T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin koro eserlerini seslendirmede prozodinin önemini fark edebilmeleri ve koroyla seslendirdikleri eserlerin duygusunu betimleyen ürünler oluşturabilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
6
Alan Becerileri

SAB12. Müziksel Yaratıcılık

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler

Eğilimler

E1.1. Merak, E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.3. Girişkenlik, E3.2. Odaklanma, E3.3. Yaratıcılık

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB2.1. İletişim

Değerler

D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D7. Estetik

Okuryazarlık Becerileri

OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Görsel Sanatlar, Müzik, Türkçe
Beceriler Arası İlişkiler
SAB4.2. Sanatsal Ürün Oluşturma, TAB4.2. İçerik Oluşturma
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

KOREP.8.2.1. Koro eserlerini seslendirmede prozodinin önemini fark edebilme
KOREP.8.2.2. Koroyla seslendirdiği eserlerin duygusunu betimleyen ürün oluşturabilme
a) Oluşturacağı ürünün amacını belirler.
b) Koroyla seslendirdiği eserlerin duygusunu betimleyen bir ürün oluşturmak için gerekli ögeleri seçer.
c) Koroyla seslendirdiği eserlerin duygusunu betimleyen bir ürün oluşturur.

İçerik Çerçevesi

Müzikal İfadede Prozodinin Önemi
Duyguları İfade Edebilme Aracı Olarak Sanat

Anahtar Kavramlar

prozodi, sanat çalışmaları

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları, öz değerlendirme formu ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere koroyla seslendirdikleri eserlerin duygusunu betimleyen ürün oluşturmalarına yönelik performans görevi verilebilir. Bu performans görevinden ortaya çıkan ürünleri değerlendirmek için analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin birlikte şarkı söyleme kurallarını ve birlikte şarkı söylerken nefesini doğru
kullanmayı bildikleri, öykü ve şiir yazma ile ilgili bilgi sahibi oldukları, resim yapabildikleri
ve Orff çalgılarını kullanabildikleri kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin koro eserlerini seslendirmede prozodinin önemi ve koroyla seslendirdikleri eserlerin duygusunu betimleyen ürün oluşturabilme ile ilgili bilgi ve beceri düzeyleri, deneyimleri ve beklentileri belirlenir. Öğrencilere birlikte şarkı söylemeden önce ses ve nefes çalışmaları yapmanın, eserleri seslendirirken nefesini doğru kullanmanın ve eserlerin ifade etmek istediği duyguyu anlamanın önemi üzerine sorular sorulabilir.

Köprü Kurma

Öğrencilere günlük yaşantılarında şarkı söylerken kelimenin ortasında, kelimeyi bölerek nefes aldıklarında ne olabileceği sorulabilir. Günlük hayatta dinledikleri eserler sorularak bu eserleri dinlerken hangi duyguları hissettiklerini paylaşmaları istenebilir. Günlük yaşantılarında dinledikleri bir eserden etkilenerek sanatsal bir ürün (öykü, resim, şiir vb.) oluşturup oluşturmadıkları sorulabilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

KOREP.8.2.1
Seslendirilecek eserin yansıtmak istediği anlam ve duygunun doğru ifade edilebilmesi için nelere dikkat edilmesi gerektiğine yönelik sorular sorularak öğrencilerin konuyu merak etmeleri ve düşüncelerini arkadaşlarıyla paylaşmaları sağlanır (D4.2, E1.1, SDB2.1). Öğrencilerin çeşitli dijital, görsel, işitsel materyallerden faydalanarak prozodinin tanımını yapmaları ve önemini fark etmeleri sağlanır (OB2, OB4). Öğrencilerin eserin yansıtmak istediği anlam ve duygunun koro tarafından doğru ifade edilmesi açısından prozodi kurallarına uymanın ve eser içinde geçen kelimeleri bölmeyecek şekilde doğru nefes almanın önemini fark etmeleri sağlanır. Süreci değerlendirmek için dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.

KOREP.8.2.2
Öğrencilerden sınıf repertuvarından seçtikleri bir eserin duygusunu yansıtabilmek amacıyla bir ürün ya da performans oluşturmaları istenir. Belirledikleri eserin müzikal ve duygusal analizini yaparak oluşturacakları ürün/performans için gerekli ögeleri seçmeleri sağlanır (SDB1.1, E3.2). Öğrencilerin seçtikleri eserin sözleri ve ezgisi üzerinden hangi duyguları uyandırdığı ile ilgili düşüncelerini ifade etmeleri beklenir (D4.2, SDB2.1). Öğrencilerin eserin mevcut yapısına uyarak müziksel yaratıcılıklarını kullanmaları ve uygun planlamaları yaparak eserin duygusunu yansıtacak bir ürün/performans oluşturmaları (esere Orff çalgılarıyla ya da beden perküsyonuyla eşlik etmek, eserin anlamına uygun şiir, öykü yazmak, eserin duygusunu yansıtan görsel tasarımlar oluşturmak, yaratıcı drama yapmak vb.) ve bunu sınıf içerisinde sergilemeleri sağlanır (D3.4, D7.3, E1.5, E2.3, E3.3, SAB4.2, TAB4.2). Öğrencilere koroyla seslendirdikleri eserlerin duygusunu betimleyen ürün oluşturmalarına yönelik performans görevi verilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerin kendi seçtikleri bir eserdeki prozodi kurallarını sınıfta arkadaşlarına sunmaları sağlanabilir. Öğrencilerin kendi oluşturdukları koroyla seslendirdikleri eserlerin duygusunu betimleyen ürünleri okuldaki etkinliklerde sunmaları ya da okul panosunda sergilemeleri istenebilir.

Destekleme

Destekleme sürecinde koro eserlerini seslendirmede prozodinin önemine yönelik sunum ve konu tekrarı yapılabilir. Öğrencilerden koroyla seslendirdikleri başka eserlerin de duygusunu ifade etmeye yönelik ürün/performans oluşturmaları istenebilir.