1. ÖĞRENME ALANI: BEN VE OKULUM
SBAB5. Sosyal Katılım
KB1. Temel Beceriler
E1.4. Kendine İnanma (Öz Yeterlilik), E2.2. Sorumluluk, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.8. Soru Sorma, E3.11. Özgün Düşünme
D1. Adalet, D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D10. Mütevazılık, D11. Özgürlük, D12. Sabır, D14. Saygı, D16. Sorumluluk, D19. Vatanseverlik, D20. Yardımseverlik
OB6. Vatandaşlık Okuryazarlığı
HB.3.1.1. Kendini geliştirmek istediği alana ilişkin plan yapabilme
a) Kendini geliştirmek istediği bir alanı belirler.
b) Belirlediği alana ilişkin benzer deneyimleri inceler.
c) Kendini geliştirmek istediği alana ilişkin yapılması gerekenlerle ilgili kısa ve uzun vadeli planlarını belirler.
HB.3.1.2. Okuldaki hak ve sorumluluklarına uygun davranabilme
HB.3.1.3. Çocuk haklarını tanıtmak için fikirlerini eyleme dönüştürebilme
a) Çocuk haklarını tanıtmak için farkındalık projeleri geliştirir.
b) Çocuk haklarını tanıtmak için farkındalık projelerini paylaşır.
Kişisel Gelişim
Okuldaki Hak ve Sorumluluklar
Çocuk Hakları
iş birliği, hak, sorumluluk
Öğrenme çıktıları; öz değerlendirme formu, gözlem formu, akran değerlendirme formu, portfolyo, yapılandırılmış röportaj ve görüşme araçları kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerden istenen kişisel gelişim günlüğü, hedef-zaman çizelgesi gibi ürünler dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Tüm öğrenme çıktılarından oluşan bir izleme testi uygulanabilir. Öğrencilerden çocuk haklarını tanıtmak için farkındalık projeleri geliştirmeleri istenebilir. Öğrencilerden proje tanıtım metni yazmaları ve projelerini sunmaları istenebilir. Proje çalışmaları ürün değerlendirme formu kullanılarak dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin güçlü ve gelişime açık olduğu yönlerinin farkında oldukları kabul edilmektedir.
Öğrencilerin ailede üzerine düşen görev ve sorumluluklarını bildikleri kabul edilmektedir.
Öğrencilere kendilerini geliştirmek istedikleri alana ilişkin plan yapmaları ve okuldaki hak ve sorumluluklarına uygun davranmaları ile ilgili aşağıdakilere benzer etkinlikler uygulanabilir:
• Öğrencilerden güçlü ve gelişime açık olduğu alanları listelemeleri istenebilir.
• Okuldaki görev ve sorumluluklarını öğrenme günlüğüne yazmaları istenebilir.
Öğrencilerden gelecekle ilgili hayallerini paylaşmaları istenir. Öğrencilere grup etkinliklerinde iş birliği yaparken nelere dikkat ettiklerine ilişkin sorular sorulur.
Öğrencilere okuldaki hak ve sorumluluklarının neler olduğu sorulur.
HB.3.1.1
Öğrencilerden kendilerini geliştirmek istedikleri alana ilişkin plan yapabilmeleri (SBAB5, SBAB5.3.SB1, SBAB5.3.SB2, SBAB5.3.SB3) beklenir. Kendilerini geliştirmek istedikleri bir alan belirlemeleri (a) sağlanır. Konu ile ilgili öz değerlendirme formu kullanarak hangi alanlarda kendilerini geliştirmek istediklerini belirlemeleri istenir (E1.4). Öğrencilerden belirlediği alana ilişkin benzer deneyimleri incelemeleri (b) beklenir. Alanında tanınmış, tarihe geçmiş bilim insanı, sporcu, sanatçı gibi kişilerin başarı öykülerini araştırmaları istenir. Öğrencilerden başarı öykülerini araştırırken bu kişilerin başarılı olmalarında etkili olan, kararlı olmak (D11.2), kendi özelliklerini ve ihtiyaçlarını önemsemek, zayıf ve güçlü yönlerinin farkında olmak (D10.1) gibi davranışlar üzerinde durmaları beklenir. Öğrencilerden bu kişilerin emeklerine, başarılarına ve süreçteki fedâkarlıklarına yönelik (D14.3, D19.2) düşüncelerini belirtmeleri istenir. Benzer deneyimlerden yola çıkarak kendilerini geliştirmek istedikleri alana ilişkin yapmaları gerekenlerle ilgili kısa ve uzun vadeli planlar belirlemeleri (c) beklenir. Bu aşamada beyin fırtınası, fikir taraması gibi teknikler kullanılır. Öğrencilerden ürettikleri fikirlerden oluşan (E3.11) kişisel gelişim günlüğü, hedef-zaman çizelgesi gibi planlama yapabileceği bir ürün hazırlamaları istenir. Ürünler dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
HB.3.1.2
Öğrencilerden okuldaki hak ve sorumluluklarına uygun davranabilmeleri (KB1) beklenir. Öğrencilerden okuldaki hak ve sorumluluklarını fark etmeleri istenir. Bunun için beyin fırtınası, görüş geliştirme gibi tekniklerle öğrencilerin konu ile ilgili görüşlerini paylaşmaları teşvik edilir (SDB2.1, SDB2.1.SB2). Öğrencilerin okuldaki hak ve sorumluluklarına ilişkin sormak istediklerini (E3.8) yapılandırılmış röportaj, görüşme gibi yöntemlerle öğretmen ya da okul yöneticilerine sormaları istenir. Grup çalışması yaparak elde ettikleri bilgilerle okuldaki hak ve sorumluluklarına ilişkin bir liste hazırlamaları sağlanır. Bu süreçte haklarını bilip korumanın (D1.1), sorumluluklarını yerine getirmenin (D16.2) her bireyin görevi olduğu üzerinde durulur (OB6). Öğrencilerin okuldaki hak ve sorumluluklarına uygun davranışlar sergilemeleri beklenir. Öğrencilerden okulda uygulamak istedikleri bir proje için öneri sunmalarına ve sosyal etkinliklerle ilgili isteklerini ifade etmelerine yönelik çalışmalar yapılır. Öğrencilerin bu proje ve sosyal etkinlik çalışmalarında görev ve sorumluluklarını yerine getirmeleri istenir. Öğrencilerin okuldaki hak ve sorumluluklarına uygun davranışları içeren günlük, haftalık vb. çizelgeler öğretmen tarafından hazırlanabilir ve öğrencilerin bu çizelgeleri doldurmaları istenebilir. Ayrıca öğrencilerden konu ile ilgili kendi davranışlarını öz değerlendirme formuyla değerlendirmeleri de istenebilir.
HB.3.1.3
Öğrencilerden çocuk haklarını tanıtmak için fikirlerini eyleme dönüştürebilmeleri (SBAB5, SBAB5.5.SB1, SBAB5.5.SB2) beklenir. Çocuk haklarını tanıtmak için farkındalık projeleri geliştirmeleri (a) istenir. Öğrencilere Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’de yer alan haklara yönelik örnekler sunulur (OB6.3). Öğrencilere sahip oldukları haklara ilişkin görüş geliştirme, fikir paylaşma, öğrenme halkası gibi tekniklerle çeşitli etkinlikler yaptırılır. Küçük gruplar oluşturularak konu ile ilgili farkındalık projesi hazırlama görevi verilir. Öğrencilerin görev paylaşımı yapmaları (SDB2.2, SDB2.2.SB1) istenir. Bu süreçte öğrencilerden düşüncelerini arkadaşlarıyla açık bir şekilde (E3.5) paylaşmaları (SDB2.2, SDB2.2.SB2), farklı düşünceler üzerinde uzlaşmaları beklenir (SDB2.2, SDB2.2.SB3). Bunun gibi süreçlerde öğrencilerin sorumluluk almaları (E2.2), kendilerini ifade ederken duygu, düşünce ve davranışlarında kontrollü olmaları (D12.2) üzerinde durulur. Öğrencilerden görev paylaşımına uygun olarak görevlerini yerine getirmeleri (D3.4, D16.3) istenir. Süreç boyunca grup çalışmasında yardımlaşmanın (D4.1) ve dayanışmanın (D20.2) önemine vurgu yapılır (SDB2.2, SDB2.2.SB4). Öğrencilerden çocuk haklarını tanıtmak için geliştirdikleri farkındalık projelerini paylaşmaları (b) beklenir. Proje tanıtım metni yazmaları ve projelerini sunmaları istenir. Öğrencilerin proje çalışmaları dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerden kendilerini geliştirebilmek için araştırma yapmaları istenebilir. Gelecek yaşamlarına yönelik hayalleri ile ilgili bir sunum hazırlamaları istenebilir.
Öğrencilerden okuldaki hak ve sorumluluklarına ilişkin sunum, duyuru bülteni gibi özgün bir ürün oluşturmaları istenebilir.
Öğrencilerden kendilerini geliştirebilmek için hayallerine ilişkin resim yapmaları istenebilir.
Okuldan beklentilerine ilişkin alternatif görüşlerini yansıtabilecekleri bir istek kutusu hazırlamaları istenebilir.
Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.