T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

6. TEMA: MİLLÎ DEĞERLER VE SANAT

Öğrencilerin demokrasi bağlamında Cumhuriyet’in özgürlük, eşitlik, adalet ve bağımsızlık değerlerini kavramaları, bu değerleri tarihî ve güncel bağlamda incelemeleri ve semboller aracılığıyla özgürlük, eşitlik, adalet ve bağımsızlık değerlerini yansıtan iki veya üç boyutlu sanatsal ürünler oluşturmaları amaçlanmaktadır.
Ders Saati
4
Alan Becerileri

SAB4. Sanatsal Üretim Yapma

Eğilimler

E1.2. Bağımsızlık, E3.5. Açık Fikirlilik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D1. Adalet, D4. Dostluk, D17. Tasarruf, D19. Vatanseverlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB7. Veri Okuryazarlığı, OB8. Sürdürülebilirlik Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Sosyal Bilgiler, Türkçe
Beceriler Arası İlişkiler
KB1. Temel Beceriler, KB2.6. Bilgi Toplama, KB2.10. Çıkarım Yapma, KB2.18. Tartışma, KB2.20. Sentezleme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

GS.6.6.1. Cumhuriyet’in özgürlük, eşitlik, adalet ve bağımsızlık değerlerini yansıtan sanatsal üretim yapabilme
a) Cumhuriyet’in özgürlük, eşitlik, adalet ve bağımsızlık değerlerini yansıtan kompozisyon tasarlar.
b) Cumhuriyet’in özgürlük, eşitlik, adalet ve bağımsızlık değerlerini yansıtan kompozisyon oluşturur.

İçerik Çerçevesi

Cumhuriyet’in Temel Değerleri
Özgürlük, Eşitlik, Adalet ve Bağımsızlık

Anahtar Kavramlar

adalet, bağımsızlık, cumhuriyet değerleri, eşitlik, özgürlük

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları kontrol listeleri ve akran değerlendirme formları kullanılarak değerlendirilebilir. Sınıf içi performans görevi olarak öğrencilerden sembolleri kullanarak Cumhuriyet’in özgürlük, eşitlik, adalet, bağımsızlık gibi temel değerlerini yansıtan iki veya üç boyutlu sanatsal ürünler oluşturmaları istenir. Bu süreçte pastel boya, sulu boya, guaj boya, akrilik boya, kolaj, şablon baskı gibi tekniklerden yararlanmaları veya sürdürülebilir malzemelerle heykel ve dijital poster yapmaları beklenir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin özgürlük, eşitlik, adalet ve bağımsızlık kavramlarına yönelik ön bilgilerinin olduğu kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere özgürlük, eşitlik, adalet ve bağımsızlık kavramlarına ilişkin aşağıdakilere benzer sorular sorulur:
• Özgürlük sizce bir seçim yapabilmek midir?
• Sizce eşit olmak herkesin aynı şeyi yapması mı demektir?
• Adalet sizce herkesin hak ettiğini alması mı yoksa herkesin aynı şeye sahip olması mıdır?
• Bağımsızlık özgürce yaşamanızı sağlamakta mıdır?

Köprü Kurma

Öğrencilere özgürlük, eşitlik, adalet, bağımsızlık kavramlarına yönelik semboller üzerinde düşünmeleri ve bu kavramlarla 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı arasında ilişki kurmaları amacıyla aşağıdakilere benzer sorular yönlendirilir:
• Bağımsızlığı temsil eden meşale sembolü 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı ile hangi yönlerden ilişkilendirilebilir?
• Eşitliği temsil eden birleşen halkalar 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nda kutlanan değerleri hangi yönüyle hatırlatmaktadır?
• 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı neden "ulusal egemenlik" kelimesini içermektedir?
• 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı dünyadaki diğer çocuklara hangi mesajları vermektedir?

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

GS.6.6.1
Öğrencilerden Cumhuriyet’in özgürlük, eşitlik, adalet ve bağımsızlık değerlerini yansıtan sanatsal üretim yapabilmeleri beklenir. Öğrencilerin söz konusu kavramların tarihî bağlamlarından yola çıkarak güncel anlamlarına ilişkin bilgi toplamaları istenir (KB2.6, OB1). Gruplar hâlinde Cumhuriyet’in ilanıyla ilgili metinlerden belirli bir kavrama odaklanarak çıkarım yapmaları sağlanır (KB2.10, OB1). Sokratik tartışma yöntemi veya beyin fırtınası tekniği kullanılarak kavramları derinleştirmelerine rehberlik edilir (KB2.18, SDB2.1). Öğrencilerin kavramlara ilişkin çağrışımlarını ve çıkardıkları bilgileri kâğıt üzerinde veya dijital ortamda kavram haritası kullanarak görselleştirmeleri sağlanır (OB7). Öğrencilerin Mustafa
Kemal Atatürk’ün bu değerlere yönelik vurgularını içeren örnekler ile Cumhuriyet’in söz konusu değerleri yaşatan uygulamalarına ilişkin metinleri, görselleri veya videoları incelemeleri sağlanır. Cumhuriyet’in özgürlük, eşitlik, adalet ve bağımsızlık değerlerini yansıtan sanatsal ürün tasarlamaları için (a) öğrencilerden kavramları bağlamlarından kopmadan sembolik imgelere dönüştürmeleri istenir (OB4, D1.1, D19.4). Öğrencilerin bireysel olarak veya gruplar hâlinde, sembolik imgelere dönüştürdükleri kavramlara yönelik taslak çizimler oluşturmaları beklenir (KB1). Cumhuriyet’in özgürlük, eşitlik, adalet ve bağımsızlık değerlerini yansıtan sanatsal ürün oluşturmaları için (b) öğrencilerden tasarımlarını iki veya üç boyutlu sanatsal ürünlere dönüştürmeleri beklenir. Bu doğrultuda sembolleri kullanarak dijital poster hazırlamaları veya sürdürülebilir malzemelerden üç boyutlu çalışmalar yapmaları sağlanır (SDB1.2, OB2, OB8). Örneğin zincirlerden kurtulan bir kuş figürünü temsil eden kâğıt hamuru veya alüminyum folyo heykel yapmaları istenir (KB2.20). Pastel
boya, sulu boya, guaj boya, akrilik boya, kolaj, şablon baskı, dijital tasarım gibi çeşitli teknik ve malzeme seçenekleri sunularak öğrencilere sanatsal ifadelerini çeşitlendirme fırsatı verilir. Bu süreçte gerekli araç ve malzemeleri kendilerinin seçerek hazır bulundurmaları sağlanır (SDB1.2, E1.2). Malzemeleri özenli ve verimli kullanmaları beklenir (D17.3). Öğrencilerden tamamladıkları ürünlerin temel değerleri yansıtıp yansıtmadığını ve özgünlüğünü değerlendirmeleri beklenir (OB4, SDB1.2). Ayrıca sanatsal ürünlerini sunmaları ve birbirlerinin çalışmalarına yönelik yapıcı geri bildirimlerde bulunmaları sağlanır (E3.5). Uygulamalarda öğrencilerin iş birliği yapabileceği arkadaşlarını tespit etmeleri, grup çalışmalarına katılmaları ve diğer üyelerle karşılık beklemeden yardımlaşmaları sağlanır (D4.1, SDB2.2). Sanatsal ürünler dijital veya fiziksel ortamda sergilenir. Bu ürünler performans görevi kapsamında ele alınarak kontrol listesi veya akran değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden belirlenen bir konuya uygun olarak sınıf içi gazete veya dijital galeri hazırlamaları, sınıf veya okul duvarlarına Cumhuriyet’in temel değerlerini sembolize eden duvar resimleri yapmaları istenebilir.

Destekleme

Öğrencilerin Cumhuriyet’in değerlerini yansıtan bir veya birden fazla kavram seçmeleri; bu kavramları kısa ve açık tanımlarla kendi cümleleriyle ifade etmeleri ve kavramları çizimlerle görselleştirmeleri sağlanabilir. Cumhuriyet’in değerleri ile ilgili metinlerin yer aldığı videolar ve sesli kitaplardan yararlanarak konuyu daha kolay anlamalarına destek olunabilir.