2. TEMA : ÇİZGİDEN BOYUTA
SAB4. Sanatsal Üretim Yapma (SAB4.1. Sanatsal Ürün Tasarlama), SAB4. Sanatsal Üretim Yapma (SAB4.2. Sanatsal Ürün Oluşturma)
-
E1.1. Merak, E3.3. Yaratıcılık, E3.8 Soru Sorma
SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği
D18. Temizlik
OB4. Görsel Okuryazarlık
GS.H.2.1. Kendi hayal kahramanı ile ilgili karakter tasarlayabilme
a) Karakter tasarımı konusunu inceler.
b) Kendi hayal kahramanı bağlamında oluşturduğu imgeleri ifade eder.
GS.H.2.2. Kendi hayal kahramanı ile ilgili karakter oluşturabilme
a) Karakter tasarımına uygun görsel anlatım araçlarını ifade eder.
b) Kendi hayal kahramanı ile ilgili imgeleri karakter tasarımına dönüştürür.
GS.H.2.3. Kendi hayal kahramanını üç boyutlu tasarlayabilme
a) Üç boyut kavramını inceler.
b) Kendi hayal kahramanı bağlamında oluşturduğu imgeleri ifade eder.
GS.H.2.4. Kendi hayal kahramanını üç boyutlu oluşturabilme
a) Üç boyutlu sanatsal ürün oluşturmaya yönelik görsel anlatım araçlarını ifade eder.
b) Kendi hayal kahramanını üç boyutlu ürüne dönüştürür.
GS.H.2.5. Bir figürü/objeyi dönüştürme yoluyla sanatsal ürün tasarlayabilme
a) Dönüştürme yolu ile oluşturulan örnek eserleri inceler.
b) Dönüştürme bağlamında oluşturduğu imgeleri eskizle ifade eder.
GS.H.2.6. Bir figürü/objeyi dönüştürme yoluyla sanatsal ürün oluşturabilme
a) Bir figürü/objeyi dönüştürmeye uygun görsel anlatım araçlarını ifade eder.
b) Bir figürü/objeyi dönüştürmeyle ilgili eskizi sanatsal ürüne dönüştürür.
Karakter Tasarımı
Üç boyutlu Karakter Tasarımı
Dönüştürme (Metamorfoz)
dönüştürme
Öğrenme çıktıları; akran değerlendirme formu, açık uçlu sorular, kontrol listesi, dereceli puanlama anahtarı, öz değerlendirme formu, öğrenme günlüğü ve performans görevi kullanılarak ölçülebilir.
Performans görevi olarak öğrencilerden kübist sanatçılardan birinin dönüşüme uygun eserlerinin aşamalarını içeren [Kahnweiler’in (Kaanvayla) fotoğrafı ve Pablo Picasso’nun (Pablo Pikasso) yaptığı kübist Kahnweiler Portresi, gitar fotoğrafları ve kübist gitar resimleri gibi] bir sunum hazırlamaları istenebilir. Yapılan çalışmalar kontrol listesi veya dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerin Türk tarihine geçmiş hikâye, destan, masal ve savaş kahramanları ile ilgili önemli şahsiyetleri bildikleri kabul edilir.
Öğrencilerin üç boyut kavramı, heykel ve kâğıt hamuru yapımı ile ilgili temel uygulama yöntemlerini bildikleri kabul edilir.
Öğrencilerin dönüşüm kavramı ile ilgili temel bilgilerinin olduğu kabul edilmektedir.
Öğrencilere “Kahramanlık nedir?”, “Tarihe geçmek ne demektir?”, “Türk tarihindeki savaşlarda kahramanlık göstermiş, tarihe geçmiş hangi şahsiyetleri biliyorsunuz?” gibi sorular sorularak öğrencilerin bilgileri değerlendirilir.
“Görsel sanatlarda iki boyut ile üç boyut arasındaki farklar nelerdir?”, “Üç boyut ve hacimsellikten ne anlıyorsunuz?”, “Heykel sanatında kullanılan temel uygulama yöntemleri nelerdir?” gibi sorularla öğrencilerin ön bilgileri değerlendirilir.
Öğrencilere “Dönüşüm kavramıyla ilgili ne biliyorsunuz?’’, “Doğadaki dönüşüm süreçlerine örnekler verebilir misiniz?’’ gibi sorular sorarak dönüşümle ilgili bilgilerini hatırlamaları sağlanır.
“Kendinizden ya da bir nesneden yola çıkarak bir karakter tasarlayacak olsaydınız karakteriniz nasıl görünürdü?”, “Tasarlayacağınız karakterin iki boyutlu, üç boyutlu ve zamanla dönüşen (metamorfoz geçiren) versiyonları nasıl olurdu?” soruları üzerinden öğrencilerin düşüncelerini ifade etmeleri sağlanır.
GS.H.2.1.
“Destan, masal, öykü ve fıkra kahramanlarımızdan hangilerini biliyorsunuz?” sorusu yöneltilerek öğrencilerin verdikleri isimler listelenir. Öğrencilerden bu karakterlerin ortak ve farklı özellikleri hakkında görüşlerini söylemeleri istenir. Karakter tasarımında karakterin genel özelliklerini belirleme sürecinin önemi  vurgulanır. Öğrencilere tasarım sürecinin karakterin fiziksel özelliklerinden giyimine, mimiklerinden duruşuna ve davranışlarına kadar birçok ögeyi kapsadığı anlatılır. Tasarlanmış karakter görselleri gösterilerek öğrencilerin bu ögelerin karaktere nasıl yansıtıldığını incelemeleri sağlanır (OB4).
Öğrencilere hikâye, animasyon, oyun ya da herhangi bir görsel medya için karakter oluşturulacağı söylenir. “Sizin hayalî karakteriniz nasıl olmalı?” sorusu sorularak öğrencilerin kendi hayal kahramanları için oluşturacakları imgeleri çizerek ifade etmeleri istenir. Öğrencilere karakter tasarımında kopya ve taklitçilikten uzak durulması gerektiği belirtilir. Yapılan çalışmalar kontrol listesi veya dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
GS.H.2.2.
Öğrencilere kendi hayalî kahramanlarını tasarlarken resim kâğıdı, farklı uç ve kalınlıkta resim kalemleri, kuru boya, pastel boya, sulu boya, guaj boya, renkli  keçeli kalemler, tarama ucu veya mürekkepli kalem, sulu boya fırçaları gibi geleneksel araçların yanı sıra dijital araçları da kullanabilecekleri açıklanır.  Öğrencilerin karakter tasarımı için kullanabilecekleri uygun araçları belirlemeleri istenir.
Öğrencilerin hayal kahramanını karakter tasarımına dönüştürmek için belirledikleri araçları kullanarak çalışmaları sağlanır. Öğrencilerden çizimlerini bitirdikten sonra karakteri renklendirmeleri istenir. Renkler; karakterin duruş, ifade, mimik, saç şekli, kıyafet, aksesuar ve hareketini vurgulayacağından renk seçiminin önemli olduğu öğrencilere açıklanır. Çalışma sonunda tasarlanan karakterler bir araya getirilerek öğrencilerin çalışmaları değerlendirmeleri sağlanır (SDB2.2). Yapılan çalışmalar dereceli puanlama anahtarı veya akran değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
GS.H.2.3.
Öğrencilerin üç boyut kavramını incelemeleri için sanat tarihinin bilinen heykel örnekleri gösterilir (OB4). Öğrencilerin inceledikleri eserler hakkında  konuşmalarını sağlamak için açık uçlu sorular sorulabilir.
Öğrencilerin kendi hayal kahramanları bağlamında oluşturdukları imgeleri ifade etmeleri sağlanır. Bu imgeleri üç boyutlu olarak nasıl tasarlayabilecekleri konusunda fikirlerini paylaşmaları istenir. Bu aşamada beyin fırtınası tekniği kullanılabilir. Süreç, açık uçlu sorular yoluyla değerlendirilebilir.
GS.H.2.4.
Kağıt hamurunun özellikleri tanıtılarak öğrencilerin üç boyutlu çalışmalarda bu malzemeyi nasıl kullanabileceklerini ifade etmeleri sağlanır. Öğrencilere  kağıt hamuru yapmak için kullanabilecekleri malzemeler açıklanır. Öğrencilere üç boyutlu karakteri oluşturmak için alüminyum folyo, kâğıt bant, tel, su,  boya fırçası, su bazlı boyalar ve verniği kullanılabilecekler ifade edilir. Öğrencilere malzemelerin kullanım şekliyle ilgili bilgi verilir. Öğrencilerin kendi hayal  kahramanlarını üç boyutlu ürüne dönüştürmeleri için kullanacakları araçları belirlemeleri istenir.
Öğrencilerin kendi hayal kahramanlarının özelliklerini belirleyecekleri taslak çizimler yapmaları sağlanır. Bu taslak çizime uygun olarak öğrencilerden hayalî kahramanın gövdesi, kolları, bacakları ve başı için hacimsel şekiller oluşturmaları istenir. Öğrencilerin oluşturdukları gövde unsurlarını uygun araç gereçleri kullanarak bir araya getirmesi sağlanır. Daha sonra öğrencilerden bir araya getirdikleri gövde parçalarının üzerini kağıt hamuru ile kaplaması istenir. Öğrencilerden heykel formu kazanana kadar parçaları kağıt hamuru ile kaplamaay devam etmeleri gerektiği hatırlatılır. Bitirilen çalışma kuruduktan sonra boyanması ve verniklenmesi sağlanır. Öğrencilerin çalışmaları dereceli puanlama anahtarı veya kontrol listesi ile değerlendirilebilir.
GS.H.2.5.
Öğrencilerin objelerin veya figürlerin sanatsal dönüşümünü fark edebilmeleri için Pablo Picasso’nun “Boğa” çalışması ile ilgili süreçleri içeren sadeleştirme serisi, Salvador Dalí’nin biçimsel geçişler içeren sürrealist eserleri, Maurits Cornelis Escher’in (Maurıts Kornelıs Ester) “Gökyüzü ve Su” çalışmaları gibi  örneklerin yer aldığı sunum ya da görseller inceletilir (OB4). Öğrencilerin merak ettiklerini sormaları sağlanarak bilim sanat ilişkisi bağlamında dönüşümün sanatsal uygulamaları hakkındaki düşüncelerini ifade etmeleri istenir (SDB2.1, E1.1, E3.8).
Öğrencilere bir hayvan figürü, günlük bir nesne, ikonik bir sanat eseri, tarihî bir figür gibi dönüşüme uygun figür veya obje seçmeleri söylenir. Öğrencilerden yapacakları metamorfoz (dönüştürme) çalışması bağlamında oluşturdukları imgeleri eskizlerle ifade etmeleri istenir. Süreç, kontrol listesi veya öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
GS.H.2.6.
Öğrencilere bir figürü/objeyi dönüştürme yoluyla sanatsal ürün oluşturma çalışması için kullanacakları görsel anlatım araçlarının resim kalemi, kuru boya  kalemleri, mürekkepli kalemler, sulu boya, resim kâğıdı veya bristol gibi malzemelerden oluştuğu belirtilir. Öğrencilerin çalışmalarına uygun görsel anlatım araçlarını belirleyerek ifade etmeleri istenir. 
Öğrencilerden eskizlerini hazırladıkları figürün/objenin dönüşüm aşamalarını dört veya beş karede çizmeleri istenir. Dönüştürme çalışmasının ilk karesinde nesne veya figürün erçek görünüşünün yer alacağı, aradaki karelerde dönüşüm ve başkalaşımın çözümleneceği, son karede ise hedeflenen nesne veya figüre ulaşılacağı belirtilir (KB2.4). Öğrencilerden uygulama esnasında görsel tasarım öge ve ilkelerine dikkat etmeleri, nesne veya figürün biçimsel özelliklerini farklılaştırarak özgün çizimler yapmaları ve boyamaları istenir (E3.3). Öğrencilerin çalışma sonrası öğrenme alanını temiz ve düzenli bırakmaları sağlanır (D18.2). Süreç, dereceli puanlama anahtarı veya öğrenme günlüğü ile değerlendirilebilir.
Performans görevi olarak öğrencilerden kübist sanatçılardan birinin dönüşüme uygun eserlerinin aşamalarını içeren [Kahnweiler’in (Kaanvayla) fotoğrafı ve Pablo Picasso’nun (Pablo Pikasso) yaptığı kübist Kahnweiler Portresi, gitar fotoğrafları ve kübist gitar resimleri gibi] bir sunum hazırlamaları istenebilir. Yapılan çalışmalar kontrol listesi veya dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerden kendi hayal kahramanlarına ait kısa hikâye yazmaları ve bu hikâyede yer alan ana karakterle beraber diğer yan karakterleri de çizmeleri ve renklendirmeleri istenebilir.
Öğrencilerin hikâyesini yazdıkları kahramanlarının heykelciklerini yapmaları sağlanır. Yaptıkları bu heykelleri, her açıdan kolay görünür ve algılanır şekilde olmasına dikkat edilecek bir kompozisyonda sunmaları istenebilir.
Öğrencilerden Maurits Cornelis Escher’ın dönüşümle ilgili bir eserinden esinlenerek yeni bir uygulama yapmaları istenebilir.
Öğrencilere şematik olarak çizilmiş karakterlere ait fotokopi çıktıları verilebilir. Öğrencilerin seçtikleri boyama malzemesi ile fotokopi çıktılarını renklendirmeleri sağlanabilir.
Öğrencilerin bir figür görseli seçmeleri ve farklı renklerde hazırladıkları kâğıt hamurları ile seçtikleri figürün minyatür heykelini yapmaları sağlanabilir.
Öğrencilerin dönüşümle ilgili eserleri genel ağ ortamında incelemeleri ve bu konuyla ilgili eskizler hazırlamaları sağlanabilir.


