T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

1. TEMA: HAYAT VE SANAT

Öğrencilerin doğa ve tasarım arasındaki etkileşimi fark etmeleri, insan yapımı tasarımlar ile doğadaki benzerlikleri karşılaştırmaları; doğadaki değişim ve dönüşüm süreçlerini inceleyerek doğal formlardaki nokta, çizgi, doku etkileri ve ritmik yapıları analiz etmeleri ve bu doğrultuda biyomimetik oluşturmaları amaçlanmaktadır.
Ders Saati
4
Alan Becerileri

SAB4. Sanatsal Üretim Yapma

Eğilimler

E3.3. Yaratıcılık, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.7. Sistematiklik

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği

Değerler

D3. Çalışkanlık, D7. Estetik, D17. Tasarruf, D18. Temizlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Fen Bilimleri, Teknoloji ve Tasarım
Beceriler Arası İlişkiler
KB1. Temel Beceriler, KB2.2. Gözlemleme, KB2.5. Sınıflandırma, KB2.7. Karşılaştırma, KB2.16.1. Tümevarımsal Akıl Yürütme, KB2.16.2. Tümdengelimsel Akıl Yürütme, SAB1. Sanatsal Algılama
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

GS.6.1.1. Doğadaki çözümlerden hareketle biyomimetik yapabilme
a) Doğal formların nokta, çizgi, doku etkileri ve ritmik yapılarını analiz ederek biyomimetik tasarlar.
b) Doğal formların nokta, çizgi, doku etkileri ve ritmik yapılarından yararlanarak biyomimetik oluşturur.

İçerik Çerçevesi

Doğal Formların Yapısal Nitelikleri
Doğadaki Çözümler ve Biyomimetik İlişkisi

Anahtar Kavramlar

biyomimetik, çizgi etkisi, doku etkisi, duraklatılmış hareket (İng. Stop-Motion, "Stop Moşın"), ilham panosu (İng. Moodboard, "Mudbord"), başkalaşma (metamorfoz), nokta etkisi, doğal form, yapı (strüktür)

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları gelişim dosyaları, öz değerlendirme formları ve grup değerlendirme formları kullanılarak değerlendirilebilir. Sınıf içi performans görevi olarak öğrencilerden doğadaki formları inceleyerek biyomimetik oluşturmaları istenir. Çalışmalarında doğal yapıların nokta, çizgi, doku etkileri ve ritmik yapılarından yararlanarak insan yapımı tasarımlar ile doğa arasındaki ilişkiyi görselleştirmeleri beklenir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin doğal ve doğal olmayan malzemelerin özellikleri hakkında bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin doğal ve yapay malzemeler hakkındaki bilgileri aşağıdakilere benzer sorulara verdikleri yanıtlarla ölçülür:
• Ahşap, taş ve kâğıt doğal malzemeler midir?
• Plastik, cam, metal gibi malzemeler doğal mı yoksa yapay mıdır?

Köprü Kurma

Öğrencilere tasarımların doğayla ilişkisi üzerine düşünmeleri amacıyla aşağıdakilere benzer sorular sorulur:
• Uçaklarla hangi hayvanları ilişkilendirebilirsiniz?
• Kaplumbağanın şeklinden yola çıkarak ne tasarlamak isterdiniz?

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

GS.6.1.1
Öğrencilerden doğadaki çözümlerden hareketle biyomimetik yapabilmeleri beklenir. Doğal formların nokta, çizgi, doku etkileri ve ritmik yapılarını analiz ederek biyomimetik tasarlamaları için (a) doğadaki yapıları, form ve sistemleri tasarım süreçlerine aktarmaları sağlanır. Öğrencilerden tasarım sürecini planlayarak aşamalı bir çalışma takvimi oluşturmaları ve süreç boyunca edindikleri deneyimleri, karşılaştıkları zorlukları ve öğrendiklerini yansıtıcı günlüklere kaydetmeleri istenir (E3.7, SDB1.2). Böylece zamanı etkili kullanmaları, görevlerini planlamaları ve kendi öğrenme süreçlerini değerlendirmeleri sağlanır (D3.2). Bu amaçla doğanın kendi içindeki değişim ve dönüşüm süreçlerini gözlemlemeleri, bu süreçlere ilişkin örnekler belirleyerek sınıflandırmaları istenir (KB2.2, KB2.5). Öğrencilere biyomimetiğin doğadaki çözümlerden ilham alınarak yeni tasarımlar geliştirme yaklaşımı
olduğu, başkalaşmanın ise doğadaki canlıların zaman içinde geçirdiği biçimsel ve işlevsel değişim süreçlerini ifade ettiği örneklerle açıklanır. Yaprakların damar yapıları, bal peteğinin altıgen formları, salyangoz kabuğunun sarmal düzeni, dalga hareketleri gibi doğal formları nokta, çizgi, doku etkisi ve ritmik yapılar açısından fark etmeleri sağlanır. İnsan yapımı tasarımlar ile doğadaki benzerlikleri anlamaları için kuş kanatlarından esinlenerek tasarlanan uçaklar, bal peteği yapısından ilham alınan mimari yapılar gibi örnekler üzerinde karşılaştırmalı analiz yapmaları istenir (KB2.7, SAB1). Öğrencilerden belirlenen ölçütler çerçevesinde doğadan fotoğraflar çekmeleri, gazete kupürleri veya görsellerden oluşan bir belgelik hazırlamaları beklenir (E3.3, OB1). Ayrıca doğayla etkileşimlerinin kendilerinde uyandırdığı duyguları, gözlem günlüğüne yazmaları ve elde ettikleri bulguları sınıfla paylaşmaları istenir (SDB1.3, SDB2.1). Türk kültürüne özgü estetik anlayışın doğayla ilişkisi örneklerle açıklanarak öğrencilerin geleneksel motiflerin doğal formlardan esinlenerek oluştuğunu fark etmeleri sağlanır (OB5). Doğadaki düzen ve estetik ilkelerin tasarıma yansımaları üzerinde durularak estetiğin,
sanat ve doğada önemli olduğunu anlamaları beklenir (D7.1). Tasarım planlarını, tasarımdan doğaya veya doğadan tasarıma doğru bağlamından kopmadan dönüştürmeleri beklenir (KB2.16.1, KB2.16.2). Öğrencilerden dönüşüm süreçlerindeki aşamaları taslak çizimler veya yansıtıcı günlüklere kaydederek sistematik çalışmaları istenir (KB1, E3.7, SDB1.2). Doğadaki doğal formların nokta, çizgi, doku etkileri ve ritmik yapılarından yararlanarak biyomimetik oluşturmaları için (b) öğrencilerden tasarımlarını geleneksel veya dijital tekniklerle görselleştirmeleri istenir. Bu doğrultuda duraklatılmış hareket (İng. Stop-Motion, "Stop Moşın") videoları, 3D modelleme veya fotoğraflarla ilham panosu (İng. Moodboard, "Mudbord") hazırlamaları beklenir. Tasarımlarına uygun görsel anlatım araçlarını belirlemeleri ve tasarımlarını gerçekleştirmek için gerekli olan malzemeleri hazır bulundurmaları sağlanır (OB2, SDB1.2). Malzemeleri özenli ve verimli kullanmaları istenir (D17.3). Tasarım fikirlerini, tasarımlarının gelişim süreçlerini ve işlevselliğini sunumla açıklamaları beklenir (SDB1.2, SDB1.3). Öğrencilerin tasarımlara ilişkin estetik yargılarını paylaşmaları istenir (OB9, E3.5). Çalışma ortamını iş
birliğiyle temizleyerek düzenli bir alan oluşturmaları sağlanır (SDB2.2). Aynı zamanda düzenli bir çalışma ortamının üretkenliği arttırdığı, sağlığı koruduğu ve yaşam kalitesini iyileştirdiği üzerinde durulur (D18.2). Sanatsal ürünler dijital veya fiziksel olarak sergilenir. Bu ürünler performans görevi kapsamında ele alınarak gelişim dosyası, öz değerlendirme veya grup değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden doğal formlardan hareketle üç boyutlu çalışmalar veya mimari tasarımlar yaparak tasarımlarının dönüşüm aşamalarını yansıtan animasyon hazırlamaları, doğadaki yapıları form ve işlevsellik bağlamında değerlendirerek günlük yaşamda kullanılabilir tasarımlara dönüştürmeleri istenebilir.

Destekleme

Öğrencilere doğadaki dönüşüm ve biçimsel değişim süreçlerini anlatan videolar veya animasyonlar
izletilebilir. Öğrencilerin doğadaki temel biçimsel yapıları gözlemleyip sadeleştirmeleri, bu yapılardan yola çıkarak kâğıt katlama teknikleriyle üç boyutlu origami çalışmaları gerçekleştirmeleri sağlanabilir.