T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

2. TEMA: MÜZİK KÜLTÜRÜMÜ GELİŞTİRIYORUM

Temada öğrencilerin müzik kültürlerini geliştirme yollarını sorgulayabilmeleri, müzik dinleme ve çalma ortamlarındaki doğru davranış kurallarını açıklayabilmeleri, çalgılarının bakımı ve temizliğini düzenli yapabilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
8
Alan Becerileri

-

Kavramsal Beceriler

KB1.Temel Beceriler, KB2.8. Sorgulama 

Eğilimler

E2.1. Empati, E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma, SDB1.2. Öz Düzenleme, SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği,  SDB2.3. Sosyal Farkındalık

Değerler

D5. Duyarlılık, D14. Saygı

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB5.Kültür Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Hayat Bilgisi, Türkçe, Bilişim Teknolojileri ve Yazılım
Beceriler Arası İlişkiler
KB2.2. Gözlemleme, KB2.10. Çıkarım Yapma, KB2.18. Tartışma
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

MK.3.2.1. Müzik kültürünü geliştirme yollarını sorgulayabilme

a) Müzik kültürünü geliştirme yollarını tanımlar. 

b) Müzik kültürünü nasıl geliştirebileceğine ilişkin sorular sorar. 

c) Müzik kültürünü geliştiren unsurlar hakkında bilgi toplar. 

ç) Topladığı bilgilerin doğruluğunu değerlendirir. 

d) Topladığı bilgiler üzerinden çıkarım yapar. 

MK.3.2.2. Müzik dinleme ve çalma ortamlarındaki doğru davranış kurallarını açıklayabilme 

MK.3.2.3. Çalgısının bakımı ve temizliğini düzenli yapabilme

İçerik Çerçevesi
  •  Müzik Kültürünü Geliştirme Yolları 
  •  Çalgı Bakım ve Temizliği
Anahtar Kavramlar

bakım, çalgı, müzik kültürü, saygı, temizlik

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları, kontrol listesi, gözlem formu, öz değerlendirme formu, anekdot kaydı  ve akran değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Ayrıca öğretmenler,  öğrenme çıktıları ve içerik çerçevesi doğrultusunda mevcut ölçme araçlarını uyarlayabilir  ya da gerektiğinde farklı araçlar geliştirerek süreci zenginleştirebilir. Öğrencilere performans görevi olarak müzik dinleme ve çalma ortamlarındaki doğru  davranışları içeren bir afiş veya cümle kartları hazırlama, çalgı türlerine uygun bakım  ve temizlik süreçlerini açıklayan bilgi görselleri oluşturma görevleri verilir. Performans  görevleri, dereceli puanlama anahtarıyla bilgi doğruluğu, görselleştirme becerisi ve  açıklık kriteri dikkate alınarak değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin daha önce bir sanat etkinliğine ya da sinemaya gittiği kabul edilmektedir.  Öğrencilerin müzik kültürü kavramını bildikleri kabul edilmektedir. Öğrencilerin dijital  okuryazarlık, teknolojik araçları kullanarak araştırma yapma becerisine sahip oldukları  kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere “Daha önce gittiğiniz bir etkinlikte gürültü yapan birini gördünüz mü? Ne  hissettiniz?” “Sizce konsere gitmenin evde müzik dinlemekten farkı nedir?” soruları  sorulabilir. Öğrencilerin müzik dinleme ve çalma ortamlarında nasıl davranacaklarına ilişkin bilgi ve  tutumlarını tespit etmek için öğrencilere açık uçlu sorular sorulabilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerden günlük yaşamlarında saygı duydukları somut ve soyut unsurları  listelemeleri istenebilir. Çalgıları ile çalıştıkları bir günü anlatmaları istenebilir. 

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

MK.3.2.1

Öğrencilere müzik kültürünü geliştirme yollarının neler olabileceği sorulur. Öğrenciler  gruplara ayrılır. Grup içi tartışma teknikleri kullanarak müzik kültürlerini nasıl  geliştirebilecekleri konusunda öğrencilerin birbirlerine soru sormaları sağlanır (SDB2.1).  Grupların ilgili konu hakkında dijital ve basılı kaynaklardan bilgi toplaması ve edindikleri  bilgileri listelemesi istenir (OB1, OB2). Listelenen yöntemlerin işe yararlılığı ve amaca  uygunluğu, büyük grup tartışması yoluyla sınıfça değerlendirilir (KB2.18). Öğretmenin  yönlendirmesiyle öğrencilerin farklı türlerde müzik dinlemenin, tematik çalma listeleri  oluşturmanın, farklı dillerde şarkılar öğrenmenin ve müzikle ilgili yazılar yazmanın müzik  kültürünü geliştirdiği sonucuna varmaları sağlanır (KB2.10, OB5, SDB1.1). Öğrenciler müzik  kültürlerini geliştirmeleri yönünde desteklenir (SDB1.2). Öğrencilerin grup çalışmasındaki  katılım ve iş birliği becerilerini izlemek için gözlem formu, diğer grupların çalışmalarını  değerlendirerek eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerini sağlamak için akran  değerlendirme formu, öğrencilerin tartışmalardaki katkılarını kaydetmek için anekdot  kaydı kullanılabilir. 

MK.3.2.2

Öğrencilere bir konser salonunda neler olduğu sorulur. Öğrencilerden, önceki  deneyimlerine ya da gözlemlerine dayanarak bu ortamdaki bileşenleri belirlemeleri istenir.  Bulgular listelenerek rol kartları hazırlanır. Her öğrenci bir kart seçer ve kartta yazan rolü  canlandırır (E2.5). Etkinlik sonunda konuşma halkası oluşturularak öğrencilere izlenimleri  sorulur (KB2.2). Örneğin icracı rolündeki öğrencilere telefonla oynayan ya da çekim yapan  kişileri gördüklerinde hissettikleri, izleyici ve icracılara alkış zamanına dikkat etmeyen  ya da kendi aralarında konuşan izleyiciler hakkında düşünceleri sorulur ve öğrencilerin  kendilerini ifade etmeleri sağlanır. Tüm öğrencilerin birlikte yaşamanın bir gereği olarak  çevresindekilere nazik ve saygılı davranmaları gerektiği sonucuna ulaşmaları sağlanır.  (KB2.10, D14.1, SDB2.3). Öğrenciler, insana ve topluma değer veren, çevrelerindeki  kişilerin duygularını ve düşüncelerini dikkate alarak davranan bireyler olmaları için  desteklenir (D5.1, E2.1, SDB2.3). Öğrencilere birlikte müzik yapmanın da çeşitli kuralları  olduğu söylenir ve bu kuralların neler olabileceği sorulur. Müzik çalma ortamlarındaki  davranış kurallarını içeren cümleler doğru-yanlış formu şeklinde öğrencilere verilir. Bu  form ayrıca temel web araçları ile hazırlanarak öğrencilere sunulabilir ve öğrencilerin  bu dijital materyal üzerinden etkileşime girmelerine izin verilir (OB2). Performans görevi  olarak müzik dinleme ve çalma ortamlarındaki doğru davranışları içeren bir afiş veya  cümle kartları hazırlama, çalgı türlerine uygun bakım ve temizlik süreçlerini açıklayan bilgi  görselleri oluşturma verilir. Performans görevleri, dereceli puanlama anahtarıyla bilgi  doğruluğu, görselleştirme becerisi ve açıklık kriterleri dikkate alınarak değerlendirilebilir.  Öğrencilerin etkinliklere katılım ve yaratıcılık düzeylerini izlemek için gözlem formu,  öğrenci çıkarımlarının doğruluk ve kapsamını izlemek için kontrol listesi kullanılabilir.

MK.3.2.3

Öğrencilere güvenilir genel ağ adresleri ya da dijital araçlar kullanılarak çalgısını özenle,  titizlikle temizleyen bir müzisyenin videosu izletilir ve öğrencilerden bu videoya ilişkin  izlenimlerini paylaşmaları istenir (KB2.2). Öğrencilerin temizliğin önemini ifade etmeleri  sağlanır. Öğrencilere çalgılarını temizleme periyotları sorulur ve öğrencilerin belirttikleri  süreler listelenir. Konuşma halkası oluşturularak öğrencilerden temizlik ve bakım rutinlerini  anlatmaları istenir. Öğretmen tarafından çalgıların bakım ve temizliğinin çalgı türüne göre  yapılması gerektiği belirtilir. Nefesli, mızraplı ve tezeneli, vurmalı çalgıların temizliğinin nasıl  yapılacağı öğretmen tarafından gösterilir ve öğrencilerin dikkatle izlemesi sağlanır (E3.2). Balık kılçığı tekniği kullanılarak çalgıların bakım ve temizliğinin neden önemli olduğunu,  düzenli temizlik yapılmamasının ne gibi sonuçlar doğuracağını öğrencilerin belirlemesi  istenir. Öğrenciler gruplara ayrılarak çalgılarının bakımını ve temizliğini nasıl yapmaları  gerektiğini hatırlatan bilgi görselleri hazırlar (SDB2.2). Hazırlanan bilgi görselleri sınıfa  asılır. Süreç kontrol listesi, gözlem formu, öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden bir sonraki derse kadar seçtikleri bir konsere gitmeleri, oradaki izleyici  davranışlarını not almaları ve sınıfta paylaşmaları istenebilir. Öğrencilerden kendilerini bir çalgının yerine koydukları kurmaca bir hikâye yazmaları  istenebilir. Öğrencilerden müzik öğretmeni ile müzik kültürünü geliştirmek için neler yaptığı  konusunda röportaj yapmaları istenebilir.

Destekleme

Öğrencilerden dinleyici ya da icracı oldukları bir müzik ortamında nasıl davranmaları  gerektiğine yönelik üç kural yazmaları istenebilir. Öğrencilerden kendi çalgıları için bir bakım ve temizlik planı yapmaları istenebilir. Müzik kültürünü geliştiren bir kişinin hikâyesini basit ve eğlenceli bir dille anlatan bir  metin oluşturularak hikâyenin sonunda öğrencilerden bu kişiden neler öğrenebilecekleri  konusunda kısa bir yorum yapması istenebilir.