3. TEMA: KUR’AN-I KERİM’İ OKUYORUM

Bu temada Maide suresinin 1-22. sayfaları (1-120. ayetler) ile Lokman suresinin 1-4. sayfalarının (1-34. ayetler) usulüne uygun yüzünden okunması amaçlanmaktadır. Bununla birlikte öğrencilerin ilgili sayfaların okunması sırasında, öğrendikleri tecvit kurallarını uygulamaları hedeflenmektedir.
Ders Saati
32
Alan Becerileri
-
Kavramsal Beceriler
KB1. Yüzünden Okuma
Eğilimler
E1.4. Kendine İnanma (Öz Yeterlilik), E3.2. Odaklanma
Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri
SDB3.2. Esneklik
Değerler
D14. Saygı
Okuryazarlık Becerileri
OB2. Dijital Okuryazarlık
Disiplinler Arası İlişkiler
-
Beceriler Arası İlişkiler
-
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

KK.12.3.1. Maide suresinin 1-22. sayfalarını (1-120. ayetler) ve Lokman suresinin 1-4. sayfalarını (1-34. ayetler) usulüne uygun yüzünden okuyabilme

İçerik Çerçevesi

Maide Suresi 1-22. Sayfalar (1-120. Ayetler)
Lokman Suresi 1-4. Sayfalar (1-34. Ayetler)

Anahtar Kavramlar
-
Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; bütüncül dereceli puanlama anahtarı, kontrol listesi, öz değerlendirme formu, gözlem formu, dereceleme ölçekleri ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerden performans görevi olarak Maide suresinin 1-22. sayfaları ve/veya Lokman suresinin 1-4. sayfalarındaki secavend işaretlerini tespit etmeleri ve bu işaretlerle ilgili uygulama kurallarını açıklamaları istenebilir. Yapılan çalışmalar; içinde veri toplama, verileri kaydetme, içerik, sunma ölçütlerinin bulunduğu analitik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin Kur’an’ı güzel okuma kurallarının önemini kavradıkları, temel tecvit kurallarını bildikleri ve Kur’an’ı yüzünden okuma becerisini kazandıkları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere tema içeriğindeki surelerin ilk sayfası okutulur. Öğrencilerin Kur’an-ı Kerim’i yüzünden okuma ile ilgili temel yeterlilikleri belirlenerek okuma düzeylerini geliştirmeye yönelik bir anlayış oluşturulur.

Köprü Kurma

Kur’an-ı Kerim’i yüzünden güzel okumanın, tecvit kurallarını bilme ve uygulama ile yakından ilişkili olduğu ortaya konur. Kur’an-ı Kerim okumanın ibadet olduğu bilgisinden hareketle öğrencilere sahip oldukları inancın gereğini yerine getirmeleri ile toplumun millî ve manevi değerlerini koruyup yaşatmaları arasında bir ilişki olduğu ifade edilir. Günlük hayatta ve namazlarda, mübarek gün ve gecelerde Kur’an-ı Kerim’den bazı sureler, aşrışerifler okumanın kültürümüzdeki yeri vurgulanarak günlük hayatla köprü kurulur.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

KK.12.3.1
Öğrencilere içerik çerçevesinde yer alan surelerin ilk sayfası izletilir/dinletilir veya öğretmen tarafından euzübesmele çekilerek okunur. İdeal manada Kur’an-ı Kerim okumanın, tecvit kurallarını uygulamaya bağlı olduğuna ve öğrencilerin dinledikleri okuyuşta tecvit kurallarının uygulandığına dikkat çekilir. Öğrencilere, gayret gösterdikleri takdirde Kur’an-ı Kerim’i güzel okuyabilecekleri ifade edilerek motivasyon sağlanır. Öğrencilere, okunuşu kolay olan ve ezbere bildikleri birtakım kısa surelerin yüzünden talimi yaptırılır. Öğrencilerin, zihinsel ve bedensel enerjilerini en iyi düzeyde kullanmaları, Kur’an-ı Kerim’i yüzünden güzel okumaya dair bilgi ve becerilerini geliştirebilmeleri ve belirlenen hedeflere ulaşabilmeleri sağlanır (E3.2). Öğrencilerin öğrenme düzeyine göre Kur’an’dan birkaç ayet ya da yarım ila bir sayfa okunacak şekilde koro çalışması yapılır. Öğrencilere Kur’an-ı Kerim öğretilirken “birçok sayfa okutmak yerine bir sayfayı çokça tekrar ettirme” şeklinde bir yöntem takip edilebilir. Öğrencilerin, yüzünden okuma ile ilgili planlama ve yürütme becerilerine olan kişisel inançlarını sürdürmeleri için gerekli olan faaliyetleri gerçekleştirme sürecinde basitten karmaşığa doğru bir yol izlenir (E1.4). Her öğrencinin sınıf içerisinde yeteri kadar okuma süresi almasına dikkat edilir. Yüzünden okuma çalışmaları yapılırken öğrencilerin bire bir çalışma veya gruplar hâlinde ekip (takım) çalışması yapmaları ve yardımlaşma yoluyla iş birliği kurmaları sağlanır. Yüzünden okuma yapılırken öğrencilere karşılaşabilecekleri zor durumlarla baş edebilmeleri için alternatif çözüm yolları bulabilecekleri, bu zorluklarla baş etmek için çaba göstermeleri gerektiği ve bunları aşma sürecinde buldukları alternatif çözüm yollarını uygulamalarının önemi vurgulanır (SDB.3.2). Öğrencilerin, Maide suresinin 1-22. sayfaları ile Lokman suresinin 1-4. sayfalarını güvenilir ve geçerli olan kaynaklardan dinleyip takip etmeleri sağlanır (OB2). Öğrencilere, Kur’an-ı Kerim’in kültürümüzde ayrıcalıklı bir yere sahip olduğu belirtilerek millî ve manevi değerlere duyarlı ve saygılı olunması, etkin dinleme becerileri ve görgü kurallarından hareketle Kur’an-ı Kerim okuyan arkadaşlarının okuyuşunu kesmeden nezaketle dinlemeleri gerektiği vurgulanır (D14.2, 4). Yüzünden okuma seviyesi gelişmiş öğrenciler için zaman zaman süre tutma yöntemiyle okuyuşlar yaptırılabilir. Öğrencilerin, yüzünden okuma düzeylerini tespit edebilmek için takip çizelgeleri düzenlenebilir. Öğrencilere içerik çerçevesinde yer alan surelerin yüzünden okuma uygulamaları yaptırılır. Yapılan bu uygulamalar dereceleme ölçekleri, kontrol listeleri ve gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerden öğrenme kanıtlarında belirtilen performans görevini yapmaları istenebilir. Performans göreviyle ilgili öğrencilere geri bildirim verilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilere, kendi öğrenme özelliklerine uygun bir okuma performansı ortaya koymaları için tema içeriği kapsamına ilave olarak farklı surelerden yüzünden okuma çalışmaları yaptırılabilir. Öğrencilerden, okudukları sayfalarda yer alan tecvit kurallarını bulup tahlil etmeleri istenebilir.

Destekleme

Öğrencilere, kendi öğrenme hızlarında ilerleyebilmeleri için daha önceden ezberledikleri bir sureyi yüzünden okuma çalışması yaptırılabilir. Öğrenciler, güvenilir ve geçerli dijital içeriklerden yararlandırılarak Maide suresinin 1-22. sayfaları ile Lokman suresinin 1-4. sayfalarını dinlemeye ve takip etmeye yönlendirilebilir. Braille alfabesini bilen görme engelli öğrenciler için Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından Braille alfabesi ile hazırlanan Kur’an-ı Kerim kullanılabilir.