3. ÖĞRENME ALANI: AİLEM VE TOPLUM

Bu öğrenme alanının içeriğini; ailenin önemi, nezaket ve görgü kuralları, öğrencinin görev ve sorumlulukları oluşturmaktadır. Bu doğrultuda öğrencilerin aile yaşantılarından yola çıkarak ailenin önemini yorumlayabilmeleri, toplumsal yaşamda nezaket ve görgü kurallarına uygun davranmaları, yakın çevrelerinde üzerlerine düşen görev ve sorumlulukları günlük hayatlarına yansıtabilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
20
Kavramsal Beceriler

KB1.Temel Beceriler, KB2.14. Yorumlama, KB2.15. Yansıtma

Eğilimler

E2.1. Empati

Programlar Arası Bileşenler
Değerler

D2. Aile Bütünlüğü, D5. Duyarlılık, D14. Saygı, D15. Sevgi, D16. Sorumluluk

Okuryazarlık Becerileri

OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Türkçe, Sosyal Bilgiler
Beceriler Arası İlişkiler
SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

HB.2.3.1. Ailenin önemini yorumlayabilme
a) Ailenin önemine ilişkin verilen örnekleri inceler.
b) Ailenin önemine ilişkin yaptığı çıkarımları kendi cümleleri ile ifade eder.

HB.2.3.2. Toplumsal yaşamda nezaket ve görgü kurallarına uygun davranabilme

HB.2.3.3. Yakın çevresinde üzerine düşen görev ve sorumlulukları günlük yaşamına yansıtabilme
a) Yakın çevresinde üzerine düşen görev ve sorumluluklarını gözden geçirir.
b) Yakın çevresinde üzerine düşen görev ve sorumluluklarına ilişkin çıkarımda bulunur.

İçerik Çerçevesi

Ailenin Önemi
Nezaket ve Görgü Kuralları
Öğrencinin Görev ve Sorumlulukları

Anahtar Kavramlar

aile, nezaket ve görgü kuralları, görev ve sorumluluk

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları; performans görevi, bütüncül dereceli puanlama anahtarı, canlandırma, kontrol listesi, davranış takip çizelgesi, portfolyo gibi ölçme araçları kullanılarak değerlendirilebilir. Bütüncül değerlendirme için tüm öğrenme çıktılarından oluşan bir izleme testi uygulanabilir.
Öğrencilere ailenin önemiyle ilgili çıkarımlarını ifade edebilecekleri bir sınıf içi performans görevi verilebilir. Konu ile ilgili kısa bir yazı, hikâye, masal gibi bir ürün oluşturmaları istenebilir. Ürünler bütüncül dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin ailenin özellikleri, ailede uymaları gereken nezaket kuralları, ailede üzerine düşen görev ve sorumlulukları hakkında ön bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere ailenin önemi, nezaket ve görgü kurallarına uyabilme, üzerine düşen görev ve sorumluluklara uygun davranabilme ile ilgili aşağıdakilere benzer sorular sorulabilir:

• "Çekirdek ve geniş aile” denildiğinde ne anlıyorsunuz?
• Aile içinde dikkat ettiğiniz nezaket kuralları nelerdir?
• Aile içindeki görev ve sorumluluklarınız nelerdir?

Köprü Kurma

Öğrencilerden aileleriyle ilgili bir anıyı paylaşmaları; nezaket ve görgü kurallarına, görev ve sorumluluklarına ilişkin örnekler vermeleri istenir.
Öğrencilere günlük hayatta uymaları gereken nezaket ve görgü kurallarına ilişkin beyin fırtınası yaptırılır. 

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

HB.2.3.1
Öğrencilerden ailenin önemini yorumlayabilmeleri (KB2.14) beklenir. Bunun için ailenin önemine ilişkin verilen örnekleri incelemeleri (a) istenir. Konu ile ilgili görsel, hikâye, masal, çizgi film, animasyon gibi eğitici materyaller (OB4.1) sunularak ailenin önemine dikkat çekilir. Öğrencilerden ailenin önemine ilişkin yaptıkları çıkarımları kendi cümleleri ile ifade etmeleri (b) beklenir. Aile birliğinin korunmasında sevgi ve saygının önemi (D2.1) vurgulanır. Ailece geçirilen vakitlerin, aile büyüklerine gösterilen saygının aile içi iletişimi güçlendirmedeki önemi üzerinde (D2.3) durulur. Sunulan materyallerden yola çıkarak öğrencilerin konuşma halkası, vızıltı grupları, çember tartışma, istasyon gibi tekniklerle ailenin önemiyle ilgili çıkarımlarını ifade etmeleri (SDB2.2, SDB2.2.SB3) sağlanır. Öğrencilere konu ile ilgili çıkarımlarını kısa bir yazı, hikâye, masal gibi bir ürün ile ifade edebilecekleri bir performans görevi verilir. Ürünler bütüncül dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.

HB.2.3.2
Öğrencilerden toplumsal yaşamda nezaket ve görgü kurallarına uyabilmeleri (KB1) beklenir. Bunun için toplumsal yaşamda uyulması gereken nezaket ve görgü kurallarını ifade etmeleri istenir. Konu ile ilgili görüş geliştirme, pazar yeri, öğrenme halkası gibi teknikler kullanılarak çeşitli etkinlikler yaptırılır. Günlük yaşantılarında yakın çevreleriyle etkileşimde bulunurken iletişim kurmak, saygılı ve anlayışlı olmak, özür dilemeyi ve teşekkür etmeyi bilmek, gerekli yerlerde sıranın gelmesini beklemek (E2.1) gibi nezaket kuralları; ağzımızda yiyecek varken konuşmamak, çatal, kaşık, peçete kullanmak, sofraya beraber oturup beraber kalkmak gibi görgü kuralları (SDB2.3, SDB2.3.SB3) üzerinde durulur (OB5.1). Bu nezaket ve görgü kurallarına uyarak anlayışlı davranmanın (D15.1), insana ve topluma değer vermenin önemine vurgu yapılır (D5.1). Öğrencilere konu ile ilgili örnek olay, canlandırma, gösterim, rol oynama gibi tekniklerle çeşitli etkinlikler yaptırılır. Öğrencilerden toplumsal yaşamda uyulması gereken nezaket ve görgü kurallarına uygun davranışlar sergilemeleri beklenir (D14.1). Öğrencilerden yakın çevresindeki kişilerle etkileşimde bulunurken (SDB2.1, SDB2.1.SB3) nezaket ve görgü kurallarını sergilemeleri istenir. Öğrencilere nezaket ve görgü kurallarından oluşan günlük, haftalık kontrol listesi sunulur. Bu kontrol listeleri kullanılarak öğrencilerin konu ile ilgili davranışları değerlendirilebilir.

HB.2.3.3
Öğrencilerden yakın çevrelerinde üzerlerine düşen görev ve sorumlulukları günlük yaşamlarına yansıtabilmeleri (KB2.15) beklenir. Bunun için yakın çevrelerinde üzerlerine düşen görev ve sorumluluklarını gözden geçirmeleri (a) istenir. Öğrencilerin yaşantılarından ve örnek olaylardan yola çıkarak görev ve sorumluluklarla ilgili konuşmaları sağlanır. Toplumsal yaşamı düzenleyen kurallara uygun hareket etmelerinin topluma karşı görevlerini yerine getirmek olduğu (D16.2) vurgulanır. Bunun için üzerine düşen görev ve sorumlulukları zamanında ve eksiksiz yerine getirmeleri (D16.3) beklenir. Yakın çevrelerinde üzerlerine düşen görev ve sorumluluklarına ilişkin çıkarımlarda bulunmaları (b) beklenir. Beyin fırtınası, günlük tutma gibi çeşitli teknikler kullanılarak öğrencilerin konuya ilişkin çıkarımlar yapmaları (SDB2.1, SDB2.1.SB3) sağlanır. Öğrencilere görev ve sorumlulukların yer aldığı davranış takip çizelgesi sunulur. Öğrencilerden yaşamlarına yansıttıkları konu ile ilgili davranışları çizelgede belirtmeleri istenir. Süreç değerlendirmesi için bu çizelgeler öğrencilerin portfolyolarına dâhil edilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerin günlük yaşamda karşılaşabileceği sorunlara yönelik çözüm önerilerini “nezaket ve görgü kuralları”, “görev ve sorumluluklar” temelinde ele almaları istenebilir. Öğrencilerden bir bireyin yerine getirmediği bir sorumluluğun hangi toplumsal sorun veya sorunlara yol açabileceğine yönelik tahminlerini yazmaları istenebilir.

Destekleme

Öğrencilere ailenin önemini, nezaket ve görgü kurallarını, görev ve sorumluluklarını sözlü, yazılı ya da görsel olarak ifade etmelerini sağlayan dijital materyaller sunulabilir.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.