1. TEMA: TOPLU İCRA (ALTILI GRUP)
SAB9. Müziksel Dinleme, SAB11. Müziksel Çalma
E2.2. Sorumluluk, E3.2. Odaklanma
SDB2.2. İş Birliği, SDB1.2. Öz Düzenleme
D3. Çalışkanlık, D12. Sabır
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı
ÇT.8.1.1. Altılı grup eserleri dinleyebilme
a) Dinlediği altılı eserlerin müziksel bileşenlerini fark eder.
b) Dinlediği altılı eserlerin müziksel bileşenlerini ayırt eder.
c) Dinlediği altılı eserin müziksel bileşenlerini açıklar.
ÇT.8.1.2. Altılı şarkıları toplu çalabilme
a) Altılı çalınacak eserleri çözümler.
b) Altılı şarkılar çalarken çalgıya özgü duruş ve tutuş pozisyonu alır.
c) Altılı şarkılar çalarken çalgıya özgü teknikleri kullanır.
ç) Altılı şarkılar çalarken müziksel bileşenleri uygular.
Altılı İcra
Temada öğrenme çıktıları; birlikte çalma performans gözlem formu, performans görevi, öz değerlendirme formu, derecelendirme ölçeği ve akran değerlendirme formu kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere altılı eser örnekleri bularak bu örnekleri sınıf ortamında sunmaları, eserlerin hangi çalgılardan oluştuğunu ve müziksel bileşenlerini açıklamaları performans görevi olarak verilebilir. Derste çalınan eseri ve çalışmaları için öğretmenin verdiği şarkıyı öğrencilerin ikili topluluklar belirleyerek sınıfta çalmaları istenebilir. Verilen performans görevi, analitik dereceli puanlama anahtarı ve birlikte çalma performans gözlem formu ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
Öğrencilerin beşli şarkıları çaldığı kabul edilmektedir. Öğrencilerin orta düzeyde çalgılarına ait teknikleri bildiği kabul edilmektedir.
Öğrencilere daha önce dinledikleri altılı şarkılar ve bildikleri ya da izledikleri altılı çalgı toplulukları
hakkında sorular sorulabilir.
Beşli grup icrasında dörtlü, üçlü, ikili icralarda olduğu gibi öğrencilere grup çalışmalarında rollerin neler olduğu sorulur. Bir grup içinde liderlik ve takipçilik becerilerini denemek, öğrencilerin sosyal rollerini anlamak gibi süreçler üzerine öğrencilerden düşünceler alınır. Öğrencilere şarkıyı çalarken bazen bir lider pozisyonunda olacakları, bazen bir takipçi rolü üstlenecekleri vurgulanır. Öğrencilere bir grup çalışmasında hem liderlik yapabilecekleri hem de başkalarına rehberlik edebilecekleri örnekler verilerek köprü kurulur.
ÇT.8.1.1
Öğrencilere farklı altılı yapıdaki eserler dinletilir. Bu eserlerin müzikal bileşenleri (ezgi, ritim, tempo, dinamik, ton, tını, armoni) hakkında genel bir bilgi verilir (OB1). Eserler dinlenirken öğrenciler bu bileşenleri fark etmeleri için çeşitli sorularla yönlendirilir. Eserin ardından öğrenciler, küçük gruplara ayrılır ve dinledikleri eserin müzikal ögelerini tartışarak bu müzik karşısında ne hissettiklerini ve hangi unsurları fark ettiklerini paylaşırlar (KB2.18). Öğrencilere bir altılı eserin farklı bölümleri (orkestra parçaları) dinletilir. Öğrenciler, hangi çalgıların hangi müziksel özellikleri ortaya koyduğunu ayırt etmeye çalışır (KB2.14). Öğrencilere, "Bu eserde kemanın, gitarın vs. fonksiyonu nedir?" ya da "Ezgiyi hangi çalgılar çalıyor?” gibi sorular sorulur. Öğrencilerden altılı eser örnekleri sunmaları ve bu eserlerin hangi çalgılardan oluştuğunu, müziksel bileşenlerin nasıl işlendiğini açıklamaları beklenir (OB9). Bu sunumlar, analitik bir dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
ÇT.8.1.2
Öğretmen, çalgı ve icra edilecek şarkının özelliklerine göre altılı gruplar oluşturur. Öğrencilerin seviyelerine uygun olarak öğretmen belirlediği şarkının notalarını dağıtarak öğrencilerin hazır olmalarını sağlar. Başlangıçta, şarkının melodisi yalnızca bir çalgı ile çalınarak öğrencilere tanıtılır. Öğrencilerden çalınan şarkıyı nota üzerinden dikkatlice izlemeleri istenir (SDB1.2, E3.2). Dinleme ve gözlem yoluyla öğrencilerin şarkıyı tanımaları sağlanır. Öğretmen, şarkıyı yalnızca bir çalgı (piyano, gitar ya da başka bir çalgı) ile çalar. Şarkının müzikal yapısının belirli bölümleri (melodi, armoni, ritim) üzerinde odaklanarak öğrencilerden şarkıyı nota üzerinden dikkatle incelemeleri istenir. Eserin çözümleme süreci başlatılır (KB2.2). Dinleme bölümünün ardından öğrencilerden bireysel olarak kendi notalarını deşifre etmeleri beklenir (E2.2). Her öğrencinin şarkının her bir bölümüne ait notaları çözerek anlaması sağlanır. Bu aşamada öğretmen, öğrencilerin çalışmalarını kontrol eder ve gerektiğinde rehberlik eder. Deşifre sürecine başlamadan önce her öğrencinin çalgısını doğru tutuş ve pozisyonla yerleştirmesi gerektiği hatırlatılır. Öğretmen, öğrencilerin çalgılarını doğru şekilde tutmalarını ve uygun bir çalma pozisyonu almalarını sağlar. Deşifre işlemi tamamlandıktan sonra öğretmen, öğrencilerin birlikte çalma aşamasında dikkat etmeleri gereken müzikal unsurları vurgular. Öğrencilerin çalgılarına özgü teknikleri doğru şekilde kullanmaları istenir. Doğru tempo, dinamikler ve müzikal ifadelerin (legato, staccato, crescendo) nasıl uygulanacağına dair açıklamalar yapılır. Öğrenciler, şarkıyı birlikte çalmadan önce öğretmen eşliğinde yavaş tempoda çalışmaya başlarlar. Yavaş tempo, her öğrencinin şarkıyı doğru ve dikkatli bir şekilde çalmasını sağlar (E3.2, D12.3). Öğretmen, öğrencilerin ritmik doğruluğunu, çalgılarının uyumunu ve tekniklerini gözlemler. Öğrenciler şarkıyı topluca çalmaya başladıklarında öğretmen, gruptaki her öğrenciyi izler ve gerekirse düzeltmeler yapar. Yavaş tempodan sonra şarkı hızlandırılır ve öğrenciler doğru tempo, müzikal dinamikler ve teknik kullanımı ile şarkıyı çalmaya devam ederler. Öğrenciler, grup olarak şarkıyı çalarak tüm müzikal bileşenleri birleştirirler. Öğretmen, grup performansını gözlemler ve müzikal uyum konusunda geri bildirimde bulunur (SDB2.2). Çalışılan bölümler tamamlandıktan sonra şarkı birleştirilir ve tüm grup tarafından birlikte icra edilir (D3.4). Bu aşamada öğretmen, çalgıların birbiriyle uyumunu kontrol eder ve her öğrencinin doğru teknikleri ve ifadeleri kullanıp kullanmadığını değerlendirir. Öğrencilerden derste çalınan eseri ve öğretmenin çalışmaları için verdiği şarkıyı altılı gruplar hâlinde belirleyerek sınıfta sunmaları istenebilir. Verilen performans görevi, analitik dereceli puanlama anahtarı ve grup çalma performans gözlem formu ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir.
Bu süreçte öğrencilerden çalışılan eserlerin; hangi çalgıların eserdeki eksiklikleri tamamlayacağı, hangi bölümlerin daha fazla tınılı olacağı üzerine fikirler üretmeleri istenebilir. Öğrenciler, şarkının temposunu veya dinamiklerini değiştirerek yeni versiyonlar oluşturabilirler. Örneğin bir bölümde hızlandırarak veya yavaşlatarak müzikal bir farklılık yaratabilirler.
Bu süreçte öğrencilere müzikal gelişimlerini destekleyecek teknik yardımcı materyaller sunulabilir. Örneğin metronom kullanımı, ritim egzersizleri veya belirli müzikal pasajların notalarının olduğu materyaller sunulabilir. Ayrıca şarkıların ve eserlerin çeşitli versiyonlarını dinleyerek öğrencilerden incelenmesi istenebilir.


