T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin İstiklal Marşı’nı anlamsal bütünlüğe dikkat ederek söylemeleri, belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri, okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri, Türk müziğinden basit eserleri, Atatürk’ün sevdiği şarkı ve türküleri söylemeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
52
Alan Becerileri

SAB10. Müziksel Söyleme

Eğilimler

E1.1. Merak, E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.2. Sorumluluk

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D3. Çalışkanlık, D7. Estetik, D14. Saygı, D16. Sorumluluk, D19. Vatanseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Müzik, Sosyal Bilgiler, Türkçe
Beceriler Arası İlişkiler
TAB1. Dinleme/İzleme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

KOREP.4.3.1. İstiklal Marşı’nı anlamsal bütünlüğe dikkat ederek söyleyebilme
a) İstiklal Marşı’nı anlamsal bütünlüğe dikkat ederek söylemeye hazırlanır.
b) İstiklal Marşı’nı anlamsal bütünlüğe dikkat ederek söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) İstiklal Marşı’nı anlamsal bütünlüğe dikkat ederek söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.4.3.2. Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söyleyebilme
a) Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.4.3.3. Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söyleyebilme
a) Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.4.3.4. Türk müziğinden basit eserleri söyleyebilme
a) Türk müziğinden basit eserleri söylemeye hazırlanır.
b) Türk müziğinden basit eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Türk müziğinden basit eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
KOREP.4.3.5. Atatürk’ün sevdiği şarkı ve türküleri söyleyebilme
a) Atatürk’ün sevdiği şarkı ve türküleri söylemeye hazırlanır.
b) Atatürk’ün sevdiği şarkı ve türküleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Atatürk'ün sevdiği şarkı ve türküleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.

İçerik Çerçevesi

İstiklal Marşı
Belirli Gün ve Haftalarla İlgili Eserler
Okul Şarkıları Repertuvarı
Türk Müziği Eserleri
Atatürk’ün Sevdiği Şarkı ve Türküler

Anahtar Kavramlar

Atatürk, Atatürk’ün sevdiği şarkılar, Atatürk’ün sevdiği türküler, İstiklal Marşı, marş,
repertuvar, şarkı, Türk müziği, türkü

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; performans görevi, dereceli puanlama anahtarı, kontrol listesi ve öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilere Atatürk’ün sevdiği şarkı ve türküleri araştırma ya da söylemelerine yönelik performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin İstiklal Marşı’nı bildikleri kabul edilmektedir. Öğrencilerin marş, şarkı, Türk müziği, türkü gibi kavramlar hakkında bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir. Öğrencilerin 4. sınıf koro ve repertuvar dersine ait eserleri söyleyebilecek ses aralığına sahip oldukları kabul edilmektedir. Öğrencilerin Atatürk’ün sanata verdiği değer hakkında bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin İstiklal Marşı, belirli gün ve haftalarla ilgili eserler, okul şarkıları, Türk müziği eserleri, Atatürk’ün sevdiği şarkı ve türküler ile ilgili bilgi ve beceri düzeyleri, deneyimleri ve beklentileri belirlenir. Öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyini tespit etmek için öğrencilere belirli gün ve haftalara, okul şarkıları repertuvarına ve Türk müziğine ait hangi eserleri bildikleri sorulabilir. Öğrencilere Atatürk’ün Türkiye’de sanatın ve müziğin geliştirilmesine yönelik yaptığı çalışmalar sorulabilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerden bayrak törenlerinde İstiklal Marşı’nı söylerken neler hissettiklerini paylaşmaları istenebilir. Öğrencilere İstiklal Marşı’nı anlamsal bütünlüğüne dikkat ederek söylemenin neden önemli olduğuna yönelik sorular sorulabilir. Öğrencilerden kendi yaşantılarında katıldıkları belirli gün ve haftalarla ilgili etkinliklerde hangi eserlerin söylendiğini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Belirli gün ve haftalarla ilgili düzenlenecek bir etkinlikte hangi eserleri söylemek istedikleri sorulabilir. Öğrencilere kendi yaşantılarında katıldıkları müzik etkinliklerinde öğrendikleri okul şarkılarının ismi sorulabilir. Okul şarkılarının seslendirildiği bir etkinlikte hangi eserleri söylemek isteyecekleri sorulabilir. Kendi yaşantılarında dinleyici olarak katıldıkları Türk müziği koro etkinliklerinde hangi eserlerin söylendiğini arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Öğrencilerden kendi yaşantılarında farklı kaynaklardan (genel ağ, dijital müzik ortamları, koro konserleri vb.) dinledikleri Atatürk’ün sevdiği şarkı ve türkülere örnek vermeleri istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

KOREP.4.3.1
Öğrencilerin İstiklal Marşı’nı anlamsal bütünlüğüne dikkat ederek söylemeleri için sınıfta marşın millî birlik ve beraberliği güçlendirici yönünü ve önemini vurgulayan görsel, video, kısa film, animasyon, öykü, şiir gibi içerikler paylaşılır (D19.1, OB4, TAB1). Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası, TSK Armoni Mızıkası, TRT Çok Sesli Korosu, Kültür Bakanlığı Devlet Çok Sesli Korosu gibi kurum korolarının seslendirdiği İstiklal Marşı kayıtları sınıf ortamında öğrencilere dinletilir. Öğrencilerin İstiklal Marşı’nın içinde geçen anlamını bilmedikleri kelimeleri ifade etmeleri sağlanarak bu kelimeleri öğrenmelerine yönelik çalışmalar yapılır (SDB2.1, D3.3, E1.1). Marşın anlamsal bütünlüğünü bozmadan söylemeleri için ağzın yeterince açık olması ve kelimelerin yutulmaması gerektiği vurgulanır. Öğrencilerin İstiklal Marşı’nı söylemeye başlamadan önce bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları ile hazırlık yapmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilere İstiklal Marşı’nı söylerken uygun söyleme tekniklerini kullanmaları (birlikte şarkı söyleme kurallarına uymak, diyafram nefesi kullanmak, nefes yerlerine dikkat etmek vb.) gerektiği hatırlatılır. Marşı söylerken hız ve gürlük basamaklarına dikkat etmeleri gerektiği belirtilir. Sonra öğrencilerin İstiklal Marşı’nı kulaktan öğrenme yoluyla ve/veya solfejini yaparak kavramaları ve müziksel bileşenlerine uygun şekilde koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D14.3, D19.1, SDB2.2). Süreç, öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.

KOREP.4.3.2
Öğrencilerin belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilere eserleri söylerken uygun söyleme tekniklerini kullanmaları (birlikte şarkı söyleme kurallarına uymak, diyafram nefesi kullanmak vb.) gerektiği hatırlatılır. Millî, manevi değerleri yansıtan, öğrencilerin ses aralığına uygun eserler seçmeye dikkat edilmelidir (D19.1). Eserleri günün anlam ve önemine, eserin ifade ettiği duyguya uygun olarak seslendirmenin gerekliliği vurgulanır (OB5). Eserleri söylerken hız ve gürlük basamaklarına dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Öğrencilerin eserleri kulaktan öğrenme yoluyla ve/ veya solfejini yaparak kavramaları ve müziksel bileşenlerine dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4). Öğrencilerin eserleri okulda düzenlenecek belirli gün ve haftalar ile ilgili etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E2.2). Öğrencilerin söyledikleri eserlerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.

KOREP.4.3.3
Öğrencilerin okul şarkıları repertuvarında bulunan eserleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilere eserleri söylerken uygun söyleme tekniklerini kullanmaları (birlikte şarkı söyleme kurallarına uymak, diyafram nefesi kullanmak vb.) gerektiği hatırlatılır. Eserleri söylerken hız ve gürlük basamaklarına dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Öğrencilerin eserleri kulaktan öğrenme yoluyla ve/veya solfejini yaparak kavramaları ve müziksel bileşenlerine uygun şekilde koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4). Öğrencilerin ses aralığına uygun, basit/ana (2, 3, 4 zamanlı) ve birleşik (5, 6, 7, 8, 9 zamanlı) ölçülerde/ usullerde eserler seçmeye dikkat edilmelidir. Eser seçimlerinde değerleri içeren sözlere yer verilebilir. Öğrencilerin eserleri okulda düzenlenecek etkinliklerde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E1.5, E2.2, OB5). Öğrencilerin söyledikleri eserlerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, kontrol listesi ile değerlendirilebilir.

KOREP.4.3.4
Öğrencilerin Türk müziğine ait basit eserleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilere eserleri söylerken uygun söyleme tekniklerini kullanmaları (birlikte şarkı söyleme kurallarına uymak, doğru nefes almak vb.) gerektiği hatırlatılır. Öğrencilere ses aralıklarına uygun Türk halk müziği, Türk sanat müziği, dinî müzik gibi Türk müziği türlerinden eserler seçmeye dikkat edilmelidir (D19.1). Öğrencilerin eserleri kulaktan öğrenme yoluyla ve/veya solfejini yaparak kavramaları ve müziksel bileşenlerine dikkat ederek koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4). Öğrencilerin eserleri okulda düzenlenecek Türk müziği etkinliklerinde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E2.2). Öğrencilerin söyledikleri Türk müziği eserleriyle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine yönelik etkinlikler düzenlenebilir (SDB2.1). Süreç, kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir.

KOREP.4.3.5
Öğrencilerin Atatürk’ün sevdiği şarkı ve türküleri söylemeye başlamadan önce doğru duruş, bedensel esneme, nefes ve ses çalışmaları yaparak hazırlanmaları sağlanır (D3.2). Öğrencilere bu şarkı ve türküleri birlikte şarkı söyleme kurallarına uymak, diyafram nefesi kullanmak gibi tekniklerle söylemelerine yönelik hatırlatmalar yapılır. Eserleri söylerken hız ve gürlük basamaklarına dikkat etmeleri gerektiği vurgulanır. Eserleri ifade ettiği duyguya uygun olarak seslendirmenin gerekliliği vurgulanır (OB5). Öğrencilerin ses aralıklarına uygun eserler seçmeye ya da eserlerin öğrencilerin ses aralıklarına göre aktarım (transpoze) yapılmasına dikkat edilmelidir. Öğrencilerin Atatürk’ün sevdiği şarkı ve türküleri kulaktan öğrenme yoluyla ve/veya solfejini yaparak kavramaları ve müziksel bileşenlerine uygun şekilde koro hâlinde sınıfta söylemeleri sağlanır (D3.4, SDB2.2). Öğrencilerin söyledikleri şarkılar ve türkülerle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmeleri istenir (SDB2.1). Öğrencilerin eserleri okulda düzenlenecek Atatürk Haftası etkinliklerinde koro veya solo olarak söylemeleri için yönlendirmeler yapılabilir (D16.3, E1.5, E2.2). Öğrencilerden Atatürk’ün müzikle ilgili sözlerini araştırarak sınıfta arkadaşları ile paylaşmaları istenir ve Atatürk’ün müziğe verdiği önem hakkındaki duygu ve düşüncelerini birbirlerini etkin bir şekilde dinleyerek ifade etmeleri sağlanır (OB1, SDB2.1). Atatürk’ün Türkiye’de müziğin geliştirilmesi için öncü olduğu çalışmalardan bahsedilir. Atatürk’ün önderliğinde Türkiye’de açılan müzik eğitim kurumlarına ilişkin açıklamalar yapılarak öğrencilerin bu konu hakkında bilgi sahibi olmaları sağlanır (OB1). Atatürk’ün hayatından sanat ve müzikle ilgili anekdotlar öğrencilere aktarılarak öğrencilerin sınıfta bu anekdotları drama şeklinde canlandırmaları istenebilir (D7.1, OB9). Öğrencilere Atatürk’ün sevdiği şarkı ve türküleri araştırma ya da söylemelerine yönelik performans görevi verilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

İstiklal Marşı’nı ezbere bilen ve anlamına uygun şekilde söyleyebilen öğrencilerin bireysel olarak sınıf ortamında marşı okumaları sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında belirli gün ve haftalarla ilgili farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Ders repertuvarı dışında okul şarkıları repertuvarından farklı bir eserin sınıfta solo olarak söylenmesi sağlanabilir. Öğrencilerden ders repertuvarında söyledikleri Türk müziği eserlerinin bestecileriyle ilgili araştırma yapmaları ve araştırma sonuçlarını arkadaşlarıyla paylaşmaları istenebilir. Atatürk’ün sevdiği şarkı ve türkülerden oluşan bir solo dinleti yapmaları sağlanabilir.

Destekleme

İstiklal Marşı’nı anlamsal bütünlüğüne dikkat ederek söylemeleri için marşın daha fazla tekrar edilmesi sağlanabilir. Ders repertuvarında bulunan belirli gün ve haftalarla ilgili eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Ders repertuvarında bulunan okul şarkılarıyla ilgili eserler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Ders repertuvarında bulunan Türk müziği eserleri daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir. Atatürk’ün sevdiği şarkı ve türküler daha fazla tekrar edilebilir, daha kolay eserler seçilerek sürece akran desteği de dâhil edilebilir.