına uygun materyalleri seçebilirler (SNAB1.a.)

MÜZİK ALANI

Müziksel dinleme becerisiyle ilişkili yaşantı için çocuklar müzik merkezinde dinlemeleri amacıyla seçenekler arasından sözlü çocuk müziği örnekleri seçer (MDB.1.a., E1.1.). Seçtikleri çocuk müziklerini dinler (MDB.1.b. E3.2.). Çocuklar daha önce dinledikleri sözlü çocuk müzikleri seçenekleri arasından söylemek amacıyla müzikler seçer (MSB.2.a.). Seçtikleri çocuk müziklerini bireysel ve grupla söyler (MSB.3.a., MSB.3.c. SDB2.1.SB3. , SDB2.3.SB3., E3.2.).

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Çocukların bireysel öğrenme stillerini, hızlarını ve yetenek seviyelerini göz önünde bulundurarak farklı etkinlikler tasarlanır. Her bir etkinlik, çocukların kendi benzersiz 
yeteneklerini keşfetmelerine ve geliştirmelerine olanak tanıyacak şekilde planlanır.Her bir çocuğun tüm gelişim alanları; Öğrenme çıktıları, içerik, süreç, ürün ve öğrenme ortamı 
bağlamında ayrı ayrı desteklenerek beceri öğrenme potansiyelleri en üst düzeye çıkarılmaya çalışılır.

Destekleme

Tüm çocukların etkinliklere katılımını sağlama amacıyla çevresel düzenlemeler (oturma düzenini değiştirme, çeşitli semboller kullanma vb.) yapılabilir. Materyaller çocukların 
gereksinimlerine göre düzenlenerek gerekiyorsa çeşitli araç eklemeleri (dokunsal özellikler ekleme, zıt renkli zemin kullanma vb.) gerçekleştirilebilir. Çocukların özelliklerine 
göre materyaller çeşitlendirilerek (farklı boya türleri kullanılarak, farklı boylarda makas verilerek vb.) onlara sunulabilir. Öğrenme içeriği çocukların özelliklerine göre 
farklılaştırılarak; basitleştirilebilir ya da çeşitlendirilebilir. Öğrenme sürecinde çocuklara gereksinim duydukları farklı türlerde ipuçları ve yardım sunularak destek olunabilir. Çeşitli türlerde geribildirim verilerek çocukların etkinliğe katılımları desteklenebilir. Öğrenme kanıtlarına ilişkin çocukların bireysel öğrenme özelliklerine ve gereksinimlerine göre 
konuşarak, göstererek veya işaret ederek sorulara cevap vermeleri sağlanabilir.

Aile/Toplum Katılımı

Hem çocuğun okula uyumu hem de ailelerin neler yapması gerektiği konusunda bilgilenmelerinin sağlanması, öğretmenin de çocuğu ve aileyi tanıması için “Sene Başı Tanışma Toplantısı” yapılmalıdır. Ailelere yönelik “okul tanıtımı” gibi uyum çalışmaları yapılır. Ailelere yönelik çocuğun okula uyumu konusunda “kitapçık” hazırlanabilir.  Ayrıca ailelerin çocuk gelişimi ve eğitimi konusunda öncelikli  olarak ihtiyaç duydukları konuda eğitim toplantısı planlamak için ailelere “Aile Eğitimi İhtiyaç Belirleme Formu” uygulanmalıdır. İlerleyen aylarda yapılacak aile katılımı çalışmalarına yönelik bilgi almak amaçlı “Aile Katılımı Tercih Formu” gönderilerek planlama yapılır. Ayrıca ailelerin sözel olarak ifade edemedikleri düşüncelerini rahat bir şekilde ifade edebilmeleri için “Dilek Kutusu” yerleştirilir.  Çocukların “Beceri Gözlem Formları”, “Anekdot Kayıt Formları” doldurulmaya başlanır. Sınıfta yapılan tüm çalışmalar çocuklarla birlikte değerlendirilerek seçilir ve “portfolyo dosyasına” bu aydan  itibaren eklenmeye başlanır. “Toplum katılımı” için okulun yakın çevresinde bulunan yerel yönetimler, kamu kurumları ve sivil toplum kuruluşlarından hangileri ile iş birliği yapılabileceği belirlenir.  Öğrenme Kanıtları(Değerlendirme) bölümü çocukların beceri edinim süreci, programın değerlendirilmesi ve öğretmenin kendisini değerlendirmesi amacıyla doldurulur. Gün içerisinde gerekli durumlarda “Anekdot Kayıt Formları” ve “Beceri Gözlem Formu” doldurulur.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.