3. TEMA: SAYILAR VE NİCELİKLER (3)

Bu temada öğrencilerin paraları (1 TL, 5 TL, 10 TL, 20 TL, 50 TL, 100 TL ve 200 TL) temsil ettiği büyüklükleri tanıyabilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
7
Kavramsal Beceriler

KB1. Temel Beceriler

Eğilimler

E1.1. Merak, E2.5. Oyunseverlik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D17. Tasarruf, D19. Vatanseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB3. Finansal Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Beden Eğitimi ve Oyun
Beceriler Arası İlişkiler
MAB3. Matematiksel Temsil (MAB3.1. Matematiksel Temsillerden Yararlanma), MAB5. Matematiksel Araç ve Teknoloji ile Çalışma (MAB5.1. Matematiksel Araç ve Teknolojiden Yararlanma)
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

MAT.1.1.9.  Paraların (1 TL, 5 TL, 10 TL, 20 TL, 50 TL, 100 TL ve 200 TL) temsil ettiği büyüklükleri tanıyabilme

İçerik Çerçevesi

Nicelikler (Paralarımız)

Anahtar Kavramlar

Genellemeler

  • Para değişim aracıdır. 

Anahtar Kavramlar

  • Türk lirası, lira, para, değişim, takas

Sembol ve Gösterimler

  • TL, ₺
Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; açık uçlu sorular içeren çalışma kâğıtları, kontrol listesi, bütüncül dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir. 

Parasının değeri karşılığında alabileceği ürünleri kendi seçmesi, mevcut parası karşılığında hangi ürünleri aldığı gibi performans görevleri verilerek belirlenen ölçütlere göre kontrol listesi veya bütüncül dereceli puanlama anahtarı üzerinden değerlendirilebilir. 

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Paraların madenî ve kâğıt para olarak iki farklı şekilde ve paranın bir değişim aracı olduğunu bildikleri, 100’e kadar (100 dâhil) ileriye doğru birer, beşer ve onar; 20’den geriye doğru birer ritmik sayma yaptıkları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere içerisinde para da bulunan farklı nesneler veya nesne görselleri verilerek bunlardan hangilerinin para olduğunu söylemeleri istenir. Öğrencilere para resimlerinin olduğu çalışma kâğıtları verilerek bu paraları günlük yaşamda kullanıp kullanmadıkları, kullanıyorlarsa bunlarla neler alabilecekleri sorulur. 

Köprü Kurma

Para ile ilgili olarak günlük yaşamdan alınabilecek ürünlere örnek verilir. Verilen örneklerle günlük yaşamda alınabilecek ürünlerin eşleştirmesine yönelik etkinlik düzenlenir. Süreçte paranın günlük yaşamda sürekli kullanıldığı vurgulanır.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

MAT.1.1.9
Öğrencilere farklı paraların görselleri verilerek para değerlerini okumaları ve değerleri büyüklüklerine göre sıralamaları istenir (MAB3.1, MAB5.1). Sıralama yaparken 200 TL sıralamaya dahil edilmez. 200 TL yalnızca görsel olarak tanıtılır. Para değerinin anlaşılması sağlanarak paranın günlük yaşamda satın alma durumu ile ilgili örnekler verilir. Bu süreçteTürk lirasının kısaltması ve simgesi gösterilir. 

Paranın temsil değeri ile alınabilecek uygun ürünün hangileri olabileceğine dair açık uçlu sorular içeren çalışma kâğıtları kullanılabilir. Çalışma kâğıtlarının değerlendirilmesine yönelik bütüncül dereceli puanlama anahtarı kullanılarak öğrencilere dönütler verilebilir.

 Alışveriş istasyonu (manav, pazar, kırtasiye vb.) oluşturularak öğrencilerde konuya karşı merak uyandırılır (E1.1). Oluşturulan istasyonda drama vb. yöntemler ile öğrencilerin oyun yoluyla ekip ruhunu yaşamaları ve bu yol ile paraların büyüklüklerini incelemeleri sağlanır (SDB2.2, E2.5). Bu aşamada öğrencilerin ihtiyaç, ilgi ve istekleri göz önüne alınarak bilinçli tüketici olunmasına yönelik bilgilendirme yapılır (D17.2, OB3).

Alışveriş istasyonunda seçtiği herhangi bir ürünü farklı değerlerdeki paralarla değişik şekillerde alması sağlanır (10 TL’lik ürünü, iki adet 5 TL ya da 1 tane 10 TL ile almak gibi). 20 TL’ye iki farklı ürün alınabileceği gibi tek bir ürün de alınabileceğinin fark edilmesini sağlayacak performans görevi verilebilir. Parasının değeri karşılığında alabileceği ürünleri kendi seçmesi sağlanır. Mevcut parası karşılığında hangi ürünleri aldığı kontrol listesi üzerinden değerlendirilebilir. 

Alışverişin yalnızca ihtiyaçlar doğrultusunda yapılması gerektiği vurgulanarak öğrencilerin tasarruf yapmanın önemini anlamaları sağlanır (D17.2, OB3). Alınan ihtiyaç fazlası ürünlerin israfa neden olduğu belirtilip ülke kaynaklarını korumanın önemine vurgu yapılır (D19.4). Paraların üzerinde bulunan değerli şahsiyetlerin ülke ve dünya tarihine verdiği katkılar anlatılarak vatan sevgisine yönelik farkındalık düzeyinin artmasına ilişkin açıklamalar yapılır (D19.1).

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Günlük yaşamda 1 TL, 5 TL, 10 TL, 20 TL, 50 TL, 100 TL ve 200 TL ile alınabilecek ürünleri listelemeleri veya olanaklar dâhilinde fotoğraflamaları istenir.
Haftalık verilen harçlığın bireysel ve gerekçeli bir şekilde harcanmasının planlanması istenerek günlük yapılacak harcama miktarının belirlenmesi sağlanır.

Bazı para değerleri verilerek bu miktarlara farklı miktarlardaki alt para birimleri ile ulaşmaya çalışmaları sağlanır.

Destekleme

Öğrencilerin bireysel öğrenme hızları da dikkate alınarak farklı öğretim yöntemleri kullanılır (iş birlikli öğretim, oyunlaştırılarak öğretim vb.). 1 TL, 5 TL, 10 TL, 20 TL, 50 TL, 100 TL ve 200 TL ile sınırlı kalmak kaydıyla para sayma oyunları oynanır. 

Bir para miktarı belirlenir. Bununla günlük yaşamlarında neler alınabileceğine ilişkin görsel materyallerden faydalanılarak alabileceklerine ilişkin etkinlik düzenlenir.

Paraların tanıtıldığı çoklu duyuya hitap edebilecek dijital veya dijital olmayan nesneler kullanılarak öğrencilerin kendi hızlarında ilerlemeleri sağlanır.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.