3. TEMA: KUR’AN-I KERİM’İ OKUYORUM
KK.11.3.1. Nisa suresinin 1-18. sayfalarını (1-101. ayetler) ve Fussilet suresinin 1-6. sayfalarını (1-54. ayetler) usulüne uygun yüzünden okuyabilme
Nisa Suresi 1-18. Sayfalar (1-101. Ayetler)
Fussilet Suresi 1-6. Sayfalar (1-54. Ayetler)
Öğrenme çıktıları; analitik dereceli puanlama anahtarı, kontrol listesi, dereceleme ölçekleri, öz değerlendirme formu, grup değerlendirme formu, gözlem formu ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerden performans görevi olarak Nisa suresinin 1-18. sayfaları veya Fussilet suresinin 1-6. sayfalarındaki elif lâm takısı, sakin mimin okunuş şekilleri, kalkale, ra harfinin okunuşu ve lafzatullahtaki lâm harfinin okunuşuyla ilgili tecvit kurallarını tespit edip sunmaları istenebilir. Yapılan çalışmalar; içinde veri toplama, verileri kaydetme, içerik, sunma ölçütlerinin bulunduğu analitik dereceli puanlama anahtarı ve özdeğerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin Kur’an-ı Kerim’i güzel okuma kurallarından elif lâm takısı ile ilgili konuları, sakin mimin okunuş şekillerini, kalkaleyi, ra harfinin okunuşuyla ilgili hükümleri ve lafzatullahtaki lâm harfinin okunuş şekillerini bildikleri, Kur’an-ı Kerim’i yüzünden okuma becerisini kazandıkları kabul edilmektedir.
Öğrencilere tema içeriğindeki surelerin ilk sayfası okutulur. Öğrencilerin Kur’an-ı Kerim’i yüzünden okuma ile ilgili temel yeterlilikleri belirlenerek okuma düzeylerini geliştirmeye yönelik bir anlayış oluşturulur. Öğrencilerden ilgili sayfada yer alan tecvit kurallarını bulmaları istenerek öğrencilerin ön bilgileri soru-cevap yöntemiyle tespit edilir.
Kur’an-ı Kerim’i yüzünden güzel okumanın, tecvit kurallarını bilme ve uygulama ile yakından ilişkili olduğu ortaya konur. Kur’an-ı Kerim’i okumanın ibadet olduğu bilgisinden hareketle öğrencilere sahip oldukları inancın gereğini yerine getirmeleri ile toplumun millî ve manevi değerlerini koruyup yaşatmaları arasında bir ilişki olduğu fark ettirilir.
Namazlarda, mübarek gün ve gecelerde Kur’an-ı Kerim’den bazı sureler, aşrışerifler okumanın kültürümüzdeki yeri vurgulanarak günlük hayatla köprü kurulur.
KK.11.3.1
Öğrencilere içerik çerçevesindeki surelerin ilk sayfasının okunuşu dijital araç gereçlerle izletilir/dinletilir veya sayfa öğretmen tarafından euzübesmele çekilerek okunur. İdeal bir Kur’an-ı Kerim okumanın tecvit kurallarını uygulamaya bağlı olduğuna ve öğrencilerin dinledikleri okuyuşta tecvit kurallarının uygulandığına dikkat çekilir. Gayret gösterdikleri takdirde öğrencilerin de Kur’an-ı Kerim’i güzel okuyabilecekleri ifade edilerek onlarda motivasyon oluşturulur. Öğrencilere, okunuşu kolay olan ve ezbere bildikleri birtakım kısa surelerin yüzünden talimi yaptırılır. Öğrencilerin zihinsel ve bedensel yetileri en iyi düzeyde kullanmaları, Kur’an-ı Kerim’i yüzünden güzel okumaya dair bilgi ve becerilerini geliştirebilmeleri ve belirlenen hedeflere ulaşabilmeleri sağlanır (E3.2). Okuma düzeyleri dikkate alınarak öğrencilere Kur’an’dan birkaç ayet ya da yarım ila bir sayfa okunacak şekilde koro çalışması yaptırılır. Öğrencilere Kur’an-ı Kerim öğretilirken “birçok sayfa okutmak yerine bir sayfayı çokça tekrar ettirme” şeklinde bir yöntem takip edilebilir. Her öğrencinin sınıf içerisinde yeteri kadar okuma süresi almasına dikkat edilir. Yüzünden okuma çalışmalarında öğrencilerin, med çeşitleri konusunda bire bir çalışma veya gruplar hâlinde ekip (takım) çalışması yapmaları ve yardımlaşma yoluyla iş birliği kurmaları sağlanır. Öğrenciler bire bir veya grup çalışmalarında takım ruhunu önemser, aldıkları görevleri yerine getirerek takım üyeleri ile saygı ve güven bağları kurar (SDB2.2).
Öğrencilerde çalışma alışkanlıkları ve kendine güven duygusuyla ilgili motivasyon oluşturularak onlardan seslendirme ve uygulama çalışmalarını düzenli bir şekilde sürdürmeleri beklenir (E1.3). Yüzünden okuma seviyesi gelişmiş öğrencilere süre tutma yöntemiyle okuyuşlar yaptırılabilir. Öğrencilerin, yüzünden okuma düzeylerini tespit edebilmek için takip çizelgeleri düzenlenir.
Yüzünden okuma yapılırken öğrencilere karşılaşabilecekleri zor durumlarla baş edebilmek için alternatif çözüm yolları bulabilecekleri, bu zorluklarla baş etmek için çaba göstermeleri gerektiği ve bunları aşma sürecinde buldukları alternatif çözüm yollarını uygulamalarının önemi vurgulanır (SDB.3.2). Öğrencilerin disiplinli, planlı ve istikrarlı olmaları için çalışma alışkanlıklarını geliştirmeleri, hedeflerine ulaşmak için hazırladıkları planı uygularken çalışmalarını ertelemeden zamanı etkili bir şekilde yönetmeleri, kişisel ve grup içi etkinliklerde aktif rol almaları gerektiği vurgulanır (D3.1,2,5). Öğrencilerin, Nisa suresinin 1-18. ve Fussilet suresinin 1-6. sayfalarını geçerli ve güvenilir kaynaklardan dinleyip takip etmeleri sağlanır (OB2). Öğrencilere içerik çerçevesinde yer alan surelerin yüzünden okuma uygulamaları yaptırılır. Yapılan bu uygulamalar; dereceleme ölçekleri, kontrol listeleri, gözlem ve öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerden öğrenme kanıtlarında belirtilen performans görevini yapmaları istenebilir. Performans göreviyle ilgili öğrencilere geri bildirim verilir.
Öğrencilere, kendi öğrenme özelliklerine uygun bir okuma performansı ortaya koymaları için tema içeriğine ilave olarak farklı surelerden yüzünden okuma çalışmaları yaptırılabilir. Öğrencilerden okudukları sayfalarda yer alan tecvit kurallarını bulup tahlil etmeleri istenebilir.
Öğrencilere, kendi öğrenme hızlarında ilerleyebilmeleri için bilişsel çıraklık yöntemi ile sure ezberleme çalışmaları yaptırılabilir.
Kur’an-ı Kerim’i yüzünden okuma güçlüğü çeken öğrenciler, güvenilir ve geçerli dijital içeriklerden yararlanılarak Al-i İmran suresinin 1-15. sayfaları ile Yasin suresinin 1-6. sayfalarını dinlemeye ve takip etmeye yönlendirilebilir. Braille alfabesini bilen görme engelli öğrenciler için Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından Braille alfabesi ile hazırlanan Kur’an-ı Kerim kullanılabilir.