1. TEMA: HAYAT VE SANAT
SAB1. Sanatsal Algılama, SAB4. Sanatsal Üretim Yapma
E1.1. Merak, E1.2. Bağımsızlık, E3.5. Açık Fikirlilik
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık
D7. Estetik, D14. Saygı, D16. Sorumluluk, D18. Temizlik, D19. Vatanseverlik, D20. Yardımseverlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı
GS.3.1.1. Doğadaki ve sanat eserlerindeki sıcak ve soğuk renk uyumlarını algılayabilme
a) Doğadaki ve sanat eserlerindeki sıcak ve soğuk renkleri gözlemler.
b) Doğadaki ve sanat eserlerindeki sıcak ve soğuk renklerin estetik etkilerini karşılaştırır.
GS.3.1.2. Sıcak veya soğuk renk uyumunu kullanarak Türkiye’deki tarihî mekânlara ve doğal güzelliklere ilişkin izlenimlerini yansıtan resim yapabilme
a) Sıcak veya soğuk renk uyumunu kullanarak izlenimlerini yansıtan kompozisyon tasarlar.
b) Sıcak veya soğuk renk uyumunu kullanarak izlenimlerini yansıtan kompozisyon oluşturur.
Sıcak ve Soğuk Renkler
Kompozisyonda Sıcak ve Soğuk Renklerin Uyumu
birlik ve bütünlük, renk sıcaklık tablosu, renk uyumu, sıcak renkler, soğuk renkler
Öğrenme çıktıları giriş-çıkış kartları, gözlem formları, dereceli puanlama anahtarları ve öz değerlendirme formları kullanılarak değerlendirilebilir. Sınıf içi performans görevi olarak öğrencilerden Türkiye’deki tarihî mekânlar ve doğal güzelliklere ilişkin izlenimleriyle sıcak veya soğuk renk uyumunu kullanarak resim yapmaları istenir. Çalışmalarında pastel boya, sulu boya veya renkli kuru kalemleri kullanarak seçtikleri renk gruplarıyla estetik bir bütünlük oluşturmaları beklenir.
Öğrencilerin ana ve ara renkleri bildiği, doğada veya tasarımda tekrar eden unsurların bütünlük ve uyum oluşturduğunu fark ettikleri kabul edilmektedir.
Öğrencilerin ana ve ara renklerle ilgili bilgileri, tekrar eden unsurların uyum ve düzen üzerindekietkisine yönelik farkındalık düzeyleri aşağıdakilere benzer sorulara verdikleri yanıtlarla ölçülür:
• Ara renklerden biri olan yeşili elde etmek için hangi iki ana rengi karıştırmak gerekmektedir?
• Çevrenizde ara renklere sahip nesneleri gösterir misiniz?
• Çevrenizde tekrar eden şekil veya renklere sahip nesneleri gösterir misiniz?
Öğrencilere sıcak ve soğuk renklerle ilgili fikir sahibi olması için aşağıdakilere benzer sorular sorulur:
• Çevrenizde gördüğünüz renklerde sıcak ve soğuğu hissediyor musunuz?
• Hangi renklerden sıcak, hangi renklerden soğuk hissi alıyorsunuz?
• Bir yerin sıcak veya soğuk olduğunu renklerle ifade etmek isteseniz hangi renkleri kullanırdınız?
GS.3.1.1
Öğrencilerden doğadaki ve sanat eserlerindeki sıcak ve soğuk renk uyumlarını algılayabilmeleri beklenir. Kelvin renk sıcaklık tablosu tanıtılarak sıcak renklerin daha yüksek enerji ve ısı hissi verdiği, soğuk renklerin ise sakinlik ve serinlik çağrışımı yaptığı açıklanır. Renk ve sıcaklık ilişkisini gösteren kart görselleriyle eşleştirme yapmaları sağlanır. Öğrencilerden sıcak renkler için kırmızı, turuncu ve sarı; soğuk renkler için mavi, mor ve yeşil kartları ateş, buz, gökyüzü gibi görsellerin bulunduğu kartlarla eşleştirmeleri istenir. Eşleştirme sırasında doğadaki bu renklerle ilişkili unsurları düşünmeleri ve paylaşmaları beklenir. Doğadaki ve sanat eserlerindeki sıcak ve soğuk renkleri gözlemlemeleri için (a) öğrencilerin bu renklerin günlük yaşamdaki ve eserlerdeki örneklerini keşfetmeleri sağlanır (E1.1). İncelemelerini yaparken renklerin sıcaklıkla ilişkisini ve hissettirdiklerini birbirleriyle fikir alışverişinde bulunarak ifade etmeleri beklenir (KB2.14, SDB1.1). Sıcak ve soğuk renkleri
somutlaştırmaları için bu kavramların çevredeki nesneler, iklim, mevsimler ve duygusal etkilerle bağlantısını kurmaları sağlanır. Gözlemledikleri nesneleri renk özelliklerine göre gruplandırmaları beklenir (KB2.5, OB1). Doğadaki ve sanat eserlerindeki sıcak ve soğuk renklerin estetik etkilerini karşılaştırmaları için (b) eser görsellerini veya fotoğraf örneklerini dijital veya basılı olarak incelemeleri sağlanır (OB4). Türk ve Batı resim sanatından peyzaj, natürmort ve figüratif eserlerdeki renk uyumlarını çözümlemeleri beklenir (OB9, SAB3.2). Eserlerdeki renklerin kültürel farklılıklarla ilişkisini ve farklı kültürlerdeki anlamlarını keşfetmeleri istenir (SDB2.3, OB5). Sıcak ve soğuk renklerin eser üzerindeki duygusal etkilerini konuşma halkası tekniğiyle tartışmaları ve bu renklerin estetik algıya katkısını fark etmeleri beklenir (E3.5, SDB2.1, D7.1). Süreç çıkış kartları veya gözlem formu ile değerlendirilebilir. Doğadaki ve sanat eserlerindeki sıcak ve soğuk renkleri gözlemlemeleri için (a) öğrencilerin bu renklerin günlük yaşamdaki ve eserlerdeki örneklerini keşfetmeleri sağlanır (E1.1). İncelemelerini yaparken renklerin sıcaklıkla ilişkisini ve hissettirdiklerini birbirleriyle fikir
alışverişinde bulunarak ifade etmeleri beklenir (KB2.14, SDB1.1). Sıcak ve soğuk renkleri somutlaştırmaları için bu kavramların çevredeki nesneler, iklim, mevsimler ve duygusal etkilerle bağlantısını kurmaları sağlanır. Gözlemledikleri nesneleri renk özelliklerine göre gruplandırmaları beklenir (KB2.5, OB1). Doğadaki ve sanat eserlerindeki sıcak ve soğuk renklerin estetik etkilerini karşılaştırmaları için (b) eser görsellerini veya fotoğraf örneklerini dijital veya basılı olarak incelemeleri sağlanır (OB4). Türk ve Batı resim sanatından peyzaj, natürmort ve figüratif eserlerdeki renk uyumlarını çözümlemeleri beklenir (OB9, SAB3.2). Eserlerdeki renklerin kültürel farklılıklarla ilişkisini ve farklı kültürlerdeki anlamlarını keşfetmeleri istenir (SDB2.3, OB5). Sıcak ve soğuk renklerin eser üzerindeki duygusal etkilerini konuşma halkası tekniğiyle tartışmaları ve bu renklerin estetik algıya katkısını fark etmeleri beklenir (E3.5, SDB2.1, D7.1). Süreç çıkış kartları veya gözlem formu ile değerlendirilebilir.
GS.3.1.2
Öğrencilerden sıcak veya soğuk renk uyumunu kullanarak Türkiye’deki tarihî mekânlara ve doğal güzelliklere ilişkin izlenimlerini yansıtan resim yapabilmeleri beklenir. Bu doğrultuda yaşadıkları coğrafyadaki tarihî mekânlar ve doğal güzellikler hakkında bilgi toplamaları istenir (OB5, KB2.6). Bilgi toplama sürecinde gözlem, görüşme, genel ağ araştırması veya basılı kaynaklardan yararlanmaları sağlanır. Topladıkları bilgileri defterlerine veya dijital ortama düzenli bir şekilde kaydetmeleri istenir (OB1). Sıcak veya soğuk renk uyumunu
kullanarak izlenimlerini yansıtan kompozisyon tasarlamaları için (a) öğrencilerden tarihî mekânlara ve doğal güzelliklere ilişkin özgün fikirler geliştirmeleri beklenir. Renk çemberi ve eser görselleriyle sıcak ve soğuk renklerin uyumunu fark etmeleri sağlanır. Tasarımlarında bu renk gruplarından birini seçerek estetik bir kompozisyon planlamaları istenir (SDB1.2). Sıcak veya soğuk renk uyumunu kullanarak izlenimlerini yansıtan kompozisyon oluşturmaları için (b) tasarımlarına uygun özgün resimler yapmaları sağlanır (KB2.20, OB4). Soru-cevap tekniği ile renklerin mekâna uygun estetik bir atmosfer oluşturmadaki etkisi üzerine düşünmeleri istenir. Öğrencilerden renklerle tarihî ve kültürel dokuyu ifade etmelerinin yanı sıra resimlerinde kendi bakış açılarını yansıtmaları beklenir. Pastel boya, sulu boya ve renkli kuru kalemler temel teknik ve malzeme olarak sunulur. Öğrencilerin fikir alışverişinde bulunarak kendi anlatım araçlarını belirlemeleri sağlanır (SDB1.2, E1.2,
D16.1). Boyaların kullanım şekli ve teknikleri uygulamalı olarak gösterilir. Sıcak veya soğuk renklerin bir arada kullanılmasının resimde birlik ve bütünlük oluşturduğu belirtilir. Görsel sanatların kültürel değerlerin aktarımındaki rolü vurgulanarak öğrencilerin millî duyarlılık geliştirmesi beklenir (OB5, D19.3). Öğrencilere eserlerinde kendi yorumlarını ve kültürel değerlerini ifade etmeleri için rehberlik yapılır. Çalışmalar sırasında gönüllü olarak yardımlaşmaları ve iş birliği yapmaları sağlanır (SDB2.2, D20.4). Sanatsal ürünler tamamlandıktan sonra öğrencilerin çalışma alanlarını görev paylaşımyla temizlemeleri ve düzenlemeleri
istenir (D18.2). Tamamlanan sanatsal ürünler dijital veya fiziksel ortamda sergilenir. Öğrencilerden süreçteki deneyimlerini açık fikirlilikle değerlendirip birbirlerinin çalışmalarını takdir etmeleri beklenir (E3.5, D14.1). Sanatsal ürünler performans görevi olarak tanımlanarak dereceli puanlama anahtarı veya öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerden yaşadıkları çevrede yer alan tarihî, kültürel ve doğal unsurları tanıtan; özgün bir slogan içeren afiş hazırlamaları istenebilir.
Öğrencilerden yaşadıkları çevrede yer alan tarihî mekânlar ve doğal güzellikler hakkında gözlem yaparak fotoğraf albümü oluşturmaları istenebilir.


