T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

1. TEMA: MÜZİK DİLİ

Bu temada İstiklal Marşı’nın müziksel söylenebilmesi, verilen eser üzerinde temel müzik yazı ve işaretlerine ilişkin kavramların çözümlenebilmesi amaçlanmaktadır.
Ders Saati
12
Alan Becerileri

SAB10. Müziksel Söyleme

Kavramsal Beceriler

KB2.4. Çözümleme

Eğilimler

E3.1. Muhakeme, E3.2. Odaklanma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.1. İletişim, SDB3.2. Esneklik

Değerler

D7. Estetik, D19. Vatanseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Türkçe
Beceriler Arası İlişkiler
KB2.8. Sorgulama, SAB9. Müziksel Dinleme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

MÜZ.HAZ.1.1. İstiklal Marşı’nı müziksel söyleyebilme
a) İstiklal Marşı’nı söylemeden önce bedenini hazır hâle getirir.
b) İstiklal Marşı’nı söylerken uygun teknikleri kullanır.
c) İstiklal Marşı’nı söylerken müziksel bileşenleri uygular.

MÜZ.HAZ.1.2. Temel müzik yazı ve işaretlerine ilişkin kavramları verilen eser üzerinde çözümleyebilme
a) Verilen eser üzerinde temel müzik yazı ve işaretlerine ilişkin kavramları belirler.
b) Verilen eser üzerinde temel müzik yazı ve işaretlerine ilişkin kavramlar arasındaki ilişkileri belirler.

İçerik Çerçevesi

İstiklal Marşı
Temel Müzik Yazı ve İşaretleri

Anahtar Kavramlar

marş

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu temadaki öğrenme çıktıları; kontrol listesi ve çalışma yaprağı kullanılarak izlenebilir.

Performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir.

İstiklal Marşı’nın müziksel söylenmesi kontrol listesiyle izlenebilir. Temel müzik yazı ve işaretlerine ilişkin kavramların izlenmesinde çalışma yaprağı kullanılabilir.

Performans görevi olarak öğrencilerden İstiklal Marşı’nın yazılma sürecini drama yöntemiyle gösteriye dönüştürmeleri istenebilir. İstiklal Marşı’nın notaları üzerinde temel müzik yazı ve işaretlerine ilişkin kavramları  belirlemeleri istenebilir. Performans görevi, kontrol listesi, öz değerlendirme formuyla değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin İstiklal Marşı’nın sözlerini, ritmik hece yapısını ve ezgisini bildikleri, temel müzik yazı işaretlerinden nota ve sus süre değerlerini bildikleri kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

İstiklal Marşı’nın sözleri ve ritmik yapısı hakkında sorular sorulur. Temel müzik yazı ve işaretlerinden bildiklerini tahtaya yazmaları istenerek ön bilgileri harekete geçirilebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilerin günlük yaşamlarında İstiklal Marşı’nın nerelerde söylenebileceğiyle ilgili sorular sorulur. Müzik yazı işaretlerinin günlük yaşamdaki sesler gibi duyguları ifade ettiği vurgulanır. Karşılıklı konuşma sırasında ses tonunun, hızının ve vurgulamanın anlatım biçimi üzerinde etkileri olduğu gibi, müzikte de notalar, ritimler ve dinamiklerin aynı şekilde anlam taşıdığı belirtilir. Örneğin, hızlı ve güçlü bir müzik parçası bir spor  maçındaki heyecanı yansıtırken, yavaş ve sakin bir melodi huzuru simgeleyebilir. Müzik yazı işaretlerini çözümlemenin, günlük hayattaki seslerin duyguları ve durumları nasıl yansıttığının daha iyi anlaşılmasına  yardımcı olduğunu fark etmeleri sağlanarak öğrencilerin, müzikle günlük yaşamları arasında bağlantı kurmaları teşvik edilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

MÜZ.HAZ.1.1.
İstiklal Marşı’nın ilk iki kıtasının sözlerinin yazılı olduğu görsel, dijital/teknolojik araçlar yardımıyla yansıtılır. Öğrencilerden İstiklal Marşı’nın sözlerini okumaları, anlamını bilmedikleri kelimeleri işaretlemeleri ve Türkçe disiplininden faydalanarak bu kelimeler hakkında yorum yapmaları istenir (OB1). Bu süreçte beyin fırtınası tekniği kullanılabilir. İstiklal Marşı’nın yazılma gerekçesi ile ilgili ne hatırladıkları sorulur. Öğrencilerden konuyla ilgili duygu ve düşüncelerini ifade etmeleri istenir (SDB2.1). İstiklal Marşı’nın yazılma sürecinde yarışmaya katılan diğer marşların sözlü örnekleri ve daha önce  bestelenmiş hâli de paylaşılabilir. Öğretmen tarafından İstiklal Marşı’nın nefes yerleri yansıtılan görsel üzerinde hatırlatılır. Öğrencilere İstiklal Marşı’nın mi  minör tonunda seslendirilmiş kaydı dijital/teknolojik araçlar yardımıyla dinletilir. Öğrencilerden dinleme sırasında melodik yapıya dikkat çekilerek, sıralı  sesler, atlamalı sesler, oktav atlamalar görsel üzerinde işaretlenir. Öğrencilerden İstiklal Marşı’nı uygun söyleme teknikleriyle söylemeleri istenir. İstiklal  Marşı’nı nefes yerlerine, marşın melodik yapısına, sözlerinin anlamına dikkat ederek söylemeleri beklenir. Marşı, odaklı bir şekilde müziksel bileşenleri  uygulayarak söylemeleri sağlanır (E3.2). Öğrencilerden seslendirme sırasında Türk bayrağına ve İstiklal Marşı’na saygı göstermesi beklenir (D19.1). Bu  çalışmalar doğru bir şekilde söylenene kadar tekrar ettirilir. İstiklal Marşı’nı müziksel söylemeye yönelik öğrenmeler kontrol listesiyle izlenebilir.

MÜZ.HAZ.1.2.
Öğrencilere marş, şarkı veya türkü notaları verilir veya dijital/teknolojik araçlar aracılığıyla yansıtılır. Müzik yazısı ve işaretleriyle ilgili temel kavramlardan  nota ve sus süre değerleri, ölçü işaretleri, dinamikler ve ses değiştirici işaretler hakkında açıklama yapılır. Notalar üzerinde müzik yazı ve işaretlerine ilişkin  kavramları işaretleyerek belirlemeleri istenir (OB1). Notalar üzerinde bilmedikleri kavramlar hakkında önceki deneyimlerinden faydalanarak çıkarım yapma fırsatı verilir (KB2.8). Verilen eser dijital/teknolojik araçlar aracılığıyla veya öğretmen tarafından çalınarak öğrencilere dinletilir (SAB9). Kulaktan öğretim yöntemiyle öğrencilerin eseri seslendirmesi sağlanır. Seslendirme çalışmalarına başlamadan önce bedensel rahatlama hareketleri, nefes ve ses egzersizleri  yaptırılarak öğrencilerin bedenini söylemeye hazır hâle getirmeleri sağlanır. Öğretilen eser nota üzerinde yazılı işaretlere uygun olarak seslendirmeleri  sağlanır. Dinamik, hız terimleri, ölçü sayısı ve ritim kalıplarında ufak değişiklikler yapılarak seslendirme çalışmalarına devam edilir; bu kavramların esere  etkisini fark ederek uyum sağlamaları ve duyusal derinliği anlamaları hedeflenir (SDB3.2, D7.1). Seslendirme çalışmaları tekrarlanarak öğrencilerin temel müzik yazı ve işaretlerine ilişkin kavramlarla eser arasında anlamlı bağlantılar kurmaları amaçlanır (E3.1). Temel müzik yazı ve işaretlerine ilişkin kavramlar  arasındaki ilişkiyi belirlemeleri istenir. Bu süreçte beyin fırtınası tekniği kullanılabilir. Temel müzik yazı ve işaretlerine ilişkin kavramları verilen eser üzerinde  çözümlemeye yönelik öğrenmeler çalışma yaprağıyla izlenebilir.

Bu temada performans görevi olarak öğrencilerden İstiklal Marşı’nın yazılma sürecini drama yöntemiyle gösteriye dönüştürmeleri, İstiklal Marşı’nın  notaları üzerinde temel müzik yazı ve işaretlerine ilişkin kavramları belirlemeleri istenebilir. Performans görevi, dereceleme ölçeği ve öz değerlendirme  formuyla değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Müzik aleti çalabilen öğrencilerden İstiklal Marşı’nı çalmaları istenebilir.

Destekleme

İstiklal Marşı’nda anlamını bilmediği kelimeleri sözlükten araştırmaları istenebilir.