T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

2. TEMA: MÜZİK KÜLTÜRÜ

Bu temada, öğrencilerin Klasik Batı Müziği dönemlerini karşılaştırabilmeleri, Klasik Batı Müziği topluluklarını karşılaştırabilmeleri, insan seslerini sınıflandırabilmeleri, insan sesi topluluklarını karşılaştırabilmeleri, ülkemizdeki mesleki müzik eğitimi kurumlarını karşılaştırabilmeleri, Atatürk’ün müzik eğitimine verdiği önemi özetleyebilmeleri, farklı türdeki eserler ile belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söyleyebilmeleri, ortak repertuvardaki eserleri söyleyebilmeleri, müzik eserlerine bedensel hareketlerle eşlik edebilmeleri amaçlanmaktadır.
Alan Becerileri

SAB10. Müziksel Söyleme Becerisi, SAB13. Müziksel Hareket Becerisi

Kavramsal Beceriler

KB2.3. Özetleme Becerisi, KB2.5. Sınıflandırma Becerisi, KB2.7. Karşılaştırma Becerisi

Eğilimler

E1.1. Merak, E1.4. Kendine İnanma (Öz Yeterlilik), E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E.1.6. Seçicilik, E2.5. Oyunseverlik, E3.2. Odaklanma, E3.8. Soru Sorma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık Becerisi), SDB2.1. İletişim Becerisi, SDB2.2. İş Birliği Becerisi, SDB2.3. Sosyal Farkındalık Becerisi

Değerler

D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D7. Estetik, D11. Özgürlük, D13. Sağlıklı Yaşam, D14. Saygı, D15. Sevgi, D19. Vatanseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Türkçe, Sosyal Bilgiler, Beden Eğitimi, Kültür ve Medeniyetimize Yön Verenler
Beceriler Arası İlişkiler
SAB9. Müziksel Dinleme Becerisi, KB2.13. Yapılandırma Becerisi, SBAB1. Zamanı Algılama ve Kronolojik Düşünme Becerisi
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

MÜZ.7.2.1. Klasik Batı Müziği dönemlerini karşılaştırabilme
a) Klasik Batı Müziği dönemlerinin özelliklerini ifade eder.
b) Klasik Batı Müziği dönemlerine ilişkin benzerlikleri ifade eder.
c) Klasik Batı Müziği dönemlerine ilişkin farklılıkları ifade eder.
MÜZ.7.2.2. Klasik Batı Müziği topluluklarını karşılaştırabilme
a) Klasik Batı Müziği topluluklarının özelliklerini ifade eder.
b) Klasik Batı Müziği topluluklarına ilişkin benzerlikleri ifade eder.
c) Klasik Batı Müziği topluluklarına ilişkin farklılıkları ifade eder.
MÜZ.7.2.3. Farklı türdeki eserleri söyleyebilme
a) Bedenini söylemeye hazır hâle getirir.
b) Uygun söyleme tekniklerini kullanır.
c) Eserin müziksel bileşenlerini uygular.
MÜZ.7.2.4. İnsan seslerini sınıflandırabilme
a) İnsan seslerine ilişkin değişkenleri belirler.
b) İnsan seslerini ayrıştırır.
c) İnsan seslerini tasnif eder.
ç) İnsan seslerini etiketler.
MÜZ.7.2.5. İnsan ses topluluklarını karşılaştırabilme
a) İnsan ses topluluklarının özelliklerini ifade eder.
b) İnsan ses topluluklarına ilişkin benzerlikleri ifade eder.
c) İnsan ses topluluklarına ilişkin farklılıkları ifade eder.
MÜZ.7.2.6. Belirli gün ve haftalarla ilgili eserleri söyleyebilme
a) Bedenini söylemeye hazır hâle getirir.
b) Uygun söyleme tekniklerini kullanır.
c) Eserin müziksel bileşenlerini uygular.
MÜZ.7.2.7. Ülkemizdeki mesleki müzik eğitimi kurumlarını karşılaştırabilme
a) Ülkemizdeki mesleki müzik eğitimi kurumlarının özelliklerini ifade eder.
b) Ülkemizdeki mesleki müzik eğitimi kurumlarına ilişkin benzerlikleri ifade eder.
c) Ülkemizdeki mesleki müzik eğitimi kurumlarına ilişkin farklılıkları ifade eder.
MÜZ.7.2.8. Atatürk’ün müzik eğitimine verdiği önemi özetleyebilme
a) Atatürk’ün müzik eğitimine verdiği önemi çözümler.
b) Atatürk’ün müzik eğitimine verdiği önemi sınıflandırır.
c) Atatürk’ün müzik eğitimine verdiği önemi yorumlar (Kendi cümleleriyle aktarır.).
MÜZ.7.2.9. Ortak repertuvardaki eserleri söyleyebilme
a) Bedenini söylemeye hazır hâle getirir.
b) Uygun söyleme tekniklerini kullanır.
c) Eserin müziksel bileşenlerini uygular.
MÜZ.7.2.10. Müzik eserlerine bedensel hareketlerle eşlik edebilme
a) Ritmik yapıya/eserin anlamına uygun hareketler belirler.
b) Ritmik yapıya/eserin anlamına uygun hareketler sergiler.

İçerik Çerçevesi

Klasik Batı Müziği dönemleri
Klasik Batı Müziği toplulukları
Farklı türdeki eserler
İnsan sesleri
İnsan sesi toplulukları
Belirli gün ve haftalarla ilgili eserler
Ülkemizdeki mesleki müzik eğitimi kurumları
Atatürk’ün müzik eğitimine verdiği önem
Ortak repertuvar
Bedensel hareketler

Anahtar Kavramlar

Barok, klasik, romantik, çağdaş, duo, trio, kuartet, oda müziği, senfonik orkestra, acapella,
polifonik, soprano, alto, tenor, bas, Musiki Muallim Mektebi (MMM)

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu temadaki öğrenme çıktıları; gözlem formu, kısa cevaplı ve açık uçlu sorular, kontrol listesi,
çoktan seçmeli testler, dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu kullanılarak
değerlendirilebilir. Klasik Batı Müziği dönemlerini ve Klasik Batı Müziği topluluklarını
karşılaştırabilmelerine, insan seslerini sınıflandırabilmelerine yönelik performans görevi
verilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin Klasik Batı Müziğini duydukları/dinledikleri, çevrelerinde çeşitli Klasik Batı
Müziği topluluklarını gördükleri/dinledikleri, insan seslerini ve ses topluluklarını duydukları,
ülkemizdeki mesleki müzik eğitimi kurumlarını duydukları, Atatürk’ün müzik eğitimine
verdiği önem hakkında genel bir fikir sahibi oldukları, müziksel dinleme becerisine sahip
oldukları, müzik dinleme/söyleme kurallarını bildikleri, farklı türdeki eserleri dinledikleri,
bazı temel bedensel hareketleri bildikleri kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin Klasik Batı Müziği dönemleri ve topluluklarının özelliklerine, insan sesi ve topluluklarının
özelliklerine, ülkemizdeki mesleki müzik eğitimi kurumlarına, Atatürk’ün müzik
eğitimine verdiği öneme ve farklı türdeki eserlere yönelik bilgi düzeyleri soru-cevap şeklinde;
bazı temel bedensel hareketlere yönelik becerileri ise gözlemlenerek ölçülebilir.

Köprü Kurma

Öğrencilere Klasik Batı Müziği dönemleri ve topluluklarının özellikleri, insan sesi ve topluluklarının
özellikleri, ülkemizdeki mesleki müzik eğitimi kurumları, Atatürk’ün müzik eğitimine
verdiği önem ile ilgili sorular sorulabilir. Daha sonra fikirlerini kendi yaşantılarından ve
deneyimlerinden yararlanarak açıklamaları istenebilir. Farklı türdeki eserlere ve bazı temel
bedensel hareketlere yönelik becerileri kendi yaşantılarından ve deneyimlerinden yararlanarak
ifade etmeleri istenebilir.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

MÜZ.7.2.1.
Öğrencilere Klasik Batı Müziği dönemlerinden (Barok, Klasik, Romantik, Çağdaş) örnekler,
görsel ve işitsel materyaller aracılığıyla izletilir/dinletilir (SAB9). Daha sonra dinledikleri örneklerin
hangi Klasik Batı Müziği dönemine ait olabileceği ile ilgili sorular sorularak konuya
dikkatleri çekilir (E1.1). Bu müziklerin onlarda nasıl bir duygu uyandırdığını ifade etmeleri istenir
(SDB2.3, OB1). Ardından bu dönemlerin niteliklerini pekiştirici eğitsel oyunlar oynanır
(SDB1.1, E2.5, E3.8). Bu dönemlerin başlıca icracılarından ve eserlerinden dünya kültürel
mirasına katkısı olan örnekler çeşitli çevrim içi araçlarla dinletilir (SAB9, OB2, OB5). Öğrencilerin
bu eserler ve icracılarına saygı duymaları gerektiği vurgulanır (D14.3). Bu yolla
öğrencilerin müzik yaşantıları estetik unsurlarla zenginleştirilir (D7.3). Öğrencilerin dinledikleri
dönemi yansıtan müziklerin özelliklerini fark etmeleri ve kendi cümleleriyle yorumlamaları
istenir (OB1). Öğrencilere bu müziklerin benzer ve farklı özellik taşıyıp taşımadıkları hakkında sorular sorulur. Bu özellikleri ayrı ayrı açıklamaları istenir. Değerlendirmeler performans
görevi, kısa cevaplı ve açık uçlu sorular, gözlem formu, çoktan seçmeli testler
gibi araçlardan biriyle yapılabilir. Klasik Batı Müziği dönemlerini karşılaştırabilmelerine yönelik
performans görevi verilebilir.
MÜZ.7.2.2.
Öğrencilere Klasik Batı Müziği topluluklarının (duo, trio, kuartet, oda müziği, senfonik orkestra,
eşlikli ve eşliksiz korolar vb.) neler olabileceği ile ilgili sorular sorularak konuya
dikkatleri çekilir (E1.1). Bu toplulukların özelliklerine dikkat çekebilmek amacıyla görsel ve
işitsel materyaller kullanılabilir. Tanıtılan müzik toplulukları soru-cevap etkinlikleri (bilgi
yarışması, doğru-yanlış oyunları vb.) ile oyunlaştırılır (SDB1.1, E2.5, E3.8). Toplulukları görselleştirme
sürecinde çevrim içi araçlardan yararlanılır (OB2, OB4). İlgili müzik topluluklarının
alan yazınındaki başlıca eserleri dinletilir, kültürel mirasa katkısı olan başlıca topluluklar
tanıtılır (SAB9, OB5). Öğrencilerin bunlara saygı duymaları gerektiği vurgulanır (D14.3).
Bu yolla öğrencilerin müzik yaşantıları estetik unsurlarla zenginleştirilir (D7.3). Daha sonra
bu müzik topluluklarının özelliklerini, benzerliklerini ve farklılıklarını ayrı ayrı sözlü olarak
ifade etmeleri istenir. Değerlendirmeler; gözlem formu, kısa cevaplı ve açık uçlu sorular,
kontrol listeleri, öz değerlendirme formu gibi araçlardan biriyle yapılabilir. Klasik Batı Müziği
topluluklarını karşılaştırabilmelerine yönelik performans görevi verilebilir.
MÜZ.7.2.3.
Öğrencilerden söylenecek Klasik Batı Müziği türleri ve çocuk korolarıyla ilgili seçilecek eser(-
ler)i dikkatle dinlemeleri istenir (SAB9, E3.2). Öğrencilerin bedenlerini söylemeye hazır hâle
getirmeleri için “otururken veya ayakta; ayakların omuz hizasında açılarak vücudun dengeli
ve dik bir şekilde durması” gerektiği söylenir. Bu duruş öğretmen tarafından gösterilir
ve omurga sağlığı bakımından önemine dikkat çekilir (D13.4). Daha sonra öğrencilerden
bedenlerini söylemeye hazır hâle getirmeleri istenir ve bu sırada çeşitli diyafram ve ses
egzersizleri yapılabilir. Ardından eserin sözleri önce öğretmen tarafından söylenir ve öğrencilerin
tekrar etmeleri istenir. Sözlerin tekrar edilmesinden sonra öğrencilere şarkının
nefes yerleri söylenir ve öğrencilerin doğru nefes yerlerinde nefes almaları sağlanır. Bu
sırada eseri grup arkadaşları ile söylemeleri için öğrenciler cesaretlendirilir (E1.5). Son olarak,
öğrencilerden eserleri grup olarak seslendirirken iş birliği içinde, doğru duruşla, nefes
yerlerine odaklanarak ve müziksel bileşenlere uygun şekilde söylemeleri istenir (SDB2.1,
SDB2.2, E1.4, E3.2, D3.4, D4.1, OB9). Ayrıca eserin ritmik yapısına ya da anlatımına uygun
bedensel hareketler bireysel ve grup olarak yapılabilir. Bu beceriye yönelik bireysel değerlendirmeler;
dereceli puanlama anahtarı, gözlem formu, kontrol listesi gibi araçlardan
biriyle yapılabilir.
MÜZ.7.2.4.
Öğrencilere insan sesinin nasıl oluştuğu ile ilgili sorular sorularak konuya dikkatleri çekilir
(E1.1). Alınan cevaplar doğrultusunda insan sesinin nasıl oluştuğu hakkında bilgiler verilir.
Ses çıkarmada “diyafram nefesinin” önemi açıklanır ve öğrencilere diyafram nefesini
kullanabilmeleri için çeşitli etkinlikler (çiçek koklama, köpek soluması vb.) yaptırılır. Daha
sonra insan sesinin çocukluktan ergenliğe kadar değişime (mutasyona) uğradığına ve bu
dönemlerde ses sağlığının korunmasının önemine vurgu yapılır (D13.4). İnsan seslerinin
ince kadın sesi-soprano; kalın kadın sesi-alto; ince erkek sesi-tenor; kalın erkek sesi-bas
şeklinde değişkenlerden oluştuğu belirlenir. Bu seslerin özelliklerine dikkat çekebilmek
amacıyla işitsel ve çevrim içi araçlardan yararlanılır (OB2). Tanıtılan sesler soru-cevap etkinlikleri
(bilgi yarışması, doğru-yanlış oyunları vb.) ile oyunlaştırılır (SDB1.1. E2.5, E3.8). Bu
seslerle ilgili kültürel mirasa katkısı olan önemli sanatçılar dinletilir, öğrencilerin bu eserler
ve icracılarına saygı duymaları gerektiği vurgulanır (SAB9, D14.3, OB5). Bu yolla öğrencilerin
müzik yaşantıları estetik unsurlarla zenginleştirilir (D7.3). Daha sonra öğrencilerden
dinletilen insan seslerinin her birini ayrıştırmaları, tasnif etmeleri, etiketlemeleri ve kendi cümleleriyle ifade etmeleri istenir (OB1). Değerlendirmeler; gözlem formu, çoktan seçmeli
testler, kısa cevaplı ve açık uçlu sorular, kontrol listeleri, öz değerlendirme formu gibi
araçlardan biriyle yapılabilir. İnsan seslerini sınıflandırabilmelerine yönelik performans görevi
verilebilir.
MÜZ.7.2.5.
Öğrencilere insan ses topluluklarının türleri olan çocuk korosu, gençlik korosu, kadınlar
korosu, erkekler korosu, karma koro, eşlikli/eşliksiz (acapella) koro, tek sesli ve çok sesli
(polifonik) korolar ile ilgili sorular sorularak konuya dikkatleri çekilir (E1.1). Bu toplulukların
özelliklerine dikkat çekebilmek amacıyla görsel ve işitsel materyaller kullanılabilir. Tanıtılan
ses toplulukları soru-cevap etkinlikleri (bilgi yarışması, doğru-yanlış oyunları vb.) ile
oyunlaştırılır (SDB1.1. E2.5, E3.8). Toplulukları görselleştirme sürecinde çevrim içi araçlardan
yararlanılır (OB2, OB4). İlgili ses topluluklarının alan yazınındaki başlıca eserleri dinletilir,
kültürel mirasa katkısı olan başlıca topluluklar tanıtılır (SAB9, OB5). Öğrencilerin bu
eserler ve icracılarına saygı duymaları gerektiği vurgulanır (D14.3). Bu yolla öğrencilerin
müzik yaşantıları estetik unsurlarla zenginleştirilir (D7.3). Daha sonra öğrencilerin bu toplulukların
özelliklerini, benzerliklerini ve farklılıklarını ayrı ayrı sözlü olarak ifade etmeleri
istenir. Değerlendirmeler; gözlem formu, çoktan seçmeli testler, kısa cevaplı ve açık uçlu
sorular, kontrol listeleri, öz değerlendirme formu gibi araçlardan biriyle yapılabilir.
MÜZ.7.2.6.
Öğrencilerin millî kimliklerini tanımalarına olanak sağlayacak belirli gün ve haftaları konu
alan şarkı, türkü ve marş türlerinde söyleyecekleri eser(ler)i dikkatle dinlemeleri istenir
(D11.2, D14.3, D19.2, SAB9, E3.2). Bu tema içerisinde belirli gün ve haftalara denk gelen
önemli günlerde farklı eserlerle, farklı etkinlikler yaptırılır. Öğrencilerin bedenlerini şarkı
söylemeye hazır hâle getirmeleri için “otururken veya ayakta; ayakların omuz hizasında açılarak
vücudun dengeli ve dik bir şekilde durması” gerektiği söylenir. Bu duruş öğretmentarafından
gösterilir ve omurga sağlığı bakımından önemine dikkat çekilir (D13.4). Daha
sonra öğrencilerden bedenini söylemeye hazır hâle getirmeleri istenir ve bu sırada çeşitli
diyafram ve ses egzersizleri yapılabilir. Ardından eserin sözleri önce öğretmen tarafından
söylenir ve öğrencilerin tekrar etmeleri istenir. Sözlerin tekrar edilmesinden sonra öğrencilere
şarkının nefes yerleri söylenir ve öğrencilerin doğru nefes yerlerinde nefes almaları
sağlanır. Bu sırada eseri grup arkadaşları ile söylemeleri için öğrenciler cesaretlendirilir ve
onlardan belirli gün ve haftalarla ilgili söylenen eserin ruhunu (coşku, hüzün vb.) yansıtmaları
beklenir (E1.5). Son olarak, öğrencilerden eserleri grup olarak seslendirirken iş birliği
içinde, doğru duruşla, nefes yerlerine odaklanarak ve müziksel bileşenlere uygun şekilde
söylemeleri istenir (SDB2.1, SDB2.2, E1.4, E3.2, D3.4, D4.1, OB9). Ayrıca eserin ritmik yapısına
ya da anlatımına uygun bedensel hareketler bireysel ve grup olarak yapılabilir. Bu
beceriye yönelik bireysel değerlendirmeler; dereceli puanlama anahtarı, gözlem formu,
kontrol listesi gibi araçlardan biriyle yapılabilir.
MÜZ.7.2.7.
Öğrencilerin ülkemizdeki mesleki müzik eğitimi verilen kurumların neler olabileceği sorusunu
yanıtlamaları ve fikirlerini paylaşmaları istenir (SDB2.2, E1.1.). Daha sonra öğrencilere
bu kurumların ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretim düzeylerinde değişiklik gösterdiği;
ilköğretim düzeyinde bazı konservatuvarların ortaokul kısımlarında, ortaöğretim düzeyinde
güzel sanatlar liselerinde, yükseköğretim düzeyinde ise üniversitelerin eğitim fakülteleri,
güzel sanatlar fakülteleri, konservatuvarları ile askerî/bando müzik okulunda verildiğine vurgu
yapılır. Tanıtılan müzik okullarıyla ilgili soru-cevap etkinlikleri düzenlenir (SDB1.1, E3.8). Bu
okullarda öğrenim görebilmek için ilgili okulun “müzik yetenek sınavını” geçmek gerektiğine
vurgu yapılarak müziğe yeteneği ve ilgisi olan öğrenciler bu okullara yönlendirilebilir. Öğrencilerin
yakın çevrede bulunan mesleki müzik eğitimi kurumlarını ziyaret etmeleri teşvik edilir
(E1.6). Daha sonra öğrencilerin bu kurumların özelliklerini, benzerliklerini ve farklılıklarını ayrı sözlü olarak ifade etmeleri istenir. Değerlendirmeler; gözlem formu, çoktan seçmeli
testler, kısa cevaplı ve açık uçlu sorular, kontrol listeleri, öz değerlendirme formu gibi araçlardan
biriyle yapılabilir.
MÜZ.7.2.8.
Öğrencilere Atatürk’ün müzik eğitimine verdiği önem hakkında sorular sorularak konuya
dikkatleri çekilir (E1.1). Alınan cevaplar doğrultusunda öğrencilerin Atatürk’ün müzik eğitimine
verdiği önem hakkında çeşitli basılı ve çevrim içi materyaller aracılığıyla (kitaplar,
arşivler, anılar vb.) konuyu inceleyip araştırarak çözümlemeleri istenir. Yapılan bu araştırmalarla
Atatürk’ün cumhuriyetin ilanından sonra ilk kurduğu yükseköğretim kurumunun
“Musiki Muallim Mektebi (MMM)” olduğu ve 1 Kasım 1924 yılında kurulduğu belirtilerek
kronolojik olarak müzik eğitiminin geliştirilmesi için harcadığı çabalar göz önüne serilir
(SBAB1, OB2, D14.3, D15.2, D19.2). Ayrıca araştırıp buldukları ve çözümledikleri bu bilgiler
ışığında Atatürk’ün müzik eğitimine verdiği önem hakkındaki fikirlerini sınıflandırmaları istenir.
Daha sonra öğrencilerden Atatürk’ün görüşlerini kendi cümleleri ile sunum yoluyla
yorumlamaları istenir (D7.3). Değerlendirmeler; kısa cevaplı ve açık uçlu sorular, gözlem
formu, çoktan seçmeli testler gibi araçlardan biriyle yapılabilir.
MÜZ.7.2.9.
Öğrencilere somut olmayan kültürel mirasın korunmasına olanak sağlamak amacıyla ortak
repertuvarda yer alan (Bkz: Ortak repertuvar listesi) şarkı, türkü ve marş türlerindeki
eserleri dikkatle dinlemeleri istenir (D14.3, D15.2, D19.3, SAB9, E3.2). Öğrencilerin bedenlerini
şarkı söylemeye hazır hâle getirmeleri için “otururken veya ayakta; ayakların omuz
hizasında açılarak vücudun dengeli ve dik bir şekilde durması” gerektiği söylenir. Bu duruş
öğretmen tarafından gösterilir ve omurga sağlığı bakımından önemine dikkat çekilir
(D13.4). Daha sonra öğrencilerden bedenlerini söylemeye hazır hâle getirmeleri istenir
ve bu sırada çeşitli diyafram ve ses egzersizleri yapılabilir. Ardından eserin sözleri önce
öğretmen tarafından söylenir ve öğrencilerin tekrar etmeleri istenir. Sözlerin tekrar edilmesinden
sonra öğrencilere şarkının nefes yerleri söylenir ve öğrencilerin doğru nefes
yerlerinde nefes almaları sağlanır. Bu sırada ortak repertuvardaki eserlerin bütün yurtta
söylendiğine özellikle dikkat çekilerek eserleri grup arkadaşları ile söylemeleri için öğrenciler
cesaretlendirilir (E1.5). Son olarak, öğrencilerden eserleri grup olarak seslendirirken
iş birliği içinde, doğru duruşla, nefes yerlerine odaklanarak ve müziksel bileşenlere uygun
şekilde söylemeleri istenir (SDB2.1, SDB2.2, E1.4, E3.2, D3.4, D4.1, OB9). Ayrıca eserin ritmik
yapısına ya da anlatımına uygun bedensel hareketler bireysel ve grup olarak yapılabilir.
Bu beceriye yönelik bireysel değerlendirmeler; dereceli puanlama anahtarı, gözlem formu,
kontrol listesi gibi araçlardan biriyle yapılabilir.
MÜZ.7.2.10.
Müzik kültürü temasında öğrenilen müzik eserlerinin ritmik yapısına (tempo) ve anlatımına
(coşkulu, hüzünlü vb.) uygun bedensel hareketler öğrenciler tarafından belirlenir. Ardından
birkaç deneme yapılarak hareketler pekiştirilir. Bunun yanı sıra öğrenciler eğer var
ise daha önce öğrenilen türkülerin “halk oyunları” ile ilgili bedensel hareketleri uygun bir
şekilde yapabilmeleri için öğretmen tarafından sözlü olarak cesaretlendirilir (E1.5). Öğrencilerden
hareketlere odaklanarak bireysel/grup hâlinde eserin ritmik yapısına ya da
anlamına uygun bedensel hareketleri sergilemeleri istenir (KB2.13, E3.2, OB9, SDB2.1,
SDB2.2). Eserlere grup olarak bedensel hareketlerle eşlik ederken öğrencilerin dayanışma
içinde olmaları sağlanır (D3.4, D4.1). Bu beceriye yönelik bireysel değerlendirmeler;
dereceli puanlama anahtarı, gözlem formu, kontrol listesi gibi araçlardan biriyle yapılabilir.
Ritmik yapıya/eserin anlamına uygun hareketler belirlemelerine ve sergilemelerine yönelik
performans görevi verilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilere Klasik Batı Müziği dönemleri, Klasik Batı Müziği toplulukları, insan sesi ve ses
toplulukları, ülkemizdeki mesleki müzik eğitimi kurumları, Atatürk’ün müzik eğitimine verdiği
önem ile ilgili çeşitli araştırma ödevleri verilebilir, projeler yaptırılabilir ve bunları sınıfta
sunmaları istenebilir. Belirli gün ve haftalarla ilgili eserler oluşturmaları ve söylemeleri
istenebilir. Farklı türlerde kendi seçtikleri ya da kendi ürettikleri eserleri doğru duruşla
ezgisel yapılarına uygun olarak uygun olarak solo ya da küçük gruplar hâlinde söylemeleri
istenebilir. Farklı formlardaki (şarkı, türkü, marş vb.) eserleri de araştırmaları ve sınıfta
sunmaları istenebilir. Öğrencilerin dinledikleri müziklere, kendi oluşturdukları bedensel
hareketlerle eşlik etmeleri ve bunu sınıfta sergilemeleri istenebilir. Öğrencilere eserlerin
ritmik yapılarını ve anlatımlarını uygun bedensel hareketlerle ifade edebilecekleri projeler
yaptırılabilir. Çalgı çalabilen öğrencilerin söylenen eserlere kendi çalgılarıyla eşlik etmeleri
sağlanabilir.

Destekleme

Öğrencilere Klasik Batı Müziği dönemleri, Klasik Batı Müziği toplulukları, insan sesi ve ses
toplulukları, ülkemizdeki mesleki müzik eğitimi kurumları, Atatürk’ün müzik eğitimine verdiği
önem ile ilgili çevrim içi araçlar aracılığıyla konuyla ilgili çeşitli görsel ve işitsel materyaller
kullanılabilir, posterler gösterilebilir, videolar izlettirilebilir. Kısa sorular hazırlanarak
soru-cevap etkinlikleri yaptırılabilir. Öğrencilerin ilgisine, gelişim seviyesine uygun kısa,
eğlenceli, kolay anlaşılır eserler belirlenebilir. Şarkı sözlerinin öğrenilmesini kolaylaştırmak
için görsel materyallerden yararlanılabilir ya da eserlerin sözlerini anlatan devinimsel
hareketler kullanılabilir. Bedensel hareketlerin nasıl yapılacağını gösteren görsel ve işitsel
materyaller kullanılabilir. Bedensel hareketleri gösteren videolar düşük oynatma hızı ile
oynatılarak öğrencilerin bedensel hareketleri tekrarlamaları istenebilir. Hareketlere basit
ve yavaş ritimlerle başlanabilir. Sınıftaki öğrencilerden, iş birlikli öğrenme doğrultusunda
akranlarına yardımcı olmaları istenebilir.