3. ÜNİTE: PEYGAMBERLERİN SEVGİSİ

Bu ünitede peygamberlerin çocuklarla ve toplumla ilişkisi, çevreyi ve çalışmayı sevmesi konuları ele alınmaktadır. Öğrencilerin peygamberlerin çocuk sevgisi hakkında örnekler üzerinden bilgi toplamaları, peygamberlerin toplumlarına olan sevgisini dua örneklerinden yola çıkarak yapılandırmaları, çevreye karşı duyarlılıklarıyla doğa ve hayvan sevgisi arasında ilişki kurmaları, peygamberlerin mesleklerinden yola çıkarak çalışmayı sevdiklerine dair çıkarım yapmaları amaçlanmaktadır. Salli ve Barik dualarını ve bu duaların anlamlarını okuyarak yorumlamaları amaçlanmaktadır.
Ders Saati
14
Alan Becerileri

-

Kavramsal Beceriler

KB2.6. Bilgi Toplama, KB2.10. Çıkarım Yapma, KB2.13. Yapılandırma, KB2.14. Yorumlama, KB2.16.2. Tümdengelime Dayalı Akıl Yürütme

Eğilimler

E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E3.8. Soru Sorma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma)

Değerler

D1. Adalet, D2. Aile Bütünlüğü, D3. Çalışkanlık, D5. Duyarlılık, D9. Merhamet, D15. Sevgi, D18. Temizlik

Okuryazarlık Becerileri

OB2. Dijital Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi
Beceriler Arası İlişkiler
-
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

DKAB.4.3.1. Peygamberlerin çocuk sevgisiyle ilgili bilgi toplayabilme
a) Peygamberlerin çocuk sevgisi konusunu araştırır.
b) Peygamberlerin çocuk sevgisi hakkında bilgi toplar.
c) Peygamberlerin çocuk sevgisi hakkında ulaştığı bilgileri öğretmen rehberliğinde doğrular.
ç) Peygamberlerin çocuk sevgisi hakkındaki bilgileri kaydeder.

DKAB.4.3.2. Peygamberlerin toplumlarına olan sevgisini yapılandırabilme
a) Peygamberlerin hayatlarını inceleyerek topluma karşı davranışları ve rehber olmaları arasında ilişki kurar.
b) Peygamberlerin toplumları için ettikleri dua örneklerinden yola çıkarak toplumlarına sevgiyle yaklaştıklarından hareketle uyumlu bir bakış açısı geliştirir. 

DKAB.4.3.3. Peygamberlerin çevre sevgisine ilişkin akıl yürütebilme
a) Peygamberlerin çevreye yaklaşımlarını inceler.
b) Peygamberlerin davranışlarıyla çevre sevgileri arasında ilişki kurar.
c) Peygamberlerin çevre sevgisi hakkında çıkarım yapar.

DKAB.4.3.4. Peygamberlerin çalışmayı sevdiğine dair çıkarım yapabilme
a) Peygamberlerin çalışmayı sevdiğini farkeder.
b) Peygamberlerin geçimlerini sağlamak için yaptıkları işleri listeler.
c) Peygamberlerin mesleklerini karşılaştırır.
ç) Peygamberlerin çalışmaya ve üretmeye istekli olduklarına dair önerme sunar.
d) Peygamberlerin yaşantılarından hareketle emek vererek kazanç elde etmenin önemini değerlendirir.

DKAB.4.3.5. Salli ve Barik dualarını ve bu duaların anlamlarını okuyarak yorumlayabilme
a) Salli ve Barik dualarını ve bu duaların anlamlarını okur.
b) Salli ve Barik dualarının anlamlarını kendi hayatı için anlamlı bir hâle getirir.
c) Salli ve Barik dualarının anlamlarını değiştirmeyecek şekilde özetler.

İçerik Çerçevesi

Peygamberler Çocukları Sever
Peygamberler Toplumlarını Sever
Peygamberler Çevreyi Sever
Peygamberler Çalışmayı Sever
Bir Dua Öğreniyorum: Salli ve Barik Duaları

Anahtar Kavramlar

peygamber, salavat

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu ünitenin ölçme değerlendirme sürecinde açık uçlu soru, kısa cevaplı soru, çalışma yaprağı, tanılayıcı dallanmış ağaç, sunu ve öz değerlendirme formu kullanılabilir.

Performans Görevi: Peygamberlerin çocuklara olan sevgisi konusunda çalışma yaprağı hazırlanabilir. Peygamberlerin ailelerine ve toplumlarına olan sevgisiyle ilgili açık uçlu soruların yer aldığı çalışma yaprağı hazırlanabilir. Peygamberlerin çevre, doğa ve hayvan sevgisiyle ilgili çıkarımları içeren sunu veya pano hazırlama görevi verilebilir, drama yaptırılabilir. Peygamberlerin çalışmayı sevmesiyle ilgili metin okunabilir ve ilkeler çıkarılabilir. Salli ve Barik duaları ve bu duaların anlamlarıyla ilgili eşleştirme etkinliği hazırlanabilir. Performans görevleri, ölçütlere göre oluşturulan puanlama anahtarı ile değerlendirilir. Öğrencinin ünite süresince yaptığı ürün çıktıları bir araya getirilerek öğrenci ürün dosyası oluşturulur.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin peygamberlik hakkında temel düzeyde fikir sahibi olduğu kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere “Peygamber kime denir?” sorusu sorularak ön bilgileri tespit edilir.

Köprü Kurma

Peygamberlerin çocuklara, topluma ve çevreye verdikleri değer ile öğrencilerin hayat bilgisi dersinde öğrendikleri arasında bağlantı kurulur.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

DKAB.4.3.1
Peygamber kavramı açıklanır. Öğrencilerden, Hz. Muhammed (sav) günümüzde yaşasaydı bir dede olarak torunları ile neler yapabileceği üzerine düşünmeleri ve fikirlerini paylaşmaları istenir. Verilen cevaplardan hareketle peygamberlerin çocuklara şefkat ve anlayışla yaklaştıklarına dair çıkarımda bulunulur. Hz. Ali, Hz. Enes, Hz. Zeyd gibi çocuk sahabilerin Hz. Muhammed’le (sav) ilgili anlatılarına yer verilerek onun çocuklara gösterdiği özveri ve ilgi ele alınır (D15.4). Hz. Muhammed’in (sav) kız ve erkek çocuklar arasında ayrım yapmadığına dikkat çekilir (D1.1). Hz. Muhammed’in (sav) çocuklarla ilgili hadisleri belirlenir. Kur’an-ı Kerim’deki baba-oğul peygamberlerle ilgili ayetlere de dikkat çekilerek bu ayet ve hadisler ışığında öğrencilerin, peygamberlerin çocuk sevgisi hakkında bilgi toplamaları sağlanır. Öğrencilerin elde ettikleri bilgiler öğretmen tarafından değerlendirilir ve doğrulanır. Öğrencilerin bu bilgileri afiş, broşür, pano, duvar gazetesi gibi yollarla kaydetmesi sağlanır.

DKAB.4.3.2
Peygamberlerin toplumlarına olan sevgisi, aileleri ile ilişkilerinden yola çıkılarak ele alınır. Her peygamberin bir ailesi olduğuna ve bir toplum içinde yaşadığına dikkat çekilir. Hz. İbrahim’in oğlu Hz. İsmail ile olan sevgi dolu ilişkisine Saffat suresi 100 ve 101. ayetler bağlamında değinilir, Hz. Zekeriya ve Hz. Yahya’nın aile bağlarına (D2.1) vurgu yapılır. Peygamberlerin hayatları incelenerek topluma karşı davranışları ve rehber olmaları arasında ilişki kurulur. Peygamberlerin toplumlarına verdikleri değer (D5.1), Tevbe suresi 128. ayetten hareketle ele alınır. Peygamberlerin toplumları için yaptıkları dua örneklerinden yola çıkılarak gönderildikleri toplumlara sevgi ve merhametle (D9.2) yaklaştıklarına dair bir bakış açısı geliştirir.

DKAB.4.3.3
Öğrenciden çevresini gözlemlemesi istenir. Yaşadığımız çevrenin ve bu çevre içerisindeki canlıların Allah (cc) tarafından yaratıldığına dikkat çekilir. Doğanın ve hayvanların korunmasının önemi ile ilgili Eğitim Bilişim Ağı’ndan (EBA) uygun bir video izletilebilir. Böylece öğrencilerin fen bilimleri dersinden öğrendikleriyle konu ilişkilendirilebilir. Öğrencilere, onların diğer canlılara karşı davranışlarına dair kendilerini değerlendirmelerine yönelik sorular sorulabilir (SDB1.3). Konuyla ilgili bir öz değerlendirme formu hazırlanabilir. Peygamberlerin hayvanlara verdiği değer (D5.2) ve gösterdiği şefkatle (D9.3) ilgili örnek davranışları belirlenir. Çevre temizliği konusundaki uyarılarına değinilir (D18.3). Peygamberlerin bu davranışlarıyla doğa ve hayvan sevgileri arasında ilişki kurulur. Hz. Muhammed’in (sav) konuyla ilgili hadislerine yer verilir. İlgili hadisler yorumlanarak peygamberlerin çevre ve hayvan sevgisi hakkında çıkarım yapılır.

DKAB.4.3.4
Öğrencilere hangi mesleklere ilgi duydukları sorulur. Her insanın geçinmek için bir işle meşgul olduğuna dikkat çekilir ve öğrencilerden peygamberlerin geçimlerini nasıl sağlamış olabilecekleriyle ilgili akıl yürütmeleri istenir. Verilen cevaplardan hareketle peygamberlerin çalışmayı sevdikleri farkettirilir. Öğrenciler, peygamberlerin mesleklerinin neler olabileceği hakkında merak ettikleri soruları sormaları (E3.8) için teşvik edilir. Bazı peygamberlerin geçimlerini sağlamak için yaptıkları işler listelenir. Peygamberlerin meslekleri karşılaştırılarak her birinin yeteneklerine göre bir uzmanlık alanının olduğu fark ettirilir. Peygamberlerin çalışmaya ve üretmeye istekli olduklarına (D3.1) dair önermeler sunulur. Peygamberlerin yaşantılarından hareketle emek vererek kazanç elde etmenin önemini değerlendirir. Bunun için ilke çıkarma etkinliği yapılabilir.

DKAB.4.3.5
Eğitim Bilişim Ağı’ndan (EBA) salavat dinletilerek öğrencilerin dikkati çekilir. Hz. Muhammed’in (sav) ismini duyan veya söyleyen her Müslümanın onu dua ve selamla anarak ona olan sevgisini ve bağlılığını dile getirdiği belirtilir. Onun için yapılan bu dualara salavat duaları denildiği, Salli ve Barik dualarının da bu özel dualardan olduğu ifade edilir. Bu duaların nerelerde okunduğuna dair bilgi verilir. Hz. Peygamber’in ailesine “Ehlibeyt” adı verildiğine değinilerek bu dualarda onun ailesinden bahsedildiğine dikkat çekilir. Salli ve Barik dualarını dinlemek üzere Diyanet İşleri Başkanlığına bağlı genel ağ adresleri belirlenir. Öğrencilerin bu adresleri kullanmaları sağlanarak (OB2) duaların doğru telaffuzunu öğrenmeleri için dinleme etkinliği yapılır. Öğrencilerin bu duaları kendine güvenerek (E1.5) okuması için sesli okuma etkinliği yapılabilir. Duaların anlamları incelenir. Duaların anlamlarından çıkarılacak mesajlarla ilgili etkinlikler yapılarak dualar değerlendirilebilir. Öğrencilerin duaların anlamlarını kendi hayatları için anlamlı hâle getirmeleri sağlanır. Öğrencilerin Salli ve Barik dualarının anlamlarını değiştirmeyecek şekilde kendi cümleleriyle yeniden ifade etmeleri için yazma etkinliği yapılabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Hz. Muhammed’in (sav) çocuklara karşı davranışları incelenerek öğrencilerden, çocuk haklarına dair ilkeler çıkarması istenebilir.

Destekleme

Peygamberlerin çalışmayı sevmeleri hakkında öğrencilerin ilgisini çekecek etkileşimli ve görsel öğrenme materyalleri (bilgi kartları, oyunlar) kullanılarak öğrencilerin konuyu daha iyi kavramaları ve somutlaştırmaları sağlanabilir. Derste anlatılan peygamberlerin icra ettikleri mesleklerle ilgili görseller hazırlanabilir. Öğrencilerden görseldeki meslek ile o mesleği yapan peygamberin adını eşleştirmesi istenebilir.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.