7. TEMA: MÜZE VE KÜLTÜR
SAB4. Sanatsal Üretim Yapma
KB2.8. Sorgulama
E1.1. Merak, E2.3. Girişkenlik, E3.3. Yaratıcılık, E3.7. Sistematiklik, E3.8. Soru Sorma, E3.9. Şüphe Duyma
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.2 İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık
D3. Çalışkanlık, D10. Mütevazılık, D14. Saygı, D19. Vatanseverlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB7. Veri Okuryazarlığı
GS.8.7.1. Kent kültürü ve müzeler arasındaki ilişkileri sorgulayabilme
a) Yaşadıkları veya doğdukları kentin kültürel kimliği, tarihî geçmişi ve güncel durumuna ilişkin merak ettiği konuları tanımlar.
b) Kentin mevcut durumu, geleceği ve müzelerin kent kültüründeki rolü hakkında sorular sorar.
c) Kentin sosyal, kültürel, tarihî ve ekonomik değişimi ile müzelerin bu değişimdeki etkisine  yönelik bilgi toplar.
ç) Kentin sosyal, kültürel, tarihî ve ekonomik değişimi ile müzelerin bu değişimdeki etkisi  hakkında topladığı bilgilerin doğruluğunu değerlendirir.
d) Müzelerin gelecekteki rolü hakkında çıkarım yapar.
GS.8.7.2. Kentin tarihî dokusunu yansıtan katalog yapabilme
a) Yaşadıkları veya doğdukları kentin arkeolojisini, etnografyasını ve mimari dokusunu yansıtan katalog tasarlar.
b) Yaşadıkları veya doğdukları kentin arkeolojisini, etnografyasını ve mimari unsurlarını derleyerek katalog oluşturur.
Müzelerin Kent Kimliği ve Kültüründeki Rolü
Kent Tarihi Müzesi
kent kimliği, kent tarihi müzesi, sanat müzesi, tarih müzesi
Öğrenme çıktıları kontrol listeleri, gözlem formları ve grup değerlendirme formları kullanılarak
değerlendirilebilir. Sınıf içi performans görevi olarak öğrencilerden geleneksel veya dijital tasarım araçlarını kullanarak yaşadıkları veya doğdukları kentin arkeolojik kalıntılarını, etnografik unsurlarını ve mimari dokusunu yansıtan kent tarihi kataloğu oluşturmaları istenir. Katalog hazırlarken içerik ile görsellerin uyumuna, bilgilerin kronolojik sıralamasına ve estetik düzenlemeye dikkat etmeleri beklenir.
Öğrencilerin kent yaşamını yansıtan kültürel unsurları, müzelerin toplumsal hafızadaki rolünü ve yaşadıkları kentteki müzeleri bildikleri kabul edilmektedir.
Öğrencilere kent yaşamını yansıtan kültürel unsurlar ve müzelerin bu bilgileri aktarmadaki
rolüne ilişkin bilgi düzeylerini belirlemek için aşağıdakilere benzer sorular yönlendirilir:
• Yaşadığınız kentin tarihî yapıları, anıtları veya sembolik mekânları nelerdir?
• Kentinizde bulunan müzeler, kentin tarihini ve kültürel kimliğini nasıl yansıtmaktadır?
Öğrencilere müzelerin kent kültürünü yansıtma biçimini, kentlileşme bilinci ile müzeler arasındaki
ilişkiyi anlamaları ve kent tarihi müzeleri üzerine düşünmeleri için aşağıdakilere benzer sorular yönlendirilir:
• Müzeler, kentlerin kültürel kimliğinin ve kent ruhunun oluşumuna nasıl katkıda bulunmaktadır?
• Müzelerde sergilenen eserler, kent yaşamının hangi yönlerini anlatmaktadır?
GS.8.7.1
Öğrencilerden kent kültürü ve müzeler arasındaki ilişkileri sorgulamaları beklenir. Yaşadığı veya doğduğu kentin kültürel kimliği, tarihî geçmişi ve güncel durumu hakkında merak ettikleri konuları (a) tanımlamaları istenir. Bu amaçla kentin kültürel mirası, gelenekleri,  mimarisi, sosyal ve ekonomik yapısı, endüstriyel gelişimi, coğrafi özellikleri, sembolleri, sosyal ve kültürel faaliyetleri gibi başlıklar sunularak öğrencilerin "Merak Panosu" üzerinde bu konulara ilişkin sorular üretmeleri sağlanır (SDB1.1, E1.1). Öğrencilerden 5N1K tekniğini kullanarak kentin mevcut durumu, geleceği ve müzelerin kent kültüründeki rolüne ilişkin sorular oluşturmaları (b) beklenir (E3.8, OB7). Her gruptan müzelerin kent içindeki konumuna ve işlevine yönelik sorularını belirleyip diğer gruplarla paylaşmaları istenir (SDB2.2). Böylece öğrencilerin farklı bakış açılarını öğrenerek fikirlerini zenginleştirmeleri ve ortak noktalar belirlemeleri sağlanır (SDB2.3, D10.1, E3.3). Müzelerin sergi alanları olmanın ötesinde, kentin kültürünü ve kimliğini şekillendiren yapılar olduğunu fark etmeleri beklenir. Öğrencilerden kentin sosyal, kültürel, tarihî ve ekonomik değişimi ile müzelerin bu değişimdeki etkileri hakkında dijital veya basılı kaynaklardan bilgi toplamaları (c) istenir (OB1). Kent arşivleri, kütüphaneler, müze katalogları, sanal müze ziyaretleri, sözlü tarih çalışmaları veya yerel rehberler aracılığıyla elde ettikleri bilgileri sistemli biçimde kaydetmeleri beklenir. Bilgileri poster, bilgi görseli, hikâye panoları (İng. Moodboard, "Mudbord") veya dijital paylaşım dosyaları hâlinde düzenleyerek özetlemeleri ve karşılaştırmalı analiz yapmaları sağlanır (KB2.3, OB2, OB4). Öğrencilerden topladıkları bilgileri sınıfla paylaşarak öğretmen ve diğer gruplardan geri bildirim almaları, böylece bilgilerin doğruluğunu teyit etmeleri (ç) istenir. Kaynakların güvenilirliğini  değerlendirerek eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeleri beklenir (OB1). Doğrulama
yaparken kaynakların güncelliği, yazar bilgisi, yayımlandığı yer veya kurum gibi ölçütlere dikkat
etmeleri istenir. Bu doğrultuda ulaştıkları bilgilerin doğruluğundan emin olabilmek için tüm bilgileri sorgulayıcı bir yaklaşımla ele almaları ve gerekçelendirerek değerlendirmeleri beklenir (E3.9). Öğrencilerin müzelerin eğitim, ekonomik ve turistik değer, dijital arşivleme veya sosyal sorumluluk gibi başlıklarda gelecekteki farklı rolleri hakkında çıkarım yapmaları (d) sağlanır (KB2.5, KB2.10). Müzelerin kentin tarihî hafızasını koruma, kültürel kimliğini güçlendirme
ve gelecek nesillere aktarma noktasında sahip olduğu stratejik işlevleri somut örneklerle
açıklamaları istenir. Kentin değişim sürecinde, müzelerin rehberlik edebileceğini ve toplumsal belleğin canlı tutulmasında kritik önem taşıdığını içselleştirmeleri sağlanır (OB5). Süreç kontrol listesi ile değerlendirilebilir.
GS.8.7.2
Öğrencilerden kentin tarihî dokusunu yansıtan katalog yapabilmeleri beklenir. Yaşadıkları veya doğdukları kentin arkeolojisini, etnografyasını ve mimari dokusunu yansıtan katalog  tasarlamaları için (a) konu hakkında gruplar hâlinde bilgi toplamaları istenir (KB2.6, SDB2.2). Bu
doğrultuda kent arşivleri, kütüphaneler, müze katalogları, sanal müze ziyaretleri, sözlü tarih
çalışmaları veya yerel rehberlerle yaptıkları görüşmelerden edindikleri bilgileri kayıt altına almaları beklenir (OB2). Bilgi edinme sürecinde arkeoloji, etnografya, sanat, tarih ve kent tarihî
müzelerine fiziksel veya sanal ziyaretler gerçekleştirerek tarihî miras ve kent kimliği hakkında
farkındalık geliştirmeleri sağlanır (D14.1, OB5). Öğrencilerden kentleşme sürecinde kaybolan
veya unutulmaya yüz tutmuş kültürel unsurları tespit etmeleri ve bunları müzelerde sergilenen
eserlerle karşılaştırmaları istenir (OB5, KB2.7). Aynı zamanda kentin geçmişi ile mevcut kültürel
ve mimari yapısı arasında ilişki kurmaları sağlanır. Araştırma sürecinde grupların bilgileri  sistematik hâle getirmeleri için katalogda yer alacak başlıkları ve temaları belirlemeleri beklenir.
Bu aşamada grup içinde fikir alışverişi yaparak içerik düzenini oluşturmaları, başlıkları  netleştirmeleri ve kullanılacak görsellerin temalarla uyumunu sağlamaları istenir (SDB2.2, D3.4, E3.7). Başlık içeriklerini oluştururken kentin geçmiş dönemlerine ait görseller, açıklamalar ve tarihî olayları ilişkilendirerek metinler yazmaları beklenir. Ayrıca kentin arkeolojisi, etnografyası veya mimari unsurlarını yansıtan görselleri, çizimleri ve fotoğrafları seçerek uygun bir düzen içinde tasarlamaları istenir (SDB1.2). Yaşadıkları veya doğdukları kentin arkeolojisini, etnografyasını ve mimari unsurlarını derleyerek katalog oluşturmaları için (b) öğrencilerden geleneksel veya dijital tasarım araçlarından faydalanmaları beklenir. Dijital katalog hazırlayan grupların grafik tasarım programları veya dijital tasarım platformlarını kullanmaları önerilir (OB2). Geleneksel yöntemleri tercih eden öğrencilerin ise el çizimleri, kolajlar veya tipografi tekniklerini kullanmaları istenir (KB2.20).Öğrencilerden çalışmalarını sayfa düzeni, görsellerin yerleşimi, metin ve görsel uyumu gibi tasarım ilkelerini gözeterek estetik bir bütünlük içinde
tamamlamaları beklenir. Ayrıca bilgilerin kronolojik sıralamasını gözeterek önemli noktaları
vurgulamaları sağlanır. Tamamlanan katalogları, okul müzesinde veya kendi tasarladıkları
sanal müzelerde sergileyerek kent kültürüne ve tarihî mirasın gelecek nesillere aktarılmasına
katkı sağlamaları beklenir (D19.3, OB5). Katalogları afiş, broşür veya dijital yayın olarak düzenleyerek farklı alanlarda kullanılabilir hâle getirmeleri de sağlanabilir. Sanatsal üretim sürecinde ve sergileme aşamasında öğrencilere yaşadıkları kentin veya memleketlerinin yerel kimliğini yansıtan sözsüz, geleneksel müzikler dinletilir. Öğrencilerden kataloglarını sunarken içeriklerini açıklamaları ve kent kültürü ile müzecilik arasındaki bağlantıyı yorumlamaları beklenir. Öğrencilerin grup çalışmalarıyla etkili iletişim kurmaları, farklı bakış açılarını anlamaları ve ortak çözümler üretmeleri sağlanır (SDB2.2, D3.4, E2.3). Hazırlanan kataloglar performans görevi olarak tanımlanarak gözlem formu veya grup değerlendirme formu ile  değerlendirilebilir.
Öğrencilerden yaşadıkları kentin unutulmaya yüz tutmuş kültürel ögelerini araştırarak buna ilişkin belgesel veya dijital içerikler hazırlamaları istenebilir. Yerel müzelerin önemini vurgulamak ve kentin kültürel mirasını tanıtmak için broşür, afiş ve sosyal medya ortamlarını kullanarak bilgilendirme yapmaları sağlanabilir. Ayrıca öğrenciler kentin tarihî sembollerini, önemli şahsiyetlerini ve kültürel değerlerini yansıtan posta pulu tasarlayarak hazırlayabilir.
Öğrencilerden rehber eşliğinde dijital veya fiziksel olarak kent turu yapmaları istenebilir. Öğrenciler yaşadıkları kentin sosyal, kültürel ve mimari özelliklerini yansıtan fotoğraflar çekerek fotoğraf sergisi düzenleyebilir. Öğrendiklerini veya izlenimlerini resimlerle ifade edebilir.


