T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI
Temada öğrencilerin halk oyunları türlerinden kaşık oyunlarının tanımını yapabilmeleri, kaşık oyunlarının yöresel müzik, kostüm ve adımlarını öğrenmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
38
Alan Becerileri

SAB9. Müziksel Dinleme, SAB13. Müziksel Hareket

Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler

Eğilimler

E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D3. Çalışkanlık, D10. Mütevazılık, D19. Vatanseverlik, D20. Yardımseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Beden Eğitimi ve Oyun, Müzik, Okul Öncesi
Beceriler Arası İlişkiler
KB2.12. Mevcut Bilgiye/Veriye Dayalı Tahmin Etme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

BOM.2.4.1. Halk oyunları türlerinden kaşığın tanımını yapabilme
BOM.2.4.2. Kaşık oyunlarının geleneksel giyim kuşam özelliklerini açıklayabilme
BOM.2.4.3. Kaşık oyunları müziklerinin özelliklerini fark edebilme
a) Kaşık oyunları müziklerinin müziksel bileşenlerini tanır.
b) Kaşık oyunları müziklerinin müziksel bileşenlerini ayırt eder.
c) Kaşık oyunları müziklerinin müziksel bileşenlerini açıklar.
BOM.2.4.4. Kaşık oyunlarının adımlarını sergileyebilme
a) Kaşık oyunlarının ritmik yapısına uygun hareketler belirler.
b) Kaşık oyunlarının ritimsel ve ezgisel yapısına uygun hareketler sergiler.

İçerik Çerçevesi

Kaşık Oyunları

Anahtar Kavramlar

halk oyunları, ham çökelek, kaşık oyunları, kesik çayır, Silifke’nin yoğurdu, Türkmen kızı

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; gözlem formu, grup değerlendirme formu, performans görevi, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu ve çalışma kâğıdı kullanılarak ölçülebilir. Öğrencilere kaşık oyunlarının geleneksel giyim kuşamı ile ilgili araştırma yapacakları ve kaşık oyunlarını sergileyebilecekleri performans görevi verilebilir. Verilen performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi için öz değerlendirme formu, birbirlerini değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir. Öğrencilere kaşık oyunlarının genel özellikleri ile ilgili çalışma kâğıdı verilebilir. Çalışma kâğıdının değerlendirilmesinde analitik dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin dinledikleri müziklerin ritmine uygun hareket edebildiği ve halay oyunlarını oynayabildiği kabul edilir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin dinledikleri müziklerin ritmine uygun hareket edebildiği ve halay oyunlarını oynayabildiği gözlemlenebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilere daha önce kaşıkla oynanan halk oyunları izleyip izlemedikleri ve kaşık oyunlarında dikkatlerini çeken unsurların neler olduğu sorulabilir. Öğrencilerden bildikleri kaşık oyunlarını göstermeleri istenebilir. 

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

BOM.2.4.1
Öğrencilere görsel, işitsel ve dijital kaynaklardan yararlanılarak kaşık oyunları videoları izletilir. Soru cevap tekniği kullanılarak öğrencilerin kaşık oyunları ile ilgili düşünceleri alınır. Türk halk oyunları türlerinden kaşık oyunlarının ortak özellikleri üzerinde durulur. Kaşık oyunları ile ilgili görsel, işitsel ve dijital kaynaklardan yararlanılarak türle ilgili bilgilerin pekiştirilmesi sağlanır. Öğrencilerin edindiği bilgilerle kaşık oyunlarının tanımını yapması sağlanır. Öğrencilerin geleneksel kültür unsurlarımızdan biri olan halk oyunlarını öğrenirken millî, manevi, insani, kültürel değerleri sevmeyi ve onlara saygı duymayı da öğrenmesi beklenir (D19.1, D19.2, OB5). Yapılan çalışmalarda öğretilen bilgiler çalışma kâğıdı kullanılarak değerlendirilebilir.

BOM.2.4.2
Kaşık oyunlarının geleneksel giyim kuşamı görsel ve dijital materyaller kullanılarak tanıtılır. Kaşık oyunlarının geleneksel giyim kuşam parçaları gösterilerek parçaların yöresel isimleri üzerinde durulur. Öğrencilerden, dijital kaynaklardan yararlanarak kaşık oyunlarının geleneksel giyim kuşam parçalarını tanıtan afiş ya da bilgi görseli gibi çalışmalar hazırlamaları istenebilir (OB2). Öğrencilere kaşık oyunlarının geleneksel giyim kuşamı ile ilgili araştırma yapmalarına yönelik performans görevi verilebilir.
BOM.2.4.3
Öğrencilere kaşık oyunları müzikleri dijital kaynaklardan yararlanarak dinletilir. Öğrencilerin dinletilen müziklerin ritimsel ögelerini ve müziklerde kullanılan çalgıları tanıması sağlanır (OB1). Ardından farklı kaşık oyunları müziklerini odaklanarak dinlemesi ve müziksel bileşenlerini (kullanılan çalgılar, usul, hız vb.) ayırt etmesi beklenir (E3.2). Farklı türlerden halk oyunları müzikleri dinletilerek kaşık oyunlarının müziklerini ayırt etmesi sağlanır. Öğrencilerin dinledikleri müziklerden hangilerinin kaşık oyunları müziği olduğunu söylemesi istenir. Etkinlikler oyunlaştırılarak da verilebilir (E2.5). Yapılan çalışmalar gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme formu kullanılabilir.
BOM.2.4.4
Öğrencilerin daha önce izlediği halk oyunları videolarından ve yaşantılarından yola çıkarak kaşık oyunları ile ilgili edindiği bilgileri gözden geçirmesi beklenir (KB2.12). Kaşık oyunlarından “Türkmen kızı”, “Silifke’nin yoğurdu”, “kesik çayır” ve “ham çökelek” oyunları müziğiyle sergilenerek öğrencilerin adımlardaki ritmik yapıyı fark etmesi sağlanır. Bu adımlar gösterip yaptırma yöntemiyle tekrar ettirilir. Kaşık oyunları uygulanırken anlatımı kuvvetlendirmek için jest ve mimiklerle eşlik etmenin anlatımı kuvvetlendirebileceği vurgulanır (OB1). Hareketler tekrar edilirken öğrencilerin jest ve mimiklerini de kullanmaları beklenir. Öğrencilerin öğrendiği oyunları müzik eşliğinde okulda düzenlenen belirli gün ve haftalar ile ilgili etkinliklerde sergilemesi, çalışmalarda aktif rol alması ve ekip çalışmasının önemini kavraması sağlanır (OB9, D3.4, SDB2.2). Öğrencilerin ekip çalışmalarında iş birliği içinde yaptıkları çalışmayı uygulamaları, ılımlı, iyimser ve sabırlı yaklaşımlar sergilemeleri, saygılı, nazik ve yardımsever olmaları gerektiği hatırlatılır (SDB2.2, D10.3, D20.3). Öğrencilerin kendi çalışmalarını değerlendirmeleri sağlanabilir (SDB1.3). Yapılan çalışmalar gözlem ve grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için öz değerlendirme, arkadaşlarını değerlendirmeleri için akran değerlendirme formu kullanılabilir. Öğrencilere kaşık oyunları çalışmalarını sergileyebilecekleri performans görevi verilebilir. 

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden farklı Türk halk oyunları türlerini araştırması istenebilir. Öğrencilerin farklı kültürlerin geleneksel halk oyunlarını dijital kaynaklardan araştırması istenebilir. Öğrencilerin farklı kültürlerin geleneksel halk oyunlarından örnekler sunması istenebilir. Öğrencilerin farklı kültürlerin geleneksel giyim kuşamını ve müziklerini araştırması ve sunması istenebilir. 

Destekleme

Öğrencilere kaşık oyunları tanımı yapılırken görsel, işitsel ve dijital kaynaklardan yararlanılabilir. Kaşık oyunlarının tanımı basitleştirilerek öğrencilerin daha kolay anlaması sağlanabilir. Öğrencilerin kaşık oyunları geleneksel giyim kuşamının özelliklerini kavrayabilmeleri için derse kaşık türü halk oyunları kostümü getirilerek parçalar tek tek tanıtılıp parçaların isimleri tekrar ettirilebilir. Kaşık türü geleneksel giyim kuşamı ile ilgili soru cevap tekniği kullanılabilir. Kaşık türü halk oyunları müzikleri görsel ve dijital kaynaklardan yararlanarak çeşitlendirilebilir. Öğrencilerin müziklerdeki ritmi takip etmesi sağlanabilir. Müzikler dinlenirken öğrencilere çalgılarla ilgili sorular sorulabilir. Kaşık oyunları müzikleri dinlenirken müziğe alkışla eşlik ederek ritmi fark etmeleri sağlanabilir. Öğrencilerin kaşık oyunlarının adımlarını daha kolay kavrayabilmeleri için adımlar parçalara bölünebilir. Adımlar öğretilirken yavaş hızda başlanıp hareketler algılandıkça hız arttırılabilir. Müzik eşliğinde daha fazla tekrar yaptırılarak öğrenilen adımların kalıcı olması sağlanabilir.