T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

6. TEMA: MİLLÎ DEĞERLER VE SANAT

Öğrencilerin uluslararası çocuk hakları ile 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı arasındaki bağlantıyı fark etmeleri, farklı kültürlerin barış temalı sanat anlayışlarını incelemeleri, barış ve dostluk kavramlarını semboller aracılığıyla yorumlamaları, ulusal ve uluslararası değerleri sanat yoluyla birleştirerek sanatsal ürünler oluşturmaları amaçlanmaktadır.
Ders Saati
4
Alan Becerileri

SAB4. Sanatsal Üretim Yapma

Eğilimler

E3.5. Açık Fikirlilik, E3.6. Analitiklik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.1. Uyum, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme

Değerler

D1. Adalet, D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D19. Vatanseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Sosyal Bilgiler, Türkçe
Beceriler Arası İlişkiler
KB1. Temel Beceriler, KB2.6. Bilgi Toplama, KB2.7. Karşılaştırma, KB2.8. Sorgulama, KB2.10. Çıkarım Yapma, KB2.20. Sentezleme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

GS.7.6.1. Dünya çocuklarına yönelik barış ve dostluk mesajlarını yansıtan sanatsal üretim  yapabilme
a) Barış ve dostluk mesajlarını yansıtan sanatsal ürün tasarlar.
b) Barış ve dostluk mesajlarını yansıtan sanatsal ürün oluşturur.

İçerik Çerçevesi

Dünya Çocuklarına Yönelik Barış ve Dostluk Mesajları
Kültürlerarası Dostluk ve Dayanışma

Anahtar Kavramlar

bağımsızlık, çocuk hakları, dostluk, kardeşlik

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları kontrol listeleri ve akran değerlendirme formları kullanılarak değerlendirilebilir.
Sınıf içi performans görevi olarak öğrencilerden dünya çocuklarına yönelik barış ve dostluk mesajlarını yansıtan sanatsal ürünler oluşturmaları istenir. Bu süreçte öğrencilerin pastel boya, sulu boya, kolaj, kâğıt hamuru, şablon baskı veya dijital tasarım tekniklerinden yararlanarak maske, afiş, kolaj gibi sanatsal çalışmalar yapmaları beklenir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın tarihçesi, uluslararası önemi ve barış ile dostluk kavramlarının uluslararası anlamları hakkında ön bilgilerinin olduğu kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın tarihçesi, uluslararası önemi ve barış ile dostluk kavramlarının uluslararası boyutuna ilişkin aşağıdakilere benzer sorular yöneltilerek öğrencilerin bilgi düzeyleri ölçülür:
• 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı yalnızca Türkiye’de mi kutlanmaktadır?
• Atatürk, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nı dünya çocuklarına armağan ederken hangi değerleri vurgulamıştır?

Köprü Kurma

Öğrencilere özgürlük, eşitlik, bağımsızlık gibi uluslararası demokratik değerlerle 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın barındırdığı değerler arasında bağlantı kurmaları için  aşağıdakilere benzer sorular yönlendirilir:
• Farklı bir ülkeden arkadaşınız olsaydı ona barış ve dostlukla ilgili hangi mesajı iletirdiniz?
• 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın dünya genelinde kutlanması diğer çocuklara hangi mesajları vermektedir?
• Siz bir dünya çocuğu olarak dostluk ve barışı nasıl sürdürebilirsiniz?

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

GS.7.6.1
Öğrencilerden dünya çocuklarına yönelik barış ve dostluk mesajlarını yansıtan sanatsal üretim
yapabilmeleri beklenir. Bu amaçla dünya çocuklarının kültürel özellikleri, farklı ülkelerde  çocuklarla ilgili özel günler, uluslararası çocuk hakları ve barış temalı sanat ürünleri üzerine araştırma yapmaları sağlanır (D4.5, KB2.6, OB1). Barış ve dostluk mesajlarını yansıtan sanatsal ürün tasarlamaları için (a) öğrencilerden 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın çocuklara verdiği değer ile uluslararası çocuk haklarının evrensel ilkelerini karşılaştırmaları beklenir. Böylece öğrencilerin iki yaklaşım arasında çocuğa değer verme, eşitlik ve barış içinde yaşama hakkı gibi ortak yönleri ve farklılıkları fark etmeleri sağlanır (KB2.7, KB2.10). Bireysel veya grup hâlinde seçtikleri mesajı analiz ederek barış ve dostluk temasının temel bileşenlerini belirlemeleri istenir (SDB2.3, E3.6). Mesajları duygusal (sevgi, saygı, empati vb.), toplumsal (birlik, dayanışma vb.) ve uluslararası (barış, haklar vb.) unsurlar açısından değerlendirmeleri sağlanır (SDB3.3). Bu süreçte öğrencilerin iletmek istedikleri mesajları yansıtan semboller üzerine düşünerek taslak çizimler hazırlamaları beklenir (KB1, SDB1.1, SDB1.2). Yerel kültüre ait motiflerle evrensel barış sembollerini bir araya getirerek görsel bütünlük oluşturmaları sağlanır (OB5). Dünya çocuklarına yönelik barış ve dostluk mesajlarını yansıtan sanatsal ürün oluşturmaları için (b) öğrencilerden tasarladıkları sembolleri kullanarak maske, afiş veya kolaj çalışması yapmaları istenir (KB2.20, OB4, OB9). Bu aşamada kâğıt hamuru, akrilik boya, renkli kartonlar, kolaj, dijital tasarım gibi çeşitli teknik ve malzemeler sunularak öğrencilerden farklı sanatsal ifade biçimlerini kullanmaları beklenir. Maske tasarlayan öğrenciler için kâğıt hamuru veya alçı gibi üç boyutlu şekillendirme teknikleri; afiş veya kolaj yapacak öğrenciler için şablon baskı, renkli resim veya dijital resimleme teknikleri önerilir. Öğrencilerden renk, doku ve biçim gibi görsel unsurlar arasındaki ilişkileri dikkate alarak anlam bütünlüğü yüksek kompozisyonlar oluşturmaları istenir. Farklı kültürleri yansıtan maskeler hazırlayan öğrencilerden dünya çocuklarının barış ve dostluk hakkındaki düşüncelerini hayal ederek drama ile canlandırmaları istenir (SDB3.1). Çalışmalar tamamlandıktan sonra sanatsal ürünlerini sunmaları, tasarım sürecinde aldıkları kararları açıklamaları ve ürünleriyle iletmek istedikleri mesajı ifade etmeleri beklenir (SDB1.1, SDB1.2, E3.5). Sanatsal ürünleri dijital veya fiziksel ortamda sergileyerek öğrenme galerisi tekniğiyle paylaşmaları sağlanır. Tartışmalarda öğrencilerden 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın dünya çocukları açısından önemi, barış fikrinin  sürdürülebilirliği ve her çocuğun eşit haklara sahip olduğunu kavramaları istenir (D1.1, D19.2, D4.5). Öğrencilerin günümüzde uluslararası çocuk haklarının tarihî süreçte özellikle Sanayi Devrimi sonrasında çocukların karşılaştığı ağır çalışma ve yaşam koşullarına tepki olarak gündeme geldiğini fark etmeleri sağlanır. 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın dünya çocukları açısından önemi ile uluslararası çocuk haklarının günümüzdeki rolünü ilişkilendirmeleri beklenir. Böylece öğrencilerin elde ettikleri bilgileri sorgulamaları, ulusal bir bayram ile evrensel ilkeler arasındaki bağlantıyı fark ederek kültürler arasında köprü kurmaları sağlanır (KB2.8, D3.3, OB5). Sanatsal ürünler performans görevi kapsamında ele alınarak kontrol listesi veya akran değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerin barış ve çocuk hakları temalı dijital animasyonlar veya kısa filmler hazırlamaları,
dünya çocuklarının barış temalı hikâyelerini resimlemeler ve açıklamalarla birleştirerek
"Sanatsal Barış ve Dostluk Kitabı" oluşturmaları sağlanabilir. Öğrencilerden farklı ülkelerde çocuklara özel olarak kutlanan günleri araştırmaları; bu bağlamda söz konusu özel günlerin adını, kutlandığı tarihi, kutlanma gerekçesini, kutlamalara özgü uygulamaları ve çocuk haklarıyla olan ilişkisini incelemeleri istenebilir. Elde ettikleri bilgileri kullanarak söz konusu ülkeler arasında benzerlik ve farklılıkları ortaya koyan karşılaştırma tablosu, poster veya bilgi görseli hazırlamaları sağlanabilir.

Destekleme

Öğrencilerden farklı ülkelerin çocuklarına ait geleneksel kıyafetleri ve bayrakları içeren görselleri incelemeleri, bu doğrultuda kültürel çeşitliliği ve dünya çocuklarının ortak yönlerini yansıtan resimler oluşturmaları istenebilir. Ayrıca öğrencilerin hayalî bir dünya çocuğuna hitaben dostluk ve barış temalı resimli bir mektup hazırlamaları istenebilir.