1. ÜNİTE: GÜNLÜK HAYAT VE DİN

Bu ünitede günlük hayattaki dinî ifadeler, temizlik, şükür ve sağlıklı beslenme konuları ele alınmaktadır. Öğrencilerin günlük hayatta kullanılan dinî ifadeleri özetlemeleri, gözlemlerinden yola çıkarak İslam dininin temizliğe verdiği önemi tahmin etmeleri, şükrün ve şükretmenin önemini kavrayarak bu değerleri günlük hayatlarına yansıtmaları, temiz ve sağlıklı beslenmenin İslam dinindeki önemi hakkında bilgi toplamaları amaçlanmaktadır. Sübhaneke duasını ve bu duanın anlamını okuyarak yorumlamaları amaçlanmaktadır.
Ders Saati
16
Alan Becerileri

-

Kavramsal Beceriler

KB2.3. Özetleme, KB2.6. Bilgi Toplama, KB2.11. Gözleme Dayalı Tahmin Etme, KB2.14. Yorumlama, KB2.15. Yansıtma

Eğilimler

E1.4. Kendine İnanma (Öz Yeterlilik), E1.5. Kendine Güvenme (Öz Güven), E2.1. Empati, E2.2. Sorumluluk, E3.4. Gerçeği Arama, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.7. Sistematik Olma, E3.11. Özgün Düşünme

Programlar Arası Bileşenler
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri

SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık)

Değerler

D5. Duyarlılık, D13. Sağlıklı Yaşam, D14. Saygı, D16. Sorumluluk, D18. Temizlik

Okuryazarlık Becerileri

OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık

Disiplinler Arası İlişkiler
Hayat Bilgisi
Beceriler Arası İlişkiler
-
Öğrenme Çıktıları ve Süreç Bileşenleri

DKAB.4.1.1. Günlük hayatta kullanılan dinî ifadeleri özetleyebilme
a) Günlük hayatta kullanılan dinî ifadelerle ilgili çözümleme yapar.
b) Günlük hayatta kullanılan dinî ifadelerle ilgili sınıflandırma yapar.
c) Günlük hayatta kullanılan dinî ifadeleri yorumlar.

DKAB.4.1.2. İslam’ın temizliğe verdiği önemi gözleme dayalı tahmin edebilme
a) İslam’ın temizliğe verdiği önemi kendi tecrübeleriyle ilişkilendirir.
b) İslam’ın temizliğe verdiği öneme ilişkin çıkarım yapar.
c) İslam’ın temizliğe verdiği öneme ilişkin sonuç çıkarır.

DKAB.4.1.3. Allah’a (cc) şükrün önemini hayatına yansıtabilme
a) Allah’a (cc) şükür ile ilgili tecrübelerini gözden geçirir.
b) Allah’a (cc) şükür ile ilgili tecrübelerinden hareketle Allah’a (cc) şükrün önemi hakkında çıkarım yapar.
c) Allah’a (cc) şükrün önemi hakkında yaptığı çıkarımları değerlendirir.

DKAB.4.1.4. İslam’a göre helal ve sağlıklı beslenmenin önemi konusunda bilgi toplayabilme
a) İslam’a göre helal ve sağlıklı beslenmenin önemi konusunu araştırır.
b) İslam’a göre helal ve sağlıklı beslenmenin önemi konusunda bilgiler bulur.
c) İslam’a göre helal ve sağlıklı beslenmenin önemi konusunda ulaştığı bilgileri öğretmen rehberliğinde doğrular.
ç) İslam’a göre helal ve sağlıklı beslenmenin önemi konusunda ulaştığı bilgileri kaydeder.

DKAB.4.1.5. Sübhaneke duasını ve bu duanın anlamını okuyarak yorumlayabilme
a) Sübhaneke duasını ve bu duanın anlamını okur.
b) Sübhaneke duasının anlamını kendi hayatı için anlamlı bir hâle getirir.
c) Sübhaneke duasının anlamını değiştirmeyecek şekilde özetler.

İçerik Çerçevesi

Günlük Hayatta Dinî İfadeler
Allah Temiz Olmamı İster
Allah Şükretmemi İster
Allah Sağlıklı Beslenmemi İster
Bir Dua Öğreniyorum: Sübhaneke Duası

Anahtar Kavramlar

hamt, haram, helal, selam, şükür

Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

Bu ünitenin ölçme değerlendirme sürecinde açık uçlu soru, kısa cevaplı soru, çalışma yaprağı, balık kılçığı, sunu ve öz değerlendirme formu kullanılabilir.

Performans Görevi: Sokakta, okulda, evde duyduğu dinî ifadeleri içeren günlük hazırlanabilir. İslam’ın temizliğe verdiği önemi içeren sunu hazırlanabilir. Allah’a (cc) şükrün önemi hakkında hikâye yazılabilir. İslam’a göre sağlıklı beslenmenin önemi hakkında kendini değerlendirme etkinliği yapılabilir. Sübhaneke duası ve bu duanın anlamıyla ilgili eşleştirme etkinliği hazırlanabilir. Performans görevleri, ölçütlere göre oluşturulan puanlama anahtarı ile değerlendirilir. Öğrencinin ünite süresince yaptığı ürün hedefleri bir araya getirilerek
öğrenci ürün dosyası oluşturulur.

Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
Temel Kabuller

Öğrencilerin temizliğe dikkat etmenin ve sağlıklı beslenmenin önemi hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olduğu kabul edilmektedir.

Ön Değerlendirme Süreci

Ön bilgilerini tespit etmek üzere öğrencilere “Günlük hayatta kullanılan dinî ifadelerden hangilerini biliyorsunuz?” sorusu sorulur.

Köprü Kurma

Teşekkür etmek ile şükür arasındaki benzerlik vurgulanarak konu ile gerçek hayat arasında bağlantı kurulur.

Öğrenme-Öğretme Uygulamaları

DKAB.4.1.1
Öğrencilere Eğitim Bilişim Ağı’ndan (EBA) günlük hayatta kullanılan dinî ifadelerin yer aldığı çeşitli içerikler gösterilebilir. Gerçeği arama eğiliminden hareketle öğrencilerden bismillahirrahmanirrahîm, maşallah, inşallah, selamünaleyküm, aleykümselam, elhamdülillah, estağfirullah ve sübhanallah gibi dinî ifadeleri belirlemeleri ve bunları çözümlemeleri istenir (E3.4). Bu ifadeler besmele, hamt, selam, estağfirullah, sübhanallah başlıkları altında sınıflandırılır ve anlamlarıyla birlikte açıklanır. Özgün düşünmelerini (E3.11) sağlamak için öğrencilere bu ifadeleri nerelerde kullandıkları, besmele çekmenin veya selamlaşmanın onlara ne hissettirdiği gibi sorular sorularak onların günlük hayatta kullanılan dinî ifadeleri kendi cümleleriyle yorumlamaları sağlanır. Öğrencilerin empati (E2.1) yaparak günlük hayatlarında dinî ifadeleri kullandıklarında çevrelerine karşı daha duyarlı (D5.1) bir yaklaşım sergilemeleri amaçlanır. Günlük hayatlarında dinî ifadelerin topluma ve insana değer vermenin (D5.1) bir göstergesi olduğunu anlamaları sağlanır. Öz değerlendirme formu kullanılarak öğrencilerin duygu ve düşüncelerinin farkında olması sağlanabilir (SDB1.1).

DKAB.4.1.2
Temiz olmanın önemi, gerekliliği ve temizliğin sağlıkla ilişkisi hakkında öğrencilerin açık fikirli olarak (E3.5) kendi tecrübelerini paylaşmaları istenir. Konuyla ilgili öğrenci seviyesine uygun görseller verilebilir ve öğrencilerin bu görselleri yorumlaması sağlanabilir (OB4). Öğrencilerin konuyla ilgili şiir, hikâye vb. yazmaları istenebilir. Bedensel temizliğin ne anlama geldiği, bedenimizi temiz tutmak için neler yapmamız gerektiği, kişisel temizlik ve bakımımıza neden önem vermemiz gerektiği (D18.1), Allah’ın (cc) insanın temiz olmasını neden istediği konuları öğrenci tecrübeleri ile ilişkilendirilerek anlatılır. Öğrencilerin İslam’da temizliğin önemi hakkında çıkarım yapması sağlanır. Allah’ın (cc) temizlikle ilgili emirleri kapsamında abdest konusuna değinilir. Hz. Muhammed’in (sav) hayatından örnekler verilir. Bedenimizin bize Allah’ın (cc) emaneti olduğunu öğrencilerin fark etmesi ve Allah’ın (cc) temiz olmamızı istediği sonucuna ulaşması sağlanır. Öğrencilerden yaşadığımız ortamın temiz olmasının sağlığımız ile ilişkisini anlatan özgün bir görsel çalışması yapması istenebilir (OB4). Böylece öğrencilerin yaşadıkları çevreyi temiz tutmaya dikkat etmeleri (D18.2), çevre temizliği ve sürdürülebilirliğine önem vermeleri (D18.3) sağlanır.

DKAB.4.1.3
Öğrencilere kendilerine yapılan iyiliklere nasıl karşılık verdikleri, teşekkür etmenin ne anlama geldiği; ne zaman, kime ve neden teşekkür edileceği sorulur. Kendi hayatlarını düşünerek teşekkür kavramı ile ilgili duygu, düşünce ve tecrübelerini gözden geçirmeleri istenir. Teşekkür etmenin aynı zamanda saygının bir gereği ve nezaketli davranmanın (D14.1) bir göstergesi olduğuna vurgu yapılır. Allah’ın (cc) bizlere verdiği nimetler anlatılarak bu nimetlerden ötürü Allah’a (cc) şükretme ifadelerini hatırlamaları istenir. Şükür ile teşekkür arasındaki ilişki ve şükrün insana katkıları konusunda farkındalık oluşturmak için (OB1) Öğrencilerin Allah’a (cc) şükrün önemiyle ilgili çıkarım ve değerlendirme yapması sağlanır. Öğrencilerden Allah’a (cc) şükür konusunu içeren bir hikâye yazmaları ve bunları sınıfta paylaşmaları istenir. Öğrenciler dinledikleri hikâyelerin mesajlarını yorumlayarak kendi cümleleri ile açıklar. Öğrenciler, derste öğrendikleriyle hikâyeden edindikleri mesajları ilişkilendirerek Allah’a (cc) şükrün önemi hakkında bilgilerini bütünleştirir (OB1).

DKAB.4.1.4
Beslenmenin sağlık için değeri hakkında öğrencilere sorular sorularak onların sistematik olarak (E3.7) konuyu araştırmaları istenir. Öğretmen rehberliğinde kullanacağı kaynakları araştırır. Öğrenciler, buldukları bilgileri kullanarak “Sağlıklı beslenirsek vücudumuzda neler olur?” sorusuyla ilgili çıkarımda bulunur. Konuyla ilgili hayat bilgisi dersinden yararlanılır ve sağlıklı beslenmenin önemine dair farkındalık oluşturmak için drama çalışması yaptırılabilir. Yeterli, dengeli ve sağlıklı beslenmek (D13.1) için sorumluluk (E2.2) almanın bedenine karşı görevini yerine getirmek (D16.1) anlamını taşıdığı anlatılır. Helal ve haram kavramları ele alınır. Öğrencilerden İslam’ın helal ve sağlıklı beslenmeye verdiği önem hakkında araştırma yapmaları istenir. Öğrencilerin buldukları bilgiler öğretmen rehberliğinde doğrulanır. Öğrencilerin bunları yazarak kaydetmeleri sağlanır. İslam dininin sağlıklı hayata verdiği önemden yola çıkılarak İslam’a göre uygun beslenme ilkeleri ayet ve hadislerle ele alınır. İslam dininin israftan kaçınma, temiz ve helalinden beslenme konusuna verdiği önem kısaca açıklanır. Yemeğe başlarken ve yemeği bitirirken yapılacak dualara örnek verilir. Öğrencilerin Allah’ın (cc) sağlıklı beslenmemizi istediği konusunda topladıkları bilgilerle kendi sağlıklarını koruma konusunda öz yeterliliğe (E1.4) sahip olmaları hedeflenir.

DKAB.4.1.5
Öğrencilere “Sübhaneke duası hakkında neler biliyorsunuz?” sorusu yöneltilir. Bu duanın nerelerde okunduğuna dair bilgi verilir. Sübhaneke duasının doğru telaffuzunu öğretmek için öğrencilerin genel ağ araçlarını tanımaları ve kullanmaları sağlanır. Sübhaneke duasını dinlemek üzere Diyanet İşleri Başkanlığına bağlı genel ağ adresleri belirlenir. Öğrencilerin bu adresleri kullanmaları sağlanarak (OB2) duanın doğru telaffuzunu öğrenmeleri için dinleme etkinliği yapılır. Öğrencilerin bu duayı kendine güvenerek (E1.5) okuması için sesli okuma etkinliği yapılabilir. Duanın anlamı incelenir. Duanın anlamından çıkarılacak mesajlarla ilgili etkinlikler yapılarak dua değerlendirilebilir. Öğrencilerin duanın anlamını kendi hayatı için anlamlı hâle getirmesi sağlanır. Öğrencilerin Sübhaneke duasının anlamını değiştirmeyecek şekilde kendi cümleleriyle yeniden ifade etmeleri için yazma etkinliği yapılabilir. Öğrencilerin empati kurarak (E2.1) yaşadıkları toplumun manevi değerlerine saygı duymalarını sağlamak amacıyla röportaj yapmaları istenebilir.

Farklılaştırma
Zenginleştirme

Öğrencilerden Allah’a (cc) şükretmenin insana kazandırdıkları hakkında afiş çalışması hazırlaması istenebilir.

Destekleme

Dinî ifadeleri ve bu ifadelerin kullanıldığı yerleri içeren bir hikâye okunarak öğrencilerden hikâyede geçen dinî ifadeleri belirlemesi ve kendi hayatından bunlarla ilgili örnekler vermesi istenebilir.

Öğretmen Yansıtmaları

Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza okutunuz.