5. TEMA: RENK VE ESTETİK
SAB4. Sanatsal Üretim Yapma
E1.2. Bağımsızlık, E3.3. Yaratıcılık, E3.5. Açık Fikirlilik
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma), SDB2.2. İş Birliği
D10. Mütevazılık, D11. Özgürlük, D18. Temizlik
OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB9. Sanat Okuryazarlığı
GS.1.5.1. Büyük-küçük şekiller ve renklerle resim yapabilme
a) Büyük-küçük şekiller ve renklerden oluşan kompozisyon tasarlar.
b) Şekiller ve renklerle uyumlu bir kompozisyon oluşturur.
Kompozisyonda Şekil ve Boyut Farkı
büyük-küçük şekiller, renklerle kompozisyon, şekillerle kompozisyon, mum boya, yağlı pastel boya
Öğrenme çıktıları kontrol listeleri ve öz değerlendirme formları kullanılarak değerlendirilebilir. Sınıf içi performans görevi olarak öğrencilerden büyük ve küçük nesneleri bir arada kullanarak yağlı pastel boya veya mum boya ile renkli kompozisyon oluşturmaları istenir. Ürünlerinde çizgi türlerini ve renk geçişlerini kullanarak uyumlu bir düzen sağlamaları beklenir.
Öğrencilerin geometrik şekillerin boyutları arasındaki farklılıkları ayırt edebildiği kabul edilmektedir.
Öğrencilerin geometrik şekillerin boyutları arasındaki farklılıkları ayırt etme düzeyleri aşağıdakilere benzer sorularla ölçülür:
• Büyük bir apartmanın çatısı, küçük bir köy evinin çatısıyla aynı büyüklükte olabilir mi?
• Bir futbol topu ile yumurta arasında büyüklük farkı var mıdır?
Kompozisyonda yer alan nesneler arasındaki boyut farklılıklarını anlamalarını sağlamak için öğrencilere aşağıdakilere benzer sorular sorulur:
• Bir ağaç çizmek istediğinizde ağacın gövdesi ve yapraklarının büyüklüğü arasında nasıl bir fark görüyorsunuz?
• Bir ev çizmek istediğinizde kapının ve pencerenin büyüklüğü arasında nasıl bir fark görüyorsunuz?
• Bir kuş yuvası ile ağaç dalları arasında nasıl bir büyüklük farkı vardır?
GS.1.5.1
Öğrencilerden büyük-küçük şekiller ve renklerle resim yapabilmeleri beklenir. Çeşitli nesnelerin kartları dağıtılarak öğrencilerin bu kartları büyükten küçüğe sıralamaları ve gruplandırmaları sağlanır (OB1). Büyük-küçük şekiller ve renklerden oluşan kompozisyon tasarlamaları için (a) öğrencilere birkaç tema önerilir. "Evlerin ve ağaçların bulunduğu bir görünüm", "hayvanlar âlemi" ve "hayalimdeki oda" temaları öğrencilere seçenek olarak sunularak öğrencilerden
ilgilerini çeken bir temayı seçmeleri istenir (SDB1.1, SDB1.2). Seçtikleri tema hakkında hayal güçlerini harekete geçirecek sorularla büyük ve küçük nesnelerin yerleşimini düşünmeleri sağlanır. Öğrencilerden çevrelerindeki büyük-küçük nesneleri karşılaştırarak ifade etmeleri ve boyut farklılıklarını örneklendiren görselleri dijital veya basılı ortamda incelemeleri istenir (KB2.7, OB4). İncelemelerini tamamladıktan sonra öğrencilerin oluşturmak istedikleri
kompozisyonla ilgili tasarım fikri geliştirmeleri sağlanır (E3.3). Şekiller ve renklerle uyumlu bir kompozisyon oluşturmaları için (b) öğrencilerden konuya uygun görsel anlatım araçlarını belirlemeleri beklenir. Yağlı pastel boya ve mum boya öğrencilere temel malzeme olarak tanıtılır. Bu malzemelerin biriyle veya her ikisiyle çalışmalarına imkân verilir. Öğrencilerin seçimlerini kendi tercihleri doğrultusunda yapmaları sağlanır (E1.2, D11.2). Malzemelerin kullanım şekli
ve uygulama teknikleri öğrencilere gösterilir (OB9). Öğrencilerin birden fazla rengi üst üste uygulayarak yeni renkler elde etmeleri sağlanır. Pamuk veya kâğıt peçete yardımıyla renkleri kaynaştırmaları istenir. Kompozisyonlarında farklı çizgi türlerini kullanmaları beklenir. Çizgi, renk, kompozisyon, büyük-küçük ilişkisi gibi temel kavramları doğal bir akış içinde öğrenmeleri sağlanır (OB9). Öğrencilerden süreçte edindikleri deneyimleri ve kompozisyonlarını açık
fikirlilikle anlatmaları istenir (E3.5, SDB1.3). Ayrıca büyük ve küçük nesnelerin yerleşimlerini, renk tercihlerini ve hissettirdiklerini ifade etmeleri beklenir (SDB1.1). Öğrencilerin kompozisyonlarını değerlendirirken başarılı buldukları ve geliştirilmesi gereken yönlerini öğretmen rehberliğinde fark etmeleri sağlanır (D10.1). Öğrencilerden çalışma ortamını iş birliğiyle temizlemeleri ve düzenli bir alan oluşturmaları istenir (SDB2.2). Düzenli bir çalışma ortamının üretkenliği
arttırdığını, sağlığı koruduğunu ve yaşam kalitesini iyileştirdiğini fark etmeleri sağlanır (D18.2). Sanatsal ürünler dijital veya fiziksel ortamda sergilenir. Bu ürünler performans görevi olarak tanımlanarak kontrol listesi veya öz değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerden büyük ve küçük nesneleri oyun hamuru, kâğıt hamuru, çamur, kil gibi farklı materyaller kullanarak üç boyutlu olarak şekillendirmeleri istenebilir.
Öğrencilerin büyük ve küçük nesnelerin üç boyutlu modellerine dokunarak boyut farklarını anlamaları sağlanabilir. Öğrencilerden büyük ve küçük şekil şablonlarını kullanarak kompozisyon oluşturmaları istenebilir.


