Bu ünitede Allah’ın (cc) birliği ve yüceliği, Allah’ın (cc) kullarına olan sevgisi, dua, kelimeitevhit ve kelimeişehadet konuları ele alınmaktadır. Öğrencilerin Allah’ın (cc) birliği ve yüceliği hakkında bilgi sahibi olmaları ve öğrendikleri bilgileri yorumlamaları amaçlanmaktadır. Gözlemlerinden yola çıkarak Allah’ın (cc) insanlara olan sevgisini, merhametini ve iyiliğini fark etmeleri, dua etme ihtiyacı hakkında çıkarımda bulunmaları, kelimeitevhit ve kelimeişehadet hakkında bilgi toplamaları amaçlanmaktadır. Amentü duasını ve bu duanın anlamını okuyarak yorumlamaları amaçlanmaktadır.
Ders Saati
14
Alan Becerileri

-

Kavramsal Beceriler

KB2.6. Bilgi Toplama, KB2.11. Gözleme Dayalı Tahmin Etme, KB2.14. Yorumlama, KB3.3. Eleştirel Düşünme

Eğilimler

E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.1. Empati, E3.8. Soru Sorma

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma)

Değerler

D14. Saygı, D15. Sevgi

Okuryazarlık Becerileri

OB2. Dijital Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
-
Beceriler Arası İlişkiler
-
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

DKAB.4.2.1. Allah’ın (cc) birliğini ve yüceliğini kavrayabilme
a) Allah’ın (cc) birliğini ve yüceliğini içeren ayetleri inceler.
b) Allah’ın (cc) birliğini ve yüceliğini hayatı için anlamlı hâle getirir.
c) Allah’ın (cc) birliğini ve yüceliğini kendi cümleleri ile ifade eder.

DKAB.4.2.2. Allah’ın (cc) kullarına olan sevgisini gözleme dayalı tahmin edebilme
a) Allah’ın (cc) kullarına olan sevgisini gözlemleriyle ilişkilendirir.
b) Allah’ın (cc) kullarına olan sevgisi hakkında çıkarım yapar.
c) Allah’ın (cc) kullarına olan sevgisi hakkında sonuç çıkarır.

DKAB.4.2.3. Dua etme ihtiyacı hakkında düşünebilme
a) Duanın insan için bir ihtiyaç olduğunu fark eder.
b) Dua etmenin önemi hakkında sonuç çıkarır.
c) İhtiyaçları ve duyguları çerçevesinde dua örneklerini günlük hayatında ifadelerine yansıtır.

DKAB.4.2.4. Kelimeitevhit ve kelimeişehadet hakkında bilgi toplayabilme
a) Kelimeitevhit ve kelimeişehadet konusunu araştırır.
b) Kelimeitevhit ve kelimeişehadet hakkında bilgi toplar.
c) Kelimeitevhit ve kelimeişehadet hakkında ulaştığı bilgileri öğretmen rehberliğinde doğrular.
d) Kelimeitevhit ve kelimeişehadet hakkında ulaştığı bilgileri kaydeder.

DKAB.4.2.5. Amentü duasını ve bu duanın anlamını okuyarak yorumlayabilme
a) Amentü duasını ve bu duanın anlamını okur.
b) Amentü duasının anlamını kendi hayatı için anlamlı bir hâle getirir.
c) Amentü duasının anlamını değiştirmeyecek şekilde özetler.

İçerik Çerçevesi

Allah’ı Tanıyorum
Allah Bizi Seviyor
Allah’a Dua Ediyorum
Kelimeitevhit ve Kelimeişehadet
Bir Dua Öğreniyorum: Amentü Duası

Anahtar Kavramlar

dua, şehadet, tevhit

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu ünitenin ölçme değerlendirme sürecinde açık uçlu soru, kısa cevaplı soru, çalışma yaprağı, kavram haritası ve öz değerlendirme formu kullanılabilir.

Performans Görevi: Allah’ın (cc) birliği ve yüceliği hakkında çalışma yaprağı hazırlanabilir. Allah’ın (cc) kullarına olan sevgisi hakkında sunu hazırlanabilir. Dua etme ihtiyacıyla ilgili panel hazırlanabilir. Kelimeitevhit ve kelimeişehadet hakkında çalışma yaprağı hazırlanabilir. Amentü duası ve bu duanın anlamıyla ilgili eşleştirme etkinliği hazırlanabilir. Performans görevleri, ölçütlere göre oluşturulan puanlama anahtarı ile değerlendirilir. Öğrencinin ünite süresince yaptığı ürün çıktıları bir araya getirilerek öğrenci ürün dosyası oluşturulur.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin sevmenin ve sevilmenin kişiye hissettirdikleri konusunda temel düzeyde bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Öğrencilere “Allah’a (cc) sevgimizi nasıl gösteririz?” sorusu sorularak öğrencilerin ön bilgileri harekete geçirilir ve bu soruya verdikleri cevaplara göre hazır bulunuşlukları kontrol edilir.

Köprü Kurma

Öğrencilere sevgilerini nasıl ifade ettikleri sorulur. Sevmenin ve sevilmenin ifade ediliş şekilleri örneklendirilerek günlük hayatla ilişki kurulur.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

DKAB.4.2.1
Evrendeki mükemmel düzen hakkında öğrencilere soru sorulur ve Allah’ın (cc) birliği vurgulanır. Allah’ın varlığına ve birliğine inanmanın, İslam’ın temel inanç esası olduğuna değinilir. İslam’ın altı inanç esası ayrıntıya girilmeden sıralanır. Allah’ın (cc) birliği ve yüceliğiyle ilgili ayetler belirlenir ve öğrencilerin bunları incelemesi istenir. Tüm varlıkların Allah (cc) tarafından yaratıldığına dair bilgilere yer verilerek Allah’ın (cc) kudret sıfatı vurgulanır. Öğrencilerin Allah’ın (cc) birliğini ve yüceliğini kendi cümleleri ile ifade etmeleri sağlanır.

DKAB.4.2.2
Merhamet kavramı tanımlanır. İnsanda bulunan sevme ve sevilme duygusunun Allah’ın (cc) merhametinin göstergesi olduğuna değinilir. Öğrencilerin, Allah’ın (cc) kullarına olan sevgisini ve verdiği nimetleri gözlemleyerek çıkarım yapması sağlanır. Konuyla ilgili görseller verilebilir. Allah’ın (cc) kullarına olan sevgisi ve merhameti dua ile ilişkilendirilir. Salih amel tanımlanır ve Allah’ın sevdiği amellerle ilgili örnekler verilir. Allah’ın (cc) kullarını sevdiği, kullarının da O’nu sevdiği ile ilgili öğrencilerin sonuç çıkarması sağlanır.

DKAB.4.2.3
Öğrencilerin dua etme ihtiyacı hakkında empati kurmalarını (E2.1) sağlamak için onlara “Dua ederken ne hissedersiniz?” sorusu yöneltilir. Dua etme ihtiyacı hakkında merak ettiklerini, soru sorarak (E3.8) bu ihtiyacı fark etmeleri sağlanır. Dua etmenin; ibadetin özü olduğu, Allah’a (cc) kulluk etmenin gereği olduğu, Allah (cc) ile iletişim ve bağ kurmanın bir yolu olduğu açıklanır. Kur’an-ı Kerim’de geçen dualara ve Hz. Muhammed’in (sav) yaptığı dualara örnekler verilir. Öğrencilerin bu dua örneklerini günlük hayatlarında kullandıkları ifadelere dönüştürmesi beklenir. Dua etmenin veya dua almanın insana neler hissettirdiği, kişinin duyguları üzerindeki etkisi ele alınır. Öğrencilerin kendi duygu, düşünce ve ihtiyaçlarının farkında olarak dua etmenin önemi hakkında sonuç çıkarması sağlanır. Öğrencilerin ihtiyaçları ve duyguları çerçevesinde öz değerlendirme yapmaları istenebilir (SDB1.3).

DKAB.4.2.4
İslam’ın beş şartı ayrıntıya girilmeden sıralanır. Öğrencilerin kelimeitevhit ve kelimeişehadet hakkında bilgi toplamaları sağlanır. Kelimeitevhit ve kelimeişehadetin Allah’a (cc) olan sevgi (D15.3), saygı (D14.3) ve bağlılığın ifadesi olduğu açıklanır ve önemi vurgulanır. Öğrenciler; kelimeitevhit ve kelimeişehadet ile ilgili elde ettikleri bilgileri öğretmenleriyle birlikte değerlendirerek doğrular ve afiş, broşür, pano, duvar gazetesi gibi yollarla kaydeder.

DKAB.4.2.5
Öğrencilere “Amentü duası hakkında neler biliyorsunuz?” sorusu yöneltilir. Amentü kelimesinin anlamı açıklanır ve Amentü duası hakkında bilgi verilir. Amentü duasının doğru telaffuzunu öğretmek için öğrencilerin genel ağ araçlarını tanımaları ve kullanmaları sağlanır. Amentü duasını dinlemek ve bu dua hakkında bilgi sahibi olmak üzere Eğitim Bilişim Ağı’ndan (EBA) uygun içerikler belirlenir. Öğrencilerin bu platformu kullanmaları sağlanarak (OB2) duanın doğru telaffuzunu öğrenmeleri için dinleme etkinliği yapılır. Öğrencilerin bu duayı kendine güvenerek (E1.5) okuması için sesli okuma etkinliği yapılabilir. Duanın anlamı incelenir. Duanın anlamından çıkarılacak mesajlarla ilgili etkinlikler yapılarak dua değerlendirilebilir. Öğrencilerin duanın anlamını kendi hayatı için anlamlı hâle getirmesi sağlanır. Amentü duasının okunduğu yerler örneklendirilir. Öğrencilerin Amentü duasının anlamını değiştirmeyecek şekilde kendi cümleleriyle yeniden ifade etmeleri için yazma etkinliği yapılabilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Duanın insana kazandırdıkları hakkında öğrencilerin çevresindeki kişilerle röportaj yapması istenebilir. Öğrencilerden, insanın biyolojik mükemmelliği ile Allah’ın (cc) kullarına olan sevgisi arasındaki ilişkiyi araştırması istenebilir.

Destekleme

Allah’ın (cc) varlığı ve birliği konusunun öğretiminde öğrencileri desteklemek için öğrencilerin ilgisini çekecek ve anlamlandırmayı kolaylaştıracak hikâyeler, görsel materyaller ve etkileşimli dijital uygulamalar kullanılabilir. Dualar konusunda sesli okuma ve tekrar etme etkinlikleri, görsel-işitsel materyaller ve etkileşimli dijital uygulamalarla öğrenciler desteklenebilir.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.