2. TEMA: MÜZİK KÜLTÜRÜ
SAB10. Müziksel Söyleme
-
E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.3. Girişkenlik
SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
D7. Estetik, D11. Özgürlük, D19. Vatanseverlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı
MÜZ.HAZ.2.1. Türk müziği eserlerini müziksel söyleyebilme
a) Türk müziği eserlerini söylemeden önce bedenini söylemeye hazır hâle getirir.
b) Türk müziği eserlerini söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Türk müziği eserlerini söylerken müziksel bileşenleri uygular.
MÜZ.HAZ.2.2. Farklı türde eserleri müziksel söyleyebilme
a) Farklı türde eserleri söylemeden önce bedenini söylemeye hazır hâle getirir.
b) Farklı türde eserleri söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Farklı türde eserleri söylerken müziksel bileşenleri uygular.
MÜZ.HAZ.2.3. Millî değerleri konu edinen marşları müziksel söyleyebilme
a) Millî değerleri konu edinen marşları seslendirmeden önce bedenini söylemeye hazır hâle getirir.
b) Millî değerleri konu edinen marşları söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) Millî değerleri konu edinen marşları söylerken müziksel bileşenleri uygular.
Türk Müziği Eserleri
Farklı Türde Eserler
Millî Değerleri Konu Edinen Marşlar
müziksel söyleme, Türk müziği
Bu temadaki öğrenme çıktıları; kontrol listesi kullanılarak izlenebilir. Performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir.
Türk müziği eserlerinin, farklı türde eserlerin, millî değerleri konu edinen marşların müziksel söylenmesi kontrol listesiyle izlenebilir.
Bu temada performans görevi olarak bir eser seçerek bireysel olarak performans sergilemeleri istenebilir. Performans görevi dereceli puanlama anahtarı veya öz ve akran değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin notaları (do1-do2), sesin özelliklerini, ses gruplarını ve ses topluluklarını kavramsal olarak bildikleri bireysel ve sosyal yaşantılarında marş, şarkı, türkü, Türk müziği örnekleri ve çeşitli çalgılarla karşılaştıkları kabul edilmektedir.
Öğrencilerin marş, şarkı, türkü örneklerinden ve müzik türlerinden hangilerini bildikleri sorulabilir.
Öğrencilerin günlük yaşamlarında dinledikleri müzik türleri ile ilgili sorular sorulabilir.
MÜZ.HAZ.2.1.
Seslendirme çalışmalarına başlamadan önce bedensel rahatlama hareketleri, nefes ve ses egzersizleri yaptırılarak öğrencilerin bedenini söylemeye hazır hâle getirmeleri sağlanır. Türk müziği türlerinden Türk halk müziği ve Türk sanat müziğine ait örnekler dinletilerek (türkü, uzun hava, kırık hava, şarkı, beste, ilahi, mevlit, münacat, naat, mevlevi ayini gibi formlar) kullanılan çalgıları ve söyleyiş özelliklerini ayırt etmeleri istenir (SAB9). Dinletilen eserlerden yola çıkılarak öğrencilerin kültürlerini fark etmeleri sağlanır (OB5). Öğrenciler gruplara ayrılır. Her grubun ortak çalışma sorumluluğu üstlenerek dinletilen Türk müziği eserlerinden birini seçmeleri istenir (SDB2.2). Türk müziği söyleme çalışmalarında uygun söyleme tekniklerini kullanmaları sağlanır. Seslendirme çalışmalarında öğrencilerin öz güvenli olmaları beklenir (E1.5). Türk müziği eserleri söyletilirken seçilen eserlerin konu edindiği hikâye ve anlatımlarından yola çıkılarak dönemsel ya da coğrafi özelliklere, toplumun sosyokültürel yapısına ilişkin çıkarım yapmaları sağlanır. Bu süreçte millî ve manevi değerlerin önemine dikkat çekilir (D11.2). Seçilen eserler söylenirken öğrencilerin ritmik yapıyı ayırt etmeleri için esere alkış tutarak, Türk müziğine ait usullerin darp vuruşlarını vurarak veya farklı materyaller kullanarak eşlik etmeleri istenir. Böylece eserlerin söylenmesi sırasında ritminin korunmasına yardımcı olunması sağlanır. Seçilen eserlerin türüne göre uygun çalgılar kullanılarak ya da dijital/teknolojik araçlar yardımıyla alt yapıları oluşturularak eşlikli söylemeleri sağlanabilir. Bu süreçte kulaktan şarkı öğretim yöntemi kullanılabilir. Öğrencilerin seçilen eserleri müziksel bileşenleri uygulayarak toplu söylemeleri beklenir. Türk müziği eserlerini müziksel söylemeye yönelik öğrenmeler kontrol listesiyle izlenebilir.
MÜZ.HAZ.2.2.
Seslendirme çalışmalarına başlamadan önce, öğrencilerin bedenlerini söylemeye hazır hâle getirmeleri için bedensel rahatlama hareketleri, nefes ve ses egzersizleri yaptırılır. Farklı türde eserler dinletilir. Dinletilen eserlerden bazılarının notaları, eser sözlerinin ve müziksel ifadelerinin takip edilebilmesi için öğrencilere dağıtılır ya da dijital/teknolojik araçlar aracılığıyla yansıtılabilir. Eser seçimi yapılırken yabancı dillerde eserler de seçilebilir. Eserlerdeki sözlerin telaffuzları üzerine araştırma yapmaları istenir (OB1). Öğrencilerin eserleri uygun söyleme tekniklerini kullanarak ve tür özelliklerini vurgulayarak söylemeleri beklenir. Toplu söyleme etkinliklerinin yanı sıra hâkim oldukları dil göz önünde bulundurularak girişkenlik gösterip bireysel söylemeleri de sağlanır (E2.3). Eserleri müziksel bileşenleri uygulayarak söylemeleri beklenir. Bu süreçte kulaktan şarkı öğretim yöntemi kullanılabilir. Eserin melodik yapısına ve sözlerin anlamına odaklanarak eserdeki duyusal derinliği anlamaları ve kendi yorumuyla yeniden seslendirmeleri beklenir (D7.1). Verilen eserlerin türleri ve ülkeleri göz önünde bulundurularak sanat ile toplum hakkında düşüncelerini ifade etmeleri sağlanır (OB9, SDB2.1). Farklı türde eserlerin müziksel söylenmesine yönelik öğrenmeler kontrol listesiyle izlenebilir.
MÜZ.HAZ.2.3.
Seslendirme çalışmalarına başlamadan önce bedensel rahatlama hareketleri, nefes ve ses egzersizleri yaptırılarak öğrencilerin bedenini söylemeye hazır hâle getirmeleri sağlanır. Toplum hayatında önemli yerleri olan Atatürk ile ilgili veya millî değerlerimizi yansıtan marşlardan örnekler seçilerek sözleri tahtaya yazılır ve öğrencilerden bu sözleri okumaları istenir (OB4). Marşın sözlerindeki millî ve manevi değerleri yansıtan ögelere dikkat çekilerek kültürel mirası koruma bilincinin geliştirilmesi amaçlanır (D19.3). Seçilen marşlar öğrencilere dinletilerek eserin melodik ve ritmik yapısını algılamaları sağlanır. Öğrencilerin dinletilen marşları uygun söyleme tekniklerini kullanarak öz güvenli bir şekilde söylemeleri istenir (E1.5). Öğrencilerden marşları toplu söyleme çalışmalarında birbirlerini etkin şekilde dinlemeleri beklenir (SDB2.1). Öğrencilerden marşları ritmik yapı, nota yükseklikleri ve sözcüklerin müziğe göre okunuşları gibi müziksel bileşenleri uygulayarak söylemeleri beklenir. Millî değerleri konu edinen marşları müziksel söyleyebilmeye yönelik öğrenmeler kontrol listesi ile izlenebilir.
Bu temada performans görevi olarak marş, şarkı veya türkü türlerinden birini seçerek sınıf ortamında bireysel olarak performans sergilemeleri istenebilir. Performans görevi, dereceli puanlama anahtarı, öz veya akran değerlendirme formlarıyla değerlendirilebilir.
Müzik aleti çalabilen öğrencilerden söyleme etkinliklerine çalgıları ile eşlik etmeleri istenebilir.
Şarkı söyleme etkinliklerinde öğrencilerden ritmik eşlik yapmaları istenebilir.


