6. TEMA: MİLLÎ DEĞERLER VE SANAT
SAB4. Sanatsal Üretim Yapma
E1.2. Bağımsızlık, E2.1. Empati
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.2. Esneklik
D3. Çalışkanlık, D4. Dostluk, D7. Estetik, D17. Tasarruf, D18. Temizlik, D19. Vatanseverlik, D20. Yardımseverlik
OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB9. Sanat Okuryazarlığı
GS.1.6.1. 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın önemine ilişkin düşüncelerini yansıtan renkli resim yapabilme
a) 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın önemine ilişkin düşüncelerini yansıtan kompozisyon tasarlar.
b) 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın önemine ilişkin düşüncelerini yansıtan kompozisyon oluşturur.
23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı
Mustafa Kemal Atatürk’ün Çocuk Sevgisi
millî egemenlik, ulusal egemenlik
Öğrenme çıktıları kontrol listeleri, öz değerlendirme formları ve akran değerlendirme formları kullanılarak değerlendirilebilir. Sınıf içi performans görevi olarak öğrencilerden 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın önemine ilişkin düşüncelerini yansıtan resim yapmaları istenir. Duygu ve düşüncelerini pastel boya, mum boya veya renkli kuru kalemleri kullanarak ifade etmeleri beklenir.
Öğrencilerin 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın anlam ve önemine ilişkin temel düzeyde bilgi sahibi olduğu kabul edilmektedir.
Öğrencilere 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın anlam ve önemiyle ilgili aşağıdakilere benzer sorular sorulur:
• 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı kimlere armağan edilmiştir?
• 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı denildiğinde aklınıza neler geliyor?
Öğrencilere 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı ve Mustafa Kemal Atatürk’ün çocuk sevgisi hakkında bildiklerini anlatmaları için aşağıdakilere benzer sorular yönlendirilir:
• 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı neden önemli olabilir?
• Mustafa Kemal Atatürk çocuklar için neler yapmış olabilir?
GS.1.6.1
Öğrencilerden 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın önemine ilişkin düşüncelerini yansıtan renkli resim yapabilmeleri beklenir. Öğrencilerin konuya uygun kompozisyon tasarlamaları için (a) 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’yla ilgili kısa film, belgesel, animasyon, video, bilgi görseli gibi eğitici materyaller kullanılır. Bu bayramı çocuklara armağan etmesi nedeniyle Mustafa Kemal Atatürk’ün çocuklarla çekilmiş fotoğrafları dijital veya fiziksel ortamda incelenir. Öğrencilerden fotoğraftaki çocukların duygularını fark etmeleri, kendilerini o çocukların yerine koyarak "Ben orada olsaydım nasıl hissederdim?"
sorusuna cevap vermeleri istenir (E2.1, OB2, SDB1.1, SDB2.3). Öğrencilerden 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nı temsil eden Türkiye Büyük Millet Meclisi binası, Türk bayrağı, Atatürk portresi gibi sembollerle tasarımlarını planlamaları beklenir (OB5). 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın önemine ilişkin düşüncelerini yansıtan kompozisyon oluşturmaları için (b) öğrencilerden bayram coşkusunu yağlı pastel boya, mum boya veya renkli kuru kalemleri kullanarak estetik bakış açısıyla ifade etmeleri istenir (D7.2, OB4,
SDB1.2). Bu kapsamda öğrencilere "Türk bayraklarıyla süslenmiş sınıf veya sokaklar", "bayramda sahneye çıkan çocuklar", "ellerinde balonlar ve Türk bayraklarıyla yürüyen öğrenciler" veya "Atatürk’ün çocuklarla el ele 23 Nisan kutlaması" gibi temalar önerilir. Öğrencilerden bu temalardan birini seçerek kendi bakış açılarını yansıtan resim yapmaları beklenir (KB2.20). Öğrencilerin çalışmalarını bireysel veya grup hâlinde gerçekleştirmelerine imkân tanınarak
öğrencilerden malzeme ve teknik seçimlerini kendi tercihleri doğrultusunda yapmaları istenir (E1.2, SDB1.2). Boyaların kullanım şekli ve uygulama teknikleri öğrencilere gösterilir (OB9). Malzeme eksikliği durumunda alternatif yollar bulmaları ve birbirleriyle karşılık beklemeden yardımlaşmaları sağlanır (SDB3.2, D20.4). Ayrıca malzemelerini özenli ve verimli kullanmaları istenir (D17.3). Her öğrenciden gelişim düzeyine uygun olarak yazar, çizer veya anlatıcı gibi farklı roller üstlenmesi beklenir. Tüm öğrencilerin resim çalışmasına katılması sağlanırken bazı öğrencilerden çizimlerine kısa yazılar ekleyerek duygularını ifade etmeleri, bazı öğrencilerden ise yaptıkları çalışmaları sözlü olarak tanıtmaları istenir (D3.4). Öğrencilerden konuşma halkası tekniğiyle sanatsal ürünler üzerine kısa paylaşımlar yapmaları beklenir (SDB2.1). Yapılan çalışmaları açıklayarak bayramda birlik ve beraberlik içinde olduklarını fark etmeleri
sağlanır (D19.1). Bu süreçte öğrencilerden düşüncelerini paylaşmaları, uzlaşmayı öğrenmeleri ve arkadaşlarının fikirlerinden yararlanarak çalışmalarını geliştirmeleri beklenir (SDB2.2, SDB2.3, D4.1). Sanatsal üretim sürecinde öğrencilere 23 Nisan temalı çocuk şarkıları dinletilir. Sanatsal ürünler tamamlandığında çalışma ortamını iş birliğiyle temizlemeleri ve düzenlemeleri
istenir. Öğrencilerden düzenli ve temiz bir çalışma ortamının faydalarını ve düzensiz bir ortamda yaşanan zorlukları kendi deneyimlerinden yola çıkarak açıklamaları beklenir (D18.2, SDB1.1). Sanatsal ürünler dijital veya fiziksel ortamda sergilenir. Bu ürünler performans görevi olarak tanımlanarak kontrol listesi, öz değerlendirme formu veya akran değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerden Atatürk’ün çocuklarla birlikte çekilmiş fotoğrafları ve 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’yla ilgili görsellerden oluşan albüm veya pano oluşturmaları istenebilir. Öğrencilerin bayramın tarihçesini araştırarak bilgi kartları hazırlamaları veya bu tema doğrultusunda özgün sloganlarla zenginleştirilmiş pano oluşturmaları sağlanabilir.
Öğrencilerden 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nı temsil eden Türkiye Büyük Millet Meclisi binası, Türk bayrağı, Atatürk gibi görselleri kullanarak kolaj çalışması yapmaları istenebilir.


