1. TEMA: HAYAT VE SANAT
SAB1. Sanatsal Algılama, SAB4. Sanatsal Üretim Yapma
E1.1. Merak, E2.4. Güven, E2.5. Oyunseverlik, E3.7. Sistematiklik, E3.8. Soru Sorma
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık), SDB1.2. Kendini Düzenleme (Öz Düzenleme), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
D4. Dostluk, D5. Duyarlılık, D7. Estetik, D9. Merhamet, D14. Saygı, D18. Temizlik
OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB9. Sanat Okuryazarlığı
GS.1.1.1. Çevresindeki nesnelerin renklerini ve geometrik şekillerini algılayabilme
a) Nesnelerin renklerini ve geometrik şekillerini gözlemler.
b) Renkler ve geometrik şekillerle benzerlik gösteren nesneleri karşılaştırır.
GS.1.1.2. Farklı renkler ve geometrik şekillerdeki doğal ve yapay malzemelerle kolaj yapabilme
a) Farklı renkler ve şekillerdeki nesnelerle pano tasarlar.
b) Farklı renkler ve geometrik şekillerdeki doğal ve yapay malzemelerle kolaj oluşturur.
Renkler ve Geometrik Şekiller
Doğal ve Yapay Nesnelerle Kolaj
çevre bilinci, doğal malzeme, geometrik şekil, kolaj, renk, yapay malzeme
Öğrenme çıktıları gözlem formları, kontrol listeleri, öz değerlendirme formları ve akran değerlendirme formları kullanılarak değerlendirilebilir. Performans görevi olarak öğrencilerden doğal ve yapay malzemelerle kolaj tekniğini kullanarak ortak bir sınıf panosu oluşturmaları istenir. Öğrencilerden sanatsal ürünlerde renk ve geometrik şekil uyumuna dikkat etmeleri beklenir.
Öğrencilerin renkler hakkında temel bilgiye sahip olduğu, şekillerin benzerlik ve farklılıklarınıalgılayabildikleri kabul edilmektedir.
Renkler ve geometrik şekillere ilişkin ön bilgilerini değerlendirmek için öğrencilere aşağıdakilere benzer sorular sorulur:
• Sınıfınızda kırmızı, turuncu ve mavi renkteki nesneleri gösterir misiniz?
• Çevrenizde pencere, kapı ve saatin şekillerine benzeyen neler görüyorsunuz?
Renk ve şekil algılarını geliştirmek için öğrencilere aşağıdakilere benzer sorular sorulur:
• Yaşadığınız çevrede hangi renk ve şekillerde çiçekler, yapraklar, ağaçlar görüyorsunuz?
• Çevrenizdeki her şey aynı renkte ve şekilde olsaydı nasıl olurdu?
GS.1.1.1
Öğrencilerden çevresindeki nesnelerin renklerini ve geometrik şekillerini algılayabilmeleri beklenir. Nesnelerin renklerini ve geometrik şekillerini gözlemlemeleri için (a) okul içine veya bahçesine kısa bir gezi düzenlenir (KB2.2). "Bugün, yeşil olan üç şeyi bul!" gibi oyunlarla öğrencilerin keşfetme duyguları harekete geçirilir ve çevrelerindeki renkleri dikkatle incelemeleri sağlanır (E1.1, E2.5). Grupların görev paylaşımı yaparak iş birliği içinde kendilerine verilen renk kartlarındaki renklere yakın nesneleri bulup sınıfa getirmeleri beklenir (D4.1, SDB2.2). Öğrencilerin çevreye ve canlılara merhametle yaklaşmaları ve doğayı koruma bilinci geliştirmeleri sağlanır (D9.3). Bu amaçla yalnızca yere düşmüş yaprak, çiçek, ağaç dalı gibi malzemeleri toplamaları beklenir (D5.2). Toplanan malzemelerin kolaj çalışmaları için saklanması gerektiği belirtilir. Öğrencilerin gözlemleri sırasında merak ettiklerini
sormaları, karşısındakileri sözlerini kesmeden dinlemeleri ve düşüncelerini sırası
geldiğinde paylaşmaları beklenir (E3.8, SDB2.1, D14.1). Şekil gözlemleri aşamasında kare, üçgen, dikdörtgen, çember gibi temel geometrik şekillerin kartları tanıtılır. Öğrencilerden kartların biçim özelliklerini tanımlamaları ve topladıkları nesnelerle ilişkilendirmeleri beklenir (OB4). Renkler ve geometrik şekillerle benzerlik gösteren nesneleri karşılaştırmaları (b) istenir (SAB1.2, KB2.7). Gruplar hâlinde topladıkları nesneleri, renk ve şekil kartlarıyla veya renk çemberindeki uygun renklerle eşleştirmeleri sağlanır (KB2.5, SDB2.2). Bu süreçte öğrencilerden doğadaki renk uyumunu, estetiği ve güzelliği fark etmeleri beklenir (D7.1). Süreç, gözlem formu veya kontrol listesi ile değerlendirilebilir.
GS.1.1.2
Öğrencilerden farklı renkler ve geometrik şekillerdeki doğal ve yapay malzemelerle kolaj yapabilmeleri beklenir. Bu amaçla görseller veya kısa animasyonlar kullanılarak öğrencilerin doğal ve yapay malzemelerin farklarını anlamaları sağlanır (OB2). Doğal malzemeler (kozalak, yaprak, ağaç dalı, çiçek vb.) ve yapay malzemeler (plastik oyuncak, kumaş parçası vb.) sınıfta sergilenir. Öğrencilerden bu malzemelere dokunarak veya koklayarak aralarındaki farkları açıklamaları istenir (OB4). Farklı renkler ve şekillerdeki nesnelerle pano tasarlamaları için (a) öğrencilerin topladıkları malzemeleri sınıflandırması ve bu bilgiyi grup arkadaşlarıyla paylaşması sağlanır (KB2.5, E3.7). Her gruptan kolaj panosunu renk ve şekillerin estetik uyumuna dikkat ederek tasarlaması beklenir (SDB1.2, SDB2.2). Öğrencilerin kâğıt, kumaş veya yaprak parçalarını bir araya getirdiklerinde yeni bir resim ortaya çıktığını ve bu parçaların öncekinden farklı, bütüncül bir anlam kazandığını fark etmeleri sağlanır. Öğrencilerden farklı renkler ve geometrik şekillerdeki doğal ve yapay malzemelerle kolaj oluşturmaları için (b) tasarımlarını ortak sınıf panosuna dönüştürmeleri istenir (OB4, OB9). Gruplardan seçtikleri malzemelerin kolaj çalışması için uygunluğunu değerlendirmesi ve tercih nedenlerini açıklamaları beklenir (SDB3.3). Öğrencilere görsel zenginlik sağlamak için farklı malzemeleri bir arada kullanmaları önerilir. Malzemelerin kesilmesi, şekillendirilmesi ve parçaların çalışma yüzeyine yerleştirilerek düzenlenmesi aşamalarında öğrencilerin dikkatli
olmaları sağlanır. Öğrencilerden nesnelerin renk ve şekil uyumuna özen göstermeleri beklenir. Çalışma sırasında öğrencilerin demokratik kararlar alarak görev paylaşımı yapmaları, dayanışma içinde olmaları ve arkadaşlarıyla iş birliği içinde hareket etmeleri sağlanır (SDB2.2). Gruplardan aldıkları görevleri yerine getirerek takıma katkı sağlamaları, yardımlaşma ile başarıya ulaşmanın önemini deneyimlemeleri ve bu süreçte birlikte çalıştıkları arkadaşlarının çabalarına güven duyarak ortak amaca ulaşmanın mümkün olduğunu fark etmeleri
beklenir (D4.1, E2.4). Her öğrencinin ekip içinde rol üstlenmesi ve bireysel katkılarını ifade etmesi sağlanır (SDB1.1). Gruplardan sanatsal ürünlerini, kullandıkları malzemeleri, süreç boyunca yaptıkları gözlemleri ve estetik kararlarını paylaşmaları istenir. Süreçte zorlandıkları noktaları, keyif aldıkları aşamaları ve çalışmaları tekrar yaptıklarında değiştirmek istedikleri noktaları ifade etmeleri beklenir (SDB1.2). Grupların birbirlerinin ürünleri hakkında
yapıcı geri bildirimde bulunması sağlanır. Bu süreçte öğrencilerden başkalarını dinlerken dikkatli ve saygılı olması beklenir (SDB2.1). Çalışma ortamını iş birliğiyle temizlemeleri sağlanır (SDB2.2). Aynı zamanda düzenli bir çalışma ortamının üretkenliği artırdığı, sağlığı koruduğu ve yaşam kalitesini iyileştirdiği üzerinde durulur (D18.2). Sanatsal ürünler dijital veya fiziksel olarak sergilenir. Bu ürünler performans görevi olarak tanımlanarak kontrol listeleri, öz değerlendirme formu veya akran değerlendirme formu ile değerlendirilebilir.
Öğrencilerden renkler ve geometrik şekillerle ilgili yapbozlar hazırlamaları, gazete ve dergilerden faydalanarak kolaj çalışmaları yapmaları istenebilir.
Öğrencilere farklı renklerde ve geometrik şekillerde önceden kesilmiş malzemeler sunularak öğrencilerden bunları yüzeye yerleştirmeleri ve yapıştırmaları istenebilir. Öğrenciler renkler ve geometrik şekillerle ilgili görsel, işitsel ve dokunsal materyallerle desteklenebilir.


