4. TEMA: TEKE YÖRESİ OYUNLARINI ÖĞRENİYORUM
SAB9. Müziksel Dinleme, SAB13. Müziksel Hareket
KB1. Temel beceriler
E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma
SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.2 .İş Birliği
D3. Çalışkanlık, D10. Mütevazılık, D19. Vatanseverlik, D20. Yardımseverlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı
BOM.4.4.1. Teke yöresi halk oyunlarının genel özelliklerini açıklayabilme
BOM.4.4.2. Teke yöresi geleneksel giyim kuşam özelliklerini açıklayabilme
BOM.4.4.3. Teke yöresi halk oyunları müziklerinin özelliklerini fark edebilme
a) Teke yöresi halk oyunları müziklerinin müziksel bileşenlerini tanır.
b) Teke yöresi halk oyunları müziklerinin müziksel bileşenlerini ayırt eder.
c) Teke yöresi halk oyunları müziklerinin müziksel bileşenlerini açıklar.
BOM.4.4.4. Teke yöresi halk oyunları adımlarını sergileyebilme
a) Teke yöresi halk oyunlarının ritmik yapısına uygun hareketler belirler.
b) Teke yöresi halk oyunlarını ritimsel ve ezgisel yapısına uygun olarak sergiler.
Teke Oyunları
çek deveci develeri, geleneksel giyim kuşam, halk oyunları, Teke yöresi, Teke
zortlatması, yayla yolları
Öğrenme çıktıları; gözlem formu, performans görevi, öz değerlendirme formu ve çalışma kâğıdı kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere Teke yöresi geleneksel giyim kuşamı ve Teke oyunları ile ilgili çalışmalarını sergileyebilecekleri performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir. Öğrencilere Teke yöresi halk oyunlarının genel özellikleri ile ilgili çalışma kâğıdı verilebilir. Çalışma kâğıdının değerlendirilmesinde analitik dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.
Öğrencilerin ritme uygun hareket edebildiği, halay, kaşık ve karşılama oyunlarını oynayabildiği kabul edilir.
Öğrencilerin ritme uygun hareket edebilme becerilerini sergileyebileceği etkinlikler düzenlenebilir. Halay, kaşık ve karşılama oyunlarından istediklerini oynamaları sağlanabilir.
Çevresinde karşılaştığı halk oyunları etkinliklerine yönelik gözlemlerini paylaşması istenebilir. Halk oyunları adımlarının ve oyun isimlerinin nereden geldiğine yönelik fikirlerini paylaşmaları için soru cevap tekniği kullanılabilir.
BOM.4.4.1
Öğrencilere görsel, işitsel ve dijital kaynaklardan yararlanılarak Teke yöresi oyunlarının videoları izletilir. Soru cevap tekniği kullanılarak öğrencilerin Teke yöresi oyunları ile ilgili düşünceleri alınır. Teke yöresi oyunlarının ortak özellikleri üzerinde durulur. Teke yöresi oyunları ile ilgili görsel, işitsel ve dijital kaynaklardan yararlanılarak türle ilgili bilgilerin pekiştirilmesi sağlanır. Öğrencilerin edindiği bilgilerle Teke yöresi oyunlarının tanımını yapması sağlanır. Öğrencilerin geleneksel kültür unsurlarımızdan biri olan halk oyunlarını öğrenirken millî, manevi, insani, kültürel değerleri sevmeyi ve onlara saygı duymayı da öğrenmesi beklenir (D19.1, D19.2, OB5). Yapılan çalışmalarda öğretilen bilgiler çalışma kâğıdı kullanılarak değerlendirilebilir.
BOM.4.4.2
Teke yöresi geleneksel giyim kuşamı görsel ve dijital materyaller kullanılarak tanıtılır. Teke yöresi halk oyunları geleneksel giyim kuşam parçaları gösterilerek parçaların yöresel isimleri üzerinde durulur. Öğrencilerden dijital kaynaklardan yararlanarak Teke yöresi geleneksel giyim kuşam parçalarının tanıtıldığı afiş, bilgi görseli gibi çalışmalar hazırlaması istenebilir (OB2). Öğrencilere Teke yöresi oyunlarının geleneksel giyim kuşamı ile ilgili performans görevi verilebilir.
BOM.4.4.3
Öğrencilere Teke yöresi oyunlarının müzikleri dijital kaynaklardan dinletilir. Öğrencilerin dinletilen müziklerin ritimsel ögelerini ve müziklerde kullanılan çalgıları tanıması sağlanır (OB1). Öğrencilerden farklı Teke yöresi oyunlarının müziklerini odaklanarak dinlemesi ve müziksel bileşenlerini (kullanılan çalgılar, usul, hız vb.) ayırt etmesi beklenir (E3.2). Farklı türlerden halk oyunları müzikleri dinletilerek Teke yöresi oyunlarının müziklerini ayırt etmesi sağlanır. Öğrencilerin dinledikleri müziklerden hangilerinin Teke yöresine ait olduğunu söylemesi istenir. Etkinlikler oyunlaştırılarak da verilebilir (E2.5). Yapılan çalışmalar gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.4.4.4
Öğrencilerin daha önce izlediği halk oyunları videolarından ve yaşantılarından yola çıkarak Teke yöresi oyunları ile ilgili edindiği bilgileri gözden geçirmesi beklenir (KB2.12). Teke yöresi oyunlarından “çek deveci develeri”, “yayla yolları”, “Teke zortlatması” müziğiyle sergilenerek öğrencilerin adımlardaki ritmik yapıyı fark etmesi sağlanır. Bu adımlar gösterip yaptırma yöntemiyle tekrar ettirilir. Teke yöresi oyunları uygulanırken adımlara jest ve mimiklerle eşlik etmenin anlatımı kuvvetlendirebileceği vurgulanır (OB1). Hareketler tekrar edilirken öğrencilerin jest ve mimiklerini de kullanmaları beklenir. Öğrencilerin öğrendiği oyunları müzik eşliğinde okulda düzenlenen belirli gün ve haftalar ile ilgili etkinliklerde sergileyerek çalışmalarda aktif rol alması ve ekip çalışmasının önemini kavraması sağlanır (OB9, D3.4, SDB2.2). Öğrencilere ekip çalışmalarında iş birlikli, ılımlı, iyimser ve sabırlı yaklaşımlar sergilemeleri, saygılı, nazik ve yardımsever olmaları gerektiği hatırlatılır (SDB2.2, D10.3, D20.3). Öğrencilerin kendi çalışmalarını değerlendirmeleri sağlanır (SDB1.3). Öğrencilere Teke yöresi oyunlarını sergileyebilecekleri performans görevi verilebilir.
Öğrencilerden ülkemizde yapılan halk oyunları yarışmaları ve festivallerini araştırmaları istenebilir. Teke yöresi geleneksel giyim kuşamı, adımları ve müziklerinin farklı yörelerle benzer özelliklerini araştırması istenebilir.
Öğrencilerden ülkemizde yapılan halk oyunları yarışmaları ve festivallerini araştırmaları istenebilir. Teke yöresi geleneksel giyim kuşamı, adımları ve müziklerinin farklı yörelerle benzer özelliklerini araştırması istenebilir.


