1. TEMA: DEĞERLERİMİZLE YAŞIYORUZ

Bu temada erdemler ve nezaket kuralları vb. tema içeriğine uygun dört okuma ve bir dinleme metni işlenirken dinleme/izleme, okuma, konuşma, yazma becerilerine ilişkin belirlenen öğrenme çıktılarına ulaşmak amaçlanır.
Ders Saati
31
Alan Becerileri

TAB1. Dinleme/İzleme, TAB2. Okuma, TAB3. Konuşma, TAB4. Yazma

Kavramsal Beceriler

KB1. Yazmak-Çizmek, KB1. Bulmak-Seçmek, KB2.3. Özetleme, KB2.6. Bilgi Toplama, KB2.7. Karşılaştırma, KB2.8. Sorgulama, KB2.10. Çıkarım Yapma, KB2.12. Mevcut Bilgiye/ Veriye Dayalı Tahmin Etme, KB2.13. Yapılandırma, KB2.14. Yorumlama, KB2.16. Muhakeme (Akıl Yürütme), KB2.20. Sentezleme, KB3.1. Karar Verme, KB3.3. Eleştirel Düşünme

Eğilimler

E1.1. Merak, E1.2. Bağımsızlık, E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.3. Girişkenlik, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.8. Soru Sorma, E3.10. Eleştirel Bakma, E3.11. Özgün Düşünme

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

B1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma Becerisi), SDB2.1. İletişim

Değerler

D14. Saygı, D19. Vatanseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB4. Görsel Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Hayat Bilgisi, Fen Bilimleri, Matematik, Beden Eğitimi ve Oyun, Müzik, Görsel Sanatlar
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

 T.D.3.1. Dinlemeyi/izlemeyi yönetebilme
c)     Dinleme kurallarına uygun olarak dinler.
ç)     Dinlediği konuya ilişkin düşüncelerini belirtmek için uygun zamanda söz alır.
T.D.3.2. Dinledikleri/izledikleri ile ilgili anlam oluşturabilme
c)     Dinlediklerinde/izlediklerinde geçen olayların sonrası hakkında tahminde bulunur.
ç)     Dinlediklerindeki/izlediklerindeki bilgiler ile ön bilgileri arasında bağlantı kurar.
ğ)     Dinlediklerine/izlediklerine yönelik düşüncelerini nedenleriyle ifade eder.
h)     Dinlediklerindeki/izlediklerindeki iletilere ilişkin önerilerde bulunur.
T.D.3.3. Dinlediklerini/izlediklerini çözümleyebilme
b)     Dinlediği/izlediği metinde ana fikri/ana duyguyu bulur.
c)     Dinlediği/izlediği metnin konusunu bulur.
T.K.3.1. Konuşmalarını yönetebilme
a)     Konunun özelliğine göre konuşma üslubunu belirler.
ç)     Konuşma kurallarına uygun (ses düzeyi, nezaket ifadeleri, göz teması) bir biçimde
iletişimi sürdürür.
T.K.3.2. Konuşmalarında içerik oluşturabilme
a)     Konuşmanın içeriğine uygun olarak yaşantı ve ön bilgilerinden örnekler verir.
b)     Dinlediği bir konuşmanın nasıl sonuçlanacağına dair tahminlerde bulunur.
T.K.3.3. Konuşma kurallarını uygulayabilme
a)     Konuşmanın özelliğine uygun olarak ses düzeyini ayarlar.
ç)     Konuşmalarında sözcükleri yerinde ve anlamına uygun kullanır.
e)     Konuşmasındaki mesajları açık ve anlaşılır cümlelerle ifade eder.
g)     Konuşmalarında anlamlı ve kurallı cümleler kullanır.
T.O.3.1. Okuma sürecini yönetebilme
a)     Okuyacağı metnin başlığı ve görsellerini inceler.
b)     Noktalama işaretlerine dikkat ederek okur.
T.O.3.2. Okudukları ile ilgili anlam oluşturabilme
a)     Okuduğu metindeki bilgiler ile ön bilgileri arasında bağlantı kurar.
b)     Metnin başlığı ve görsellerinden hareketle metinde geçen bilgiler/olaylar hakkında tahminde bulunur.
ç)     Okuma sırasında metinde verilen bilgilerden ve görsellerden hareketle metinde
geçen bilgilerin/olayların sırası hakkında tahminde bulunur.
j)     Okuyacağı metnin başlığı ve görsellerinden hareketle metnin içeriği hakkında görüş oluşturur.
T.O.3.3. Okuduklarını çözümleyebilme
a)     Okuduğu metindeki karakter, olay, bilgi veya duyguları açıklar.
b)     Okuduğu metnin konusunu bulur.
c)     Okuduğu metindeki ana fikri/ana duyguyu bulur.
T.Y.3.2. Yazılarında içerik oluşturabilme
b)     Bir sözcüğün anlamına ilişkin tahminlerini bağlamdan yararlanarak yazar.
g)     Dinlediği/izlediği bir olayı veya okuduklarını kendi ifadeleriyle yazar.T.Y.3.3. Yazma kurallarını uygulayabilme

T.Y.3.3. Yazma kurallarını uygulayabilme

b)     Yazılarında sözcükleri yerinde ve anlamına uygun kullanır.
f)     Büyük harfleri kuralına uygun yazar.
g)     Yazılarında noktalama işaretlerini (nokta, kesme işareti, virgül, iki nokta, ünlem,
tırnak işareti, soru işareti, kısa çizgi, konuşma çizgisi, yay ayraç, üç nokta, eğik
çizgi) kuralına uygun kullanır

İçerik Çerçevesi

Bu temadaki etkinlikler ve metinler aracılığı ile dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma becerisine ait öğrenme çıktılarının kazandırılması beklenmektedir.

Anahtar Kavramlar

adalet, aile bütünlüğü, çalışkanlık, dürüstlük, dostluk, duyarlı¬lık, estetik, iletişim, mahremiyet, merhamet, mütevazılık, özgürlük, sabır, sağ¬lıklı yaşam, saygı, sevgi, sorumluluk, tasarruf, temizlik, vatanseverlik, yardımseverlik

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; gözlem formu, kontrol listesi ve çalışma kâğıdı kullanılarak değerlendirilebilir. Dinleme/izleme, okuma, konuşma ve yazma becerilerinin birkaçını veya tamamını içeren bir performans görevi verilebilir. Performans görevi analitik dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin bir önceki sınıfta yer alan öğrenme çıktıları doğrultusunda hedeflenen bilgi ve becerilere ulaştığı kabul edilmektedir. 

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin bilgi ve beceri düzeyleri, ilgi alanları, öğrenme stilleri, öğrenme çıktıları ve beklentileri belirlenir. Bu süreçte, öğrencilerin tema ile ilgili hazırbulunuşluk düzeylerinin
tespitinde; hazırlık soruları sorulur, materyal ve çeşitli etkinliklerden yararlanılır.

Köprü Kurma

Öğrencilerin ön bilgilerini harekete geçirmek için konu ile ilgili video, sunu, şarkı gibi materyal veya oyunlar kullanılır. Öğrencilerin metinle bağ kurmasına yönelik dinleme, okuma,konuşma ve yazma çalışmaları yaptırılır.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

Öğrenme-öğretme uygulamaları aşağıdaki sırayla yapılacaktır: 

Bu temadaki okuma etkinliklerinde farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okumaları
sağlanır. Her türlü basılı içerik, katalog, tabela, reklam panoları, kitap kapakları gibi çeşitli yüzeylerdeki farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okumaları sağlanır.

İşlenecek metinle ilgili video, sunu, şarkı gibi materyal belirlenir. Materyal aracılığıyla soru-cevap, beyin fırtınası, tartışma gibi etkinliklerle öğrencilerin metinle etkileşim kurmaları ve metnin içeriğini merak etmeleri sağlanır (E1.1).

Metnin başlığı ve görselleri incelenerek metnin içeriği ile ilgili görüş oluşturulması ve metinde geçen bilgiler/olaylar hakkında tahminde bulunulması sağlanır (KB2.10,KB2.12, OB4, E1.1, E2.3, E3.5, E3.11). Etkinlikler, gözlem formu ve çalışma kâğıdı ile değerlendirilebilir. Metnin başlığı ve görselleri incelenerek metnin içeriğinin merak edilmesi sağlanır. Görseller hakkında görüş oluşturularak görsel okuryazarlık desteklenir (OB4). Öğrencilerden metnin başlığı ve görsellerini değerlendirerek duygu ve düşüncelerini herhangi bir etki altında kalmadan açık ve anlaşılır cümlelerle ifade etmeleri istenir (SDB2.1,SDB1.3). Etkinlikler, çalışma kâğıdı ile değerlendirilebilir. Metnin başlığı ve görsellerine ilişkin duygu ve düşüncelerini dinleyicilerin özelliklerine uygun bir üslupla konuşma kurallarına dikkat ederek ifade etmeleri beklenir. Konuşma sırasında ses düzeyini dinleyicilerin duyabileceği şekilde ayarlaması, konu dışına çıkmadan açık, net ve anlaşılır cümleler kullanması beklenir (KB1, KB3.1, SDB2.1, E2.3, E1.5). Konuşmalar; gözlem formu, derecelipuanlama anahtarı veya kontrol listesi ile değerlendirilebilir. Öğrenciler düşüncelerini ifade ederken diğer öğrencilerin dinleme kurallarına uygun davranmaları, düşüncelerini belirtmek veya metinle ilgili merak ettiği soruları sormak için uygun zamanda söz almaları sağlanır (SDB2.1, E2.3, E3.8, D14). Davranışları gözlem formu veya kontrol listesi ile değerlendirilebilir. 

Metin öncelikle vurgu ve tonlamaya dikkat edilerek sesli bir şekilde örnek olarak okunur. Sesli okuma yapılırken dinleme kurallarına uygun dinlemeleri istenir (SDB2.1, D14). Etkinlikler, gözlem formu veya kontrol listesi ile değerlendirilebilir. Dinleme esnasında öğrencilerin metindeki bilgiler ile ön bilgileri ve yaşantıları arasında bağlantı kurarak dinlemeleri ve okumalarında buna dikkat etmeleri vurgulanır. Metindeki iletiler ile ön bilgileri arasında bağlantı kurarken karşılaştırma yapmaları, iki farklı duruma eleştirel gözle bakmaları istenir (E3.10, KB2.7, KB2.16, KB3.3). Etkinlikler, çalışma kâğıdı veya gözlem formu ile değerlendirilebilir. Metin okunurken uygun kısımlarda okumaya ara verilir, görsellerden ve verilen bilgilerden hareketle metnin devamını tahmin etmeleri ve metindeki iletilere ilişkin önerilerde bulunmaları istenir. Dinledikleri/izledikleri metne yönelik düşüncelerini nedenleriyle söylemeleri istenir (KB2.8, KB2.10, KB2.12, KB2.16, SDB2.1, E1.2, E2.3, E3.5E3.11). Etkinlikler dereceli puanlama anahtarı veya çalışma kâğıdı ile değerlendirilebilir. Öncelikle örnek bir sesli okuma yapılır. Daha sonra ise metni noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okumaları sağlanır. Sessiz okuma sırasında bilinmeyen sözcüklerin belirlenmesi istenir. Metin öğrenciler tarafından noktalama işaretlerine dikkat edilerek sesli okunur. Okuma çalışmaları, gözlem formu veya kontrol listesi ile değerlendirilebilir.

Metnin okunması sırasında belirlenen sözcüklerin anlamlarının, metindeki ipuçlarından yararlanılarak tahmin edilmesi istenir. Tahmin etme süreci tamamlandıktan sonra sözcüklerin anlamları gerekli durumlarda sözlükteki (resimli sözlük, sözlük, kelime haritası, kelime kartları ve benzer araçlardan) anlamlarıyla karşılaştırılıp öğrencinin doğru anlama ulaşması sağlanır (KB2.7, OB1). Etkinlikler, gözlem formu veya çalışma kâğıdı ile değerlendirilebilir. Anlamı öğrenilen sözcük ya da sözcük gruplarının yazılı veya sözlü anlatımlarda yerinde ve anlamına uygun kullanılması sağlanır (KB1, SDB2.1, E1.5). Bunlar gözlem formu veya çalışma kâğıdı ile değerlendirilebilir.

Büyük harflerin kullanıldığı yerler hatırlatılır ve metinde kullanılan büyük harflerin geçtiği yerleri bulmaları istenir. Büyük harflerin kullanıldığı örnek cümleler yazacakları etkinlikler yaptırılır. Yazı çalışmalarına başlamadan Türkçeyi kurallarına uygun kullanmanın öneminden bahsedilir (D19). Bu bölüm gözlem formu veya kontrol listesi ile değerlendirilebilir. Dinledikleri/izledikleri veya okudukları metinleri duygu ve düşüncelerinden yola çıkarak oluş sırasına göre kendi cümleleri ile yazmaları istenir. Yazma sırasında büyük harfleri ve noktalama işaretlerini doğru kullanmaları beklenir (KB2.3, KB2.20). Yazma çalışmaları gözlem formu, çalışma kâğıdı veya dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Metindeki karakter, olay, bilgi veya duyguları kısaca ifade etmeleri istenir. İpuçları verilerek metnin konusu ve ana fikri/duygusu buldurulur. Metnin başlığı ve görsellerinden hareketle yaptıkları tahminlerin doğruluğunu kontrol etmeleri istenir (KB2.6,KB2.13,KB2.14,SDB2.1). Bu bölüm gözlem formu, performans görevi veya kontrol listesi ile değerlendirilebilir.

Metnin konusuna ilişkin kendi yaşantılarından örnekler vermeleri istenir (KB1). Bu bölüm gözlem formu veya öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir. Metnin konusuyla alakalı kendi yaşantılarından örnekler verirken örnek veren öğrencinin konuşması durdurulur. Sınıftaki diğer öğrencilerden konuşmanın nasıl biteceğine dair tahminlerde bulunmaları istenir (KB2.12, KB2.13, E1.5, E2.3). Etkileşimler gözlem formu veya kontrol listesi ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Zenginleştirme sürecinde öğrencilerin hazırbulunuşluk, ilgi ve öğrenme stilleri dikkate alınır ve bunlara ilişkin etkinlik/materyal hazırlanabilir. Bunlar merak uyandıracak, üst düzey düşünmeye yöneltecek ve bireysel öğrenme ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik olabilir. Dinleyeceği/izleyeceği/okuyacağı metinle ilişkili hikâye oluşturma, canlandırma yapma, dijital araçlardan yararlanma, görsel oluşturma, oyun tasarlama, sunu hazırlama, yazarın iletilerini sorgulama, tartışma, metni yeniden kurgulama gibi etkinliklerle süreç zenginleştirilebilir.
Zenginleştirme sürecinde öğrenme ortamları öğrencilerin farklı öğrenme stillerine göre bireysel ve iş birlikli çalışmalara katkı sağlayacak şekilde tasarlanabilir. Bununla birlikte
okul dışı öğrenme ortamları da sürece dâhil edilebilir.

Destekleme

Destekleme sürecinde öğrencilerin hazırbulunuşluk, ilgi ve öğrenme stilleri dikkate alınırken etkinlikler/materyal sade, kolay ve anlaşılır olabilir. Bunlar tüm duyulara hitap edecek şekilde basitten karmaşığa, yakından uzağa, somuttan soyuta gibi öğrenme ilkelerine uygun ve tüm öğrenme ortamlarında uygulanacak şekilde düzenlenebilir.
Destekleme sürecinde oyun, bilmece sorma, bulmaca çözme şarkı ve tekerleme söyleme, sayışma ve canlandırma yapma gibi etkinliklerden ve görsel eşleştirme kartlarından
yararlanılabilir. Etkinlikler yapılırken öğrencilerin zorlandıkları yerlerde onlara ipuçları verilebilir

Öğretmen Yansıtmaları

Öğretmen, öğrenme-öğretme uygulamaları sürecinde mevcut durumu gözden geçirir, durumla ilgili çıkarımda bulunur ve durumu değerlendirir. İlgili sürecin bütününde ise karşılaştığı sorunlar, özel hâller, öneriler, iyileştirmeler gibi durumları somut olarak belirtir.
Özel durumlar için anekdot kayıtları alabilir.
Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.