5. ÜNİTE: SU SPORLARI
BEOSAB1. Hareketi Sergileme, BEOSAB10. Güvenli Ortam Oluşturma
KB1.Temel Beceriler
E1.3. Azim ve Kararlılık, E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E3.5. Açık Fikirlilik, E3.10. Eleştirel Bakma
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.1. Uyum, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
D3. Çalışkanlık, D14. Saygı, D16. Sorumluluk, D18. Temizlik, D19. Vatanseverlik, D20.Yardımseverlik
OB4. Görsel Okuryazarlık
KSE.4.1. Su sporlarının geçmişten günümüze tarihsel gelişimi ve genel özelliklerini açıklayabilme
KSE.4.2. Seçilen su sporlarına ait güvenli ortam oluşturabilme
a) Seçilen su sporlarına ait riskleri belirler.
b) Seçilen su sporlarına ait önleyici tedbirleri alır.
KSE.4.3. Seçilen su sporlarına özgü hareket becerilerini sergileyebilme
a) Seçilen su sporlarına özgü hareket becerilerini algılar.
b) Seçilen su sporlarına özgü hareket becerilerinin basamaklarını gösterir.
c) Seçilen su sporlarına özgü hareket becerilerini farklı ortamlarda uygular.
Su Sporları Tarihçesi
Su Spor Branşları
Güvenlik Önlemleri
Hareket Becerileri
denge, doğa, güvenlik, hareket becerileri, risk, su, su sporları, tedbir, yüzme
Bu ünitenin öğrenme çıktıları; bütüncül dereceli puanlama anahtarı, kontrol listesi, öz değerlendirme, akran değerlendirme ve grup değerlendirme formları kullanılarak ölçülebilir. Ayrıca öğrencilere dünyada ve Türkiye'deki çeşitli su sporları merkezlerine ilişkin bir bülten panosu hazırlamaları için performans görevi verilir. Sunum sürecinde kontrol listesi veya bütüncül dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir. Öğrencilerin performansları izlenerek her öğrenciye yüzme hareketlerinin formuna ve uygunluğuna göre geri bildirim verilir. Öğrencilerden öğretmenin önceden hazırladığı öz ve akran değerlendirme formları ile arkadaşlarını ve kendisini ön yargısız ve tarafsız bir şekilde değerlendirmeleri istenir. Seçilen su sporları ile ilgili risklere karşı önleyici tedbirler almaları sağlanır. Kontrol listesi ile alınan tedbirlerin değerlendirmesi yapılabilir. Bu süreçte öğrencilerin hareketleri gözlemlenerek bireysel geri bildirimler verilir ve hatalı uygulamalar düzeltilir. Öz, akran değerlendirme ve gözlem formları kullanılabilir. Öğrencilerin gelişimi bütüncül dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin olimpiyat oyunlarının varlığından haberdar oldukları ve temel düzeyde bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir. Bulunduğu bölgede su sporları yapılabilecek merkezleri ve burada yapılan su sporları faaliyetlerini bildikleri kabul edilmektedir.
"Su sporlarından herhangi birini uygulama fırsatınız oldu mu?", "Su sporları ile uğraşmak fiziksel ve duyuşsal açıdan nasıl bir etki yaratır?", "Günümüzde gelişen teknoloji, su sporlarında hangi değişikliklere neden olmuş olabilir?", "Engelli bireyler için su sporlarının faydaları neler olabilir?", "Su sporlarının yapıldığı bölgelerdeki farklılıkların nedenleri neler olabilir?" gibi sorularla öğrencilerin ön bilgileri değerlendirilebilir.
Su kaynakları ile şehir, kasaba, köy vb. yerleşim yerlerinin konumları arasında ilişki kurulabilir. Suyun insan yaşamını şekillendirmesiyle insanların suyu kullanım biçimleri arasında bağ kurulabilir. Fen bilimleri dersinde suyun kaldırma kuvveti ile suyun üzerinde dengede kalabilme arasında ilişki kurulabilir.
KSE.4.1.
Yazılı, görsel veya dijital kaynaklar kullanılarak öğrencilerin su sporlarının tarihine ilişkin genel özellikler üzerinde düşünmeleri teşvik edilir. Öğretmen tarafından eski çağlarda insanların yüzmeyi ulaşım sağlamak veya gıda bulmak için bir zorunluluk olarak kullanıldığı açıklanır. Öğrencilerden yüzme, yelken, katamaran, kano gibi sporların başlangıçta bir ihtiyaçtan doğduğuna dair çıkarımlarda bulunmaları istenir (SDB3.3). Müzelere sanal bir gezi düzenlenerek çocuklara ve yetişkinlere yüzme öğretildiğini tasvir eden farklı uygarlıklara ait kabartmalar ile yüzme ve kulaç tekniklerine ilişkin görseller incelenebilir ve bu konular üzerinde tartışmalar yapılabilir. Sürecin etkin bir şekilde yürütülmesi için öğrencilerden su sporlarının tarihsel gelişimi hakkında düşünmeleri ve fikir üretmeleri istenir (E3.5). Fikirler ifade edilirken öğrencilerin birbirlerinin sözünü kesmeden saygıyla dinlemeleri beklenir (D14.1).Öğrencilerin su kaynaklarına yakın bölgelerde yaşamanın yüzme becerilerinin gelişimini teşvik edebileceğini ve bu durumun zamanla su sporlarının rekabetçi branşlara dönüşmesine katkı sağladığını kavrayarak açıklamaları desteklenir (SDB2.1). Öğrencilerin su sporlarıyla ilgili genel özellikleri, verilen bilgi görselleri üzerinden belirlemeleri sağlanır (OB4). Grup çalışması yoluyla öğrencilere, verilen bilgi görselinden yararlanarak su sporlarına ait kavramlar (şnorkel, yelken, kürek, yat, kano vb.) inceletilir (SDB2.2). Bu inceleme sonucunda öğrencilerin su sporlarına ait kavramları belirleyerek açıklamaları sağlanır (SDB1.1). Öğrencilerin su sporlarına ait branşları ve ilgili branşta kullanılan ekipmanları keşfederek öğrenebilmeleri için kelime bulmaca şablonu hazırlanır. Öğrencilerin gruplara ayrılarak buldukları branşlar üzerinde düşünmeleri için birlikte çalışmalarına olanak tanınır (SDB2.1, SDB2.2). Süreç sonunda, su sporlarına ait branşları su içerisinde, su üstünde ve su altında (dalış, yüzme, sörf, su topu, kano vb.) gerçekleştirilen branşlar olarak belirleyerek sınıflandırma tablosuna kaydetmeleri istenir. Öğrencilerin grup çalışmasındaki görevlerini yerine getirme çabası, sorumluluk bilincinin gelişmesine ve öz güvenlerinin artmasına katkı sağlar (D16.3, E1.5). Grup içinde iş birliğini desteklemek ve arkadaşlarına destek olmaya teşvik etmek amacıyla yardımseverlik değeri ile ilişkilendirilecek etkinlikler planlanabilir. Bu süreçte öğrencilerin cömert davranmaları, arkadaşlarına destek sunmaları ve birlikte hareket etmeye yönelik gönüllülük sergilemeleri beklenir (D20.1, D20.2, D20.4). Öğrencilere dünyadaki ve Türkiye'deki çeşitli su sporları merkezlerine ait bülten panosu hazırlatmaya yönelik bir performans görevi verilir (OB4). Sunum sürecinde kontrol listesi veya bütüncül dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir. Grup çalışmaları, grup değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir. Bu süreçte öğrencilerin ülkemizdeki su sporları merkezlerini sahiplenmeleri, millî kültürümüzün bir parçası olarak tanımaları ve ülke varlıklarına saygı duyarak koruma bilinci geliştirmeleri desteklenir (D19.3).
KSE.4.2. Öğretmen eşliğinde yakın çevrede bulunan su sporları branşlarının bulunduğu alanlar gezilerek gözlemlenmesi sağlanır. Öğrencilere “Su sporlarındaki riskler neler olabilir?”, “Su sporlarında güvenlik tedbirlerine uyulmamasının sonuçları neler olabilir?", "Su sporlarında güvenlik tedbirleri nasıl olmalıdır?”, “Suyun derinliği, dalga durumu ve kullanılan ekipmanlar hakkında dikkat edilmesi gereken ne gibi noktalar vardır?” gibi sorularla tartışma ortamı sağlanarak fikirlerini ifade etmeleri istenir (E3.10, SDB2.1). Öğrencilerin görüşleri alındıktan sonra seçilen su sporları için risklerin belirlenerek listelenmesi sağlanır (SDB3.3). Kişi sağlığı ve güvenliği açısından önemli olduğundan öğrencilerin bu konuya hassasiyet göstermeleri beklenir. Seçilen su sporları ile ilgili risklere karşı önleyici tedbirler almaları sağlanır. Kontrol listesi ile alınan tedbirlerin değerlendirmesi yapılabilir. KSE.4.3. Öğrencilerin seçilen su sporunu deneyimlemeleri için uygun ortam ve malzeme sağlanır. Seçilen su sporlarına ilişkin hareketler, öğretmen rehberliğinde görsel kaynaklar, örnek uygulamalar, gösterip yaptırma gibi yöntemlerle gösterilir ve pratik yapmaları sağlanır (D3.4). Öğrencilere gösterilen hareketler dikkatlice izletilir ve her hareketin hangi koşullarda kullanılabileceği hakkında bilgi verilir. Öğrencilere bu becerileri keşfetmeleri için başlangıç seviyesinde ipuçları veya öneriler verilir. Seçili su sporuna uygun içeriklerle öğrencilerin hareket becerilerini algılamaları sağlanır. Öğrencilerden seçilen su sporuna ilişkin hareket becerilerini aşama aşama uygulamaları istenir. Öğretmen tarafından her aşamada geri bildirimler verilir. Uygulama sırasında öğrencilere seçilen su sporunun temel tekniklerine yönelik sorular sorularak beceri gelişimlerini değerlendirmeleri beklenir. Seçilen su sporlarına özgü beceriler geliştirilirken her aşamada öğrencilerin zorlandıkları noktaları belirlemeleri ve performanslarını geliştirmelerine yardımcı olmak amacıyla “Hangi adım üzerinde daha fazla çalışmanız gerekir?", "performansınızı iyileştirmek için bu aşamada neleri farklı yapabilirdiniz?” gibi sorular yoluyla öğrencilere geri bildirim verilir (SDB1.2). Öğrencilerden seçilen su sporlarına ilişkin hareket becerilerinin basamaklarını göstermeleri istenir. Her basamakta yeterli tekrar yapmaları sağlanır (E1.3, D3.1). Öğrencilere geri bildirimler verilerek zorlandıkları noktalarda öğrenciler desteklenir ve başarıları vurgulanarak öz güvenleri güçlendirilir (E1.5). Hareket becerilerine yönelik çalışmaları uygularken ortam, malzeme ve ekipmanlarda farklılık olması durumunda nelerin değişebileceğini ifade etmeleri istenir (E3.5). Öğrencilerin seçilen su sporuna yönelik hareket becerilerini farklı ortamlarda uygulamaları sağlanır (SDB3.1). Öğrencilerden çalışma sonrasında kullanılan malzemeleri ve spor ortamını temiz tutmaları beklenir (D18.2). Bu süreçte öğrencilerin hareketleri gözlemlenerek bireysel geri bildirimler verilir ve hatalı uygulamalar düzeltilir. Öz, akran değerlendirme ve gözlem formları kullanılabilir. Öğrencilerin gelişimi bütüncül dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
Öğrencilere su sporları üzerine belgeseller izletilip dijital platformlar kullanılarak dünyadaki önemli su sporları tesislerini veya müzeleri sanal olarak gezmeleri sağlanabilir. Yüzme ve diğer su sporlarındaki teknolojik gelişmeleri keşfetmek, örneğin hız ölçümü, analiz yazılımları, dalış ekipmanları gibi konuları öğrencilerin tartışmaları istenebilir. Farklı su sporlarının uygulandığı tesislere gezi düzenlenerek burada görev alan tesis amiri, kulüp sporcuları, kulüp antrenörleri ve tesisin sağlık personeli, temizlik görevlileri vb. röportaj yapmaları istenebilir. Su sporları ortamındaki güvenliğin nasıl sağlanacağı, kurtarma teknikleri, ilk yardım uygulamaları gibi konular da işlenebilir.
Öğrencilere farklı yüzme stillerine (serbest stil, kurbağalama, sırtüstü, kelebek) ait videolar izletilebilir. Öğrencilerin teknik hataları anlamak ve düzeltmek adına bu videoları izleyip kendi uygulamalarıyla karşılaştırma yapmaları sağlanabilir. Öğrencilere nefes kontrolü ve zihinsel rahatlama teknikleri (meditasyon, görselleştirme, odaklanma) öğretilebilir. Öğrencilerin seçilen su sporlarına ait temel hareketleri görsel olarak kaydederek öğretmenle birlikte bu kayıtları izleyip teknik geliştirmeleri sağlanabilir. Öğrencilerin su sporlarının temel beceri çalışmalarına ilişkin günlük tutmaları teşvik edilebilir. Su sporları ile ilgili güvenlik önlemleri üzerine öğrencilere bilgilendirici eğitimler verilebilir.


