7. TEMA: MÜZE VE KÜLTÜR
SAB4. Sanatsal Üretim Yapma
KB2.7. Karşılaştırma
E2.2. Sorumluluk, E3.2. Odaklanma, E3.3. Yaratıcılık, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.6. Analitiklik, E3.7. Sistematiklik, E3.8. Soru Sorma
SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.2. Esneklik
D3. Çalışkanlık, D12. Sabır, D14. Saygı, D16. Sorumluluk, D17. Tasarruf
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB8. Sürdürülebilirlik Okuryazarlığı
GS.3.7.1. Geçmiş ve günümüz teknolojilerini estetik ve işlevsel açıdan karşılaştırabilme
a) Geçmiş ve günümüz teknolojilerinin estetik ve işlevsel özelliklerini belirler.
b) Belirlenen özelliklere göre geçmiş ve günümüz teknolojileri arasındaki benzerlikleri listeler.
c) Belirlenen özelliklere göre geçmiş ve günümüz teknolojileri arasındaki farklılıkları listeler.
GS.3.7.2. Okulunda bilim ve teknoloji müzesi yapabilme
a) Bilim ve teknoloji müzesi koleksiyonuna uygun eser tasarlar.
b) Bilim ve teknoloji müzesi koleksiyonuna uygun eserlerle müze oluşturur.
Müzelerin Koruma ve Sergileme İşlevi
Bilim ve Teknoloji Müzesi
bilim müzesi, icat, keşif, teknoloji müzesi
Öğrenme çıktıları gözlem formları, dereceli puanlama anahtarları ve öz değerlendirme formları kullanılarak değerlendirilebilir. Sınıf içi performans görevi olarak öğrencilerden bilim ve teknoloji müzesine uygun teknolojik araçlar tasarlayarak üç boyutlu modellere dönüştürmeleri istenir. Tasarımlarında sürdürülebilir malzemeler kullanarak ürünleri boyutlarına ve kullanım amaçlarına göre sınıflandırarak tematik bir okul müzesi oluşturmaları beklenir.
Öğrencilerin bilim insanlarının bilime katkılarını ve bilim ile teknolojinin hayata sağladığı olumlu etkileri bildikleri kabul edilmektedir.
Öğrencilerin bilim insanlarının başarılarına ve günlük yaşamda kullanılan teknolojik araçlara ilişkin farkındalık düzeyleri aşağıdakilere benzer sorulara verdikleri yanıtlarla ölçülür:
• Alper Gezeravcı, Cahit Arf, Albert Einstein (Albırt Aynştayn), Thomas Edison (Tamıs Edison) gibi bilim insanlarının neler yaptığını açıklar mısınız?
• Günlük yaşamınızda kullandığınız veya çevrenizdeki insanların kullandığı teknolojik araçlar nelerdir?
Bilim ve teknoloji müzesindeki eserleri anlamlandırabilmeleri, müzelerin koruma ve sergileme işlevlerini fark edebilmeleri için öğrencilere aşağıdakilere benzer sorular yönlendirilir:
• Bir müzede yeni icatları veya eski buluşları aynı anda görebilseydiniz hangisi daha çok dikkatinizi çekerdi?
• Teknolojik veya bilimsel bir ürünü korumak için sizce hangi önlemler alınmalıdır?
• Sizce bazı eşyaların müzelerde saklanmasının ve sergilenmesinin temel nedeni nedir?
• Gelecekte bir müzede sergilenecek ne tür icatlar görmek istersiniz?
GS.3.7.1
Öğrencilerden geçmiş ve günümüz teknolojilerini estetik ve işlevsel açıdan karşılaştırabilmeleri beklenir. İletişim, gözlem, araştırma, bilgi depolama, yazı, medya, haritalama gibi alanlarda geçmişte kullanılan teknolojik araçların görselleri veya modellerini dijital veya basılı ortamda incelemeleri sağlanır (OB2). Öğrencilerden ilgilerini çeken araçlar hakkında merak ettiklerini sormaları ve bu araçların günlük yaşamdaki yerini açıklamaları beklenir (KB2.8, E3.8). Geçmişteki teknolojik araçların günümüzdeki karşılıklarına ilişkin fikirlerini konuşma halkası, fikir taraması veya kavram haritası yoluyla paylaşmaları sağlanır (E3.5, SDB2.1). Bu süreçte öğrencilerden bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alması beklenir (E2.2, D3.4). Geçmiş ve günümüz teknolojilerinin estetik ve işlevsel özelliklerini belirlemeleri için (a) öğrencilerden ilgi duydukları araçların eski ve yeni sürümlerine ilişkin dijital veya basılı kaynaklardan bilgi toplamaları ve bunları kaydetmeleri istenir (KB2.6, E3.2, D3.3, OB1, OB2). Kaynak kullanırken güvenilir bilgiye erişme yollarını öğrenmeleri ve elde edilen bilgileri malzeme, boyut, kullanım amacı ve estetik özellikler temelinde değerlendirerek benzerlikler ve farklılıklar tablosu oluşturmaları sağlanır (OB2). Öğrencilere eski teknolojilerin günlük yaşama etkilerini anlatan hikâyeler veya kısa videolar izletilir. Bu araçları kullanan insanların yaşamlarını hayal ederek bilimsel gelişmelerin, teknoloji ve günlük hayata etkilerini açıklamaları beklenir (SDB2.3). Elde ettikleri bilgilerden yola çıkarak teknolojideki değişimlere ilişkin sebep ve sonuç ilişkileri kurmaları sağlanır (E3.6, OB1). Süreç gözlem formu veya dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
GS.3.7.2
Öğrencilerden okulunda bilim ve teknoloji müzesi yapabilmeleri beklenir. Müzelerin koruma ve sergileme işlevleri hakkında sorular yönlendirilerek müzelerin kültürel ve bilimsel mirası gelecek nesillere aktarmadaki önemini fark etmeleri sağlanır. Öğrencilerden bilim ve teknoloji müzesine uygun araçları araştırarak sınıfa getirmeleri istenir (KB2.8, SDB1.2). Müzeler Haftası (18-24 Mayıs) kapsamında fiziksel veya sanal ortamda bilim ve teknoloji müzesini ziyaret etmeleri sağlanır. Ziyarette eserlerin malzeme, boyut, kullanım amacı ve estetik özelliklerini incelemeleri beklenir. Ayrıca öğrencilerin müzede görgü kurallarına uygun davranmaları sağlanır (D14.1). Bilim ve teknoloji müzesi koleksiyonuna uygun eser tasarlamaları için (a) öğrencilerden telefon, otomobil gibi teknolojik araçları estetik bir gözle incelemeleri istenir. Bu araçların işlevsel özelliklerinin yanı sıra tasarım değerini de fark etmeleri sağlanır. Gelecek teknolojilerine dair videolar izletilerek gelecekteki olası tasarımlar üzerine beyin fırtınası yapmaları istenir. Grup tartışmaları, fikir kartları veya kavram haritaları ile öğrencilerin yaratıcı düşünmeleri sağlanır (KB2.18). Tartışma sırasında oluşan muhtemel fikir ayrılıklarında çözüm odaklı yaklaşımlar geliştirmeleri beklenir (D12.1). Öğrencilerden tasarlamak istedikleri araçların geçmişi, bugünü ve geleceği hakkında fikir yürüterek tasarımlarını imgeleştirmeleri istenir (OB4, KB2.8, SDB3.2). Açık uçlu sorularla seçtikleri aracın gelecekteki görünümlerini hayal etmeleri ve fikirlerini özgürce ifade etmeleri sağlanır (E3.3, E3.5, SDB2.1). Modelleme öncesinde taslak çizimler hazırlamaları önerilir. Bilim ve teknoloji müzesi koleksiyonuna uygun eserlerle müze oluşturmaları için (b) öğrencilerden tasarımlarını kullanım ömrünü tamamlamış sürdürülebilir malzemelerle üç boyutlu modellere dönüştürmeleri beklenir (KB2.20, OB8, D17.3, E3.3). Malzemeleri fikir alışverişi yaparak belirlemeleri ve uygun maliyetli malzemeler tercih ederek kaynakları verimli kullanmaları sağlanır (SDB1.2, D16.1, D17.3). Üç boyutlu özgün ürünleri fiziksel ve işlevsel özelliklerine göre tanımlamaları istenir. Tamamladıkları teknolojik araçları malzeme, boyut ve kullanım amaçlarına göre ayrıştırarak tasnif etmeleri sağlanır. Eserlerine tasarım adı, üretim tarihi, malzeme ve kullanım amaçlarının yer aldığı etiketler
hazırlamaları beklenir (KB2.5). Öğrencilerden tasarımlarını icat olarak tanımlayan kısa bir açıklama yazmaları istenir. İcat ve yenilikleri başkalarıyla paylaşmadan önce korumaya
almaları gerektiği hatırlatılır (OB1). Öğrencilerin sergileme düzeniyle ilgili fikir alışverişinde bulunarak eserleri tematik bölümlere göre iş birliği içinde gruplandırmaları istenir (SDB2.2). Koleksiyon öğretmen rehberliğinde okul müzesine dönüştürülür. Okul koridorlarında tasarıma uygun alanlar öğrencilerle birlikte seçilerek raflar, stantlar ve vitrinlerle düzenlenir (E3.7). Sergi alanı küçük bir müzeyi andıracak şekilde hazırlanır ve tasarımların estetik görünümünde arka planın önemine dikkat çekilir. Ürünler performans görevi olarak tanımlanarak gözlem formu veya öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerden okulda açılacak bilim ve teknoloji müzesine, tanıtım afişi hazırlamaları istenebilir. Röportajlar, bulmacalar ve haberler içeren bilim ve teknoloji gazetesi hazırlamaları sağlanabilir. Telefonun son elli yılda kullanılan modellerine ait görselleri bulmaları ve bu görselleri kullanarak "Telefonun Tarihi" başlıklı bir tarih şeridi oluşturmaları istenebilir.
Öğrencilerden geçmişte teknolojik bir aracı çizmeleri ve bu aracın işlevini anlatmaları istenebilir. Sürdürülebilir malzemelerle kendi teknolojik araçlarını üç boyutlu tasarımlara dönüştürmeleri sağlanabilir.


