2. ÖĞRENME ALANI: SAĞLIĞIM VE GÜVENLİĞİM
KB2.8. Sorgulama, KB2.20. Sentezleme
E1.4. Kendine İnanma (Öz Yeterlilik), E3.10. Eleştirel Bakma, E3.11. Özgün Düşünme
SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme)
D8. Mahremiyet, D13. Sağlıklı Yaşam, D16. Sorumluluk, D18. Temizlik
OB4. Görsel Okuryazarlık
HB.3.2.1. Sağlığını korumaya yönelik davranışlarını düzenleyebilme
a) Sağlığını korumaya yönelik davranışları fark eder.
b) Sağlığını korumak için uygun olmayan davranışlarında değişiklik yapar.
HB.3.2.2. Güvenliğini tehdit eden bir durumla karşılaştığında yapması gerekenleri sorgulayabilme
a) Güvenliğini tehdit eden durumları belirler.
b) Güvenliğini tehdit eden bir durumla karşılaştığında yapması gerekenler hakkında soru sorar.
c) Güvenliğini tehdit eden bir durumla karşılaştığında yapması gerekenler hakkında bilgi toplar.
ç) Güvenliğini tehdit eden bir durumla karşılaştığında yapması gerekenler hakkında çıkarım yapar.
HB.3.2.3. Trafik kurallarına uymanın önemine ilişkin özgün ürünler oluşturabilme
a) Trafik kurallarına uymanın önemini belirler.
b) Trafik kurallarına uyma ile güvenliği arasında ilişki kurar.
c) Trafik kurallarına uymanın önemine ilişkin özgün bir ürün oluşturur.
Sağlığı Koruma
Güvenliği Tehdit Eden Durumlar
Trafik Kuralları
sağlık, güvenlik, trafik kuralları
Öğrenme çıktıları; gösteri, rol oynama, yapılandırılmış röportaj, görüşme gibi teknikler kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerden istenen afiş, broşür, özgün bir metin ve slogan yazma gibi ürünler dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Bütüncül değerlendirme için tüm öğrenme çıktılarından oluşan bir izleme testi uygulanabilir.
Öğrencilerden sınıf içi performans görevi olarak sağlığını korumanın önemine yönelik hikâye, şiir, şarkı gibi özgün bir ürün oluşturmaları istenebilir. Ürününü oluşturabilmek için ihtiyaç duyacağı materyalleri belirlemeleri ve bu materyalleri getirmeleri istenebilir. Öğrencilerden oluşturdukları ürünleri sınıfta sergilemeleri veya sunmaları istenebilir.
Ürünler dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin sağlıklı büyüme ve gelişme, yüz yüze ve çevrim içi ortamlarda kişisel alan sınırlarını koruma ve temel trafik işaret levhaları ile ilgili ön bilgilerinin olduğu kabul edilmektedir.
Sağlıklı büyüme ve gelişme ile alışkanlıkları arasındaki ilişkiyi içeren kısa cevaplı maddelerin olduğu çalışma kâğıdı yaptırılabilir.
Öğrencilerden yüz yüze ve çevrim içi ortamlarda kişisel alan sınırları ile ilgili üç doğru ve bir yanlış gibi teknikler kullanarak bildiklerini paylaşmaları istenebilir.
Öğrencilerden sağlığını koruma, kendini güvende hissettiği durumlar ve trafik kurallarının önemi ile ilgili örnekler vermeleri istenir.
“Temel trafik işaret levhaları ve trafik kurallarının olmadığı bir ortamda neler olabilir?” sorusundan yola çıkarak beyin fırtınası tekniği uygulanır.
HB.3.2.1
Öğrencilerden sağlığını korumaya yönelik davranışlarını düzenleyebilmeleri (SDB1.2, SDB1.2.SB1, SDB1.2.SB3) beklenir. Sağlığını korumaya yönelik olan davranışlarını fark etmeleri (a) istenir. Bunun için öğrencilere konuya ilişkin örneklerin yer aldığı görsel, animasyon, karikatür, video gibi eğitici içerikler sunulur (OB4). Öğrencilerden sunulan içerikler hakkında fikirlerini paylaşmaları ve sağlığını koruma ile ilgili davranışlarını değerlendirmeleri istenir (E1.4). Bunun için günlük tutma gibi etkinlikler yaptırılır (D16.3). Öğrencilerden sağlığını korumak için uygun davranışlar sergilemeleri (b) beklenir. Uyku düzeni, yeterli ve dengeli beslenme, ağız ve diş sağlığı, mevsimine göre giyinme, kişisel bakım ve temizliğe dikkat etme konuları üzerinde durulur (D13.4, D18.2). Bu konular hakkında araştırma yapmaları istenir. Ulaştıkları bilgileri kullanarak hikâye, şiir, şarkı gibi özgün bir ürün hazırlamaları ve ürünlerini sergilemeleri veya sunmaları istenir. Ürünler dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
HB.3.2.2
Öğrencilerden güvenliğini tehdit eden bir durumla karşılaştığında yapmaları gerekenleri sorgulayabilmeleri (KB2.8) beklenir. Bunun için akran baskısı, yüz yüze ve çevrim içi ortamlarda kişisel alan ihlali gibi güvenliğini tehdit eden durumları belirlemeleri (a) ve bu durumlarla karşılaştıklarında yapmaları gerekenler hakkında soru sormaları (b) istenir. Öğrencilere konu ile ilgili örnek olay, çalışma yaprağı gibi materyaller sunulur. Verilen örnek olaylar üzerinden beyin fırtınası, büyük grup tartışması gibi teknikler kullanılarak öğrencilerden konu ile ilgili sorular sormaları istenir (E3.10). Öğrencilerden güvenliğini tehdit eden bir durumla karşılaştıklarında yapmaları gerekenler hakkında bilgi toplamaları (c) istenir. Öğrencilere konu ile ilgili kısa film, kamu spotu gibi eğitici materyaller sunulur. Öğrencilerden sunulan materyallerden elde ettikleri bilgileri not etmeleri istenir. Konu ile ilgili bir uzman sınıfa davet edilerek öğrencilere bilgilendirme yapması istenebilir. Öğrencilerden güvenliğini tehdit eden bir durumla karşılaştıklarında yapmaları gerekenler hakkında çıkarımda bulunmaları (ç) beklenir. Öğrencilerden konu ile ilgili elde ettikleri bilgilere dayalı olarak güvenliğini tehdit eden durumlarda yapılması gerekenlere yönelik örnekler sunmaları istenir. Bu aşamada özellikle güvenliğini tehdit eden bir kişi veya durumdan uzaklaşma, yüksek sesle yardım isteme, ailesine haber verme, çevrim içi ortamlarda tanımadığı kişilerle konuşmama gibi davranışlar üzerinde durulur (D8.2, D8.4). Öğrencilerden bu durumları gösteri, rol oynama, pandomim gibi tekniklerle canlandırmaları istenir. Afiş, broşür gibi ürünler hazırlamaları (SDB2.1, SDB2.1.SB2) ve bu ürünleri öğrenme galerisinde sergilemeleri istenir. Ürünlerin değerlendirilmesinde bütüncül dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.
HB.3.2.3
Öğrencilerden trafik kurallarına uymanın önemine ilişkin özgün ürünler oluşturabilmeleri (KB2.20) beklenir. Trafik kurallarına uymanın önemini belirlemeleri (a) istenir. Yakın çevresindeki kişilerle konu ile ilgili yapılandırılmış görüşme, röportaj gibi çalışmalar yapmaları beklenir. Trafik kuralları ile ilgili yazılı veya görsel kaynaklar sunulur. Öğrencilerden trafik kurallarının önemi hakkında işbirlikli öğretim, altı şapkalı düşünme gibi tekniklerle tartışmaları istenir. Öğrencilerin trafik kurallarına uyma ile güvenlik arasında ilişki kurmaları (b) ve trafik kurallarına uymanın önemine ilişkin özgün bir ürün oluşturmaları (c) beklenir. Öğrencilerden toplumsal yaşamı etkileyen (D16.2) trafik kurallarının güvenlik ile ilişkisini anlatan özgün bir metin yazma, slogan oluşturma gibi çalışmalar yapmaları ve bunları paylaşmaları istenir (E3.11). Yapılan çalışmalar dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilerebilir ve öğrencilerin portfolyolarına dâhil edilir.
Öğrencilerden sağlığını koruma ile ilgili araştırma yapmaları ve araştırma raporu hazırlamaları istenebilir.
Trafik kurallarına uyulmadığı takdirde neler olabileceğine ilişkin özgün bir sunum hazırlamaları istenebilir.
Öğrencilerden sağlığını koruma ve güvenliğini tehdit eden durumlar ile ilgili örnekler vermeleri istenebilir.
Öğrenme süreci oyunlaştırılarak trafik kurallarının önemi vurgulanabilir.
Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.