6. TEMA: MİLLÎ DEĞERLER VE SANAT
GS.2.6.1. Doğa ve vatan sevgisini ilişkilendirerek sanatsal üretim yapabilme
a) Doğa ve vatan sevgisini ilişkilendirerek kompozisyon tasarlar.
b) Doğa ve vatan sevgisini ilişkilendirerek kompozisyon oluşturur.
Doğa ile Vatan Sevgisi
mavi vatan, yeşil vatan
Öğrenme çıktıları kontrol listeleri, öz değerlendirme formları ve akran değerlendirme formları kullanılarak değerlendirilebilir. Sınıf içi performans görevi olarak öğrencilerden doğa ile vatan sevgisini yansıtan kolaj panosu veya imgesel resim çalışmaları yapmaları istenir. Bu çalışmalarda pastel boya, sulu boya, renkli kalemler veya sürdürülebilir malzemeler kullanarak düşüncelerini sanatsal bir şekilde ifade etmeleri beklenir.
Öğrencilerin çevreyi korumanın önemine ilişkin farkındalıklarının olduğu kabul edilmektedir.
Öğrencilere çevreyi korumanın önemiyle ilgili aşağıdakilere benzer sorular sorulur:
• Ağaçları ve ormanları korumak için neler yapabiliriz?
• Okulunuzun bahçesini, parkları, sokakları, gölleri ve denizleri korumak için neler yapabilirsiniz?
Öğrencilere çevre ve doğa bilinci ile vatan sevgisi arasında bağlantı kurmaları için aşağıdakilere benzer sorular yönlendirilir:
• Denizleri ve denizlerde yaşayan canlıları korumak sizce vatanı sevmek anlamına gelir mi? Neden?
• En değerli hazinelerden olan ağaçları ve ormanları korumak sizce ülkenin geleceğine nasıl bir armağan olur?
GS.2.6.1
Öğrencilerden doğa ve vatan sevgisini ilişkilendirerek sanatsal üretim yapabilmeleri beklenir. Doğa ve vatan sevgisini ilişkilendirerek kompozisyon tasarlamaları için (a) öğrencilerin çevreye yönelik düşünme becerilerini geliştirmeleri istenir. "Çevreniz eskiden nasıldı, şimdi nasıl, çevrenizin gelecekte nasıl olmasını istersiniz?" sorusundan hareketle doğayla barışık bir vatanın
geçmişi, bugünü ve geleceği üzerine düşünmeleri sağlanır. Öğrencilerden düşüncelerini kendi cümleleriyle ifade etmeleri beklenir (KB2.16, SDB1.2). Öğrencilerin çevre duyarlılığını anlatan fotoğraf, kısa film, belgesel, animasyon, video veya bilgi görsellerini incelemeleri sağlanır (OB2). Bu süreçte doğa sevgisi, çevre bilinci ve vatan sevgisi arasındaki ilişkiye dikkat çekilir. Mustafa Kemal Atatürk’ün çevreye ve doğaya verdiği önem örneklerle paylaşılır.
Tek bir ağacı korumak Yalova’daki Yürüyen Köşk’ü taşıttığı öğrencilere hatırlatılarak çevreyi korumanın değerli bir davranış olduğu vurgulanır. Ayrıca öğrencilerin günlük yaşamlarında karşılaştıkları çevre sorunları ve çözüm yolları üzerinde durulur (OB5, D5.2, D9.3). Sağlıklı bir toplumun ve güçlü bir vatanın temel unsurlarından birinin yaşanabilir çevre olduğuna dikkat çekilir. Öğrencilerden çevrelerine yönelik gözlemlerini açık uçlu sorulara verdikleri yanıtlarla yorumlamaları istenir (KB2.11, SDB2.3). Öğrencilerin doğaya karşı sorumlu davranmanın vatan sevgisinin bir göstergesi olduğunu fark etmeleri ve "yeşil vatan", "mavi vatan", "temiz çevre", "doğayla uyumlu yaşam" kavramlarını günlük yaşantılarında uygulamaya aktarabileceklerini düşünmeleri sağlanır (D15.2, SDB3.2). Öğrencilerden doğa ile uyumlu ve yaşanabilir güzel bir okul bahçesi, köy, mahalle veya şehir hayal etmeleri istenir. Bu hayallerini bireysel
olarak veya grup hâlinde görselleştirmelerine imkân tanınır (OB8). Doğa ve vatan sevgisini ilişkilendirerek kompozisyon oluşturmaları için (b) öğrencilerden seçimlerine göre kolaj panosu veya imgesel resim yapmaları beklenir. Çalışmalarda pastel boya, sulu boya, renkli kuru kalemler, kolaj ve baskı teknikleri seçenek olarak sunulur. Öğrencilerden görsel sanat çalışmasına uygun
anlatım araçlarını belirlemeleri beklenir. Seçtikleri malzemelerin kullanım şekli uygulamalı olarak gösterilerek öğrencilere süreçte rehberlik edilir. Öğrencilerden çevre bilincini ve vatan sevgisini yansıtan pano çalışmalarında sürdürülebilir ve çevre dostu malzemeler kullanmaları
beklenir. Bu kapsamda ağaç, yaprak, tohum, güneş, fidan, kuş, dağ, su gibi doğayı simgeleyen; Türk bayrağı, Türkiye haritası, çınar ağacı gibi vatan sevgisini temsil eden sembollere yer vermeleri sağlanır (OB8, D4.1, D5.2, D17.3). Ayrıca karton, gazete, dergi, plastik şişe kapakları, artan kumaş parçaları, eski ambalaj kâğıtları ile doğadan toplanan ağaç dalları, yapraklar gibi sürdürülebilir malzemeleri yaratıcı biçimde kullanmaları istenir (SDB3.2). Öğrencilerin çalışmalarında daha önce öğrendikleri farklı teknikleri kullanmaları desteklenir ve öğrencilerden hazır bulundurmaları gereken araçları kendilerinin seçmeleri beklenir (SDB1.1, SDB1.2, D11.2). Grup çalışması seçen öğrencilerin iş birliği yapabilecekleri arkadaşlarını belirlemeleri, görev paylaşımı yapmaları ve karşılık beklemeden yardımlaşmaları sağlanır (E2.2, SDB2.2, D20.4). Bireysel çalışan öğrencilerin ise hayallerini özgün biçimde yansıtmaları teşvik edilir. Bu süreçte
öğrencilerden ekip arkadaşlarının katkılarına güven duymaları ve birlikte başarma inancı geliştirmeleri beklenir (E2.4). Sanatsal ürünler dijital veya fiziksel ortamda sergilenir. Bu ürünler performans görevi olarak tanımlanarak kontrol listesi, öz değerlendirme formu veya akran değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerden sürdürülebilir malzemelerle gelecekteki çevreyi anlatan üç boyutlu maketler hazırlamaları, dijital araçları kullanarak "yeşil vatan" veya "mavi vatan" kavramını görsel olarak yansıtan kolaj panosu hazırlamaları istenebilir. Öğrencilerin Mustafa Kemal Atatürk’ün bir ağacı yaşatmak adına köşkü taşıttığı anı resimlerinde canlandırmaları sağlanabilir. Öğrencilerden sürdürülebilir malzemelerle kuş evi, kalemlik gibi çevre dostu ürünler oluşturmaları istenebilir.
Öğrencilerin oyun hamuruyla ağaç, kuş, çiçek gibi çevreye ilişkin nesneler yapmaları sağlanabilir. Öğrencilere pano çalışmalarında büyük bir ağaç figürünü boyama veya yapıştırma görevleri verilebilir ve onlardan ağacın dallarına Atatürk’ün çevreye ilişkin sözlerini eklemeleri istenebilir.


