T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin İstiklal Marşı’nı koro eşliğinde çok sesli olarak söyleyebilmeleri, belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri, okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri, ayrıca Orta Anadolu ve Ege yörelerine, ülkemizdeki âşıklara ve Türk sanat müziği türüne ait eserleri seslendirmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
52
Alan Becerileri

SAB10. Müziksel Söyleme

Eğilimler

E1.1. Merak, E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.2. Sorumluluk, E3.8. Soru Sorma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D7. Estetik, D10. Mütevazılık, D14. Saygı, D16. Sorumluluk, D19. Vatanseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Müzik, Türkçe
Beceriler Arası İlişkiler
TAB1. Dinleme/İzleme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

KOREP.7.3.1. İstiklal Marşı’nı koroyla çok sesli olarak söyleyebilme
a) İstiklal Marşı’nı koroyla çok sesli olarak söylemeye hazırlanır.
b) İstiklal Marşı’nı koroyla çok sesli olarak söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) İstiklal Marşı’nı koroyla çok sesli olarak söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.7.3.2. Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söyleyebilme
a) Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.7.3.3. Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söyleyebilme
a) Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.7.3.4. Orta Anadolu yöresine ait türküleri söyleyebilme
a) Orta Anadolu yöresine ait eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Orta Anadolu yöresine ait eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Orta Anadolu yöresine ait eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.7.3.5. Ege yöresine ait türküleri söyleyebilme
a) Ege yöresine ait eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Ege yöresine ait eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Ege yöresine ait eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.7.3.6. Ülkemizdeki âşıklara ait türküleri söyleyebilme
a) Ülkemizdeki âşıklara ait türküleri söylemeye hazırlanır.
b) Ülkemizdeki âşıklara ait ürküleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Ülkemizdeki âşıklara ait türküleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.7.3.7. Türk sanat müziği türünde eserleri söyleyebilme
a) Türk sanat müziği türünde eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Türk sanat müziği türünde eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Türk sanat müziği türünde eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.

İçerik Çerçevesi

İstiklal Marşı
Belirli Gün ve Haftalarla İlgili Eserler
Okul Şarkıları Repertuvarı
Orta Anadolu Yöresine Ait Türküler
Ege Yöresine Ait Türküler
Ülkemizdeki Âşıklara Ait Türküler
Türk Sanat Müziği Türünde Eserler

Anahtar Kavramlar

âşıklık geleneği, çok sesli, Ege türküleri, İstiklal Marşı, mahlas, marş, Orta Anadolu türküleri, repertuvar, şarkı, türkü, Türk halk müziği, Türk sanat müziği

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; öz değerlendirme formu, gözlem formu, performans görevi, kontrol listesi ve dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere Türk sanat müziği türüne ait eserleri söyleyebilmelerine yönelik performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin 7. sınıf koro ve repertuvar dersine ait eserleri söyleyebilecek ses aralığına sahip oldukları ve eserlerin solfejini yapabilecekleri kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin İstiklal Marşı, belirli gün ve haftalar, okul şarkıları, Türk halk müziği ve Türk sanat müziği ile ilgili bilgi düzeyleri, deneyimleri ve beklentileri belirlenir. Öğrencilerin belirli gün ve haftalara, okul şarkıları repertuvarına, Orta Anadolu ile Ege yörelerine, ülkemizdeki âşıklara ve Türk sanat müziği türüne ait hangi eserleri bildiklerini tespit etmek için soru-cevap tekniği kullanılabilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerin kendi yaşantılarından yararlanarak katıldıkları çok sesli bir koro konserindeki gözlemlerini açıklamaları sağlanabilir. İstiklal Marşı’nın çok sesli olarak seslendirilmesine yönelik düşünceleri sorulabilir. Öğrencilerden kendi yaşantılarında katıldıkları belirli gün ve haftalarla ilgili etkinliklerde hangi eserlerin söylendiğini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Belirli gün ve haftalarla ilgili düzenlenecek bir etkinlikte hangi eserleri söylemek istedikleri sorulabilir. Öğrencilere kendi yaşantılarında katıldıkları müzik etkinliklerinde öğrendikleri okul şarkılarının ismi sorulabilir. Düzenlenecek bir etkinlikte hangi okul şarkısını söylemek istedikleri sorulabilir. Öğrencilere kendi yaşantılarında katıldıkları müzik etkinliklerinde öğrendikleri okul şarkılarının ismi sorulabilir. Düzenlenecek bir etkinlikte hangi okul şarkısını söylemek istedikleri sorulabilir. Öğrencilerden kendi yaşantılarında farklı kaynaklardan (genel ağ, dijital müzik ortamları, koro konserleri vb.) dinledikleri Orta Anadolu ile Ege yöresine, ülkemizdeki âşıkların eserlerine ve Türk sanat müziğine ait eserlere örnek vermeleri istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

KOREP.7.3.1
Öğrencilerin koro ile birlikte tek sesli ve çok sesli eser seslendirmeye yönelik düşünce ve deneyimlerini soru-cevap tekniği, beyin fırtınası gibi etkinliklerle açıklamaları sağlanır (D3.3, E3.8). Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası, TSK Armoni Mızıkası, TRT Çok Sesli Korosu, Kültür Bakanlığı Devlet Çok Sesli Korosu gibi kurum korolarının seslendirdiği çok sesli İstiklâl Marşı kayıtları sınıf ortamında öğrencilerle paylaşılarak İstiklâl Marşı’nın çok sesli icrasını işitsel olarak fark etmeleri sağlanır (E1.1). Öğrencilerin İstiklal Marşı’nı çok sesli söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilerin İstiklâl Marşı’nı seslendirirken birlikte söyleme kurallarına uymak, diyafram nefesi kullanmak, nefes yerlerine dikkat etmek, marşın anlamsal bütünlüğünü bozmadan söylemeye özen göstermek gibi uygun söyleme tekniklerini kullanmaları gerektiği vurgulanır (D3.1, D10.3). Öğrencilerin ses aralığına göre yapmaları ve müziksel bileşenlerine dikkat ederek çok sesli olarak söylemeleri sağlanır (D14.3, D19.1, SDB2.2). Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

KOREP.7.3.2
Öğrencilerin belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilere eserleri söylerken uygun söyleme tekniklerini kullanmaları (birlikte şarkı söyleme kurallarına uymak, diyafram nefesi kullanmak vb.) gerektiği hatırlatılır. Eserleri söylerken hız ve gürlük basamaklarına dikkat etmeleri gerektiği ifade edilir. Eserleri günün anlam ve önemine, eserin ifade ettiği duyguya uygun olarak seslendirmenin gerekliliği vurgulanır. Millî, manevi değerlerimizi ve kültürümüzü yansıtan öğrencilerin ses aralığına uygun tek sesli ve/veya iki sesli eserler seçmeye dikkat edilmelidir (D19.2, OB5). Öğrencilerin eserleri solfejini yaparak kavramaları ve müziksel bileşenlere dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, D4.1, SDB2.2). Öğrencilerin öğrendikleri eserleri okulda düzenlenecek belirli gün ve haftalarla ilgili etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E1.5, E2.2, SDB2.2). Öğrencilerin söyledikleri eserlerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir.

KOREP.7.3.3
Öğrencilerin okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilere eserleri söylerken uygun söyleme tekniklerini kullanmaları (birlikte şarkı söyleme kurallarına uymak, diyafram nefesi kullanmak vb.) gerektiği hatırlatılır. Eserleri söylerken hız ve gürlük basamaklarına dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Öğrencilerin eserleri solfejini yaparak kavramaları ve müziksel bileşenlerine dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, D4.1, SDB2.2). Öğrencilerin ses aralıklarına uygun tek sesli ve/ veya iki sesli eserler seçmeye dikkat edilmelidir. Eser seçimlerinde değerleri içeren sözlere yer verilebilir. Öğrencilerin öğrendikleri eserleri okulda düzenlenecek etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E1.5, E2.2, OB5). Öğrencilerin söyledikleri eserlerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir.

KOREP.7.3.4
Öğrencilerin Orta Anadolu yöresine ait türküleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Çeşitli görsel, işitsel, görüntülü materyaller aracılığıyla Orta Anadolu yöresinin müzik kültürü, önemli yöresel sanatçıları ve kullanılan çalgılar hakkında bilgi verilir (OB1, OB4, OB5). Orta Anadolu yöresine ait türküleri söylerken birlikte söyleme kurallarına, ağız, tavır gibi tekniklere dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Öğrencilerin ses aralıkları göz önüne alınarak türküler seçmeye özen gösterilir. Öğrencilerin Orta Anadolu yöresine ait türküleri solfejini yaparak kavramaları ve makam, usul, tür gibi müziksel bileşenlere dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, D4.1, SDB2.2). Seslendirilen eserlerin türüne, kaynak kişisine, derleyenine vb. ilişkin açıklamalar yapılır. Öğrencilerin öğrendikleri türküleri okulda düzenlenecek etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E1.5, E2.2). Öğrencilerin söyledikleri türkülerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.

KOREP.7.3.5
Öğrencilerin Ege yöresine ait türküleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Çeşitli görsel, işitsel, görüntülü materyaller aracılığıyla Ege yöresinin müzik kültürü, önemli yöresel sanatçıları ve kullanılan çalgılar hakkında bilgi verilir (OB1, OB4, OB5). Ege yöresine ait türküleri söylerken birlikte söyleme kurallarına, ağız, tavır gibi tekniklere dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Öğrencilerin ses aralıkları göz önüne alınarak türküler seçmeye özen gösterilir. Öğrencilerin Ege yöresine ait türküleri solfejini yaparak kavramaları ve makam, usul, tür gibi müziksel bileşenlere dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, D4.1, SDB2.2). Seslendirilen eserlerin türüne, kaynak kişisine, derleyenine vb. ilişkin açıklamalar yapılır. Öğrencilerin öğrendikleri türküleri okulda düzenlenecek etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E1.5, E2.2). Öğrencilerin söyledikleri türkülerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.

KOREP.7.3.6
Öğrencilerin ülkemizdeki âşıklara ait türküleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilere çeşitli görsel, işitsel, görüntülü materyaller aracılığıyla ülkemizdeki önemli âşıklar ve âşıklık geleneği hakkında bilgi verilir (OB1, OB4, OB5). Âşıklara ait türküleri söylerken birlikte söyleme kurallarına, ağız, tavır gibi tekniklere dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Öğrencilerin ses aralıkları göz önüne alınarak türküler seçmeye özen gösterilir. Öğrencilerin âşıklara ait türküleri solfejini yaparak kavramaları ve makam, usul, tür gibi müziksel bileşenlere dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, D4.1, SDB2.2). Öğrencilerin öğrendikleri türküleri okulda düzenlenecek etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E1.5, E2.2). Öğrencilerin söyledikleri, ülkemizdeki âşıklara ait türkülerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.

KOREP.7.3.7
Öğrencilerin Türk sanat müziği türüne ait eserleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilerin öğrendikleri makamlar ve usuller göz önüne alınarak ses aralıklarına uygun eserler seçmeye özen gösterilir. Eserleri söylerken birlikte söyleme kurallarına, üslup gibi tekniklere dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Eserlerin besteci ve güftecileri ile ilgili bilgi verilir (OB1, OB5). Öğrencilerin eserleri solfejini yaparak kavramaları ve makam, perde, usul, tür gibi müziksel bileşenlere dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, D4.1, D7.3, OB9, SDB2.2). Öğrencilerin öğrendikleri eserleri okulda düzenlenecek etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E1.5, E2.2). Öğrencilerin söyledikleri eserlerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Öğrencilere Türk sanat müziği türüne ait eserleri söyleyebilmelerine yönelik performans görevi verilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

İstiklal Marşı’nda kendi ses grubuna ait kısmı ezbere bilen ve doğru söyleyen öğrencilerin sınıfta gruplar hâlinde çok sesli olarak marşı söylemeleri sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında belirli gün ve haftalarla ilgili farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında okul şarkıları repertuvarından farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında Orta Anadolu yöresine ait farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında Ege yöresine ait farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında ülkemizdeki âşıklara ait türkülerden farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında Türk sanat müziğine ait farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir.

Destekleme

Öğrencilerin İstiklal Marşı'nın her iki partisini ölçülere bölerek solfejini yapmaları, ilk ölçüdeki solfeji kavradıktan sonra diğer ölçüye geçmeleri ve her ölçüyü ayrı ayrı tekrar etmeleri sağlanabilir. Öğrenciler sırayla her iki partiyi söylerken sürece akran desteği dâhil edilebilir. Belirli gün ve haftalarla ilgili eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Okul şarkılarıyla ilgili eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Orta Anadolu yöresine ait eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Ege yöresine ait eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Ülkemizdeki âşıklara ait eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Türk sanat müziği ile ilgili eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir.