5. TEMA: RENK VE ESTETİK
SAB4. Sanatsal Üretim Yapma
E1.2. Bağımsızlık, E1.3. Azim ve Kararlılık, E2.5. Oyunseverlik, E3.2, Odaklanma, E3.3. Yaratıcılık, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.8. Soru Sorma
SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.1. İletişim, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
D3. Çalışkanlık, D10. Mütevazılık, D11. Özgürlük, D12. Sabır
OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı
GS.3.5.1. Zıt renkleri kullanarak imgesel resim yapabilme
a) Arkası yarın tekniği ile anlatılan hikâyenin devamını hayal gücüyle tasarlar.
b) Hikâye akışını, karakterleri ve olayları zıt renklerle yansıtan kompozisyon oluşturur.
Zıt Renkler
İmgesel Resim
arkası yarın, zıt renkler
Öğrenme çıktıları kontrol listeleri ve öz değerlendirme formları kullanılarak değerlendirilebilir. Sınıf içi performans görevi olarak öğrencilerden arkası yarın tekniğiyle anlatılan hikâyeyi hayal gücüyle tasarlamaları ve bu hikâyeyi yansıtan resim oluşturmaları istenir. Çalışmalarında zıt renkleri kullanmaları beklenir.
Öğrencilerin renkler arasındaki zıtlık ilişkilerini algılayabildikleri kabul edilmektedir.
Öğrencilerin renkler arasındaki zıtlık ilişkilerini algılama düzeyleri aşağıdakilere benzer sorulara verdikleri yanıtlarla ölçülür:
• Sıcak bir renk ile soğuk bir rengi yan yana kullandığınızda hangisi daha çok dikkat çeker?
• Bir resimdeki sarı mı yoksa mavi mi daha dikkat çekicidir?
Arkası yarın hikâye anlatım tekniğini anlamalarını sağlamak ve zıt renklere ilişkin farkındalıklarını geliştirmek için öğrencilere aşağıdakilere benzer sorular sorulur:
• Gözlerinizi kapatıp sadece bir sesi dinleyerek hayal kurmak nasıl olurdu?
• Bir hikâye dinlerken hikâyenin en heyecan verici kısmı yarıda kesilirse ne hissedersiniz?
• Bir hikâyeyi tek seferde dinlemek mi yoksa bölümler hâlinde dinlemek mi daha eğlencelidir?
• Sarı bir nesneyi daha belirgin hâle getirmek için arka planda nasıl bir renk kullanırdınız?
GS.3.5.1
Öğrencilerden zıt renkleri kullanarak imgesel resim yapabilmeleri beklenir. Kırmızı ve yeşil, mavi ve turuncu, sarı, mor gibi zıt renk çiftlerini içeren görselleri ve tabloları dijital veya fiziksel ortamda incelemeleri sağlanır (OB2, OB4). Bilgilerini pekiştirmek amacıyla renk çemberi yarışması düzenlenir. Öğrenciler iki gruba ayrılarak grupların öğretmen tarafından seçilen rengin zıttını, doğru bir şekilde bulmaları istenir. Gruplara belirli bir süre tanınarak verdikleri her doğru cevap için puan verilir. Her turda farklı bir renk seçilerek süreç boyunca tüm öğrencilerden grubuna katkı sağlaması beklenir (D3.4, E2.5). Yarışmanın sonunda gruplardan birbirini tebrik etmeleri ve zıt renklerin görsel etkisi üzerine kısa bir değerlendirme yapmaları beklenir (SDB1.2, SDB2.1, KB2.17). Öğrencilere tarihî ve kültürel içerikli olayların yanı sıra ahlaki dersler içeren kısa hikâyeler anlatılır. Bu hikâyelerde zıt renk ilişkileriyle oluşturulmuş tasvirlerin yer almasına özen gösterilir (OB5). Öğrencilerin arkası yarın tekniği ile anlatılan hikâyenin devamını hayal gücüyle tasarlamaları için (a) hikâye merak uyandıran bir noktada kesilir. Öğrencilerin hikâyenin devamını düşünerek kendi kurgularını ve karakterlerini tasarlamaları sağlanır (KB2.11, E3.3). Hikâye akışını, karakterleri ve olayları zıt renklerle yansıtan kompozisyon oluşturmaları için (b) öğrencilerden tasarımlarını görsel olarak ifade etmeleri beklenir. Yağlı pastel boya veya renkli kuru kalemler görsel anlatım araçları olarak sunulur
ve malzeme seçimlerini kendi tercihleri doğrultusunda yapmaları sağlanır (E1.2, D11.2,
KB2.13). Boyaların kullanım şekli ve uygulama teknikleri gösterilir. Renklerin yüzeye daha canlı ve yoğun bir biçimde aktarılabilmesi için yağlı pastelin bastırarak uygulanması gerektiği öğrencilere belirtilir. Zıt renklerin birbirine karıştırılmadan, yan yana sürülerek uygulanması beklenir. Bir rengin öne çıkması için diğer rengin yoğunluğunun azaltılması gerektiği açıklanır. Öğrencilere rehberlik edilerek renk kullanımı ve kompozisyon tasarımı hakkında geri bildirim verilir. Sıcak renkleri hareketli ve enerjik sahnelerde, soğuk renkleri ise sakinlik veya huzur veren sahneler için tercih etmeleri sağlanır. Öğrencilerden kullandıkları renk çiftlerini ve bu renklerin hikâye ile uyumunu açıklamaları beklenir. Sabırlı ve özenli çalışmaları konusunda istekli olmaları sağlanır (E1.3, E3.2, SDB1.2). Çalışmanın tamamlanması için ayrıntılara dikkat ederek sebat etmeleri gerektiği vurgulanır (D12.3). Tamamlanan desenler dijital veya fiziksel ortamda sergilenir.
Öğrencilerden süreç boyunca edindikleri deneyimleri ve çalışmalarının sonuçlarını açık
fikirlilikle değerlendirmeleri istenir (E3.5, SDB1.2). Kullandıkları renk çiftlerini ve bu renklerin hikâye ile olan uyumunu açıklamaları beklenir. Çalışmalarındaki başarılı yönleri ve geliştirmeleri gereken noktaları fark etmeleri sağlanır (E3.8, D10.1, SDB1.3, SDB3.3). Sanatsal ürünler performans görevi olarak tanımlanarak kontrol listesi veya öz değerlendirme formu kullanılarak değerlendirilebilir.
Öğrencilerden paylaşılan hikâyede yer alan her sahne için ayrı bir resim yapmaları ve her sahnede farklı zıt renk çiftini kullanmaları istenebilir.
Zıt renk çiftlerinin yer aldığı kartlar kullanılarak eşleştirme etkinliği yapılabilir. Öğrencilerin tek bir sahne üzerinde çalışmaları sağlanabilir.


