3. TEMA: KUR’AN-I KERİM’İ OKUYORUM

Bu temada Al-i İmran suresinin 1-15. sayfaları (1-115. ayetler) ile Yasin suresinin 1-6. sayfalarının (1-83. ayetler) usulüne uygun yüzünden okunması amaçlanmaktadır. Bununla birlikte ilgili sayfaların okunması sırasında Kur’an-ı Kerim okumaya giriş bilgilerinin ve tecvit kurallarının uygulanması hedeflenmektedir.
Ders Saati
20
Alan Becerileri
-
Kavramsal Beceriler
KB1. Yüzünden Okuma
Eğilimler
E2.3. Girişkenlik, E3.2. Odaklanma
Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri
SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme Becerisi), SDB2.2. İş Birliği
Değerler
D16. Sorumluluk, D18. Temizlik
Okuryazarlık Becerileri
OB2. Dijital Okuryazarlık
Disiplinler Arası İlişkiler
Türk Dili ve Edebiyatı
Beceriler Arası İlişkiler
-
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

KK.9.3.1. Al-i İmran suresinin 1-15. sayfalarını (1-115. ayetler) ve Yasin suresinin 1-6. sayfalarını (1-83. ayetler) usulüne uygun yüzünden okuyabilme

İçerik Çerçevesi

Al-i İmran Suresi 1-15. Sayfalar (1-115. Ayetler)
Yasin Suresi 1-6. Sayfalar (1-83. Ayetler)

Anahtar Kavramlar
-
Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; kontrol listesi, bütüncül dereceli puanlama anahtarı, öz değerlendirme formu ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerden performans görevi olarak Al-i İmran suresinin 1-15. sayfaları veya Yasin suresinin 1-6. sayfalarındaki medditabii, meddimuttasıl ve meddimunfasıl örneklerini tespit edip sunmaları istenebilir. Yapılan çalışmalar; içerisinde araştırma süreci, doğruluk, düzen, sunma ölçütlerinin bulunduğu bütüncül dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin, Kur’an-ı Kerim alfabesindeki harfleri tanıdıkları, bu harflerin çıkış yerlerini bildikleri, Kur’an-ı Kerim’i güzel okuma kurallarından medditabii, meddimuttasıl ve meddimunfasıl konularını öğrendikleri, Kur’an-ı Kerim’i yüzünden okuyabildikleri, sure ve ayet kavramlarını temel eğitim seviyesindeki Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinde öğrendikleri kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere tema içeriğindeki surelerden bazı bölümler okutulur. Öğrencilerin Kur’an-ı Kerim’i yüzünden okuma ile ilgili temel yeterlilikleri belirlenerek okuma düzeylerini geliştirmeye yönelik bir anlayış oluşturulur.

Köprü Kurma

Harflerin mahreçlerini seslendirme ve Kur’an-ı Kerim’i tecvit kurallarına göre yüzünden okuma arasında bir ilişki olduğu ortaya konur.
Günlük hayatta, namazlarda, mübarek gün ve gecelerde Kur’an-ı Kerim okumanın kültürümüzdeki yeri vurgulanarak hayatla bağ kurulur. Kur’an-ı Kerim okumanın kendilerine neler hissettirdiği sorularak öğrencilerde farkındalık oluşturulur.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

KK.9.3.1
Kur’an-ı Kerim okumanın bir ibadet olduğu ifade edilerek ibadetlerde abdestli olmanın gereği üzerinde durulur. Abdestin temizliğe katkısını ortaya koyan hadis örnekleri üzerinden öğrencilere, kişisel temizliğe önem vermenin insanın kendisine ve dinî değerlere saygı duyma, çevre temizliğine dikkat etmenin ise yaşam kalitesine katkıda bulunma anlamına geldiği vurgulanır (D18.1,D3). Öğrencilere içerik çerçevesindeki surelerin ilk sayfası etkileşimli tahtadan izletilir, dinletilir veya öğretmen tarafından euzübesmele çekilerek okunur. Öğrencilere daha önce öğrendikleri tecvit kurallarını uyguladıkları takdirde Kur’an-ı Kerim’i güzel okuyabilecekleri ifade edilerek motivasyon sağlanır. Kur’an-ı Kerim’i okumaya geçen öğrencilere satır satır yüzünden okuma çalışmaları yaptırılır. İlgili satırlar kelime kelime veya birkaç kelime olarak koro hâlinde talim edilebilir. Aynı satırlar öğrencilere yeteri kadar tekrar ettirilir. Öğrencilerin akıcı bir okuyuşa ulaştıkları tespit edildikten sonra okutulan miktar artırılarak yüzünden okuma çalışmalarına devam edilir. Öğrencilerin okuma durumuna göre önce yarım sayfaya ardından bir sayfaya geçirilir. İlgili sayfalar üzerinde koro çalışması yaptırılır. Öğrencilerin derse hazırlıklı gelmeleri istenir. Görev bilincine sahip olmanın ve sorumlulukları zamanında yerine getirmenin önemine dikkat çekilir (D16.3). Gerekli zamanlarda öğrencilerin, kendi içlerinde yardımlaşarak gruplar hâlinde çalışmaları ve birbirlerini dinleyerek ekip çalışması yapmaları sağlanır (SDB2.2). Öğrencileri yüzünden okuma uygulamalarına zorlamadan sınıftaki her öğrenciye arkadaşlarının haklarına saygılı olmak koşuluyla yüzünden okuma yapma fırsatı tanınır (E.2.3). Kur’an-ı Kerim’i yüzünden okuma düzeyi gelişen öğrencilere “süre tutarak okuma etkinliği” yaptırılır. Bu etkinlik çerçevesinde öğrencilerin yeni hedefler belirlemeleri, bu hedeflere ulaşma yolunda motivasyonlarını ayarlamaları, öz değerlendirmede bulunmaları ve kendi öğrenme durumlarını geliştirmeye yönelik çalışmalar yapmaları sağlanır (SDB1.2). Öğrencilerin; Kur’an’ı Kerim’i yüzünden okuma çalışmaları sırasında bilgi ve becerilerini geliştirebilmeleri, belirlenen hedeflere ulaşabilmeleri için zihinsel ve bedensel yetilerini en iyi düzeyde kullanmaları sağlanır (E3.2). Öğrencilerin, Al-i İmran suresinin 1-15. ve Yasin suresinin 1-6. sayfalarını Diyanet İşleri Başkanlığına ait geçerli ve güvenilir genel ağ kaynaklarından dinleyip takip etmeleri sağlanır (OB2).
Al-i İmran suresinin 1-15. sayfaları ve Yasin suresinin 1-6. sayfalarının yüzünden okunmasına yönelik uygulamalar dereceleme ölçekleri ve kontrol listeleri kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerden öğrenme kanıtlarında belirtilen performans görevini yapmaları istenebilir. Performans göreviyle ilgili öğrencilere geri bildirim verilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilere, kendi öğrenme özelliklerine uygun bir okuma performansı ortaya koymaları için tema içeriğine ilave olarak farklı surelerden yüzünden okuma çalışmaları yaptırılabilir.

Destekleme

Öğrencilere, kendi öğrenme hızlarında ilerleyebilmeleri için bilişsel çıraklık yöntemi ile sure ezberleme çalışmaları yaptırılabilir.
Kur’an-ı Kerim’i yüzünden okuma güçlüğü çeken öğrenciler, güvenilir ve geçerli dijital içeriklerden yararlanılarak Al-i İmran suresinin 1-15. sayfaları ile Yasin suresinin 1-6. sayfalarını dinlemeye ve takip etmeye yönlendirilebilir. Braille alfabesini bilen görme engelli öğrenciler için Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından Braille alfabesi ile hazırlanan Kur’an-ı Kerim kullanılabilir.