T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin repertuvar kavramını öğrenmeleri, İstiklal Marşı’nı birlikte söyleme kurallarına uyarak söylemeleri, belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri, okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri, Doğu Anadolu, Karadeniz yörelerine ve Türk sanat müziği türüne ait eserleri söylemeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
46
Alan Becerileri

SAB10. Müziksel Söyleme

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler

Eğilimler

E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.2. Sorumluluk, E3.3. Yaratıcılık

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D7. Estetik, D14. Saygı, D16. Sorumluluk, D19. Vatanseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Müzik, Türkçe
Beceriler Arası İlişkiler
TAB1. Dinleme/İzleme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

KOREP.5.3.1. Repertuvar kavramını tanımlayabilme
KOREP.5.3.2. İstiklal Marşı’nı birlikte söyleyebilme
a) İstiklal Marşı’nı birlikte söylemeye hazırlanır.
b) İstiklal Marşı’nı birlikte söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) İstiklal Marşı’nı birlikte söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.5.3.3. Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söyleyebilme
a) Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.5.3.4. Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söyleyebilme
a) Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.5.3.5. Doğu Anadolu yöresine ait türküleri söyleyebilme
a) Doğu Anadolu yöresine ait eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Doğu Anadolu yöresine ait eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Doğu Anadolu yöresine ait eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.5.3.6. Karadeniz yöresine ait türküleri söyleyebilme
a) Karadeniz yöresine ait eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Karadeniz yöresine ait eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Karadeniz yöresine ait eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.5.3.7. Türk sanat müziği türünde eserler söyleyebilme
a) Türk sanat müziği türünde eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Türk sanat müziği türünde eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Türk sanat müziği türünde eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.

İçerik Çerçevesi

Repertuvar
İstiklal Marşı
Belirli Gün ve Haftalarla İlgili Eserler
Okul Şarkıları Repertuvarı
Doğu Anadolu Yöresine Ait Türküler
Karadeniz Yöresine Ait Türküler
Türk Sanat Müziği Eserleri

Anahtar Kavramlar

İstiklal Marşı, marş, repertuvar, şarkı, Türk halk müziği, Türk sanat müziği, türkü

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; öz değerlendirme formu, performans görevi, dereceli puanlama anahtarı, kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere örnek bir repertuvar oluşturmalarına yönelik performans görevi verilebilir. Performans görevleri analitik dereceli puanlama anahtarı kullanarak değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin şarkı, türkü, marş gibi kavramlar hakkında bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir. Öğrencilerin 5. sınıf koro ve repertuvar dersine ait eserleri söyleyebilecek ses aralığına sahip oldukları ve eserlerin solfejini yapabilecekleri kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin repertuvar kavramı, İstiklal Marşı, belirli gün ve haftalarla ilgili eserler, okul şarkıları, Türk halk müziği ve Türk sanat müziği ile ilgili bilgi ve beceri düzeyleri, deneyimleri ve beklentileri belirlenir. Süreçte hazırlık soruları, materyaller ve çeşitli etkinliklerden yararlanılır. Öğrencilere İstiklal Marşı’nın şairi ve bestecisinin kim olduğuna yönelik sorular sorulabilir. Öğrencilerin belirli gün ve haftalara, okul şarkıları repertuvarına, Doğu Anadolu ile Karadeniz yörelerine ve Türk sanat müziği türüne ait hangi eserleri bildiklerini tespit etmek için soru-cevap tekniği kullanılabilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerin kendi yaşantılarından örnekler vererek birlikte söyleme kurallarına yönelik deneyimlerini paylaşmaları sağlanabilir. Bu paylaşımlardan sonra İstiklal Marşı’nın birlikte söylenmesine yönelik öğrenme çıktısıyla bir köprü kurulabilir. Öğrencilerden kendi yaşantılarında katıldıkları belirli gün ve haftalarla ilgili etkinliklerde hangi eserlerin söylendiğini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Belirli gün ve haftalarla ilgili düzenlenecek bir etkinlikte hangi eserleri söylemek istedikleri sorulabilir. Öğrencilere kendi yaşantılarında katıldıkları müzik etkinliklerinde öğrendikleri okul şarkılarının ismi sorulabilir. Düzenlenecek bir etkinlikte hangi okul şarkısını söylemek istedikleri sorulabilir. Öğrencilere kendi yaşantılarında katıldıkları müzik etkinliklerinde Doğu Anadolu yöresine ait hangi eserlerin seslendirildiği sorulabilir. Bu eserleri dinlediklerinde neler hissettiklerini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Öğrencilere kendi yaşantılarında katıldıkları müzik etkinliklerinde Karadeniz yöresine ait hangi eserlerin seslendirildiği sorulabilir. Bu eserleri dinlediklerinde neler hissettiklerini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Öğrencilere kendi yaşantılarında katıldıkları müzik etkinliklerinde Türk sanat müziği türünde hangi eserlerin seslendirildiği sorulabilir. Bu eserleri dinlediklerinde neler hissettiklerini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

KOREP.5.3.1
Öğrencilere sorular sorularak repertuvar kelimesinin tanımını yapmaları sağlanır (OB1, SDB2.1). Örneğin öğrencilerden bir konser vereceklerini hayal etmeleri istenir. Bu konserde bildikleri eserlerden hangilerini söylemek istedikleri sorulur ve öğrencilerin birlikte bir konser repertuvarı oluşturmaları sağlanır (D3.4, D4.1, E3.3). Öğrencilerin repertuvar oluşturmalarına yönelik performans görevi verilebilir.

KOREP.5.3.2
Öğrencilerin İstiklal Marşı’nı birlikte söylemeye başlamadan önce bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları ile hazırlık yapmaları sağlanır (D3.2). Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası, TSK Armoni Mızıkası, TRT Çok Sesli Korosu, Kültür Bakanlığı Devlet Çok Sesli Korosu gibi kurum korolarının seslendirdiği sesli ve görüntülü İstiklal Marşı kayıtları sınıf ortamında öğrencilerle paylaşılır (TAB1). Öğrencilerin bu kayıtlarda gözlemledikleri birlikte söyleme kurallarına yönelik düşüncelerini ifade etmeleri sağlanarak bu kurallara yönelik hatırlatmalar yapılır (SDB2.1). İstiklal Marşı’nı seslendirirken birlikte söyleme kurallarına uymak, diyafram nefesi kullanmak, nefes yerlerine dikkat etmek ve marşı anlamsal bütünlüğünü bozmadan söylemeye özen göstermek gibi uygun söyleme tekniklerini kullanmaları gerektiği vurgulanır. İstiklal Marşı’nı söylerken hız ve gürlük basamaklarına dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Sonra öğrencilerin İstiklal Marşı’nı kulaktan öğrenme yoluyla ve/veya solfejini yaparak kavramaları ve marşı müziksel bileşenlerine dikkat ederek koro hâlinde sınıfta esas duruşta ve saygıyla söylemeleri sağlanır (D14.3, D19.1, SDB2.2). Süreç, dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

KOREP.5.3.3
Öğrencilerin belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilere eserleri söylerken uygun söyleme tekniklerini kullanmaları (birlikte şarkı söyleme kurallarına uymak, diyafram nefesi kullanmak vb.) gerektiği hatırlatılır. Eserleri söylerken hız ve gürlük basamaklarına dikkat etmeleri gerektiği ifade edilir. Eserleri günün anlam ve önemine, eserin ifade ettiği duyguya uygun olarak seslendirmenin gerekliliği vurgulanır. Millî, manevi değerlerimizi ve kültürümüzü yansıtan, öğrencilerin ses aralığına uygun eserler seçmeye dikkat edilmelidir (D19.1, OB5). Öğrencilerin eserleri kulaktan öğrenme yoluyla ve/veya solfejini yaparak kavramaları ve müziksel bileşenlerine dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, SDB2.2). Öğrencilerin okulda düzenlenecek etkinliklerde görev almaları sağlanarak öğrendikleri eserleri koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D3.4, D16.3, E1.5, E2.2). Öğrencilerin söyledikleri eserlerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
KOREP.5.3.4
Öğrencilerin okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilere eserleri söylerken uygun söyleme tekniklerini kullanmaları (birlikte şarkı söyleme kurallarına uymak, diyafram nefesi kullanmak vb.) gerektiği hatırlatılır. Eserleri söylerken hız ve gürlük basamaklarına dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Öğrencilerin eserleri kulaktan öğrenme yoluyla ve/veya solfejini yaparak kavramaları ve müziksel bileşenlerine dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, SDB2.2). Öğrencilerin ses aralıklarına uygun eserler seçmeye dikkat edilmelidir. Eser seçimlerinde değerleri içeren sözlere yer verilebilir. Öğrencilerin okulda düzenlenecek etkinliklerde görev almaları sağlanarak, öğrendikleri eserleri koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E1.5, E2.2, OB5). Öğrencilerin söyledikleri eserlerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

KOREP.5.3.5
Öğrencilerin Doğu Anadolu yöresine ait türküleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Çeşitli görsel, işitsel, görüntülü materyaller aracılığıyla Doğu Anadolu yöresinin müzik kültürü, önemli yöresel sanatçıları ve kullanılan çalgılar hakkında bilgi verilir (OB1, OB4, OB5, TAB1). Doğu Anadolu yöresine ait türküleri söylerken birlikte söyleme kurallarına, ağız, tavır gibi tekniklere dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Öğrencilerin ses aralıkları göz önüne alınarak türküler seçmeye özen gösterilir. Öğrencilerin Doğu Anadolu yöresine ait türküleri kulaktan öğrenme yoluyla ve/veya solfejini yaparak kavramaları ve makam, usul, tür gibi müziksel bileşenlere dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, SDB2.2). Seslendirilen eserlerin türüne, kaynak kişisine, derleyenine vb. ilişkin açıklamalar yapılır. Öğrencilerin okulda düzenlenecek etkinliklerde görev almaları sağlanarak öğrendikleri türküleri koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D3.4, D16.3, E1.5, E2.2). Öğrencilerin söyledikleri türkülerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir
.
KOREP.5.3.6
Öğrencilerin Karadeniz yöresine ait türküleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Çeşitli görsel, işitsel, görüntülü materyaller aracılığıyla Karadeniz yöresinin müzik kültürü, önemli yöresel sanatçıları ve kullanılan çalgılar hakkında bilgi verilir (OB1, OB4, OB5, TAB1). Karadeniz yöresine ait türküleri söylerken birlikte söyleme kurallarına, ağız, tavır gibi tekniklere dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Öğrencilerin ses aralıkları göz önüne alınarak türküler seçmeye özen gösterilir. Öğrencilerin Karadeniz yöresine ait türküleri kulaktan öğrenme yoluyla ve/ veya solfejini yaparak kavramaları ve makam, usul, tür gibi müziksel bileşenlere dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, SDB2.2). Seslendirilen eserlerin türüne, kaynak kişisine, derleyenine vb. ilişkin açıklamalar yapılır. Öğrencilerin okulda düzenlenecek etkinliklerde görev almaları sağlanarak öğrendikleri türküleri koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D3.4, D16.3, E1.5, E2.2). Öğrencilerin söyledikleri türkülerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

KOREP.5.3.7
Öğrencilerin Türk sanat müziği türüne ait eserleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilerin öğrendikleri makamlar ve usuller göz önüne alınarak ses aralıklarına uygun eserler seçmeye özen gösterilir. Eserleri söylerken birlikte söyleme kurallarına, üslup gibi tekniklere dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Eserlerin besteci ve güftecileri ile ilgili bilgi verilir (OB5). Öğrencilerin eserleri kulaktan öğrenme yoluyla ve/veya solfejini yaparak kavramaları ve makam, perde, usul, tür gibi müziksel bileşenlere dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, D7.3, OB9, SDB2.2). Öğrencilerin okulda düzenlenecek etkinliklerde görev almaları sağlanarak öğrendikleri eserleri koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D3.4, D16.3, E1.5, E2.2). Öğrencilerin söyledikleri eserlerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

İstiklal Marşı’nı ezbere bilen ve birlikte söyleme kurallarına uyarak söyleyen öğrencilerin marşı sınıfta beraber söylemeleri sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında belirli gün ve haftalarla ilgili farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında okul şarkıları repertuvarından farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında Doğu Anadolu yöresine ait farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında Karadeniz yöresine ait farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında Türk sanat müziğine ait farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir.

Destekleme

Öğrencilerin İstiklal Marşı’nı birlikte şarkı söyleme kurallarına dikkat ederek söylemeleri için marşın daha fazla tekrar edilmesi sağlanabilir. Belirli gün ve haftalarla ilgili eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Okul şarkılarıyla ilgili eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Doğu Anadolu yöresine ait eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Karadeniz yöresine ait eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Türk sanat müziğiyle ilgili eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir.