4. TEMA: DÜNYA MÜZİĞİNİN SERÜVENİ
KB2.5. Sınıflandırma, KB2.6. Bilgi Toplama
E3.1. Muhakeme, E3.4. Gerçeği Arama, E3.6. Analitiklik
SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
D4. Dostluk, D7. Estetik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı
MT.5.4.1. Avrupa müzik kültürünün dönemlerini sınıflandırabilme
a) Orta Çağ, Rönesans, Barok, Klasik, Romantik ve Çağdaş dönem müzik özelliklerine ilişkin değişkenleri belirler.
b) Orta Çağ, Rönesans, Barok, Klasik, Romantik ve Çağdaş dönem müzik özelliklerine ilişkin değişkenleri ayrıştırır.
c) Orta Çağ, Rönesans, Barok, Klasik, Romantik ve Çağdaş dönem müzik özelliklerine ilişkin değişkenleri tasnif eder.
ç) Orta Çağ, Rönesans, Barok, Klasik, Romantik ve Çağdaş dönem müzik özelliklerine ilişkin değişkenleri etiketler.
MT.5.4.2. Uzakdoğu müzik kültürünün özellikleri ile ilgili bilgi toplayabilme
a) Uzakdoğu müzik kültürü ile ilgili bilgiye ulaşabileceği araçları belirler.
b) Belirlediği araçları kullanarak konu hakkındaki bilgileri bulur.
c) Ulaştığı bilgileri doğrular.
ç) Ulaştığı bilgileri kaydeder.
MT.5.4.3. Hint müzik kültürünün özellikleri ile ilgili bilgi toplayabilme
a) Hint müziği kültürü ile ilgili bilgiye ulaşabileceği araçları belirler.
b) Belirlediği araçları kullanarak konu hakkındaki bilgileri bulur.
c) Ulaştığı bilgileri doğrular.
ç) Ulaştığı bilgileri kaydeder.
MT.5.4.4. Amerikan müzik kültürünün özellikleri ile ilgili bilgi toplayabilme
a) Amerikan müzik kültürü ile ilgili bilgiye ulaşabileceği araçları belirler.
b) Belirlediği araçları kullanarak konu hakkındaki bilgileri bulur.
c) Ulaştığı bilgileri doğrular.
ç) Ulaştığı bilgileri kaydeder.
MT.5.4.5. Afrika müzik kültürünün özellikleri ile ilgili bilgi toplayabilme
a) Afrika müzik kültürü ile ilgili bilgiye ulaşabileceği araçları belirler.
b) Belirlediği araçları kullanarak konu hakkındaki bilgileri bulur.
c) Ulaştığı bilgileri doğrular.
ç) Ulaştığı bilgileri kaydeder.
• Avrupa Müzik Kültürü
• Uzakdoğu Müzik Kültürü
• Hint Müzik Kültürü
• Amerikan Müzik Kültürü
• Afrika Müzik Kültürü
barok, çağdaş, klasik, romantik, rönesans
Öğrenme çıktıları, gözlem formu, grup değerlendirme formu, performans görevi, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere performans görevi olarak bir Amerikan ya da Afrika müziği seçmeleri, kostüm ve dekorlardan faydalanarak yaratıcı drama, rol yapma, dans gibi yöntemlerle Amerikan ya da Afrika müzik kültürünü yansıtmaları istenebilir. Verilen performans görevleri dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran ve grup değerlendirme formu kullanılabilir.
Öğrencilerin daha önce dünya müzik kültüründen örnekler dinledikleri kabul edilir.
Soru-cevap tekniği kullanılarak öğrencilerin dünya müzikleri ile ilgili ön bilgileri ölçülebilir.
Avrupa’dan klasik bir eser, Çin melodisi, Hindistan ezgisi, caz müzik örneği, geleneksel Afrika ezgisi dinletilerek “Bu müzikleri daha önce duydunuz mu?” “Dinlediğiniz bu müziklerin birbirinden farkı nedir? Bu müzikler sizce hangi kıtaya ait olabilir?” gibi sorular yöneltilerek öğrencilerin farklı kıtalara ve kültürlere ait müzikleri tanımaları, yeni öğrenmelere hazır hâle gelmeleri ve ön bilgilerini fark etmeleri sağlanabilir.
MT.5.4.1
Öğrencilere dijital kaynaklardan yararlanarak Orta Çağ, Rönesans, Barok, Klasik, Romantik ve Çağdaş dönem müziklerinden örnekler dinletilir (OB5, OB9). Soru cevap tekniği, beyin fırtınası gibi yöntemler işe koşulup öğrencilerin dinledikleri müziklerin dönemsel farklılıklarını tespit ederek değişkenleri belirlemeleri sağlanır (E3.1, E3.6). Değişkenler belirlendikten sonra öğrencilere farklı müzikler dinletilerek dinledikleri müziklerin hangi döneme ait olabileceği ile ilgili sorular sorulur (OB1). Öğrencilere dinledikleri müzikleri dönemleriyle eşleştirebilecekleri farklı etkinlikler yaptırılır. Öğrencilerin dönemlerle ilgili etiketlediği bilgileri tasnif edeceği etkinlikler tasarlanarak edindikleri bilgileri aktarmaları beklenir. Öğrencilerin günlük yaşamlarında farklı müzik türlerini dinleyerek sanatsal bakış açısı kazanmaları ve müzik kültürlerini zenginleştirmeleri beklenir (D7.3). Yapılan çalışmalar gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
MT.5.4.2
Öğrencilerden gruplara ayrılmaları istenir (D4.2, SDB2.1, SDB2.2). Grupların Uzakdoğu müzik kültürünün özellikleriyle ilgili araştırma yapmaları istenerek araştırmaları için kullanacakları araçları belirlemeleri sağlanır (OB1). Öğrencilere araştırmalarını yaparken güvenilir kaynaklar kullanmaları gerektiği vurgulanır. Grupların farklı kaynaklar kullanarak buldukları bilgileri doğrulamaları beklenir (E3.4). Gruplardan edindikleri bilgileri afiş, bilgi görseli gibi çalışmalar ile sunmaları istenir (OB2). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için grup değerlendirme formu kullanılabilir.
MT.5.4.3
Öğrencilerden Hint müzik kültürünün özellikleriyle ilgili araştırma yapmaları istenerek araştırmaları için kullanacakları araçları belirlemeleri sağlanır (OB1). Öğrencilere araştırmalarını yaparken güvenilir kaynaklar kullanmaları gerektiği hatırlatılır. Öğrencilerin farklı kaynaklar kullanarak buldukları bilgileri doğrulamaları beklenir (E3.4). Öğrencilerden edindikleri bilgilerle sunum hazırlamaları istenir (OB2). Öğrencilerin hazırladıkları çalışmaları sınıfta sunmaları sağlanır. Yapılan çalışmalar gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
MT.5.4.4
Öğrencilere dijital kaynaklardan yararlanarak farklı müzik türleri dinletilir. Öğrencilerden dinledikleri müzikler arasından hangilerinin Amerikan müziği olabileceği sorusunu cevaplamaları beklenir. Sözlü tartışma teknikleri kullanılarak öğrencilerin özgün fikirlerini paylaşmaları sağlanır. Öğrencilerden gruplara ayrılmaları istenir (D4.2, SDB2.1, SDB2.2). Grupların Amerikan müzik kültürünün özellikleriyle ilgili araştırma yapmaları istenerek araştırmaları için kullanacakları araçları belirlemeleri sağlanır (OB1). Öğrencilere araştırmalarını yaparken güvenilir kaynaklar kullanmaları gerektiği hatırlatılır. Grupların farklı kaynaklar kullanarak buldukları bilgileri doğrulamaları beklenir (E3.4). Grupların edindikleri bilgileri sınıfta paylaşmaları istenir. Öğrencilerden performans görevi olarak bir Amerikan müziği seçmeleri, kostüm ve dekorlardan faydalanarak yaratıcı drama, rol yapma, dans gibi yöntemlerle Amerikan müzik kültürünü yansıtmaları istenebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
MT.5.4.5
Öğrencilere dijital kaynaklardan yararlanarak farklı müzik türleri dinletilir. Öğrencilerden dinledikleri müzikler arasından hangilerinin Afrika müziği olabileceği sorusunu cevaplamaları beklenir. Sözlü tartışma teknikleri kullanılarak öğrencilerin özgün fikirlerini paylaşmaları sağlanır. Öğrencilerden gruplara ayrılmaları istenir (D4.2, SDB2.1, SDB2.2). Grupların Afrika müzik kültürünün özellikleriyle ilgili araştırma yapmaları istenerek araştırmaları için kullanacakları araçları belirlemeleri sağlanır (OB1). Öğrencilere araştırmalarını yaparken güvenilir kaynaklar kullanmaları gerektiği hatırlatılır. Grupların farklı kaynaklar kullanarak buldukları bilgileri doğrulamaları beklenir (E3.4). Grupların edindikleri bilgileri sınıfta paylaşmaları istenir. Öğrencilerden performans görevi olarak bir Afrika müziği seçmeleri, kostüm ve dekorlardan faydalanarak yaratıcı drama, rol yapma, dans gibi yöntemlerle Afrika müzik kültürünü yansıtmaları istenebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir
Öğrencilerden araştırdıkları Orta Çağ, Rönesans, Barok, Klasik, Romantik ve Çağdaş dönem müziklerinin özelliklerini karşılaştırmaları, benzer ve farklı yönlerini listeleyerek sınıfta arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Öğrencilerden gruplara ayrılarak Uzakdoğu, Hint, Amerikan ve Afrika müzik türlerinden birini seçmeleri, seçtikleri müzik türünün önemli şahsiyetlerini araştırarak afiş hazırlamaları istenebilir. Öğrencilerin hazırladıkları afişleri sınıf panosunda sergilemeleri sağlanabilir.
Orta Çağ, Rönesans, Barok, Klasik, Romantik ve Çağdaş dönem müziklerinin özellikleri basitleştirilerek öğrencilerin daha kolay anlaması sağlanabilir. Öğrencilerin Orta Çağ, Rönesans, Barok, Klasik, Romantik ve Çağdaş dönem müziklerinin özellikleri ile ilgili bilgilerini pekiştirmeleri için soru cevap tekniği kullanılabilir. Öğrencilerden Uzakdoğu, Hint, Amerikan ve Afrika müzik türlerinden birini seçerek seçtikleri müzik türünün özelliklerini listelemeleri ve arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir.


