T.C. MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI

5. TEMA: RENK VE ESTETİK

Öğrencilerin arkası yarın tekniğiyle anlatılan hikâyeyi hayal güçlerini kullanarak zıt renklerle resmetmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati
5
Alan Becerileri

SAB4. Sanatsal Üretim Yapma

Eğilimler

E1.2. Bağımsızlık, E1.3. Azim ve Kararlılık, E2.5. Oyunseverlik, E3.2, Odaklanma, E3.3. Yaratıcılık, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.8. Soru Sorma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme

Değerler

D3. Çalışkanlık, D10. Mütevazılık, D11. Özgürlük, D12. Sabır

Okuryazarlık Becerileri

OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı

Disiplinler Arası İlişkiler
Türkçe
Beceriler Arası İlişkiler
KB2.11. Gözleme Dayalı Tahmin Etme, KB2.13. Yapılandırma, KB2.17. Değerlendirme
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

GS.3.5.1. Zıt renkleri kullanarak imgesel resim yapabilme
a) Arkası yarın tekniği ile anlatılan hikâyenin devamını hayal gücüyle tasarlar.
b) Hikâye akışını, karakterleri ve olayları zıt renklerle yansıtan kompozisyon oluşturur.

İçerik Çerçevesi

Zıt Renkler
İmgesel Resim

Anahtar Kavramlar

arkası yarın, zıt renkler

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Öğrenme çıktıları kontrol listeleri ve öz değerlendirme formları kullanılarak değerlendirilebilir. Sınıf içi performans görevi olarak öğrencilerden arkası yarın tekniğiyle anlatılan hikâyeyi hayal gücüyle tasarlamaları ve bu hikâyeyi yansıtan resim oluşturmaları istenir. Çalışmalarında zıt renkleri kullanmaları beklenir.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin renkler arasındaki zıtlık ilişkilerini algılayabildikleri kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilerin renkler arasındaki zıtlık ilişkilerini algılama düzeyleri aşağıdakilere benzer sorulara verdikleri yanıtlarla ölçülür:
• Sıcak bir renk ile soğuk bir rengi yan yana kullandığınızda hangisi daha çok dikkat çeker?
• Bir resimdeki sarı mı yoksa mavi mi daha dikkat çekicidir?

Köprü Kurma

Arkası yarın hikâye anlatım tekniğini anlamalarını sağlamak ve zıt renklere ilişkin  farkındalıklarını geliştirmek için öğrencilere aşağıdakilere benzer sorular sorulur:
• Gözlerinizi kapatıp sadece bir sesi dinleyerek hayal kurmak nasıl olurdu?
• Bir hikâye dinlerken hikâyenin en heyecan verici kısmı yarıda kesilirse ne hissedersiniz?
• Bir hikâyeyi tek seferde dinlemek mi yoksa bölümler hâlinde dinlemek mi daha  eğlencelidir?
• Sarı bir nesneyi daha belirgin hâle getirmek için arka planda nasıl bir renk kullanırdınız?

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

GS.3.5.1
Öğrencilerden zıt renkleri kullanarak imgesel resim yapabilmeleri beklenir. Kırmızı ve yeşil, mavi ve turuncu, sarı, mor gibi zıt renk çiftlerini içeren görselleri ve tabloları dijital veya fiziksel ortamda incelemeleri sağlanır (OB2, OB4). Bilgilerini pekiştirmek amacıyla renk çemberi yarışması düzenlenir. Öğrenciler iki gruba ayrılarak grupların öğretmen tarafından seçilen rengin zıttını, doğru bir şekilde bulmaları istenir. Gruplara belirli bir süre tanınarak verdikleri her doğru cevap için puan verilir. Her turda farklı bir renk seçilerek süreç boyunca tüm öğrencilerden grubuna katkı sağlaması beklenir (D3.4, E2.5). Yarışmanın sonunda gruplardan birbirini tebrik etmeleri ve zıt renklerin görsel etkisi üzerine kısa bir değerlendirme yapmaları beklenir (SDB1.2, SDB2.1, KB2.17). Öğrencilere tarihî ve kültürel içerikli olayların yanı sıra ahlaki dersler içeren kısa hikâyeler anlatılır. Bu hikâyelerde zıt renk ilişkileriyle oluşturulmuş tasvirlerin yer almasına özen gösterilir (OB5). Öğrencilerin arkası yarın tekniği ile anlatılan hikâyenin devamını hayal gücüyle tasarlamaları için (a) hikâye merak uyandıran bir noktada kesilir. Öğrencilerin hikâyenin devamını düşünerek kendi kurgularını ve karakterlerini tasarlamaları sağlanır (KB2.11, E3.3). Hikâye akışını, karakterleri ve olayları zıt renklerle yansıtan kompozisyon oluşturmaları için (b) öğrencilerden tasarımlarını görsel olarak ifade etmeleri beklenir. Yağlı pastel boya veya renkli kuru kalemler görsel anlatım araçları olarak sunulur
ve malzeme seçimlerini kendi tercihleri doğrultusunda yapmaları sağlanır (E1.2, D11.2,
KB2.13). Boyaların kullanım şekli ve uygulama teknikleri gösterilir. Renklerin yüzeye daha canlı ve yoğun bir biçimde aktarılabilmesi için yağlı pastelin bastırarak uygulanması gerektiği öğrencilere belirtilir. Zıt renklerin birbirine karıştırılmadan, yan yana sürülerek uygulanması beklenir. Bir rengin öne çıkması için diğer rengin yoğunluğunun azaltılması gerektiği açıklanır. Öğrencilere rehberlik edilerek renk kullanımı ve kompozisyon tasarımı hakkında geri bildirim verilir. Sıcak renkleri hareketli ve enerjik sahnelerde, soğuk renkleri ise sakinlik veya huzur veren sahneler için tercih etmeleri sağlanır. Öğrencilerden  kullandıkları renk çiftlerini ve bu renklerin hikâye ile uyumunu açıklamaları beklenir. Sabırlı ve özenli çalışmaları konusunda istekli olmaları sağlanır (E1.3, E3.2, SDB1.2). Çalışmanın tamamlanması için ayrıntılara dikkat ederek sebat etmeleri gerektiği vurgulanır (D12.3). Tamamlanan desenler dijital veya fiziksel ortamda sergilenir.
Öğrencilerden süreç boyunca edindikleri deneyimleri ve çalışmalarının sonuçlarını açık
fikirlilikle değerlendirmeleri istenir (E3.5, SDB1.2). Kullandıkları renk çiftlerini ve bu renklerin hikâye ile olan uyumunu açıklamaları beklenir. Çalışmalarındaki başarılı yönleri ve geliştirmeleri gereken noktaları fark etmeleri sağlanır (E3.8, D10.1, SDB1.3, SDB3.3). Sanatsal ürünler performans görevi olarak tanımlanarak kontrol listesi veya öz  değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden paylaşılan hikâyede yer alan her sahne için ayrı bir resim yapmaları ve her  sahnede farklı zıt renk çiftini kullanmaları istenebilir.

Destekleme

Zıt renk çiftlerinin yer aldığı kartlar kullanılarak eşleştirme etkinliği yapılabilir. Öğrencilerin  tek bir sahne üzerinde çalışmaları sağlanabilir.