T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

7. TEMA: MÜZE VE KÜLTÜR

Öğrencilerin farklı müze türlerini tanımaları, koleksiyonlarını analiz etmeleri, müzelerin topluma katkılarını değerlendirmeleri, geri dönüşümün önemini kavramaları ve sürdürülebilir malzemelerle okullarında geri dönüşüm müzesi oluşturmaları amaçlanmaktadır.
Ders Saati
6
Alan Becerileri

SAB4. Sanatsal Üretim Yapma

Kavramsal Beceriler

KB2.9. Genelleme

Eğilimler

E1.1. Merak, E3.3. Yaratıcılık, E3.5. Açık Fikirlilik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.1. Uyum, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme

Değerler

D1. Adalet, D14. Saygı, D16. Sorumluluk, D17. Tasarruf, D18. Temizlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB7. Veri Okuryazarlığı, OB8. Sürdürülebilirlik Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Sosyal Bilgiler, Fen Bilimleri
Beceriler Arası İlişkiler
KB2.5. Sınıflandırma, KB2.6. Bilgi Toplama, KB2.7. Karşılaştırma, KB2.13. Yapılandırma, KB2.18. Tartışma, KB2.20. Sentezleme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

GS.6.7.1. Müze türleri ve koleksiyonları hakkında genelleme yapabilme
a) Farklı müze türlerine ve koleksiyonlarına ilişkin bilgi toplar.
b) Müzelerin ortak özelliklerini belirler.
c) Müzelerin ortak olmayan özelliklerini belirler.
ç) Müze türlerine ve koleksiyonlarına ilişkin önermelerde bulunur.

GS.6.7.2. Okulunda geri dönüşüm müzesi yapabilme
a) Geri dönüşüm müzesi koleksiyonuna uygun malzemelerle sergilenebilir ürün tasarlar.
b) Geri dönüşüm müzesi koleksiyonuna uygun eserlerle müze oluşturur.

İçerik Çerçevesi

Müze Türleri ve Koleksiyonları
Geri Dönüşüm Müzesi

Anahtar Kavramlar

geri dönüşüm müzesi, sıfır atık

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları çıkış kartları, dereceli puanlama anahtarları ve akran değerlendirme formları kullanılarak değerlendirilebilir. Sınıf içi performans görevi olarak öğrencilerden sürdürülebilir malzemeleri kullanarak sürdürülebilir sanat eserleri tasarlamaları ve okullarında geri dönüşüm müzesi oluşturmaları istenir. Koleksiyondaki eserleri malzeme türleri, işlevsellik ve estetik özellikleri açısından inceleyerek bilgilendirici etiketler hazırlamaları ve sergileme düzenine uygun şekilde sunmaları beklenir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin farklı müze türlerini bildikleri ve sürdürülebilir malzemeleri tanıdıkları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin farklı müze türleri ve sürdürülebilir malzemelere ilişkin bilgi düzeyleri aşağıdakilere benzer sorulara verdikleri yanıtlarla ölçülür:
• Daha önce hangi müzeleri ziyaret ettiniz?
• Hangi tür müzeleri biliyorsunuz?
• Sürdürülebilir malzemelere örnek verebilir misiniz?

Köprü Kurma

Müzeler ve sürdürülebilir malzemeler arasındaki ilişkiyi düşünmeleri için öğrencilere aşağıdakilere  benzer sorular yönlendirilir:
• Son yıllarda geri dönüştürülen malzemeler ile geçmişte kullanılan malzemeler arasında nasıl bir bağlantı kurulabilir?
• Geri dönüştürülmüş malzemelerden yapılan eserler müzede sergilenebilir mi?
• Çevre için tehlike oluşturan malzemelerin sanat eserine dönüştürülmesi, müze ziyaretçileri için nasıl bir mesaj vermektedir?

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

GS.6.7.1
Öğrencilerden müze türleri ve koleksiyonları hakkında genelleme yapabilmeleri beklenir. Bu süreçte öğrencilerin farklı müze türlerini keşfetmeleri, koleksiyonlarını analiz etmeleri ve müzelerin işlevlerini karşılaştırmaları sağlanır. Farklı müze türleri ve koleksiyonlarına ilişkin bilgi toplamaları için (a) sınıfta istasyonlar kurulur ve öğrencilerin bu istasyonlara yerleşmeleri sağlanır (OB1). Sınıf tabiat tarihi, oyuncak, bilim ve teknoloji, etnografya, arkeoloji, sanat, kent tarihi, tarih müzesi gibi tematik istasyonlara ayrılır. Her istasyonda ilgili müze türüne ilişkin bilgi kartları, görseller, koleksiyon örnekleri veya etkileşimli içerikler bulunur. Öğrencilerden belirlenen süre içinde dönüşümlü şekilde tüm istasyonlarda çalışarak müze türlerinin temel özelliklerini incelemeleri ve edindikleri bilgileri kaydetmeleri beklenir (D16.3, SDB3.1). Müzelerin ortak özelliklerini belirlemeleri için (b) öğrencilerin koleksiyonları koruma, bilgiyi yayma ve kültürel mirası gelecek nesillere aktarma gibi benzer yönlerini fark etmeleri sağlanır (OB5). Müzelerin sergileme yöntemleri, koleksiyon yapıları ve topluma katkıları hakkında bilgi paylaşımı yaparak işlevsel ortaklıklarını tespit etmeleri beklenir. Müzelerin farklı yönlerini belirlemeleri için (c) öğrencilerden kapalı mekân müzeleri, açık hava müzeleri ve sanal
müzeler arasındaki farkları listelemeleri istenir. Müzeleri sergileme biçimleri, erişim yöntemleri,
etkileşim düzeyi gibi unsurlar açısından karşılaştırmaları sağlanır (KB2.7). Öğrencilerden müze türlerine ilişkin analiz yaparak sanal müzelerin erişilebilirlik açısından sunduğu avantajları fırsat eşitliği bağlamında tartışmaları beklenir (KB2.18, D1.3, E3.5). Öğrencilerin müze türlerine ve koleksiyonlarına ilişkin önermelerde bulunmaları için (ç) öğrendiklerini tablo, zihin haritası veya bilgi kartları şeklinde düzenleyerek sunmaları sağlanır (KB2.13, OB7). Müze türlerinin farklı temalara sahip koleksiyonlarla ilişkili olduğu; her müzenin kültürel, bilimsel veya sanatsal bir işlevi yerine getirdiği sonucuna ulaşmaları beklenir. Süreç sonunda öğrencilerin edindikleri bilgileri öğrenme galerisi tekniğini kullanarak gruplar hâlinde paylaşmaları istenir (SDB2.2). Diğer grupların çalışmalarını inceleyerek eksik gördükleri noktaları işaretlemeleri ve birbirlerine geri bildirim vermeleri sağlanır (OB4, SDB2.3). Bu süreçte öğrencilerden kendi düşüncelerini ifade ederken başkalarını dikkatle dinlemeleri beklenir (D14.1, SDB2.1). Çıkış kartları kullanılarak öğrencilerin kendileri için en ilgi çekici müze türlerini belirlemeleri, müzeler arasındaki temel farkları açıklamaları ve müzelerin topluma katkıları hakkındaki
görüşlerini paylaşmaları sağlanır (SDB2.1, E1.1).

GS.6.7.2
Öğrencilerden okullarında geri dönüşüm müzesi yapabilmeleri beklenir. Öğrencilerin geri dönüşümün çevresel etkileri ve sürdürülebilir yaşam üzerindeki önemi hakkında bilgi edinmeleri sağlanır (KB2.6, OB8). Öğrencilerden geri dönüşüm süreçlerini araştırarak bulgularını sunum veya rapor şeklinde paylaşmaları beklenir (OB1). Müzeler Haftası (18-24 Mayıs) kapsamında fiziksel veya sanal ortamda geri dönüşüm müzesi ziyaretleri gerçekleştirmeleri sağlanabilir. Geri dönüşüm müzesi koleksiyonuna uygun eserler tasarlamaları için (a) öğrencilerden kâğıt, metal, plastik, kumaş gibi sürdürülebilir malzemeleri gruplar hâlinde sınıflandırmaları istenir (KB2.5). Her grubun, belirlediği malzeme türü ile sergilenebilir bir obje tasarlamak için beyin fırtınası yapmaları beklenir (SDB1.2, SDB2.2). Bu süreçte malzemelerin yapısal özelliklerini incelemeleri, onları işlevsel ve sanatsal ürünlere dönüştürme yolları üzerine tasarım fikri geliştirmeleri sağlanır. Öğrencilerin geri dönüşüm müzesi koleksiyonuna uygun eserlerle müze oluşturmaları için (b) öğrencilerden sürdürülebilir malzemeleri yeniden değerlendirerek tasarımları doğrultusunda heykel, maket veya işlevsel objeler hazırlamaları beklenir (KB2.20, OB8, E3.3). Bu süreçte malzemeleri grup içi fikir alışverişiyle belirlemeleri istenir (SDB2.2).
Öğrencilerin teneke kutular, plastik şişeler, eski düğmeler, kâğıt hamuru gibi malzemelerle üç boyutlu heykeller yapmaları sağlanabilir. Bu çerçevede insan figürleri, hayvanlar, doğa temalı kompozisyonlar veya soyut formlar oluşturmaları istenebilir. Eski karton kutular, mukavvalar ve kumaş artıklarını kullanarak ekolojik şehirlerin veya sürdürülebilir yaşam alanlarının maketlerini hazırlamaları sağlanabilir (OB8). Plastik şişelerden saksılar, konserve kutularından kalemlikler, eski tişörtlerden bez çantalar veya atık kâğıtlardan defterler yapmaları istenebilir. Ürünlerini farklı teknikler, çizim veya boyamalarla estetik açıdan zenginleştirmeleri sağlanır (SDB3.1). Eserlerini, malzeme türüne göre
sınıflandırarak koleksiyonlarını oluşturmaları ve öğretmen rehberliğinde okul müzesine  dönüştürmeleri beklenir. Müze alanı için uygun stantlar, panolar, dijital ekranlar ve etkileşimli alanlar hazırlamaları sağlanır. Okul koridorlarında belirlenen alanlara kullanım ömrünü tamamlamış mobilyalar, raflar ve vitrinler yerleştirilerek sergi alanının gerçek bir müze atmosferine dönüştürülmesi sağlanır (D17.3, OB8). Koleksiyonun bir bölümü etkileşimli hâle getirilerek ziyaretçilerin belirli objelere dokunmasına ve geri dönüşümün önemini deneyimlemelerine imkân verilebilir. Öğrencilerden eserlerini niteliklerine göre sunmaları ve geri dönüşümün önemini anlatan görsel ve işitsel materyallerle desteklemeleri beklenir. Ayrıca öğrencilerden eserlerin yapıldığı malzemeleri ve geri dönüşüm sürecinin çevreye olan etkilerini açıklayan bilgilendirici etiketler hazırlamaları istenir (D18.3, KB2.5, SDB3.3). Bu ürünler performans görevi şeklinde tanımlanarak dereceli puanlama anahtarı veya akran değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden sürdürülebilir malzemelerle ünlü bir sanat eserinin replikasını yapmaları, geri dönüşümün topluma katkılarını anlatan dijital içerikler oluşturmaları, geri dönüşüm malzemelerini kullanarak dijital ortamda 3D modeller tasarlamaları ve bu modelleri 3D yazıcılarla ürünlere dönüştürmeleri istenebilir. Öğrencilerin sürdürülebilir malzemelerle yerleştirmeler yaparak bunları okuldaki uygun alanlarda sergilemeleri sağlanabilir.

Destekleme

Öğrencilerin sürdürülebilir malzemelerle temel düzeyde heykeller veya yerleştirmeler yapmaları; eski dergi sayfaları, gazete kupürleri, kutu gibi malzemeleri kullanarak renkli kolajlar oluşturmaları sağlanabilir.